Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Omen 15-ax010nd Review

kuusj98 7 augustus 2016, laatste update op 23 januari 2017, 7.628 views

HP Omen 15-ax010nd

De HP Omen 15 is een goede laptop, zolang je er geen problemen mee krijgt. Het eerste halfjaar is redelijk probleemloos gegaan. Door een combinatie van plastic behuizing en een ongelukkig ontwerp van de speaker-grill is mijn top-plate gescheurd. Kosten zijn 200,-. Let dus even goed op.

Pluspunten

• Hoge prestaties
  • Laag gewicht
  • Eerlijke prijs
  • Koeling kan de 120W goed aan
  • Strak uiterlijk

Minpunten

• Schermhelderheid kon iets hoger
  • Gecombineerde headphone/microphone jack
  • Geen USB Type-C
  • Onder 100% full load niet stil
  • Net zoals iedere laptop toch wel gevoelig voor vingerafdrukken
  • Scheur bij scharnier
  • Dit gooit HP onder gebruikersschade

LET OP: de laptop is inmiddels voor de tweede keer bij het HP reparatiecentrum, de eerste keer omdat de top-plate (waar de scheur in zit) wel onder garantie zou worden vervangen maar dit direct onder gebruikersschade werd gegooid en nu via een betaalde reparatie van 200 euro. Ik heb de afgelopen weken ongeveer 2 a 3 uur in totaal met diverse afdelingen van HP aan de telefoon gehangen, maar een oplossing kwam er niet. Ik heb uiteindelijk bij wijze van compensatie een laptoptas t.w.v. 50 euro thuisgestuurd gekregen, normaal krijg je dat zelfs niet of 10% van het reparatiebedrag. Op dat gebied ben ik natuurlijk wel blij, maar dat veranderd er niets aan dat ik 200 euro heb moeten aftikken voor een plastic plaat op een 6 maanden oude laptop van 1000 euro. Let dus op, doe deze laptop altijd in een stevige sleeve, ook al zit deze al in een tas met fatsoenlijk laptop vak (zoals bij mij, een Eastpak tas). Let ook op, mocht de behuizing zelf schade oplopen ben je daar minimaal 550 euro voor kwijt.

Zoals je kunt zien zit deze scheur echt waar het scharnier zijn stevigheid moet vinden. Bij het opendoen van de laptop komt er een grote druk op deze plek te staan, en doordat die zo zwak is door de grill gaat dat vroeg (bij mij) of laat mis. HP wil geen nieuwe plaat opsturen, wil dat ook niet tegen betaling doen. Ze erkennen het probleem niet, zeggen dat het niet bestaat en dat hier zeer veel zorg aan is besteed tijdens de ontwerpfase. Nogmaals: in de basis een prima laptop, maar als je het ding wil gaan gebruiken kun je beter een andere kopen.
Introductie
Ik heb eigenlijk nooit een laptop gehad, als je een oude Netbook uit 2010 niet meetelt. Ik was altijd huiverig door de in mijn ogen slechte prijs/prestatie verhouding. Nu, weer een heel aantal jaren verder, moest ik er een kopen omdat ik aan een HBO ICT opleiding begin. Ik wierp de nietszeggende eisen van school opzij en kwam tot deze eisen met een maximaal prijskaartje van 1000 euro:
- Minimaal een Core i5 4C/4T van de Skylake generatie
- Minimaal een GTX960m
- Minimaal 8GB DDR3L/4 RAM
- 15.6” 1080P IPS mat display
- Strak, niet schreeuwerig uiterlijk
- Optie voor een M.2 SSD

Nu ik deze eisen invoerde in de Pricewatch met een budget van maximaal 1000 euro, kwam ik op een aantal laptops uit. Ik liet deze HP Omen 15 eerst links liggen omdat hij 1000 euro kostte en “maar” een i5 6300HQ had in plaats van een i7 6700HQ. Ook zijn er weinig tot geen reviews van deze laptop te vinden, en dat komt waarschijnlijk doordat de laptop pas op de Computex is gepresenteerd en pas te koop is. Geen reviews? Geen probleem, dan maak ik er zelf toch een? Het is wel de eerste, dus opbouwende kritiek of tips zijn welkom.
De Specs
Deze laptop heeft aardige specificaties, en dat in een verassend compact en licht formaat.
- Windows 10 Home 64bit
- Intel HM170 Chipset
- Intel® Core™ i5-6300HQ (2,3 GHz, tot 3,2 GHz, 6 MB cache, 4 cores)
- 8 GB DDR4-2133Mhz SDRAM (2x4 GB) (2 van de 2 slots gebruikt)
- 128 GB M.2 SATA Sandisk SSD
- 1000 GB HGST 7200RPM SATA 2.5” HDD
- NVIDIA® GeForce® GTX 960M (2 GB GDDR5)
- 15.6” 1080P FHD UWVA mat WLED-backlit
- 10/100/1000 Gigabit Ethernet
- Intel® 802.11ac (2 x 2) Wi-Fi® en Bluetooth® 4.2 combo (met Miracast-ondersteuning)
- Stereo “Bang & Olufsen” luidsprekers
- 1 HDMI, 1 Head/Microphone, 1 USB 2.0, 2 USB 3.0, 1 RJ-45, 1 SD Slot
- Full-size backlight met numeriek gedeelte
- HP Imagepad met multi-touch
- Accelerometer
- 3-cels, 61.5-Watt-uur lithium-ion accu met tot 10 uur en 30 minuten accuduur
- 120W netvoedingsadapter met “quick charge”. 90% in 90 minuten
- 2.2KG gewicht, (bxdxh) 38,2cm x 25,3cm x 2,45cm
- 1 jaar onderdelen, arbeid en haal- en brengservice
De doos en inhoud
Aardige specificaties, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Uiterlijk is een zeer subjectief onderdeel van een review, ik vind de laptop in ieder geval voldoende ingetogen. Je ziet vaak MSI of Asus laptops die een typisch “gaming” uiterlijk hebben. Omen is de HP gaming lijn, maar buiten het rode logo op de klep en de rode toetsenbordverlichting is er weinig “gaming” aan af te lezen.

Allereerst de doos waar de doos inzat. Deze laptop is besteld bij een grote elektronicaketen, waarbij een cashback-actie van kracht was. Daardoor was deze laptop niet 999 euro, maar een veel leukere 875 euro. De bescherming van de producten is ronduit belabberd, de doos heeft in iedere richting ongeveer 5CM ruimte om te schuiven. Hier kan HP echter niks aan doen.

