Specificaties 37dB, bij maximaal 2.000rpm - Bekijk alle specificaties

Corsair ML140 Pro LED Rood, 140mm Review

Foritain 11 augustus 2016, laatste update op 26 mei 2017, 3.140 views

Corsair ML140 Pro LED Rood, 140mm

De nieuwe Corsair 'Magnetic Levitation' ventilatoren bevallen werkelijk uitstekend. Solide, toffe verlichting, extreme PWM range. Eigenlijk maar één domper op het feestje: Ze zijn echt peperduur.

Pluspunten

• LED verlichting erg lekker uitgevoerd. (en PWM aansturing = volle kracht LED, zelfs bij lage RPM).
  • Extreem PWM bereik: van extreem laag tot windkracht 'veel'.
  • Zeer stil zelfs bij iets hogere RPM waardes (1000-1200, waar menig ventilator dan al duidelijker aanwezig is).
  • Solide fysieke bouw. Pro variant met rubberen dempers.
  • Redelijk 'all-round' opgebouwd, dus in te zetten als case- of radiator fan.
  • Flinke geclaimde levensduur wordt kracht bij gezet door een garantieperiode van 5 jaar.

Minpunten

• Vereisen- PWM controle, dus niet aansturen met een dc fancontroller.
  • Extreme prijs. Niet-Pro 2-packs vallen nog een beetje mee, maar de LED varianten kosten evenveel als menig budget behuizing. Gezien de bescheiden praktische implicaties van een ventilator een pittig minpunt.

Showcase: Corsair ML Fans
Productpagina @ Corsair

Ventilatoren reviewen is niet iets wat je echt voor de lol doet. Hoewel het idee om een grote vergelijking te maken af en toe weer op komt zetten loop je al snel tegen een enorme muur op van uitdagingen en overwegingen. Richt je je op maximale prestaties, prestaties bij een vaste geluidsproductie, als je in een behuizing test pak je dan ITX of een grote toren, en hoe ga je om met het feit dat er ventilatoren zijn voor airflow (casefans) en andere modellen juist specifiek gemaakt zijn voor op radiatoren (en tig modellen er tussen in). Daarnaast weegt het nog zwaarder dat het gewoon ongelofelijk suf werk is om uit te voeren en de echte praktische implicaties vervolgens nog in twijfel getrokken dienen te worden.

Dat gaan we dus –niet- doen. Wat we wel gaan doen met ventilatoren is een leuke showcase (vandaar dat er 'showcase' bovenaan staat, en niet 'review') maken waarin we bekijken in welke situatie deze ventilatoren interessant zijn, waar je rekening mee moet houden, maar vooral ook veel aandacht besteden aan de uitstraling; iets wat bij LED fans zeker een grote rol zal spelen. Vandaag gaat de aandacht in die vorm uit naar de nieuwe ML-series ventilatoren van Corsair, ventilatoren die zich onderscheiden met een nieuwe, unieke ‘Magnetic Levitation’ lager. Ze beloven uiteraard hele mooie dingen: stilte, performance zowel op gebied van static pressure (als radiator fan) als airflow (als casefan), een langere levensduur van 200.000 uren (dat is meer dan gebruikelijk bij de bekende Fluid Dynamic Bearings), en natuurlijk een toffe uitstraling.

Met maar liefst tien nieuwe modellen in deze ML-reeks eerst even een blik op de verschillende varianten.

We zien dat Corsair een ML, een ML PRO en een ML PRO LED uitbrengt. De LED variant komt met rode, blauwe, of witte verlichting (vooralsnog geen tekenen van een RGB variant) en gezien al die modellen in zowel 120mm als 140mm uitvoering naar de markt komen zitten we vlot aan de genoemde tien. Kijkende naar de specificaties dan zitten er op technisch vlak geen verschillen tussen de niet-PRO, PRO en PRO LED varianten (uiteraard wel tussen 120mm en 140mm modellen), en de PRO aanduiding refereert enkel aan het feit dat de hoeken in rubber (dempend) zijn uitgevoerd en in passende kleurstelling komen. De niet-PRO is vooral interessant vanwege het feit dat deze als two-pack wordt verkocht, waardoor de kosten per ventilator een stuk lager liggen; iets wat bij eerdere Corsair ventilatoren zorgde dat ze veelal een interessante aanschaf waren als je op zoek was naar LED fans.

