Razer Diamondback Review

Mikero 15 september 2009, 646 views

Razer Diamondback

Pluspunten

• Goede prijs
  • 7 programmeerbare knoppen
  • Ziet er mooi uit
  • Degelijk materiaal
  • Lange USB kabel

Minpunten

• Verouderd

Ik heb deze muis nu al vlot een jaar of anderhalf en ben nog steeds zeer tevreden over en doet het nog prima.

Ergonomie
Zoals als bijna iedereen zegt is de diamondback niet echt een voorbeeld van ergonomie. Maar dat is niet perse een slecht teken. De muis kan door zoal links en rechtshandige gebruikt worden en de knoppen zijn ook "om te draaien" in het config schermpje van de muis. Maar verder ligt de muis toch erg fijn in de hand en heeft grote bedieningsknoppen, ook zijn de extra knoppen aan de zijkant relatief makkelijk bereikbaar. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de grote van je hand. :P

Functionaliteit
Ik gebruik driver 6.02 ( nieuwste op moment van schrijven) en daarmee werkt alles zoals het moet. Hij heeft veel functies zoals on-the-fly sensivity, waarmee je tijdens het gamen of wat dan ook makkelijk de snelheid kan instellen. Ook kan je elke knop programmeren, dus ook de grote bedieningsknoppen. Alles werkt perfect en nog geen problemen mee gehad.

Precisie
Ik ben van standaard computer muis met draad overgestapt naar standaard computermuis zonder draad en nu dus naar game muis met draad. Het was voor mij dus een sensatie toen ik voor het eerst de diamondback gebruikte, dus voor mij is de precisie perfect. Alleen door gebrek uit ervaring kan ik daar niet echt over mee praten.

Vormgeving
De vormgeving, ja, daar valt natuurlijk altijd over te twisten. Ik vond hem er beter uitzien dan de MX518, waar het net lijkt of een klein kaboutertje het ding eens goed heeft toegetakeld. En ik heb altijd een zwak gehad voor lampjes in mij apparatuur :+. De materiaalkeuze is natuurlijk goed en daar zullen veel mensen het ook over eens zijn. De grote knoppen zijn volgens de site van zogenaamd "non-slip" materiaal, wat bij mij alleen werkt als ik zweet handen heb, maar het voelt wel lekker aan. De zijkanten zijn van rubber, erg fijn and makkelijk om de muis omhoog te tillen dus.

Bouwkwaliteit
Nu ik hem een jaar of anderhalf in gebruik heb gehad is er nog steeds niks mee aan de hand, ondanks hij al 2 keer van mijn bureau is gevallen. Ik moet dus helaas nog even wachten met het kopen van een nieuwe muis. (Wat BTW niet is omdat ik het geen fijne muis vind, maar omdat ik een gewoon een nieuwe wil :P)

Drivers en ondersteuning
De bij geleverde drivers zijn intussen verouderd maar het updaten(naar 6.02) zou geen problemen moeten leveren. De drivers zijn op de site makkelijk te vinden en installeren is gewoon zoals elk ander programma. Verder heb ik geen ervaring met de de "customer support" omdat ik er nog geen problemen mee heb gehad. Bovendien ga ik er meestal van uit dat ik het toch beter weet dan de support lijn, wat helaas ook vaak zo blijkt te zijn (bij Microsoft bijv.)

Het is al een oudere muis maar dat merk je zeker ook aan de prijs. Ik heb die van mij namelijk gekocht voor 25, dat is natuurlijk weinig geld voor een top muis.

Heb jij ook een Razer Diamondback?

De diamondback is in 2004 uitgekomen en inmiddels best verouderd ja, maar toch kan deze muis zich redelijk goed meten met hedendaagse muizen.

Dacht zelf ook de diamondback te hebben, maar hebz elf de Deathadder.
Je moet alleen niet vergeten om en af en toe de skates te vervangen. Verder zijn de muizen niet kapot te krijgen :D

[Reactie gewijzigd door AndereKoekoek op 15 september 2009 15:42]

Ik gebruik zelf een Copperhead en zou hem voor niets anders willen ruilen! Goeie review, ik vind Razer echt een goed merk voor muizen, maar vind dat ze tegenwoordig wel heel extreem bezig zijn (o.a. met hun prijzen van de nieuwe muizen)
Ik denkt dat je hiermee de Mamba bedoelt? €130 voor een relatief simpele muis vind ik inderdaad ook een beetje extreem. Maar als je dan kijkt naar de Naga, de muis met 17 knoppen en 5600dpi, vind ik €80 toch een zeer redelijke prijs. Vooral als je dan bekijkt dat een muisje ook vlot €80 kost, maar dan met maar 3 knoppen en minder precisie ;) .
ik snap niet helemaal je negatieve eigenschap. als je iets al anderhalf jaar gebruikt is het toch logish dat het verouderd is, wat is daar de negatieve eigenschap van?
Ik bedoel daar mee wat Floris-K schreef. Het is intussen al 5 jaar geleden sinds de Diamondback op de markt kwam en er zijn intussen veel mooiere/betere muizen in dezelfde prijsklasse. Zo is de Diamondback 3G blauw bijvoorbeeld €30 en is het dus niet zo'n interessante muis meer, voor de prijs gezien dan. Ik zal het er iets duidelijker bij zetten.