De doos is vrij simplistisch, maar laat toch zien dat het een niet-doorsnee laptop betreft. Wat mij vooral aanspreekt aan deze doos is dat het HP logo maar 2 of 3 keer op de doos te zien is, en nooit groter dan hier op de voorkant. Zoals in de specificaties al duidelijk was, is de audio door Bang & Olufsen verzorgt. HP vind dit blijkbaar erg goed, anders stond het niet prominenter op de doos als hun eigen logo. Op de audio kom ik later terug.

Hier worden de specificaties zeer simplistisch weergegeven. Eigenlijk te simplistisch, want “GTX-afbeeldingen” zegt natuurlijk helemaal niks en klinkt nog raar ook. Het is in ieder geval wel weer duidelijk van wie het geluid komt.

Als we de doos openmaken, zien we dit. Vrij saai, maar functioneel. De netsnoeradapter zit in het zwarte karton links, en onder het schuim zit een mooi semi-glans papier waarop een quick start guide staat (like we need that ;)). Daaronder zit de laptop in een plastic zak, en als de laptop voor het eerst wordt opengemaakt, zit er een dun schuimpje tussen het scherm en toetsenbord.
Eerste gebruik en uiterlijk

Als je de laptop voor het eerst aanzet moet je door het Windows installatieproces heen, dit is vrij standaard, maar bevat 1 extra pagina voor de registratie van je HP product. Ik zag er de meerwaarde niet van in en heb dit dus geskipt. Eenmaal op het bureaublad krijg je uiteraard weer de vraag om je product te registreren, en er komt een melding van McAfee. Het is 8 jaar geleden dat er hier in huis voor het laatst een niet door mij gebouwd systeem gekocht werd, dus ik was de bloatware ontwent. Het valt echter mee: wat HP software, Office 365 en uiteraard de draak genaamd McAfee. Deze direct verwijderd en er blijft een vrij kale laptop over. Nu staat er nog het Bang & Olufsen (ja, ik weet het…) programma op en HP Coolstream, waar ik de functie nog van moet ontdekken.

Update 24/6/2016:
Ik heb gezocht op de HP website naar BIOS updates om te kijken of er leuke dingen bij stonden. Bleek dat ik de allereerste BIOS voor deze laptop had, en er waren inmiddels al 4 nieuwe BIOS's. De nieuwste had als bijvoegsel dat hij belangrijk was, verder is het belangrijkste dat een irritant probleem met het toetsenbord tijdens gamen is verholpen (toetsen bleven "hangen"), en dat de "prestaties onder belasting zijn verbeterd". Deze laatste verbetering heb ik niet kunnen meten in benchmarks. Het upgradeproces is super simpel. Je download een bestand, installeert dat en de laptop wil dat je opnieuw opstart. Dan zegt hij dat er een belangrijke update is (in een nette GUI), zeg je ja of nee, en indien ja gaat hij de 2048 blokken overschrijven. Dit duurde ongeveer 10 minuten.

Op de klep staat dit logo. Het zegt de meeste mensen waarschijnlijk niets, maar de iets oudere Tweaker zal het wellicht wel iets zeggen. Dit is het logo van VoodooPC, een bedrijf dat in 2006 failliet is gegaan en waar HP de merkrechten van gekocht heeft. Dit logo gebruiken ze nu voor hun Omen lijn. Het logo is een soort van apple-candy rood glanzend en ziet er wel sjiek uit.

Toen ik eindelijk onder de knie had hoe de toetsenbordverlichting aan ging, kon ik dit plaatje schieten. We zien de HP achtergrond, die het logo van VoodooPC voert. De achtergrond is niet geheel zwart, maar eerder een beetje carbon grijs, zoals de klep en de oppervlakte van het toetsenbord/trackpad. Het enige HP logo op deze laptop is onderaan het scherm te zien, je moet dus echt al goed gaan kijken wil je weten van welk merk deze laptop is.

Op de achterkant zien we aan de onderkant van de dichtgeklapte klep nog klein OMEN staan, klein maar leuk detail. Hier zie je ook het carbon-effect.

Mocht het nog niet duidelijk zijn wie de audio verzorgt, dan wordt je dat hier nog even subtiel maar permanent duidelijk gemaakt. Aan de andere kant van het toetsenbord staat OMEN in dezelfde stijl. Ook zijn hier een Intel Core i5 en nVidia Geforce GTX sticker te vinden, wat ik persoonlijk toch altijd wel leuk vind. Ook is hier het carbon-effect te zien.

Hier is 1 van de scharnieren te vinden, die zijn van metaal. Ook zien we hier de USB 2.0 en USB 3.0 poort, alsmede de headphone/microphone combojack. In deze prijsklasse verwacht ik hier een aparte microfoon en koptelefooningang, maar HP vond dat niet nodig.

Hier zijn de SD-kaartlezer, de HDD/SSD status-LED, USB 3.0, HDMI 1.4, RJ-45, Kensington lock en stroomtoevoer poorten te zien. Weinig speciaals qua poorten dus, het is jammer dat er geen USB Type C aansluiting opzit, daar ik en gezinsleden allemaal Nexus 5X’en en 6P’s hebben met die aansluiting. Het is echter geen ramp, je kunt de telefoon ook via Bluetooth 4.2 verbinden.
Toetsenbord, gewicht, stevigheid
Het toetsenbord is met het scherm misschien wel het belangrijkste aan een computer/laptop. Ik heb een Corsair K70 Cherry Brown mechanisch toetsenbord bij mijn hoofd-setup, en het laptoptoetsenbord kan daar uiteraard niet aan voorbij. Het heeft wel een fijne tactile klik en feedback, en de spacing is fijn. Het heeft een numeriek gedeelte wat ik heel belangrijk vind. De indeling is goed, alleen is het af en toe jammer dat de pijltjestoetsen omhoog/omlaag op 1 “toetsruimte” zijn gepropt. De verlichting is fijn, en echt nodig. Je kunt die helaas niet instellen qua helderheid, maar dat maakt mij niet uit. Het typen was uiteraard even wennen, maar dat is ook niet raar als je van een mechanisch toetsenbord komt. Dat was andersom ook wennen. Nu (een maand na aanschaf) tik ik ook graag op de laptop.

Als de verlichting uit staat.

Als de verlichting aanstaat.

Het touchpad is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van een laptop. Bij veel laptops die ik in winkels getest heb, had ik geen goed gevoel over de touchpad. Ook in veel reviews, was men niet echt te spreken over de touchpads van de concurrenten van de HP Omen. Ik gebruik de touchpad niet zo heel vaak omdat ik met mijn kolenscheppen van handen liever een grote muis bedien. Daarom heb ik ook een aparte muis gekocht. Omdat kosten noch moeite gespaard mogen blijven is dat dezelfde geworden als die ik voor mijn normale PC gebruik: een Roccat Kone XTD. Het touchpad is echter echt geen straf om te moeten gebruiken, de multitouch gestures werken goed en zoals je dat verwacht. Het drukken kan wel wat zwaar zijn en ik had het liever wat groter in de hoogte gezien bij dezelfde breedte.

