Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Zwart Review

Plux 8 augustus 2016, laatste update op 8 augustus 2016, 602 views

Microsoft Lumia 950 Zwart

een prima smartphone met aparte features zoals irisscan, draadloos desktop gebruik mogelijkheden en standaard windows integratie. Ook leuk is een gratis office licentie voor de telefoon. Minpunten de microsoft app store ivm android app store en design. Je krijgt hem nu vrij goedkoop mee als hij nog leverbaar is

Pluspunten

• iris scan mogelijk
  • kwaliteit camera
  • office licentie
  • usb-c

Minpunten

• software platform ligt achter
  • interface aanpasbaarheid zoals bij Android
  • batterijduur matig

Ik heb de Lumia 950 bij verlenging van mijn T-mobile abonnement genomen, om eens kennis te maken met windows 10 smartphone OS. Ik ben redelijk gecharmeerd van het toestel en de windows 10 vormgeving zal goede mogelijkheden bieden voor algemeen zakelijk gebruik. Ik gebruik zelf normaal gesproken LibreOffice omdat dit gratis en goed is, maar een gratis MS Office installatie is natuurlijk mooi meegenomen en wellicht een must in het moderne kantoorwezen. Omdat de telefoon al een tijdje op de markt is zijn de toestelkosten bij het abonnement lager, zo'n 280 euro, voor mij een acceptabele prijs voor een high-spec phone van bijna een jaar oud. De telefoon bevalt in eerste instantie redelijk. Het toestel voelt niet zo robuust aan als betere anderen, maar een goede secundaire bescherming kan dat wellicht oplossen. USB-c zorgt voor goede connectie en oplaadmogelijkheden. De knoppen aan de zijkant steken behoorlijk uit waardoor ze goed te bedienen zijn, maar zijn daardoor wellicht ook kwetsbaar. De camera is kort gezegd superieur en verslaat die van mijn andere telefoon, de xperia Z3, zoals Usain Bolt Carl Lewis eruit zou lopen. Bluetooth filetransfer naar Windows 10 laptop werkt goed, maar niet snel natuurlijk. Een standaard foto duurt al gauw twee minuten. Ook mp3-afspeelverbinding met externe BT-speaker gaat goed. Verder ontbreekt er wel een hoop in de instel en afleesmogelijkheden van de display en de onderliggende systeemwaarden, vergeleken met Android Lollipop. Ook de MS App store is veruit inferieur aan die van Google's Android, op het eerste gezicht en voor dit moment. Het batterijverbruik is met 1 etmaal na een volledige oplaadsessie voor mij acceptabel. De Hello-identificatie via Iris-scan van de ogen werkte niet soepel in eerste instantie, maar bij een tweede poging wel en hopelijk betrouwbaar als uniek identicatiemiddel. Vooralsnog een interessante en wel positieve kennismaking (ik zal hem niet meteen doorverkopen ;) ), vooral vanwege de camera, geheugen en uitbreidingsmogelijkheden en office.

De 950 en de XL variant is op dit moment nog altijd het beste toestel dat er te krijgen is voor het Windows 10 smartphone platform en dus een aanrader voor iedereen die met Windows 10 wil werken. Even wachten is natuurlijk ook een optie.. .. Interessant zal het worden als de opvolger bekend wordt, een hopelijk iets robuuster model met waterdicht mogelijkheden, apps en tools en andere gimmicks.

Al met al een een aanrader voor de nieuwsgierige windowsgebruikers.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Zwart?