Extra aandacht voor de extreme PWM range van 400 tot 2000 RPM (voor de 140mm) of 2400 RPM (voor de 120mm), Je hoeft praktisch niet te testen om te kunnen stellen dat deze ventilatoren dus van onhoorbaar tot lekker luid afgesteld kunnen worden. Wel belangrijk om rekening mee te houden is dat je deze ventilatoren echt met PWM aan moet sturen; veel PWM fans kunnen ook met een lagere spanning in toom worden gehouden, maar Corsair benadrukt dat deze ventilatoren op 12V dienen te werken. Praktisch een groot voordeel daarbij is dat de verlichting dan ook altijd ‘vol’ aan staat, terwijl je bij dc-aansturing de lichtsterkte ziet afnemen bij een lagere RPM instelling; veelal ongewenst. Maar zorg dus voor voldoende PWM fan headers, of een hub die ventilatoren met PWM aan kan sturen.

We beginnen met de 140mm modellen. Verpakkingen knallen weer lekker met de kleuren en lijken bedoeld om ook in fysieke winkels aan te trekken. Intern knalgeel karton en karige hoeveelheid accessoires. Vier schroeven, twee kleine tie-wraps (wel handig als je ze niet hebt), maar that’s it. Nu heb je meestal niet meer nodig natuurlijk, maar voor dit geld kan een beetje extra verwennerij geen kwaad.

De ML niet-PRO ontbreekt, de andere modellen staan wel op tafel (de rode twee keer gezien die later op een 280mm radiator gaan). De LED modellen hebben allemaal transparante blades (beetje een frosted-glass gevoel), en de kleurstelling van de verlichting vinden we terug in de hoeken en het logo in het midden. De hoeken zijn eventueel verwisselbaar, al zie ik nog niet hoe je aan alternatieve hoeken kan komen (en daarbij, waarom zou je). De zwarte variant zien we op de volgende pagina niet terug dus gebruiken we om het frame nader te bekijken. De fysieke bouwkwaliteit is wel erg dik, dit zie je niet vaak en normaliter is het een kleine moeite om een fan frame te buigen of breken. Niet hier. Gedempte hoeken uiteraard, en we zien aan de hoek van de fan blades dat het een beetje een tussenoplossing is; de vuistregel is dat hoe platter ze liggen hoe hoger de focus op static pressure is, dit oogt als een all-rounder.

De 120mm modellen zijn uiteraard praktisch hetzelfde. Iets andere verhoudingen, maar daar blijft het bij. Ook hier valt op dat het echt hele stevige frames zijn.

Light ‘em up! Foto’s zeggen hier genoeg hoop ik? Onder een hoek lijkt het net alsof de airflow zelf wordt verlicht, alsof de ventilatoren een jet-engine afterburner hebben. Bij een LED ventilator mogen we toch best een beetje subjectief doen en stellen dat dit er gewoon fantastisch uitziet, één van de beter ogende LED modellen.

Bij het zien van de naam Corsair kan je er praktisch vanuit gaan dat je met opvallende hardware te maken hebt, en dat is bij de ML-series ventilatoren niet anders. De fan frames staan als een huis; zelden zagen we ventilatoren zo stevig uitgevoerd, en vooral de verlichting is gewoon heel erg sexy. Ik vermoed dat er genoeg mensen met een dikke pc zijn die dit zien en gewoon erg graag willen hebben. Hoewel de prestaties niet de focus zijn van dit artikel (al gaan ze binnenkort op een radiator, mocht daar wat leuks uit komen komt er een vervolg) moet ik wel stellen dat het extreme bereik en de gebalanceerde opbouw het echt enorm veelzijdige ventilatoren maakt. Wil je stilte? Geen probleem, op 1000-1200 RPM zijn ze vanuit elk praktisch perspectief onhoorbaar en als je daar alsnog geen genoegen mee neemt laat je ze rustig zakken tot 400 RPM, en dat terwijl de (voelbare) airflow echt heel nadrukkelijk aanwezig is; een combinatie die een positieve indruk achterlaat. Claims wat betreft de levensduur, in dit geval een flinke 200.000 uur, kan ik uiteraard weinig mee, maar een garantie van 5 jaar geeft in elk geval voldoende zekerheid dat je er niet naar om hoeft te kijken.