Het gewicht was eigenlijk wel een van de doorslaggevende factoren om voor deze laptop te gaan. Alle concurrenten zijn zwaarder. De Dell 7559 weegt 2.6Kg, dat is maar liefst 400 gram zwaarder! Het is uiteraard nog steeds geen ultra-lichtgewicht, maar 10 minuten in de lucht houden is niet echt een probleem. Hij ligt ook niet te zwaar op je benen.

De stevigheid zit dik in orde, het scherm heeft weinig flex, de behuizing heeft weinig flex en het toetsenbord veert eigenlijk nagenoeg niet door. De behuizing is volledig van plastic, de scharnieren zijn van metaal. Als ik de laptop aan het scherm optil geeft dit geen overdreven flex, net als dat de laptop open of dicht aan een hoek vasthouden geen overdreven doorbuiging tot gevolg heeft. Het is geen metaal qua stevigheid, maar dat moet je ook niet van plastic verwachten.

Update 24/9/2016:
Er zit een miniscuul scheurtje aan de rechterkant naast de speakergrill. Of dit er al bij aanschaf zat weet ik niet, maar ik denk dat dit komt door mijzelf die de laptop aan een hoek oppakt. Ik ga HP hierover contacteren. Bij onderdeel backlight bleeding meer informatie over de 'problemen'.
Scherm
Dit is wel wat moeilijker. Niet alleen omdat ik geen professionele apparatuur heb, maar ook omdat ik bijvoorbeeld geen enkel (al dan niet) professioneel gekalibreerd scherm in huis heb waarmee ik kan vergelijken. Laat ik beginnen met de kleuren. Het is een IPS-paneel, dit heeft goede kleurweergave en goede kijkhoeken als eigenschappen. De kleuren zijn allemaal goed tot prima, alleen is rood een klein beetje “te roze”. Het had iets dieper gemogen. Ik denk dat je voor professioneel kleurenwerk beter een andere laptop kan kopen, maar voor de normale gebruiker is het echt een degelijk scherm. De helderheid is acceptabel, deze mocht hoger zijn. Het helpt niet dat de instelling af en toe een beetje glitcht waardoor de maximale helderheid eigenlijk nog niet het helderste is wat het scherm kan. Als je dit scherm met wat gerotzooi op de echte maximale helderheid krijgt is het buiten ook nog wel te doen. In direct zonlicht ga je het minder leuk vinden, maar daar heb je met bijna geen enkel paneel iets te zoeken.

Hier is een IPS light-bleeding plaat die ik midden in de nacht met 0.0 omgevingslicht heb gemaakt van een zwarte achtergrond. De afbeelding is bewerkt en een stuk lichter gemaakt zodat het verschil duidelijker te zien is. Die 2 bleeds onderaan zijn eigenlijk het meest merkbare als je in de avond aan het werken bent op de laptop. Bij een film is het ook wel te zien, maar storend is het eigenlijk nooit.

Update 24/9/2016:
Het scherm is nog steeds goed, ook op school kan ik nu met zekerheid zeggen dat de helderheid voldoet. Het houdt niet veel over, maar genoeg is genoeg.

Er heeft zich echter een ietwat irritant probleem gevormd, namelijk de backlightbleeding die een stuk erger is geworden. Het plaatje hierboven was kort na aanschaf, nu zijn die plekken onderaan een stuk erger geworden en zijn er vooral onderaan het scherm plekken bijgekomen. Hierover ga ik sowieso HP contacteren, al denk ik wel dat ik de oorzaak vrij makkelijk kan aanwijzen: ikzelf. Ik denk dat als je het scherm netjes altijd bovenaan vastpakt en open en dichtklapt dat het geen enkel probleem zou moeten zijn. Waarom ik HP niet meteen contacteer? Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik deze laptop gekocht voor een opleiding, en hierbij heb ik de laptop letterlijk iedere dag nodig en kan eigenlijk niet echt een dag downtime veroorloven. Als het even kan (in een vakantie) ga ik erachteraan.
Performance
Het blijft een laptop, desalniettemin pompt hij er toch zeer degelijke prestaties uit. Ik heb weinig vergelijkmateriaal, en andere (relevante) laptops heb ik sowieso niet. Ik ga proberen een nieuw moederbord te kopen voor de AMD FX8320 die ik hier nog heb liggen, dat is namelijk nog wel een relevante CPU om mee te testen. Ik heb de benchmarks op de laptop en op mijn main-PC gedraaid. Sommige benchmarks kan ik eventueel later nog op mijn andere systeem doen. De specificaties van de laptop zijn bekend, die van mijn main-PC waarschijnlijk niet. Die zet ik dan ook hier neer:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 840 EVO 250GB¤ 126,30¤ 126,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 2.205,77

We beginnen met statische of niet-game benchmarks.
Ik ben me er van bewust dat de plaatjes moeilijk af te lezen zijn, dit is mijn eerste review en ik moet dus nog een hele boel leren. Ik probeer ze anders wel op Imgur te zetten zodat ze anders resizen. Voorlopig kun je ook onderaan de review op de plaatjes drukken.

Hier wordt het prestatieverschil tussen de twee systemen in één oogopslag duidelijk. Desalniettemin ben ik onder de indruk van de 6300HQ, het is een chip die niet veel zal onderdoen voor een standaard desktop i5 6300(K). Houd er rekening mee dat de i7 6700K in alle tests geoverclocked is naar 4.5Ghz, en dat de GTX970 ook een aantal tikken harder loopt (~1500Mhz core). De GTX 960m loopt op zijn maximaal instelbare clock, wat neerkomt op 1330Mhz core, en dat is ongeveer 100Mhz sneller dan stock.

Het is duidelijk dat de 960m een stuk minder presteert dan de 970. Logisch ook, maar het is toch belangrijk te melden dat de 970 gemiddeld zo'n 2,5x zo snel is.

De Firestrike tests geven hetzelfde beeld.

Ik heb ook de Userbenchmark gedraaid, deze geeft een eerlijk beeld over je hardware en hoe deze zich verhoudt tot andere computers/onderdelen. Hier zijn de resultaten te zien: http://www.userbenchmark.com/UserRun/1492136
Zoals te zien, presteert de laptop buiten de HDD bovengemiddeld goed. Van de 100 laptops met deze componenten zijn er 80 met mindere resultaten dan deze HP Omen. Dat is op grafisch gebied natuurlijk toe te wijzen aan mijn overclock. Naast de coreclock increase van 135Mhz heb ik ook 100Mhz bij de memory bijgegooid.

