Specificaties 13 Couverts inbouw vaatwasser - Bekijk alle specificaties

Atag VA61211KT Review

Xprezzi 9 augustus 2016, laatste update op 30 augustus 2016, 584 views

Atag VA61211KT

Een degelijke, volledig geïntegreerde vaatwasser met een goed was- en droogrestultaat. Het is niet de stilste machine en verwacht ook geen luxe, maar daar is de prijs dan ook naar.

Pluspunten

• Goed was- en droogresultaat
  • Aanschafprijs
  • Degelijk

Minpunten

• Geluid (klotsen water)
  • Weinig luxe

Indeling Score: 3
Droogresultaat Score: 4
Energieverbruik Score: 3
Wasresultaat Score: 4

Reden aankoop

Onze Atag VA6011LT vaatwasser hield het na bijna 13 jaar trouwe dienst voor gezien. De vaatwasser is in die tijd éénmaal gerepareerd, omdat een soldering het liet afweten: de vaatwasser werd niet meer warm.

Reparatie met de huidige storing was gezien het euvel (pomp defect) en de leeftijd niet meer zinvol. Bovendien begon de vaatwasser zwarte, smeerachtige spikkels af te geven, wat duidt op rubberen onderdelen die langzaamaan verweren.

De Atag is ons bevallen, net als de overige keukenapparatuur van dit merk. Vandaar dat de keuze - na uitgebreid onderzoek - weer op een Atag viel. Omdat de keuken zelf ook 13 jaar oud is, wilden we niet een hele dure vaatwasser.

Overigens is de Atag VA61211KT gelijk aan de Zanussi ZDT22001FA.

Eenvoud

De VA61211KT is, net als de vorige, volledig geïntegreerd. De vaatwasser is erg eenvoudig en kent weinig poespas. Zo is er geen schermpje waar je informatie vanaf kunt lezen.

Er zijn slechts drie knoppen (aan-/uitknop, programmakeuze, programmauitstel) en wat ledjes (einde programma, onthardingszout, glansspoelmiddel). Ook is er geen indicator middels een lampje dat op de vloer schijnt waaraan je kunt zien of de vaatwasser is ingeschakeld.

Het is wel mogelijk om een geluidssignaal af te laten gaan wanneer de vaatwasser klaar is met het programma. Standaard staat dit geluidssignaal vreemdgenoeg uit.

Verschillen met de VA6011LT

De VA61211KT lijkt op een doorontwikkeling van de VA6011LT, alleen kostte die laatste 13 jaar terug het dubbele...
Bedieningspaneel
Het bedieningspaneel is iets anders vormgegeven, maar net als onze vorige vaatwasser spreekt de bediening voor zich. Programmauitstel kan alleen met drie uur. De oude VA6011LT kon het programma uitstellen met 3, 6 of 9 uur.
Indeling van de korven
De korven zijn conventioneel en slechts iets anders vormgegeven dan de VA6011LT. Er kan nu één couvert meer in. Het bestekmandje zit nog altijd rechtsvoor. In de bovenste korf zit in het midden een uitsparing waar je lange voorwerpen kunt plaatsen (broodmes, tang, pincet, e.d.). Er is geen aparte besteklade.

In de onderste korf kon je bij de VA6011LT rechts een bordenrekje omhoogklappen wanneer je dat nodig had. In de VA61211KT is dit echter vast; in mijn optiek niet een verbetering, vooral omdat je daar meestal pannen plaatst.
Geluid
Hoewel deze vaatwasser volgens fabrieksopgaaf 1 dB (48 i.p.v. 49 dB) stiller is dan de vorige, merk ik dit in de praktijk niet. Nu maken de vaatwassers zelf meestal niet zoveel lawaai, maar zit de herrie met name in het geklots van het water. Mijn dB-meter komt tijdens dat moment op 54 dB. Flink meer lawaai dus. Meestal staat de vaatwasser hier 's nachts aan, dus is dat niet zo erg van belang.
Was- en droogresultaat
Tot nu toe ben ik erg tevreden. De vaat is goed streeploos schoon, al heb ik nu ook onthardingszout en glansspoelmiddel toegevoegd. Bij de vorige vaatwasser gebruikten we slechts alles-in-één-blokjes. Ik heb de indruk dat de vaat er nu beter uitziet dan bij de vorige, maar een monteur heeft eens gezegd dat je dat meestal vindt als je een oude vaatwasser bent gewend.

Ik vind het zonde om een vaatwasser van zo'n ¤ 1.200,- in een keuken van 13 jaar oud te plaatsen, vandaar dat we kozen voor een simpel model. Bovendien gingen we er vanuit dat er in 13 jaar tijd wel weer wat verbeterd wordt, al valt dat in dit geval wel mee. Ik merk niet veel verschil tussen de oude en de nieuwe vaatwasser.

Deze volledig geïntegreerde Atag is met ¤ 520,- niet de allergoedkoopste, maar duur is hij allerminst. Als vervanger voor onze oude vaatwasser voldoet hij prima, maar als ik een nieuwe keuken zou uitkiezen, dan koos ik toch voor een duurder model. Er zijn inmiddels duidelijk stillere vaatwassers, met een flexibelere indeling en die allerlei handige foefjes hebben (zoals een display dat wordt geprojecteerd op de keukenvloer).

Heb jij ook een Atag VA61211KT?

Hallo Xprezi,

Toch een beetje te beperkt op de markt rond gekeken.
Bosch/Siemens leveren voor ca. ¤ 600,00/700,00 perfecte onder/inbouw vaatwasmachines met een zeer laag geluidsniveau(42dBa), zeer laag energie- en waterverbruik .
Het spaarprogramma duurt weliswaar ca. 3 uur maar dat is geen probleem als je 's-nachts afwast. Energieverbruik 1 kWh. En een perfect afwasresultaat.
Bovendien hebben zij machines voor 14 normbestekken dus er kan veel vaatwerk in.
De meerprijs verdien je op deze manier eenvoudig terug.
En als die extra foefjes hebben niets met afwassen van doen en zijn daardoor totaal overbodig en geven alleen maar meer kans op storing.
HWB
r
Zeker niet. Ik heb ook vaatwassers van Bosch bekeken. Als je dan kijkt in de prijsklasse van rond de ¤ 500,- dan is Bosch vaak plastic van binnen en zijn de verdere specificaties vergelijkbaar met die van Atag.

Overigens heeft Bosch/Siemens bij de vaatwassers (ik heb overigens bij Siemens gewerkt) de laatste jaren een niet al te beste reputatie opgebouwd met betrekking tot de betrouwbaarheid en levensduur.

Buiten dat het spaarprogramma van Bosch erg lang duurt, duren ook de andere programma's duidelijk langer. Dat is niet erg als je alleen 's avonds afwast, maar als je graag kookt, eters hebt en tussendoor 'even snel wil afwassen', dan is dat volstrekt onhandig.

Een foefje is niet alleen een indicator op de vloer (iets dat de Bosch overigens wél heeft), maar ook in hoogte verstelbare korven, een besteklade en een flexibele indeling (in- en uitklappen van vakjes en rekjes).

Als ik voor ¤ 600,- à ¤ 700,- was gaan shoppen, had ik ook de Atag VA61211MT kunnen aanschaffen.