Feitelijk uitstekende alleskunners dus, inhoudelijk allemaal prima. Je moet wel zorgen dat ze met PWM worden aangestuurd, dus niet met een lager voltage, maar daar valt prima mee te werken. Het is vooral toch de flinke prijs is die alle voorgaande pret wel 'een beetje' drukt. 120mm LED uitvoeringen ben je snel richting de drie tientjes per stuk voor kwijt, al zijn de 2-pack ML niet-LED modellen wel iiiietsje gunstiger met 17,50-20 euro per stuk. Voor de 140mm LED uitvoering ben je echter weer zo 35 euro per stuk kwijt, en zelfs met een beetje handig shoppen is het lastig om er drie te kopen voor minder dan 100 euro. Hoe je het ook bekijkt, dat is gewoon veel geld voor ventilatoren en puur rationeel erg lastig goed te praten met het oog op de praktijk, ‘NASA bearing’ of ‘extreem PWM bereik’ of niet. Corsair speelt met hun ML-fans dus vooral in op de emoties, of je nu gewoon graag ‘alles Corsair’ hebt of simpelweg geen moeite hebt extra neer te leggen voor deze combinatie bouw, features en vooral toch ook looks. De drempel voor aanschaf is fors, te fors voor velen, maar zij die daar overheen stappen zullen gelukkig weinig te klagen vinden in hun ervaring met deze ventilatoren.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Corsair ML140 Pro LED Rood, 140mm?

deze fans zijn wat? stiller? doubtful..

16-37 DBa (das beeeest wel luid 37 db)

mijn fan (noctua NF-F12 Industrial PPC 2000PWM) is 120 mm en doet

Rotational Speed (+/- 10%) 2000 RPM
Min. Rotational Speed (PWM, +/-20%) 450 RPM
Airflow 121,8 m³/h
Acoustical Noise 29,7 dB(A)
Static Pressure 3,94 mm H₂O

tov. deze 'stille high performance' fan

draw your own conclusion..
Noctua is still king..
Semi off-topic: 29,7 dB(A) met 120mm @ 2000 RPM? Yeah, right. Jij gelooft de fabrikant blindelings? Ik geloof geen drol van de opgegeven SP en DB. Ze testen fans op de meest rare en vooral meest optimale manieren, er is niet echt een test-standaard voor bedacht. Elke fan, dus ook jouw prachtige Industrial, maakt een pokkeherrie boven de 1200 RPM. Ik vind 140mm fans vanaf 800 RPM al enorm vervelend worden; ik gebruik zelf alleen maar Noctua NF-A14s die op ~600 RPM draaien. Dit is natuurlijk wel enorm subjectief, niet iedereen heeft hetzelfde gehoor of stoort zich aan hetzelfde type geluid.

On-review: Prachtige review wederom. Ben toch wel erg benieuwd naar dit type lager en hoe de geluidsproductie tussen 600 - 900 RPM is tov van mijn Noctua NF-A14's. Misschien maar eens eentje aanschaffen :)
'Verder weet ik niet of Noctua en Corsair dezelfde doelgroep dient. Corsair lijkt toch een stuk meer op esthetisch vlak in te zetten, waarbij Noctua het gooit op degelijkheid, een vertrouwd design en vrijwel altijd 6 jaar garantie (Corsair heeft overigens evengoede, zo niet betere customer service). Je zal bij Noctua niet (of wellicht nooit) ledjes gaan zien in hun nieuwe fan line-ups. Corsair blijft toch meer voor de gamers markt, Noctua geeft daar niets om. Zelf was ik groot Corsair aanhanger, maar heb nu toch 5 x Noctua NF-A14 in m'n systeem hangen. '