Ik heb een Arma Benchmark van de Workshop gebruikt, deze heeft een onrealistisch hoge load qua AI. Op de laptop loopt dit normaal gezien wel gewoon op zeer speelbare waarden.

Er is gebruik gemaakt van de GTA Benchmark. Die geeft nog aardig ingewikkelde resultaten per scene, dus die heb ik gemiddeld genomen over alle scene's van 1 run. Maxed out is het zoals verwacht niet echt speelbaar in-game, dat komt vooral door het gras. De GTX 970 kan hier ook niet mee overweg, en zodra je gras tegenkomt valt de framerate terug naar onder de 20 en is het net zo goed onspeelbaar. High settings met 2xAA is perfect te doen met de 960m, desalniettemin loopt ook op deze settings het vRAM over. Dat heeft af en toe framedrops tot gevolg. De textures lager zetten zou de oplossing moeten zijn.

Assetto Corsa is (in mijn ogen) een van de mooiste race-games. Persoonlijk ben ik niet van plan het op de laptop te gaan spelen, maar wilde toch wat resultaten vergaren. Maxed out is het niet te doen, dit komt voornamelijk door het tekort aan vRAM. Op high is het prima te spelen. Normaal speel ik dit triple screen (5760x1080) en dan kunnen de settings bij de 970 ook niet op ultra.

Zoals hier te zien is er niks mis met de storage, het is qua SSD zelfs beter dan de 250GB Samsung EVO 840. Zowel op papier, als in werkelijkheid voelt de laptop stukken sneller aan. Ik heb altijd problemen gehad met deze Samsung SSD en ben dan ook van plan deze op korte termijn te vervangen. Wellicht gooi ik ook een ~500GB SSD in de laptop, als dit gebeurd update ik de review natuurlijk.

Ik heb geen professionele geluidsapparatuur, dit is met een iPad 4 32GB gemeten. In iedere situatie is op 1 meter afstand gemeten. Ik hoor mijn PC zelden onder full load, maar dat was echt even schrikken. Het is niet te harden, subjectief is de laptop dan beter uit te houden. Deze bereikt wel sneller en vaker dit geluidsniveau als je een zware (Metro: Last Light Redux) game gaat doen. De temperaturen zijn voor een laptop zeer dik in orde. Er wordt toch zo'n 120W aan warmte uitgestoten onder full load en dit wordt door de ~2cm dunne twin-fan laptop goed weggevoerd. Ben ik 100% tevreden? Nee, ik heb een absolute pesthekel aan geluid van apparaten als PC's/laptops en had dan natuurlijk liever gezien dat hij toch iets stiller was. Er is echter ook een boel geld in de main-pc geďnvesteerd omwille stilte, ik ben gewoon een mierenneuker op dit gebied. De GPU van de laptop gaat in idle uit, en schakelt over naar de HD530. Deze wordt door sommige games ook gebruikt, zoals Minecraft.
Accuduur
Nu we de testresultaten qua benchmarks gehad hebben, komt de accuduur even aan bod. De laptop beschikt over een 3-cells accu van 61.5Wh en houdt het volgens HP maximaal 11 uur uit. Op de laagste helderheid, met het energiebesparend profiel, toetsenbordverlichting uit en vliegtuigmodus aan een verbruik van gemiddeld 5w in HWiNFO 64. Natuurlijk gebruik je de laptop zo niet, en tijdens film kijken gaat het verbruik dan omhoog naar zo'n 11W. Daarmee kun je in mijn ervaring ongeveer 5 uur film kijken. Onder normaal gebruik waaronder Office, Youtube en webbrowsen (verlichting 80%, hoge prestatie profiel, Bluetooth, toetsenbordverlichting) gaat de accu ongeveer 3,5-4 uur mee. Onder gaming load (waarbij de framerate trouwens wordt gelocked op 30 FPS) houd de accu het zo'n 1,5-2 uur vol.

Een ander groot voordeel van deze laptop is dat er ondersteuning is voor snelladen. Dit betekend dat er (mits de laptop in slaapstand/uit is) binnen 90 minuten 90% acculading bij komt. Vergelijk het met Quickcharge van Qualcomm. Doordat de laptop zo snel weer vol zit en ook relatief lang meegaat is er een groot gedeelte van de tijd gewoon overal in huis/buitenshuis mee te werken zonder dat je je al te veel zorgen hoeft te maken over hoeveel tijd je hebt voordat je weer moet laden.

Update 24/9/2016:
Nu ik de laptop wat langer in gebruik heb kan ik melden dat de accu gewoon geweldig is, als andere studenten de laptop na een uur al lang en breed de lader eraan moeten hebben zit ik met nog 5 uur over. Ik heb tijdens een hoorcollege ge-experimenteert met het stroomverbruik, en door achtergrondprogramma's te sluiten voor een zo laag mogelijk CPU verbruik kon ik gemiddeld 3W noteren. Als je dan gaat typen gaat het verbruik naar ongeveer 4 á 5W.
Bang&Olufsen
Een paar jaar geleden was het Beats by Dre, nu is het B&O. Laat ik vooropstellen dat het geluid gewoonweg niet geweldig is. Daar kan ik lang en kort omheen draaien, maar voor het speakergeluid hoef je het niet te doen. Ik stel hem gelijk aan de Nexus 6P die ik heb, welke voor een telefoon een bovengemiddeld goed speakergeluid heeft. Echter is de HP Omen geen telefoon en heeft derhalve ook niet het formaat van een telefoon, daarom had ik wellicht iets meer bass verwacht. Het is niet onwerkbaar, maar muziek luisteren doe je liever met een hoofdtelefoon.

Dat brengt mij naar het volgende punt, want wie kwam er in hemelsnaam op het idee een gecombineerde hoofdtelefoon/microfoon aansluiting te plaatsen? Eerst had ik er niet zo veel moeite mee, maar er is geen manier om in te stellen dat je de microfoon van de laptop wilt gebruiken over de microfoon van de hoofdtelefoon-microfoon. Aangezien ik alleen rotzooi heb qua microfoons in headsets (Razer Kraken Pro e.d.) wil ik gewoon de microfoon van de laptop kunnen gebruiken. Nu ben ik dus min of meer verplicht oortjes te gebruiken die geen microfoon hebben of om een betere headset te kopen, wat sowieso geen slecht idee is.

De microfoon is trouwens een sterk punt van deze laptop. Ik gebruik hem in combinatie met Teamspeak en dat resulteert in positief commentaar. Het is in ieder geval een stuk beter dan de microfoons die ik heb en dat is een goed teken. Het gaat om een stereo-microfoon met noise cancelling in de B&O Software die voor-geďnstalleerd op de laptop staat. Dit werkt perfect, de fans zijn niet te horen, net als lawaai van typen.

