Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 13-4110nd Review

hoidaniel 13 augustus 2016, 599 views

HP Spectre x360 13-4110nd

Een enorm aantrekkelijk uitziende all-in-one laptop die het beste van heel veel werelden biedt voor een goede prijs. Een heel goed product van HP met uitstekende bouwkwaliteit en relatief weinig minpunten. Toch zijn er een aantal dingen die te wensen overlaten.

Pluspunten

• Perfect afgewerkt
  • Batterij levensduur
  • Scherm helderheid

Minpunten

• Speaker crackt in harde high's
  • Automatisch draaien loopt soms vast
  • Windows loopt soms vast bij schakelen tabletmodus

Na dik een jaar met een HP Elitebook Workstation rond te hebben gelopen had ik er genoeg van: Mijn volgende laptop moest veel lichter zijn, een accu hebben die langer mee zou gaan dan twee uur en genoeg prestaties kunnen leveren voor een prijs lager dan een macbook pro.
Na verschillende sites te hebben bezocht en met de filters te hebben gespeeld kwam ik uit bij de HP Spectre 13. Maar mijn god, wat een idioot dure prijs heeft het instapmodel. Na wat verder gespeur in de spectre-serie kwam ik uit bij de spectre x360. Elke denkbare combinatie voor een eerlijke prijs en bovendien met hele gave features.

Gewicht en formaat

De spectre x360 is verkrijgbaar als 13 inch model en als 15.6 inch model. Mocht het extra gewicht minder belangrijk voor je zijn dan schermgrootte, dan kun je ook het grotere broertje kiezen. Voor mij persoonlijk moest de laptop dun en licht zijn en dat is de laptop dan ook.
De laptop zelf is iets lichter dan een traditionele 15,6 inch laptop, namelijk ongeveer 1700 gram. Vergeleken met andere ultrabooks is dit iets zwaarder (de macbook air weegt 1,3kg) maar door dit extra gewicht voelt de laptop heel erg stevig en alsof het wel tegen een stootje aan kan. Aan die 400 gram extra gewicht zitten ook voordelen, namelijk dat ik de laptop op m'n schoot voel liggen. Dat is iets wat bij de spectre 13 ver te zoeken is omdat die z licht is.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is door het extra gewicht toegenomen. Het scherm nauwelijks flex (De Dell XPS 13 heeft enorm veel flex), het toetsenbord is niet makkelijk 'in' de laptop te duwen en de body voelt enorm stevig. De randen zijn heel mooi afgerond met scherpe elementen waar de laptop zeker zijn elegantie vandaan haalt. De trackpad is van glas en werkt meestal goed, maar daarover later meer. Ook het scherm is mooi afgewerkt met glas maar wederom; hierover later meer.

Het touchscreen scherm

De main feature en het marketingspeerpunt van deze laptop moet toch het scherm zijn. Het is een 1080p touchscreen (4k beschikbaar voor idiote prijs) die volledig om te vouwen is zodat het een tablet wordt. Om dit een nog fijnere gebruikerservaring te geven zit de powerknop aan de zijkant, zit er een windowstoets op de zijkant, naast een volumerocker wat enorm handig en onmisbaar is voor alle tablets en draagbare devices. +1 voor HP voor deze ingenieuze oplossing voor een grote ergernis van veel all-in-one gebruikers.

Het scherm is, zoals ik al zei, 1080p en 13 inch. Het is wel een glossy screen omdat het is afgewerkt met glas. Persoonlijk prefereer ik een matte afwerking bij IPS schermen, maar vooruit. De kleurenreproductie heeft er niet onder te lijden. Kleuren springen van het scherm af en is met afstand beter dan de concurrentie. Mijn huisgenoot heeft een macbook en ik kan zeggen dat dit scherm even-goed (al dan niet beter) is. De reflectie is alleen op de rand om het scherm te merken als je de helderheid op 100% zet. Bij lagere helderheid is het overdag wel te merken dat het wel wat reflecteert. Dit maakt het niet aantrekkelijk om de helderheid lager dan 100% te zetten. Gelukkig is de batterij enorm goed om dit extra stroomverbruik op te vangen.

Accu

De batterij is 51Wh wat, gezien het formaat, in het rijtje past van beste accu's die beschikbaar zijn. Alleen de Dell XPS 13 heeft een iets grotere accu van 54Wh, en verder is er geen grotere capaciteit accu beschikbaar in deze formfactor. En dat merk je. De accu gaat met browsen op 80% helderheid ongeveer 8/9 uur mee. Ga je youtubevideo's kijken, twitch streams kijken of tv op je laptop kijken zal dit iets afnemen naar 6/7 uur. Maar bedenk dat dit op 80% helderheid is en dat een touchscreen ook energie op eet. De accuduur is dus echt, cht heel goed.
Opladen van de accu duurt ook niet al te lang. Ik heb het niet geklokt, noch heb ik zin om het op te zoeken, maar binnen twee uur is de laptop vol (terwijl hij gebruikt wordt). Snel genoeg om dus thuis in een halve middag op te laden als je 's avonds een afspraak hebt.