1. noctua is geen 'game' merk.. het moet werken en blijven werken
2. noctua heeft meer waarden aan kwaliteit en functionaliteit (leds are NOT functional)
3. ' Jij gelooft de fabrikant blindelings? Ik geloof geen drol van de opgegeven SP en DB.' <- nope daar heb je youtube tests en real life testing voor.. en die zijn redelijk conclussive als je het mij vraagt. zou jij dat van corsair wel geloven dan?

ik heb nfs 12A fans in mijn case zitten 21 DB op fullspeed.. draaien met noise reduction cable op 50% +- en gaan van 1200 RPM naar 900.. amper hoorbaar..

nogmaals ik heb een Noctua INDUSTRIAL PPC fan als main radiator fan.. DIE is absurd luid.. en zelfs met mn fan controller op minimum is hij soms nog irritant.. maar als het echt warm is op mijn kamer (25-30 graden) is die 3-4 graden minder op een OC onder load tochwel fijn... dan maar iets meer geluid.. maar HOE je het ook went of keert.. je zal NOOIT maar dan ook NOOIT een stille fan hebben die performance kan leveren.. ongeacht welk merk je kiest.

en als je nog nooit een noctua industrial fan hebt gezien of gebruikt.. dan zou ik maar niet oordelen.. dr komt een beste bult aan lucht naar buiten.. met aardig wat kracht..
Stin00 maakt een goed punt dat specs gewoon totale bullshit zijn. Je kan er één ding uit opmaken: Hoe snel zouden ze moeten draaien. Noctua doet het over het algemeen erg netjes met specs, maar met alle variabelen kan je gewoon weinig met een dB waarde.

Uiteindelijk hoor je meestal 3 elementen:
- Veel airflow
- Airflow tegen of door een weerstand (grill, filter, rad, of wat verder in je behuizing je andere componenten)
- lager geluiden

Laatste is een issue bij goedkope fans, maar geen issue bij Noctua, deze ML fans, of tig andere 'betere' ventilatoren. Goedkope modellen kunnen nog wel stil zijn bij aanschaf, maar op termijn weer verslechteren, dus ook dat is een lastige variabele. Voor de rest komt het er op neer dat je bij voldoende airflow simpelweg iets gaat horen. Daar kan 'kwaliteit' maar heeeeeel beperkt iets aan doen.

Ik heb elke Noctua ventilator wel in huis gehad, praktisch elke Corsair ook. Noctua heb ik nog nooit een matige van gezien, maar deze ML ventilatoren doen het ook echt uitstekend hoor. Zelfs op 'stille' stand komt er echt een flinke bak lucht doorheen. Echter, net als met bijv een A14, ga je die bak lucht tegen een rad aan blazen dan hoor je wat, en zal je dus -nog- lager willen zakken. Of het dan praktisch nog veel uitmaakt of je een A14 Industrial, A14 of ML140 pakt? Daar kom ik op terug, maar ik heb er een hard hoofd in.
Corsair speelt met hun ML-fans dus vooral in op de emoties
Is dat zo? Deze fans hebben in potentie de kans één van de besten te zijn, door het magnetisch lager, daardoor normaal gesproken onhoorbaar en daardoor ook het extreem ruime bereik door heel weinig frictie. Dan heb je alleen nog een goed ontworpen fan blad nodig en je hebt de beste fan te pakken.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 11 augustus 2016 10:49]

Ik zeg dat met de wetenschap dat er best wel wat ventilatoren zijn op de markt die een stuk goedkoper zijn, en ook prima kunnen koelen bij een lage geluidsproductie. De meerwaarde van een chique fan moet je dan per definitie vraagtekens bij zetten, of het nu Noctua met 'SSO 2', be quiet! met hun 300.000 uur nogwat ding, of Corsair met hun 'ML' is. Bij de betere ventilatoren hoor je simpelweg de luchtverplaatsing zelf, of de bearing dan 0 dB of 10dB is zal je lastig weten te ervaren.

Helaas niet de kennis hier om de lager te ontleden, dat zou wel een leuke zijn voor iemand als jij :D

Maar goed, met een oog op de praktijk denk ik dat het een hele veilige stelling is dat 'emotie' best de doorslag zal moeten geven. Of dat nu om de uitstraling gaat, het 'Corsair love' gevoel, of gewoon het idee dat MagLev = cool = hebben :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 11 augustus 2016 10:52]

Het gaat bij mij wel om de 120 mm ik zal aankomende week even een foto posten ik moet mijn kast eerst even modden voor afbouw.
Uitgebreid met veel duidelijke foto's! +2!