Update 24/9/2016:
Ik stel mijn oordeel over de speakers licht bij, in vergelijking met andere laptops zijn ze (zeer) goed te noemen. Hoewel de bass niet te 'voelen' is, produceren de stereospeakers een veel voller geluid dan de laptops van klasgenoten. Daaronder zitten verschillende Asus (RoG), MSI en Acer laptops. Nog steeds niet super, maar in vergelijking met andere laptops is het goed te noemen.

Ik heb inmiddels een dedicated microfoon gekocht (Samson C01U Pro), en deze microfoon is uiteraard stukken en stukken beter dan de microfoon van de laptop. Ik hoef nu niet meer de interne microfoon te gebruiken. Nog steeds vervelend is echter de gecombineerde koptelefoon/microfoonaansluiting, maar goed.
Wil je veel laptop voor weinig geld? Dan is dit de laptop voor jou. Het is jammer dat HP zo weinig moeite steekt in het promoten van deze modellen, want ze kunnen zeker op tegen de concurrentie. Die concurrentie heb ik allemaal links laten liggen, en dat waren concurrenten waarvan vele reviews beschikbaar waren. Dat wil veel zeggen over hoe ontevreden ik was over die andere laptops (altijd weer die grote compromis) en hoe veel vertrouwen ik in deze HP-laptop had. Puur van de foto's.

Nogmaals, hoewel de laptop in de basis prima is, kan ik hem gewoon niet meer aanraden. Het is jammer dat het op deze manier moet en ik voel me ook ontzettend schuldig voor mensen die dadelijk met dezelfde problemen komen te zitten.

Dat ik dit model met 12,5% korting heb kunnen krijgen maakt het voor mij dat er simpelweg geen betere bang for the buck laptop is in deze prijsklasse. Normaal mag je voor dit geld blij zijn met een i5 6200U CPU met een GT940 en als je geluk hebt een SSD. De i5 6300HQ biedt veel prestaties in een compact formaat, ik heb er vertrouwen in dat ik alles de komende jaren kan draaien op mijn opleiding. Voor het spelletje tussendoor hoef ik me ook geen zorgen te maken. De GTX960m is de komende tijd nog wel voor zijn taak opgewassen, zij het op een instelling hier of daar lager.

Update 24/9/2016:
Mijn originele beoordeling is nog steeds van kracht, ik ben er zeker van dat HP mijn problemen kan en gaat oplossen.

Update 12/1/2017:
Ik moet mijn beoordeling herzien, de scheur valt niet onder de garantie, terwijl dit hoogstwaarschijnlijk een fabricagefout is, of op zijn minst een slecht ontwerp. Als HP mij hier niet in tegemoet komt ben ik genoodzaakt een 1 als beoordeling te geven. Edit: dat is dus ook niet gebeurd, dus een 1.
Deze laptop krijgt helaas niet meer het "Kuusj seal of approval"

En nogmaals: dit is mijn eerste review, ik heb zo veel mogelijk spelfouten eruit proberen te halen. Het D/T gebeuren is echter nog steeds niet mijn sterkste punt, ik hoop dat eventuele fouten vergeven kunnen worden (of verbeterd, dat zou natuurlijk nog beter zijn :P). Bedankt voor uw aandacht voor deze review, ik hoop dat het nu makkelijker is een keuze te maken tussen laptops in deze prijsklasse.

Revisie 1.1 - CCJJVV heeft de tijd genomen enkele fouten te verbeteren, bedankt!
Revisie 1.2 - Stukjes erbij geschreven over o.a. touchpad, accu en microfoon.
Revisie 1.3 - Userbenchmark bijgevoegd, stukje over clocks en spellingsfouten gefixt.
Revisie 1.4 - Even wat updates erbij getypt.
Revisie 1.5 - Waarschuwing betreffende scheur

Heb jij ook een HP Omen 15-ax010nd?

Een kuus is een varken klinkt als omgeving Bladel, Haper, Reusel :)
Klopt, een varken! Maar ik kom uit en woon in Zuid-Limburg. Of ze moeten een varken ook zo in Brabant noemen, dat weet ik natuurlijk niet haha :D
Limburgs kan natuurlijk ook!
Waar kom je vandaan? Ik woon namelijk ook in Zuid-Limburg. BTW, ik heb de HP 15 bc035nd. Die sprekend lijkt op de omen alleen in een andere kleur en geen gaming-look. Ik heb hem ook gekocht voor mijn ICT opleiding, alleen is deze één niveau lager dan die van jou :)
Ergens tussen Maastricht en Vaals :)
En de laptops lijken buiten het kleurtje inderdaad sprekend op elkaar haha. Zolang je maar een degelijke CPU (-HQ) hebt zit je goed bij een ICT opleiding, de GPU is puur voor de games die je eventueel wilt doen. De 960M voldoet daar net voor :)
Goede review, zeer netjes en mooie foto's! +3
Duizendmaal bedankt! De komende dagen zullen er toch nog wat schoonheids-dingetjes aangepakt worden, ik ben nooit tevreden.
Een goede en handige review maar ik eindig toch nog met een vraagje omdat ik geen laptopkenner ben. Onder het kopje 'Accuduur' heb je het erover dat de FPS tijdens het gamen wordt gecapped tot 30. Is dat altijd zo tijdens het gamen op een laptop of is dat alleen zo als je de laptop niet op de oplader hebt liggen?
Het TDP van de CPU en GPU is al over de 100W, dan heb je nog het scherm, chipset e.d.
Onder full load laad hij nog met 4-5w op, dus het verbruik zal dan inderdaad tegen de 120W zitten. Dat is erg veel om uit de accu te trekken. Daarom limiteren ze de framerate, dat is bij ongeveer alle laptops zo, maar bij de hoge prestatie laptops is dat een stukje beter te merken.
Ah oke duidelijk, bedankt voor de reactie!
ik heb dezelfde laptop alleen dan met een i7 6700hq ik kan in de nvidia instellingen aanvinken dat hij tot 60FPS op accu gaat en dat werkt prima !
Ik twijfel erg om deze laptop's grotere broer aan te schaffen. Enkele reviews gelezen en gekeken, maar daar zijn ze niet zo tevreden met het scherm. Ziet er ook wel cheap uit dat je het scherm zo kan buigen.
Is dit voor jou hinderlijk?

Voor de rest vind ik de looks echt super.

Twijfel trouwens tussen de Dell Inspiron 15 7559, waar ik dan wat upgrades kan toevoegen + met eventueel een vip code toch weer 10% korting.

