BlackBerry DTEK50 Zwart Review

maarten_85 14 augustus 2016, laatste update op 14 augustus 2016, 4.184 views

BlackBerry DTEK50 Zwart

De BlackBerry DTEK50 is een prima Android-smartphone in de middencategorie. De prijsstelling, veiligheid en het gebruiksgemak van BlackBerry-apps maken het een prettig toestel om mee te werken.

Pluspunten

• Schappelijke prijs
  • Beveiliging
  • Ligt goed in de hand (veel grip)
  • Audio
  • BlackBerry Hub

Minpunten

• Capaciteit accu
  • Accu niet vervangbaar
  • Geen fingerprint-scanner

Introductie

In de afgelopen jaren heb ik verwachtingsvol naar diverse BlackBerry-toestellen uitgekeken. De Z10 sprak mij destijds enorm aan maar vanwege de hoge aanschafprijs en de wat onzekere toekomst van het BlackBerry 10 besturingssysteem heb ik het nooit aangedurfd om daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan. Toen de PRIV werd aangekondigd raakte ik opnieuw ge´nteresseerd. Dit toestel was immers niet op BlackBerry 10 maar op Android gebaseerd. De afmetingen van het apparaat en de hoge aanschafprijs weerhielden mij echter opnieuw van aanschaf. Toen BlackBerry in juli 2016 de DTEK50 presenteerde raakte ik wederom enthousiast.

Na zo'n tien jaar gebruik te hebben gemaakt van verschillende Nokia-toestellen bleek de BlackBerry DTEK50 een waardige opvolger:
  • De prijs is schappelijk;
  • Het toestel draait op Android (en niet meer op het eigen BlackBerry 10 besturingssysteem) waardoor apps ruimschoots voorhanden zijn;
  • BlackBerry-specifieke toevoegingen aan het apparaat zoals beveiliging, de hub en het on-screen toetsenbord.
  • BlackBerry heeft aangekondigd maandelijks de toestellen te zullen patchen. Dat geeft mij - buiten een veilig gevoel - ook de verwachting dat ik het toestel voor een langere periode kan gebruiken.

Verpakking

Het toestel komt in een degelijke verpakking. Naast de telefoon was een lader, Micro-USB-kabel, headset, instructieboekjes en een 'pennetje' om de SIM-kaart/geheugenkaart te plaatsen meegeleverd. Verder is hier weinig bijzonders over te melden.

Toestel

De specificaties van de DTEK50 zijn overal op internet te vinden, maar om even kort het belangrijkste samen te vatten:
  • Scherm 5,2" (1920 x 1080)
  • Er is een camera aan de voor- en achterzijde aanwezig. De camera aan de achterzijde heeft een flitser
  • De aan-uit-knop zit bovenaan aan de linkerzijde
  • Volumeknopjes zitten bovenaan aan de rechterzijde
  • Convenience-key zit in het midden van de rechterzijde
  • Notificatielampje links van het midden aan de voorzijde
  • Headphones-aansluiting zit aan de bovenzijde van het toestel (links)
  • Micro-USB-aansluiting zit onderaan het toestel (links)
  • Accu (2610 mAh 4.4V) kan niet verwisseld worden
  • SIM-kaart en geheugenkaart moet via een lade (en met behulp van het al eerder genoemde 'pennetje') aan de rechterzijde worden ingebracht

Gebruik

Bij het eerste maal starten van het toestel word je door een aantal configuratiestappen geleidt (zoals het instellen Google-account, wifi etc.). Na het doorlopen van deze stappen werd een update gedownload en ge´nstalleerd. Dit alles verliep zonder problemen. Het toestel was daarna klaar om 'echt' te gebruiken. In de praktijk reageert het toestel vlot en vloeiend voor de activiteiten die ik uitvoer op een mobiel apparaat. De apps die ik gebruik (met name de browser, office-apps e.d.) starten allemaal snel op. Hoe het toestel overweg gaat met zwaardere apps, bijvoorbeeld games, is mij onbekend. Het scherm is wat mij betreft prima: het reageert goed op aanraking, heeft mooie kleuren en ook in zonlicht is het nog redelijk af te lezen.

