Specificaties Tower, 1 interne + 6 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 330 Review

TheBleeder 11 september 2009, laatste update op 12 september 2009, 2.774 views

Cooler Master Elite 330

Pluspunten

• Priijs
  • Inbouwmogelijkheden
  • Gemak van installatie
  • Koeling (voor een midtower van zo'n lage prijs)

Minpunten

• Sommige delen wat fragiel
  • De bevestigingsmethode voor de uitbreidingsslots (een maal eraf krijg je het er moeilijk weer op)

Dit is mijn eerste review, dus als je kritiek geeft wil ik het wel graag opbouwend :Y)

De kast van mijn vorige pc, was een atx systeempje en er was dus weinig ruimte. Ik wilde graag een nieuwe case, toen ik er later naar ging kijken kwam ik tot de conclusie dat ik dan maar beter een geheel nieuwe pc kon bouwen.
Ik heb deze kast verkozen boven de andere kasten uit de elite serie, kortweg omdat ik het design van deze 330 het mooist vind :X

De bouwkwaliteit
Over dit onderdeel ben ik van de case nog het minst tevreden. De bouwkwaliteit is opzich goed, alleen het plaatstaal is erg dun op sommige plaatsen (bijvoorbeeld de sidepanels, die kun je makkelijk buigen) en soms heb ik het gevoel dat de frontpanel erg zwak is.
Ik vind het vanaf de buitenkant verder een mooie kast om te zien, maar dat is een puur persoonlijke kwestie.

Ik vind de afwerking ook prima en dan vooral de binnenkant, ik heb nergens scherpe randjes gezien en heb mijn handen dan ook niet opengahaald :9

Inbouw mogelijkheden
De case heeft vier 5,25 bays en twee 3,5 bays(waarvan 1 de usb en audio in en uitgangen bedraagt). Aan de binnenkant zijn ook nog eens vijf 3,5 bays te vinden. Dus voor mij zijn dat tot dusver genoeg.
Het enige minpunt hiervan is dat je niet echt een cablemanagement kunt creren.
De formfacter is atx of atx.

Koeling
Ik vind dit een best sterk punt, al is het dan geen case voor de die-hard overclocker. De case wordt geleverd met een standaard 120mm rear exhaust fan (die overigens mooi stil is). Je hebt aan de voorkant ook nog plaats voor een 80/92/120mm intake fan (deze zit dan tussen de harddrives en het frontpanel).

Temperaturen
Intel Core 2 Duo E7400 @3,2Ghz met stock cooler:
Idle: 40 C
Load: zo rond de 60 C

Installatie
Het sidepanel dat blik werpt op de motherboard tray is te verwijderen met twee grote duimschroeven. Het andere sidepanel is bevestigd met twee gewone schroeven. Deze werpt blik op de achterkant van de motherboard tray.

Deze hoef je eigenlijk alleen te verwijderen bij het bevestigen van de harddrive's. Er zit verder geen gat in de tray voor de mounting brackets van eventuele cpu koelers. De motherboard tray is dan ook niet verwijderbaar. Het hele design van de case is toolless.

Je bent eigenlijk alleen een schroevendraaier nodig bij het verwijderen van de rechter sidepanel (voor het installeren van de hdd's).
De case heeft zeven uitbreidingsslots welke ook toolless zijn, alleen vertrouw ik dit systeem niet. Ik heb de videokaart dan toch maar vast gemaakt met schoeven (omdat ie anders een stukje naar beneden glijdt, en dan leunt ie alleen nog maar op het pci-e slot).
Verder is het een midtower case, dus is er geen zee van ruimte maar wel genoeg om gewoon te kunnen werken.

Deze is voor deze case super. Het is een lage prijs voor toch een goed product.
De prijzen in de pricewatch liggen ongeveer rond de dertig euro, dat vind ik toch weinig voor een mid-tower. Het enige nadeel van de lage prijs, is dan ook dat sommige delen niet geheel stevig zijn.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 330?

Wat betere foto's, met name scherpte, zouden wel prettig zijn :) en bijvoorbeeld wat dieper ingaan op de koeling zou mogen, temperaturen etc. Verder een degelijk begin van een goede review denk ik :)
Exact wat ik wilde zeggen. :) Ik weet niet of je een beter fototoestel hebt liggen thuis, maar ze mogen zeker scherper en liefst ook minder groen. :P

Anyway, kun je aangeven waarom je deze kast hebt gekocht en niet n van de andere van de Elite 33 serie? De Elite 330, 331, 333 en 334 zijn allemaal zo'n beetje hetzelfde geprijsd. Wellicht dat je daar nog een stukje met een kop erboven kunt schrijven, dat maakt het verhaal wel compleet. En ook: raad je mensen aan om deze kast te kopen, of heb je nog gekeken naar alternatieven die je achteraf toch misschien beter leken?
Ik voeg zo even de temperaturen toe.
Foto's zijn mobiele kwaliteit, betere komen waarschijnlijk vanmiddag.
Als dit je eerste review is, vindt ik hem toch wel netjes ;) (afgezien van de foto`s)
Alleen utx en atx? geen matx ? :) Volgens CM alleen ATX en mATX :)

Verder een hele nette review van een mooi product, jammer van de foto's.

[Reactie gewijzigd door Gnermo op 12 september 2009 17:31]

Ik bedoel met atx eigenlijk matx O-)

Naja, ik vind het ook jammer van de foto's, het probleem is dat ik absoluut geen vaste hand heb.
Zeer zeker een aanrader vanwege goede koeilings eigenshappen en lage prijs!
Uiterlijk zeer fraai in zwart.

Ik heb dezelfde kast in Engeland gekocht bij Overclockers.co.uk voor 24 aka 32 Euro in afwachting van een custom build kastje.

Hele nette kast met goede koelingsmogelijkheden voor een lage prijs. Ben het eens met 'Thebleeder' dat het plaatstaal wat dun is maar buigende zij-panelen kom ik nog dagelijks tegen in andere kasten. Volledig toolless. Het toolless design voor de uitbreidings slots is inderdaad hopeloos en is dan ook het beste te securen met een schroefje. 8-)

Een ander probleem waar ik tegenaan liep was montage van de PSU. Het lipje dat de PSU ondersteunt is te groot en met een krul randje te dik. De fanguard van mijn PSU werd ietwat verbogen bij het inbouwen, zou wat dunner mogen zijn.
Frontpanel: USB porten zitten ondersteboven gemonteerd :*)

Setup: AMD Phenom II X4 955 Black Ed. (met heatpipe stockcooler) nog niet overclocked.
Asus Crosshair III formula AMD 790FX
XFX ATI Radeon HD4850 512
Corsair XMS3 4GB 1600
2x Akasa Apache 120mm Silent (front & Back) Max airflow 57.53 CFM (97.74 m3/h)
OCZ PSU ModXstream Pro 600W modulair (beter kabel management ;) )
1TB Samsung Spinpoint F1 Sata2 + 2 andere HDD's elk 80GB (temp.)
LG GH22NS40 22x DL Sata

Temp's: Standaard fabrieks settings
CPU: idle 37 Celsius, Load (Assassin's Creed 2 uur) 48 C
NB & SB: idle 43 C Load 47 C
MB: idle 30C load 32 C

zonder de twee kleine hdd's waarschijnlijk lagere kast ambient temperaturen.
Zeer mooie review, een ding snap ik niet van de Elite serie, namelijk die firewire aan de voorkant die er niet zit.

EDIT

elite 330 + HD5850 past makkelijk. :*)

[Reactie gewijzigd door karstnl op 24 november 2009 01:10]