Specificaties Socket AM2+ met nVidia nForce 780a SLI chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Crosshair II Formula Review

MTFDarkEagle 13 september 2009, laatste update op 13 september 2009, 1.661 views

Asus Crosshair II Formula

Pluspunten

• AM2+ platform
  • 3 PCI-e x16 2.0 poorten
  • Supreme FX II geluidskaart
  • veel 3-pin fan connectoren
  • SATA poorten zijn 90 graden gedraaid
  • Zeer goede software voor het moederbord

Minpunten

• Geen enkele die ik heb kunnen vinden

Layout Score: 5
Algemeen
Heb weinig te zeggen over dit moederbord behalve dat ik er zeer tevreden mee ben.
Het moederbord heeft een duidelijke layout, is mooi ingericht en ziet er mooi uit vanuit mijn NZXT Tempest kast.
Het moederbord is gebaseerd op de nVidia nForce 780a SLi chipset en het heeft een AM2+ socket voor een processor.

Feature set
In dit opzicht een subliem moederbord. Ik ben hier zeer tevreden mee. Bij het moederbord zaten veel sata-kabels, waaronder een paar met een 90 graden gedraaid plugje, 2-way en 3-way SLI bruggen, floppy en IDE kabel, q-connector, moederbord fan, Supreme FX II geluidskaart een bracket met 2x usb 2.0 en firewire, batterij aan tierips, casebadge en natuurlijk de handleiding met software.
Wat dit betreft zijn er weinig moederborden die beter uit de kast komen.

Layout
Dit moederbord is gericht op gamers, met grote videokaarten. De sata-connectoren en de IDE aansluiting zijn daarom 90 graden gedraaid, zodat die niet in de weg komen.
De uitbreidingssloten zijn als volgt ingericht:

PCI-e x1 (voor Supreme FX II geluidskaart)
PCI-e x16 2.0 (blauw)
PCI-e x1
PCI-e x16 2.0
PCI
PCI-e x16 2.0 (blauw)
PCI

Ik gebruik 2 8800GTX videokaarten in SLI. Hiervoor gebruik ik, zoals in de handleiding (RTFM!!!) is aangegeven, de 2 blauwe sloten. In de blauwe sloten draaien de kaarten allebij op x16. Als je 3-way SLI gebruikt gaan ze allemaal naar x8

Ook zijn er zeer veel 3-pin aansluitingen voor ventilatoren. Er kunnen veel extra usb-aansluitingen aan worden gesloten, alsmede een aansluiting voor fire-wire.

Ook zijn alle aansluitingen zo ingericht dat kabelspaghetti heel makkelijk is te voorkomen.

Prestaties
Mijn vorige moederbord is kapot gegaan, dus ben ik over gegaan op dit moederbord. Dat moederbord was de Asus M2N-E. Waar ik overegens ook erg tevreden over was, maar die in het niets schiet in vergelijking met dit moederbord.
Dit moederbord presteert als een tierelier! Ongelooflijk! Ook het geluid is beter aangezien er nu een echte geluidskaart bij zit, niet een onboard.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ook hier weer niks te klagen. Ik overclock op dit moment niet, in de toekomst misschien wel, maar ook bij de standaard klokken is mijn computer zeer stabiel. Altijd op kunnen starten, nooit fouten of iets dergelijks.

Compatibiliteit
De compatibiliteit is zeer goed geregeld met dit moederbord. Alles kan erop. AM2 processoren, en AM3 processoren. Ik heb ervaring met beide, en dat werkt allebij prima. Van te voren wel een bios-update gedaan, maar ook dit, was een eitje aangezien er software op de cd stond om de bios te updaten. Er kunnen 3 grafische kaarten in, in 3-way SLI. Crossfire is niet mogelijk, maar dat vindt ik niet erg, want ik ben persoonlijk geen fan van Radeon kaarten.
Het ram geheugen wat erop kan is DDR2 geheugen met de volgende frequenties: 667, 800 en 1066.

Ondersteuning door fabrikant
Ik heb ervaring met Asus algemeen, en hierbij kan ik dus mededelen dat de ondersteuning subliem is. Indien je problemen hebt, kun je een mail sturen naar de technische dienst of plaats een topic op hun forum en je wordt snel geholpen. Ook zijn veel applicaties beschikbaar op de site, alsmede veel biosupdates en het Asus-update biosupdate programma.

Laat ik zeggen dat je krijgt waar je voor betaald. Het moederbord is aan de dure kant, maar het is het geld dubbel en dwars waard.

Dit is een 100% super moederbord! Goede compatibiliteit, goed geluid dankzij de geluidskaart, 3-way sli ondersteuning, dual-channel ram geheugen, veel USB 2.0 aansluitingen. Al met al, een SUPER moederbord!

Heb jij ook een Asus Crosshair II Formula?

Offtopic, als je je M2N-E nog hebt mag ik de bios ervan overnemen?
De bios die erop zit heb ik van de asus site gedownload. Ik weet echter niet meer welke revisie, dat zal ik even voor je opzoeken.
Ik bedoel het bios chipje :)
Ja is prima, maar ik kan niet garanderen dat hij zal werken.. Want hij is kapot gegaan, maar ik weet niet wat
Kan je me ff een DM of mail sturen? Bedankt!
DM? (weet niet wat je bedoeld sorry)
DM? (weet niet wat je bedoeld sorry)

excuses voor double-post --> tweakers flipte een beetje..

[Reactie gewijzigd door MTFDarkEagle op 15 september 2009 20:49]

Direct Message (persoonlijk bericht) om onderling te communiceren ;)
Bedankt voor de snelle reactie :)
Of gewoon emperium_85 @ hotmail . com
mailtje geprobeerd, krijg een delivery failure...
Ik kan ook nergens vinden om een DM te sturen..