Verder goede review :)
Dat buigen kan ik me niet in vinden. Als ik het aan de ene kant vast houd en dan aan de andere kant naar voor/achter duw heb ik toch aardig wat kracht nodig om het meer dan een centimeter te buigen. Enkele reviews vinden het paneel zelf inderdaad niet zo geweldig. Ik moet toegeven, er zijn betere schermen, maar het is echt op geen enkele manier slecht te noemen. Ja, rood kon wat roder en de helderheid mocht wellicht 5% hoger als ik buiten zat, maar echt niks waardoor ik denk "nou, deze laptop ga ik aan niemand aanraden".

Ik twijfelde ook tussen de Dell en deze, maar de Dell heeft voor dezelfde prijs geen SSD (en ja, dat is toch weer een euro of 70) en weegt 2.6KG. In de winkel heb ik een Lenovo Y700 geprobeerd en die weegt ook 2.6KG, dat was simpelweg veel te zwaar. Die 400 gram zijn zo'n 3 smartphones aan gewicht, dat merk je echt goed.
Ik denk inderdaad dat het buigen met normaal huis,tuin en keuken gebruik best mee zal vallen. In deze prijs klasse zijn er ook niet heel veel alternatieven met betere schermen.

De Lenovo valt voor mij sowieso af, ik vind het design echt niet mooi.
Langer wachten op de nieuwe gpu's zit er ook niet in, school begint namelijk volgende week en ze zijn nog best prijzig.

Ik ga er nog een nachtje over slapen en morgen beslissen welke het wordt.
Er is ook nog een studenten store bij HP, misschien valt er nog wel een goede korting te behalen.

Thanks!
Bij HP kun je trouwens ook die korting krijgen! Dus ook 10%.
Top review! +3

Is er voor de koptelefoon niet een verloopstekkertje te krijgen? (zodat je alsnog de koptelefoon en de ingebouwde microfoon gebruikt)
Zit nog te twijfelen tussen deze en de Medion Erazer X2201 (zelfde specs en prijsklasse), maar deze ziet er toch een heel stuk strakker uit.
Bedankt :)

Er zal gegarandeerd een verloopje voor te krijgen zijn. Maar weet je wat het is, ik sleep de laptop iedere dag mee naar school, en daar wil ik de laptop gewoon snel in mijn tas kunnen gooien zonder op te hoeven letten op "uitstekende" elementen. Los meenemen is natuurlijk ook een optie, maar ik ken mezelf, dat raak ik kwijt.

Ik zal de review even een korte update geven met wat nieuwe bevindingen.
ThanX.
Ik had nog een vraagje: Is er een NumLock-indicator?

Wat mij opviel bij de benchmarks was dat de Samsung 840 SSD in je vaste PC echt ondermaats presteert. Die zou sowieso met veel hogere waarden moeten schrijven.
Denk dat je de Intel chipset drivers eens moet updaten/installeren en misschien eens even Samsung Magician moet draaien. Er zijn wat firmware updates voor de 840 EVO geweest die performance gerelateerd waren.
Die is er helaas niet, wel een capslockindicator :)

En ik weet dat die SSD ondermaats presteert, alle firmware updates zijn gedaan, chipset drivers staan geďnstalleerd. Toevallig gisteren de 850 EVO 120GB van een vriendin in mijn PC gehad en die voelde ook "sneller" aan. Ik weet het niet, voor mij geen EVO's meer, ik koop wel een Pro of nVME exemplaar :D.

Het is trouwens niet bekend of nVME drives in deze laptops kunnen, maar in de topconfiguratie zit er een in, en Pavillion laptops met dezelfde behuizing maar met een ander kleurtje hebben ook een 256GB nVME drive. Ik moet dat dus nog proberen zodra ik een nVME drive in handen krijg.
Misschien is de 840 EVO een gevalletje garantie?
Heb er ook een in een PC van een kennis gehangen, maar die presteert toch goed.

En de 850 EVO is ook een van de betere presteerders.
Enige nadeel van Samsung is voor mij het vermoeden dat ze aan geplande veroudering doen. Het hoeft niet zo te zijn, maar mijn spider sense tintelt.
Tja, hij doet het, als er iets mis mee was zou het ding het helemaal niet meer doen haha. Ik heb er ook al 10TB op geschreven, wat niet bevorderlijk is voor deze "goedkope" schijfjes. Deze drives hebben overigens sowieso een fundamenteel probleem en dat is dat bestanden ouder dan x dagen op een laag pitje werden gezet. De cellen verliezen hun spanning gedeeltelijk en de lees/schrijfsnelheid van die bestanden is lachwekkend laag, zo rond de 40MB/s. Dit hebben ze "opgelost" door een tool te releasen die al je bestanden een keer leest en herschrijft zodat de snelheid een beetje reëel blijft.
Standaard zit er op de laptop iets van HP assistance support iets. Heb zelf de HP Pavilion 15-bc075nd die geen ssd had enkel de hdd. Via de live chat in het eerder genoemde programma van HP gevraagd of de eman kon zien of er in mijn laptop config een m.2 pci-e aansluiting zat. Na 5min kreeg ik te horen dat die op de "tekeningen" gezien had dat hij erin zat en dat hij ook door hp getest was tot 128gb. Hij waarschuwde wel dat een hogere capaciteit iets van het mb kon beschadigen leek mij nogal lariekoek er draait dus nu lekker een Samsung pm961 in die 1.5gb/s Read en write snelheden haalt . Overigens hebben m.2 sata en pci-el een andere interface.

[Reactie gewijzigd door CCJJVV op 2 oktober 2016 21:43]

Top, goed dat ik dat weet! En dat grotere capaciteiten iets op het MB kunnen beschadigen lijkt me inderdaad lariekoek :P
Daar bestaat software voor: weinig laptops hebben nog zo'n indicator als LED op het keyboard. Deze software laat een indicatie zien van alle gewenste toetsen (is in te stellen) in de taakbalk: https://www.traystatus.com/
Bedankt voor de tip, maar dat is helaas geen optie voor mij.

Ik ben hier al eens tegenaan gelopen met een andere laptop (Asus N750JV)
Ik wil de Num Lock namelijk graag zien bij het inlogscherm en hou het liefst de system tray zo leeg mogelijk.

Maar toch bedankt voor het meedenken!
Als het specifiek om het inloggen gaat, omdat je bijv. een pincode gebruikt, dan kun je dit in het register aanpassen. Zorgt ervoor dat bij opstart numlock direct is ingeschakeld.