De achterzijde van de DTEK50 is niet zoals bij veel andere toestellen van aluminium, metaal of glas. BlackBerry heeft ervoor gekozen een geribbelde achterkant van een plastic-achtig materiaal te gebruiken. Dit geeft wat extra grip waardoor de smartphone minder makkelijk uit je handen kan vallen. Ik had vooraf verwacht dat dit een iets minder plastic- en wat meer rubber-achtig materiaal zou zijn. De hoeveelheid extra grip is dus beperkt. In de praktijk ligt het toestel goed en stevig in de hand en ben ik hier dan ook tevreden over.

Verder is het toestel uitgerust met twee speakers (een aan de bovenzijde en een aan de onderzijde). De audiokwaliteit haalt het logischerwijs bij lange na niet van een professionele stereoset maar is naar mijn mening beter dan die van menig ander smartphone. Wel is het jammer dat het volume 'te hard' kan worden ingesteld. Er komt dan een wat tikkend en ruisend geluid uit de speakers. Als je de telefoon echter een achtergrondmuziekje wilt laten afspelen terwijl je ernaast aan het werk/studeren bent voldoen ze prima. Ik heb nog geen audio-conference gehad met de DTEK50 maar ik verwacht dat in een vergaderzaal het toestel prima uit de voeten komt.

De plaatsing van de aan-uit-knop links bovenaan vraagt wat gewenning. Vanuit eerdere smartphones was ik gewend dat deze knop rechts in het midden zit, maar daar zit op de DTEK 50 de Convenience-key. Aan deze knop kan je zelf een actie toewijzen. Tot nu toe heb ik helaas alleen de optie gevonden om de telefoon te vergrendelen met de Convenience-key. Voor ontgrendelen moet dus gebruik gemaakt worden van de aan-uit-knop linksbovenaan of door te dubbelklikken op het scherm om het toestel weer te activeren.

De capaciteit van de accu had beter gekund. Net zoals voor veel andere aspecten geldt ook hier dat het toestel een middenmoter is: De batterijduur is absoluut niet slecht, maar ook niet uitmuntend goed. Datzelfde is van toepassing op de camera en bouwkwaliteit. Verder is het jammer dat er geen fingerprint-scanner aanwezig is.

Software

Ik ben enthousiast over de BlackBerry Hub. In deze app komen al mijn e-mail-, SMS-, WhatsApp- en social-media-berichten samen. De Hub heeft betrekkelijk veel opties om weergaven en notificaties naar eigen voorkeur in te stellen. Wel ben ik tegen een probleem aangelopen waarbij de Hub niet meer automatisch berichten van de IMAP-mailserver afhaalde. Ik denk dat dit veroorzaakt werd doordat ik (te veel?) standaard Google-apps heb uitgeschakeld/verwijderd. Het probleem werd pas verholpen nadat ik het toestel terug naar de fabrieksinstellingen heb gezet.

De 'DTEK van BlackBerry' app die standaard is ge´nstalleerd heb ik nog niet heel uitgebreid bekeken. De app controleert bijvoorbeeld of je van een BlackBerry device gebruik maakt, of de Android-versie die ge´nstalleerd is door BlackBerry is ontwikkeld, of gegevenscodering is ingeschakeld, of je een schermvergrendeling hebt ingesteld etc. etc.. Ook kan je per app zien welke machtigingen verleend zijn (bijvoorbeeld voor toegang tot je Locatie of toegang tot de Camera). Dat geeft soms verrassende inzichten: zo heeft een social-media app die ik gisteren heb ge´nstalleerd inmiddels al 110 keer mijn locatie opgevraagd. Tijd dus om wat rechten te gaan intrekken :P

Heb jij ook een BlackBerry DTEK50 Zwart?

euk toestel maar blackbarry heeft de productie uit handen genomen en regelt alleen de software. de dtek50 is een idol 4 (s) van alcatel alleen blackbarry heeft de toestel ontwerp gekocht voor de dtek 50.
maar mooie review