Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router Review

bilgy_no1 12 augustus 2016, 1.012 views

Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

Dit product is veel te instabiel en onbetrouwbaar voor deze prijs. Ik koop geen Netgear meer door de ervaring met dit product.

Pluspunten

• Veel opties
  • Goed bereik

Minpunten

• Instabiel wifi netwerk
  • Slechte firmware (foutgevoelig)

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 3
Ik had een eenvoudige en zeer goedkope Sitecom router. Doordat mijn huis ongeveer als een bunker is gebouwd met dik gewapend beton was het bereik niet overal even goed. De oplossing: een kwaliteitsproduct van een gerenommeerde producent. Helaas ben ik bedrogen uitgekomen.

Wanneer het werkt is het bereik inderdaad (iets) beter dan de Sitecom van 8 jaar oud en destijds iets van ¤30. Ook is deze router zeer uitgebreid qua opties, voor wie dat leuk vindt. Het grote probleem is dat het een onbetrouwbaar apparaat is.

De eerste 9 maanden (aankoop in januari 2015) was het wifi-netwerk zeer instabiel. Tijdens het browsen viel dan regelmatig het hele netwerk weg. Zeer irritant tijdens bijvoorbeeld het doen van een aankoop via internet. Dan kon ik steeds overnieuw beginnen.

Na enkele firmware updates was de stabiliteit verbeterd. Onlangs stopte de router echter helemaal met functioneren. Na het vervangen van een cat. 5 kabel door een cat. 7 kabel (tussen UPC/Ziggo modem en router) startte ik het netwerk opnieuw op. Wel een Wifi netwerk, maar geen internetverbinding. Ik startte dus het modem opnieuw op, maar daarna startte de router niet meer op (opstartprocedure werd niet afgerond). Niets hielp; ook niet het indrukken van de reset knop. Kortom, dit apparaat moet terug naar de fabriek.

Op dezelfde kabel plug ik mijn oude Sitecom routertje in en die werkt direct!

Schandalig slechte prestatie voor een product uit de hogere prijsklasse. Wellicht kun je met een custom rom (die kennelijk beschikbaar zijn voor deze router) een betere ervaring hebben. Ik adviseer de gewone gebruiker echter om dit product links te laten liggen. Voor mij geen Netgear meer.

Heb jij ook een Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router?

Ik heb deze router al zeker 2 jaar in gebruik, Ziggo modem in bridge modem en ik heb helemaal geen issues met deze router.
Ik heb de router nog nooit een reset gegeven of opnieuw opgestart.
Draai niet de nieuwste firmware. Draait op versie V1.0.4.30_1.1.67, deze werkt stabiel en zie geen reden voor een upgrade.

Ook totaal geen problemen met de WiFi verbinding.
Je kan nog eens kijken om de firmware welke ik gebruik te laden of anders de Merlin firmware proberen.
Ik heb dezelfde setup: UPC modem in bridge modus. Het probleem is dat het apparaat niet meer opstart: het meest linker lampje blijft oranje ipv wit te worden na ongeveer 20 seconden. Het apparaat is ook niet bereikbaar via routerlogin.net om te troubleshooten.

Volgens de Netgear support site is er bij dit symptoom mogelijk sprake van een hardware probleem. Gelukkig zit het apparaat nog in de garantie. Ik ben benieuwd.

Mijn ervaring is zeker niet in lijn met een product dat in de hogere prijsklasse zit.
Ik heb 'm ook al zeker 2 jaar staan, geen issues met wat dan ook, zit overigens ook op V1.0.4.30_1.1.67
hier ook via een UPC modem in bridge modus.
Hier ook, heb hem nu bijna een jaar, en nog nooit problemen gehad. Heb er gewoon de normale firmware opstaan. Hiervoor een standaard modem van Ziggo met veel problemen, en dat heeft deze eigenlijk vrijwel opgelost. Voor mij juist één van de betere aankopen in de afgelopen jaren.

[Reactie gewijzigd door Matedeor op 23 augustus 2016 11:45]

Ik heb de Router gelukkig kunnen omruilen bij de winkel waar ik hem heb aangeschaft. Zij hebben hem ook getest en gaan over tot omruilen naar een Asus router.

Vreemd dat mijn ervaring zo anders is dan bij anderen, wellicht heb ik een slecht exemplaar.