Specificaties 320GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Passport Essential 320GB Rood Review

Jormungandr 14 september 2009, 563 views

WD My Passport Essential 320GB Rood

Pluspunten

• goede prijs
  • Leuke kleurtjes
  • OK snelheden
  • Niet luid/warm

Minpunten

• behuizing laat te wensen over
  • aansluitingen zijn onbeschermd
  • Cheape indruk

Mobiliteit Score: 2
Een paar maanden geleden heb ik ter vervanging van mijn oude Passport die met 120Gb niet meer voldeed deze 320Gb versie gekocht.

Design & algemene indrukken
De schijf komt stevig verpakt in een doorzichtige doos. Na uitpakken wordt het verschil tussen de oude Passport drives en de nieuwe essentials meteen duidelijk. Het stevige plastic met rubberen rand heeft plaats gemaakt voor een geheel plastieken behuizing.
Matte randen en een glossy boven en onderkant. Itt tot de oude versie zijn de aansluitingen voor mini usb en power niet beschermd.

Prestaties
De schijf is geformatteerd naar NTFS omdat ik dual boot Linux/Windows draai. In beide gevallen haalt de schijf zo'n 25MB/sec transferspeeds. Geen slechte prestaties dus voor een 2.5 usb schijf. Geen opmerkingen aan deze kant. De schijf doet wat ze moet doen: data herbergen.

Temperatuur en geluid
Ook hier geen opmerkingen. De schijf is nauwelijks hoorbaar en wordt ook bij continue gebruik (ze hangt altijd aan men laptop want al men muziek staat erop) nooit warm.

Dagelijks gebruik
Op vlak van mobiliteit is alles in eerste instantie goed, tot een kleine maand geleden. Het idee van een 2.5 schijf is dat ze eenvoudig meegenomen en opgepakt kan worden als je bv je laptop naar de keuken verhuist. sinds kort disconnect de schijf echter constant bij de minste verplaatsing. Zelfs het optillen van de schijf resulteert zowel in linux als in windows in een eject. Wanneer je bv van de slaapkamer naar de keuken gaat krijg je na het settlen wel een 10tal meldingen van eject op je scherm. Helemaal fout dus.

WD heeft met de keuze van een plastieken behuizing voor een wel erg cheape oplossing gekozen. De schijf is hierdoor slecht beschermd en een ongeluk is snel gebeurd gezien de aansluitingen open en bloot zitten.
Het probleem met de connectie heeft in mijn geval als resultaat dat de schijf geen handig en mobiel schijfje meer is, maar een bron van ergernis bij de minste beweging.

Heb jij ook een WD My Passport Essential 320GB Rood?

Ik heb de 320GB versie in het zwart en heb andere ervaringen:

- 30MB/sec tot 35MB/sec transferspeed
- Behuizing is niet cheap, juist chique vanwege de pianolak finish
(nadeel is wel dat er erg snel krassen op komen en goed zichtbaar zijn)
- Rubberen voetjes tegen het trillen (je hoort hem sowieso al niet)
- Mijne is al een aantal keer gevallen of een flinke stoot gekregen en doet het nog altijd
- Positief punt: geen voedingskabel nodig, easy plug and play zeg maar...
Uhm, schrijf je nu niet gewoon een review terwijl je eigenlijk een RMA had moeten doen?
RMA ja/nee maakt denk ik nog weinig kans. Vanaf dat ze horen dat er vanbinnen iets rammelt kan ik he wel vergeten. Ik blijf echter bij mijn standpunt dat de behuizing een heel pak minder is dan mijn oude WD.