Geen temperatuur benchmarks? Of rook-test?
Dat zou mooi zijn voor een toekomstige review van een ventilator! :D
Dank je :D

Rook-test is vooral leuk :D Praktische implicatie is altijd lastig, zelfde voor een temp test. Wil nog wel eens een fan roundup doen (roep ik al een jaar), maar echt overtuigd van elke methode tot nu toe ben ik niet. Zo veel variabelen, welke case, hoeveel weerstand er tussen, pak je één of twee fans, pak je een ITX of ATX, welke indeling, etc. Volgens mij kan je met een beetje sleutelen evt resultaten echt flink veranderen, dus wat die dan evt waard zijn... tja. Uiteraard is er iets mogelijk, maar dan nog de vraag wat het -echt- uit gaat maken in de praktijk, en zeker bij dure ventilatoren de vraag in hoeverre die investeringen het waard zijn. Levensduur zou nog leuker zijn om te testen, maar gl with that ;)

Binnenkort zitten ze wel op een Kraken X61, wellicht dat daar nog wat leuks uit komt. Rad-test is wat praktischer, maar niet alle ventilatoren hebben dat als doel natuurlijk.
Je hebt in de overzichtjes de "Red" en "White" omgewisseld (of de plaatjes).
Super review verder, Ik heb ook net 3 van deze in mijn build gezet.

Ik zie dat het al genoemd is, mijn fout.

[Reactie gewijzigd door Nycrea op 11 augustus 2016 22:59]

Dank je :D

Tabel klopt idd niet zoals hierboven staat aangegeven. Komt overigens vanuit Corsair zelf die tabel, dus zal het doorspelen :D

edit: oh, en pics :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 11 augustus 2016 22:58]

Ja ik las het net ook, Corsair faalt een beetje.

Pics, het zijn niet al te beste foto's maar vooruit dan maar.

Rood voor een Intel machine :D. Mooie machine wel.
Jouw radiator blaast toch naar buiten, 2x intake van beneden en dan
3x naar buiten (radiator, back case fan) ? Heb je zelf die rode sleeving gemaakt ?
Dank je, de radiator blaast naar binnen en zuigt van onder lucht aan, de voorkant is helemaal dicht dus geen andere optie.
Sleeving heb ik niet zelf gedaan, dat was mij wat teveel werk en toen der tijd was ik nog niet zo handig, het zijn 'individually sleeved' kabels van corsair.
Mooie review wederom :) +3 De 140mm LED uitvoeringen zijn inderdaad behoorlijk prijzig ;(
Wederom gaaf! Ik reageer niet vaak op reviews/artikelen ;) Maar je moet in je tabel met specs even het plaatje van de rode en de witte versie omdraaien :)

Sorry voor de verder weinig inhoudelijke reactie :X
Dank je wel! :D

Die tabel komt van Corsair zelf. Zal het even tegen ze zeggen :D
Haha ja dat gevoel had ik al :) Niet dat het heel veel uit maakt, ik denk dat mensen het verschil tussen een witte en rode kleur nog wel kunnen onderscheiden ;)
afgelopen week vijf stuks besteld was even slikken maar dn heb je ook wat ik heb er idd twee op mijn waterkoeling gezet ik zal daar nog over terug komen.
Zou je misschien een foto kunnen posten/dm? Ik ben zeer benieuwd!
@Foritain
Wat gebeurt er, behalve dat de LED'jes minder fel gaan branden, als je ze met DC wilt aansturen?
Ze maken eerder meer dan minder geluid dan, lopen niet lekker.
Duidelijk, bedankt voor de toelichting. Zo te lezen kan ik ze dus het beste op de fan headers van mijn AIO aansluiten dan op de Scythe Kaze Master fancontroller die DC regeling gebruikt.

Ik heb voorlopig eentje besteld (ML140PRO LED) om te kijken hoe hij het doet op een H115i en of hij iets stiller is dan de extreem luidruchtige SP140L fans waar de H115i mee wordt geleverd. :)