Keyboard

Dan het toetsenbord. Wat valt er over te zeggen? Het is gewoon comfortabel om op te typen zonder dat je het idee hebt dat je op zo'n dunne laptop loopt te typen. Het toetsenbord geeft bijna niet mee als je er stevig op drukt dus HP heeft hier een voorsprong op andere merken. Wel zijn toetsen een gevoels-ding, dus ga vooral naar een elektronicawinkel om zelf uit te proberen of je het iets vind. Ik kan er in ieder geval heel goed deze review op typen, dus ook als je lange projecten moet uittypen is deze laptop geschikt! En oja, de toetsen zijn backlit. Met verlichting aan is het overdag niet te lezen (wit op zilver) maar als je de verlichting uit zet is het donkergrijs op zilver. Misschien een designflaw, maar met de handige toggle-key op het toetsenbord simpel opgelost.

Het trackpad

Het trackpad is wel andere koek. Het is een met-glas afgewerkte trackpad die echt enorm is. Hij neemt ongeveer de helft van totale breedte in beslag en is dus 1,5 keer groter dan je traditionele trackpad. Hierdoor ligt m'n palm al gauw op de trackpad en reageert ie dus niet zo super. Misschien ligt dit wel aan mij, zou heel goed kunnen. Ik stoor me er ook niet aan. Dubbelvinger scrollen werkt wel super, eveneens als inzoomen maar dit heb je eigenlijk niet nodig door het touchscreen. Later meer daar over!

B&O speakers

De speakers zijn aan de ene kant wel een pluspunt (B&O) maar aan de andere kant ook een minpunt van de laptop. Ten eerste, de speakers gaan echt niet hard. Mijn mobiel (HTC One M8s) gaat harder. Ten tweede, als je het volume hoger dan 40% zet gaan de high's kraken omdat de body mee-resoneert. Helaas dus, want het B&O geluid is wel heel precies en fijn in te stellen en geeft in principe heel goed geluid.

Webcam en microfoon

De webcam is prima, de microfoon laat te wensen over. Ik moet zeggen dat ik mijn microfoon sowieso niet gebruik in geen een laptop, maar hij is iets beter dan gemiddeld. De doffe geluiden van het toetsenbord zijn niet heel duidelijk te merken. De webcamkwaliteit is prima, vergelijkbaar met een goede frontcamera van een smartphone.

De all-in-one ervaring

Ik heb reviews online gezien die beweerde dat het niet handig zou zijn om het scherm om te kunnen buigen. Het tegendeel blijkt waar; wat een ongelofelijke uitvinding is dit. Ik weet ook dat HP echt niet de eerste fabrikant was die dit bedacht heeft, maar het is heel erg goed uitgewerkt. Zonder moeite buig je de scharnier in de stand die jij wilt en door de stroefheid blijft het scherm ook in de door jou geplaatste positie. Als je typt op het scherm trilt het scherm wel, maar dat is niet meer dan logisch.
Zeker als je een film gaat kijken in de trein of als je op de bank tweakers reviews typt, je kunt de laptop altijd in de gewenste positie bewegen.

Touchscreenervaring

Het touchscreen werkt goed. De response op je vinger is goed al moet je wel wat harder duwen dan bij een smartphone. Dit went wel heel snel en het is geen heel groot verschil.
Ik heb bij deze laptop een digitale pen gekocht waarmee je heel nauwkeurig kunt schrijven op het scherm. In combinatie met OneNote is dit echt z handig en tof. De actieve digitale pen weergeeft de cursor als je hem ongeveer op een halve centimeter boven het scherm houdt en schrijft zeer nauwkeurig. Er zit weinig delay tussen de pen en de visuele feedback. De pen die ik heb gebruikt is de 'HP Active Pen Pro 608'. Ik kan bevestigen dat de pen werkt zonder firmwareupdates. De pen zelf is licht in de hand en maar 30 euro, dus zeker een leuke gadget om te vragen voor sinterklaas.

Raw performance

Ik moet toegeven dat ik geen benchmarks of wat dan ook heb uitgevoerd, maar ik kan bevestigen dat de i5-6200U processor alles aankan wat je er tegen aan gooit. Ok, video's renderen gaat velen malen sneller met een i7 (niet i7-6500U, dat verschil is niet z groot) maar daar betaal je dan ook veel meer voor. Je kunt er ook niet echt op gamen, maar 10 chrome tabs, spotify en youtube 1080p 60fps is prima uit te voeren. Mocht je raw performance echt belangrijk vinden moet je sowieso niet kijken naar ultrabooks.
Qua hitte en geluidproductie is deze laptop perfect. Het heetste dat de laptop wordt voelt als een lauw glas water (ik wist niks om het mee te vergelijken). De laptopfan gaat niet eens aan tot hij deze bepaalde temperatuur bereikt. Je hoort hem dus niet, tenzij je CPU usage 100% is voor 5 minuten, dan hoor je hem heel zacht, maar dan ook echt heel erg zacht ruisen. Mijn toetsenbord maakt zelfs meer geluid dan de fan, dus je moet echt heel erg stil zijn wil je hem horen.

Round-up

Wat een lapTOP. HP krijgt van mij alle lof voor het maken van dit mooie product. Ik hoop dat deze review jou, de lezer, helpt met het maken van wellicht een goede keuze. Met deze laptop kan het in ieder geval niet mis als je een toffe multimedia ervaring zoekt en tegelijkertijd productiviteit. Als de speakers verbeterd zouden worden en het scherm iets minder zou reflecteren zou het een perfect toestel zijn maar h, je kunt niet alles hebben.

Heb jij ook een HP Spectre x360 13-4110nd?