Ik heb de stappen doorlopen (Fast StartUp uitschakelen werkte voor mij), en het werkt als een zonnetje.
THANX!! :D

[Reactie gewijzigd door kuusj98 op 25 september 2016 16:33]

Mooie review, +3, met veel plezier gelezen.
Ben helaas nog niet toe aan een nieuwe laptop, maar mocht deze nog (of tegen die tijd een nieuwere variant) te koop zijn, dan heb ik m'n keuze gemaakt.
Vooral een mat, 15,6inch, FHD scherm + i5 of hoger + mogelijkheid voor HDD en M.2 SSD is een must. En dan kom je inderdaad op deze notebook uit.

Afwerking lijkt me prachtig en het logo is echt gaaf.

Je zegt in je review "Het is jammer dat HP zo weinig moeite steekt in het promoten van deze modellen, want ze kunnen zeker op tegen de concurrentie", maar daar ben ik het niet mee eens (eerste gedeelte) - hoe meer promotie, hoe duurder het product. En nu heb je als Tweakers juist enorm je best gedaan zo'n pareltje te vinden, want voor deze moet je net wat meer moeite doen.

Al wat van HP vernomen over de bleeding? En hoe zit het met de 1-jaar garantie? Want betreft dit een zakelijk model? Als jij m bij de MM als consument hebt gekocht, heb je namelijk gewoon 2 jaar fabrieksgarantie en moet de verkopende partij dit voor je oplossen.
Je hebt eigenlijk wel gelijk war betreft promotie, ik zal normaal niet snel een gloednieuw product zonder reviews kopen (vooral van deze prijs) maar ben toch blij dat ik het gedaan heb.

Dat de review iets te weeg heeft gebracht blijkt wel, aangezien ik in een hoorcollege toevallig naast iemand ging zitten die dezelfde laptop heeft gekocht en dat blijkbaar naar aanleiding van o.a. deze review gedaan heeft. Dat was toch wel een goed gevoel.

Aangezien ik het meeste van de afgelopen week bezig ben geweest met het repareren van de PC van een vriendin heb ik nog geen contact gehad met HP. Echter, ik weet niet wat slimmer is, in principe heb ik te maken met de Mediamarkt, maar van de andere kant heeft deze laptop wel 1 jaar haal en brengservice. Ik zal ze alletwee contacteren. Grote kans dat ik er alsnog een maand of wat niks aan ga laten doen omdat ik de laptop echt nodig heb. Of ik moet in een rustige week zitten en een Asus 1201HA netbookje uit 2010 kunnen gebruiken :P
Ik gok dat direct via HP sneller gaat dan via de MM. Zij staan niet bepaald goed bekend om hun snelle service :+

In mijn laptop zit momenteel een WiFi AC Intel 7260 (zwaarste beschikbaar welke past), maar z'n internetsnelheid keldert omlaag (2.4GHz) tot soms "geen verbinding" bij afspelen van muziek/film via bluetooth. Netflix met deze combinatie is dus niet mogelijk.
M'n bluetooth muis werkt dan weer wel prima, zonder haperingen qua internet.

Hoe ervaar jij dit bij deze laptop? Welke WLAN/BT kaart zit hier in? Kun je dit voor me testen op zowel 2.4- als 5GHz?
Ik weet even niet precies welk type adapter hierin zit (wel een 7xxx series van Intel), maar die problemen ervaar ik absoluut niet. Dit apparaat heeft by-far het beste wifi signaal van alle apparaten die ik heb. Ik heb 4 Wifi AC2x2 routers in huis, en de verbinding is over het hele huis stabiel.

Edit: het is een Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7265.

[Reactie gewijzigd door kuusj98 op 26 september 2016 12:02]

Let wel op met het claimen van je garantie.

Als je hem gekocht hebt bij de MediaMarkt, moeten zij de garantie verzorgen. Jij hebt met hen de koopovereenkomst gesloten, niet met HP. Misschien kun je ook proberen een leenlaptop los te peuteren. Ook is het het best om binnen 6 maanden te claimen, dan ligt de bewijslast bij de verkoper.

Hoewel het vaak een kortere weg is, verspeel je je recht op verdere garantieafhandeling bij MM wanneer je direct naar HP gaat. Dat kan in de toekomst nadelig uitpakken.
Is dat dan gewoon 2 jaar? Aangezien MM verplicht is jouw als consument 2 jaar te geven, ook al krijgen zij van HP zelf maar 1 jaar. Ze moeten dan volgens mij zelf voor dat tweede jaar zorgen.
Ik meen te weten dat enkel zakelijke modellen met 1 jaar garantie verkocht mogen worden en dat de verkopende partij op moet letten aan wie hij zo'n laptop verkoopt. Zelf ook al eens een laptop willen verkopen met maar 1 jaar garantie vanuit HP (en dus ook vanuit de leverancier) aan een consument, want die moest en zou een zakelijk model hebben, omdat die steviger zijn. We hebben erop aangedrongen een garantiepakket van 3 jaar bij te kopen, zodat dit voor ons beiden gunstiger is.
HP hanteert 1 jaar garantie, hoewel je als je echt op je strepen gaat staan je ook wel de Europese 2 jaar garantie zult krijgen. In principe kan HP de laptop weigeren en je terugverwijzen naar MM.

Het is eigenlijk vrij simpel. HP verkoopt de laptop aan MM (zakelijke overeenkomst, consumentenrecht niet van toepassing). MM verkoopt aan consument en is dus wel aan concumentenrecht (art 7 BW) gebonden.
Zou je echter (als consument) de laptop bij HP hebben gekocht, dan geldt wel het consumentenrecht en dus wel 2 jaar garantie.

Het bijkopen van garantie is een beetje schimmig gebied, volgens Nederlandse wetgeving heb je recht op garantie zolang als de redelijk te verwachten levensduur is. Maar recht hebben is heel wat anders dan recht krijgen, vooral bij bedrijven die hun oorsprong hebben buiten Nederland. Het is jammer dat de ACM hier geen actievere rol speelt. Met het bijkopen van garantie voorkom je in ieder geval een hoop gezeur.

Zelf werk ik bij een binnenzonweringsbedrijf en wij maken in garantieafhandeling pas onderscheid tussen zakelijke en particuliere aankopen na 3 jaar. Op produkten tussen de 3-5 jaar oud hanteren we gereduceerde reparatietarieven. Maar het is natuurlijk heel andere business dan consumentenelektronica, waarbij planned obsolescence vrij normaal is geworden.

[Reactie gewijzigd door slb op 29 september 2016 11:44]

Inderdaad vervelend geval die garantie hier in Nederland. Dat is nou is een onderwerp dat ze mogen bespreken in de tweede kamer. Je hebt recht op een deugdelijk product en dus recht op garantie zolang als een deugdelijk product het zou moeten uit houden. Maar nergens staat er hoelang dat nou eigenlijk is.

