Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB Review

aelibey 15 september 2009, laatste update op 15 september 2009, 12.366 views

Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Pluspunten

• 2x zo snel als mijn Spinpoint T166 (benchmarks)

Minpunten

• nog geen

Eerste Indruk
De Samsung wordt geleverd in een soort plastic bakje, vier schroefjes erbij, en een beknopte handleiding/achtergrond informatie.
Plastic bakje was gemakkelijk open te maken, en bood wel redelijk veel bescherming.
Zo heb ik wel eens HD's gekocht die heel wat minder verpakt waren...
De schijf zelf voelt koud en redelijk zwaar aan. Schroefjes zijn van prima kwaliteit, die draai je echt niet zomaar kapot. Dus zo te zien alles prima in orde.

De Schijf
De schijf bestaat zelf uit 2 "platters".Dus deze platters bestaan dan uit 500 GB. Dit houdt in dat er meer data op een stuk van een platter zit, wat weer de snelheid van de schijf ten goede komt.

Alvast een paar tests...

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB?

Zie jij bij speedfan volle fitness en volle performance? Ik heb nu 1 blokje minder fitness terwijl de schijf gloednieuw is :S.

Ze worden wel warm moet ik zeggen :).
Volgens mij moet je van die fitness niet zo veel van aantrekken, tenzij de waardes erg laag zijn.
Ik kreeg het volgende resultaat:

The overall fitness for this drive is 96%.
The overall performance for this drive is 98%

onder Overall was alles "very good", alleen "Spin Up Time" was Good.
Nou de schijf werkt nu als een tierelier, hopen dat ie zo blijft
Vind het wel handig dat er ieder geval nog benchmarks bij staan.
147MB is behoorlijk qua leessnelheid :D
Erg leuke snelheden! Ik heb binnenkort meer schijfruimte in mijn HTPC nodig, dus 1TB schijven die nog snel zijn ook kan ik zeer goed gebruiken!

Nuttige review, vooral door de screenshots. Thnx! :+
Heb de F3 - 1 Tb. SJ nu een aantal weken in gebruik samen met de F1 - 1Tb. en kan zeggen dat de F3 de helft sneller is dan de F1, over dat hij warm word kan ik zeggen dat hij structureel 4 graden warmer word dan de F1.

De geluid-productie is goed kan niet zeggen dat ik hem hoor en ook de F1 hoor ik niet.

Conclusie: de F3 is goedkoper en sneller, stil maar word iets warmer dan de F1.

tot zover maar weer ...
Ben dus achter het volgende achter gekomen. Ik had de schijf eerst in het midden van mijn hdd rack geplaatst (ik kan er iets van 5 kwijt) en daar resoneert hij heel erg (kast = scout storm). Bovenaan heb ik er geen last van. Het typische hdd geratel is helemaal zacht. En dan heb ik het nog getest zonder de zijpanelen in mijn kast te zetten. Ook wordt de hdd niet echt warm. Ik heb eronder een 250gb samsung schijf die een stuk warmer wordt. Dus als je meetelt dat de warme lucht die opstijgt tegen de F3 schijf aankomst (front fan heb ik uitgeschakelt, dus geen airflow daar) dan valt het helemaal mee. Ik heb even snel een keer de schrijf snelheid getest. In windows 7 in een keer twee bestanden van elk 700MB gekopieerd van samsung 250gb schijf naar de F3. Gemiddelde snelheid lag rond de 65MB/s.
Heb vorige week twee van deze schijven gehaald, beide geformatteerd, zet vandaag de pc aan- 1 schijf wordt niet meer herkend in Windows.

Start op in Linux, tijdens de init sequence- krijg de ene na de andere error melding voor deze schijf.

Geen goed verhaal dus, maar het blijkt dus aan windows te liggen (schijf niet goed afgesloten om e.o.a. reden :? Ervaar nu hetzelfde met een Raptor, dus tijd voor een verse installatie...)

Schijf lijkt dus gewoon in orde... :D

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 10 november 2009 15:50]

aan de tand gevoeld nog wel :P. volgens mij is er alleen naar gekeken.
Ik vindt persoonlijk dat de minimale hoeveelheid woorden hoger mag liggen. ongeveer 2-4x zoveel als nu is.
Wellicht is het handig om de preview-mode te gebruiken? Dat bespaart je misschien (de voorbarige) negatieve stemmen...
Zo te zien ongeveer even duur als een F1 1 TB schijf maar dan met betere prestaties! Dit gaat hem worden dus:-) Goede simpele review trouwens!
De eenvoud is dit keer vooral overzichtelijk en de benchmarks zijn zeer overtuigend.

Zou wel graag wat willen weten over de geluidsproductie :)

[Reactie gewijzigd door WizZie- op 20 september 2009 18:58]