Heb zelf bij de hp-site gekocht en dus normaal ook maar 1 jaar garantie. Omdat het om een laptop voor mijn studie is heb ik toch maar voor "maar" 70 euro 2 jaar extra garantie gekocht. Ik kan dan wel de rechtsbijstand inschakelen omdat 1 jaar garantie eigenlijk gewoon te weinig is maar dan ben je sowieso een tijd bezig met de rechtsbijstand en dan ook nog de tijd dat die gerepareerd wordt.
Verschil tussen recht hebben en recht krijgen, van alle tijden :P
Ik heb die garantie dus niet bij (kunnen) kopen omdat ik de laptop via de Mediamarkt heb gekocht. Het is voor mij geen financiële doodsteek om over 2 jaar een nieuwe laptop te moeten kopen, vervelend, dat wel, maar dat risico kan en durf ik te lopen.
Het is niet zo zeer dat het me financieel niet zou lukken om een nieuwe laptop te kopen maar met mijn studie heb ik hem elke dag nodig en kan ik hem dus eigenlijk niet kwijt zijn. Een a twee weken voor reparatie Oké dat is te overbruggen. Maar als de rechtsbijstand ook nog met HP moet gaan praten over de garantie duurt dat nog weer langer dan gewenst.
Daar heb je gelijk in, ik denk dat ik gewoon ga bellen met de HP klantenservice en kijken wat die zeggen. Ik zit dan toch nergens aan vast. Doorgaans erg vriendelijk (doch in mijn ervaring af en toe niet 100% kundig) dus ik verwacht dat ik wel wat met hun antwoord kan.
Aanvulling: wat deze laptop nog aantrekkelijker maakt, is de i5 HQ (=4 core). Die is toch wat krachtiger dan een i7 U (=2 core+HT) model.

Ik zocht meer een semi-desktopvervanger (de enige verplaatsing is binnenshuis) en heb de Medion Erazer X6601-i7-1256 besteld. Was een leuke actie bij Alternate (¤ 949,- + gratis Indie-game). Specs zijn vrijwel gelijk, alleen een i7-6700HQ en 256GB SSD en wat dikker.
Ik ben zelf enorm te spreken van de kracht van mijn Core i5-4200U. Speel GTA5 (met een GT750M a 4GB GDDR3) prima, evenals Battlefield 4 en Star Wars Battlefront. Gaat 'm met gemak af.

Omdat ik 'm ook graag eens voor simpelere taken gebruik (en ook op school), heb ik het idee dat een -U variant beter geschikt is voor mij dan een -HQ. Maar in o.a. deze review komt juist naar boven dat de accuduur, ondanks de minder zuinige i5-HQ, gewoon goed is!
Toch altijd grappig, hoe het lijkt alsof minder krachtige apparaten goed presteren vergeleken met veel sterkere apparaten. Ten minste, zo voel ik dat altijd. Ik kan immers gewoon Metro op deze laptop spelen, Battlefield, Arma, Hearts of Iron 4 en ga zo maar door, en dan lijkt het niet alsof hij zo veel minder presteert dan mijn desktop setup. Benchmarks laten het verschil dan goed zien.

Qua verbruik ligt het heel erg eraan wat je met de laptop doet, een i5 6300HQ heeft veel meer kracht 'over' dan een U variant, en tijdens Office, een Indygame, of een video zal het verbruik zich niet veel schelen. Als je natuurlijk onder full load gaat kijken schuift die balans gigantisch op, maar daar krijg je dan ook veel betere prestaties voor terug.
Op welke settings speel jij battlefront? Bij de demo bij low settings werden mijn temps, i7-4610m en gtx 960m, toch nog bijna 90 graden.
Op deze laptop? Bij mij niet. Wordt goed gekoeld. Wordt wel warm, 80C en hoger.

Ik speel op medium/high denk ik (lang geleden).
Het spelen gaat denk wel lukken. Downloaden is nu op 98% en op die low-settings haalde ik in de demo gemakkelijk 100 fps dus medium zal ook wel goed gaan. :P
Laptops worden eigenlijk altijd warm tijdens gamen. 90 graden is niet vreemd.
Zo heel vreemd niet nee. Maar Just Cause 2 crasht op mijn laptop wanneer die 90 graden raakt. Maar er zijn inderdaad wel games waar het ook niks uitmaakt.
Koelertje eronder? Of 'm iets oplichten van de tafel waar je 'm op zet?
Sterker nog, volgens Userbenchmark is de 6300HQ zo'n 20 tot 30% sneller dan de i7 6500u. Het is natuurlijk ook een gigantisch TDP verschil, namelijk 45W voor de 6300HQ en 15W voor de 6500u.

Er zijn een hoop klasgenoten met de 6700HQ, maar single threaded performance is niet denderend veel beter, en aangezien we blijkbaar maar incidenteel VM's gaan draaien had ik ook geen behoefte om 300 euro extra voor de Omen 15 met GTX965M en 6700HQ te betalen. Ik heb voor zover ik weet gewoon de beste deal gehad, goede CPU, goede (mobile) GPU en verder mooie specs voor 875 euro. Dan neem ik die 4 "neppe" cores minder maar voor lief haha.

Als je de laptop alleen binnenshuis gebruikt en incidenteel meeneemt zou ik ook gewoon de beste specs pakken en verder niet veel geven om merk of wat dan ook.
Ik draai op mijn laptop (dus i5-4200U) prima 3VM's, waaronder Microsoft Server 2008 R2 en twee clients met WIndows 7 64-bit PRO. Zit 'm ook vooral in de grootte van je RAM. De server krijgt 4GB en de clients beiden 2GB. Dan hou ik nog 4GB over voor Windows 10 op de achtergrond en dat draait zeer soepel.

En inderdaad; gisteren even gezocht op deze Omen of er ook unboxing video's waren en kwam op een video uit met iemand die gaming laptops afraadde en beter een combinatie van desktop + low-end notebook adviseerde. Ik heb geen plaats voor een desktop en game zowel thuis op de keukentafel als bij m'n vriendin in de kamer of zelfs op bed. Gaat prima. Want op grafisch gebied zie ik niet zo snel het verschil op een 15,6inch schermpje: als je het naast elkaar zou zetten vast wel, maar het ziet er gewoon prima uit al dat grafisch geweld - en draait nog soepel ook. Ik hoef geen 90fps, met 30 a 40 ben ik uitermate tevreden :)

- edit -
Kans dat deze laptop in de Tweakers Best-Buy-Guide komt te staan; dat was ook zo met mijn huidige laptop en ook deze geeft in mijn ogen de meeste bang-for-the-buck.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 28 september 2016 12:06]

Hoeveel videogeheugen heeft deze GTX960M kaart?

Ik zie t al: 2GB GDDR5

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 18 oktober 2016 07:43]