Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative X-Fi XtremeMusic Review

Defspace 23 maart 2006, laatste update op 23 maart 2006, 8.030 views

Creative X-Fi XtremeMusic

Pluspunten

• Prima geluidskwaliteit
  • Processor belasting
  • ASIO latency
  • Enorme hoeveelheid opties en features.

Minpunten

• Weinig aansluitingen (moet je ook een elite pro/platinum of Fatal1ty FPS voor kopen)
  • Weinig extra software meegeleverd in vergelijking met retail audigy 2zs

Opnamekwaliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 5
Ik heb hiervoor (na de SB live) gewerkt met de Soundstorm (nforce2) de Audigy 2 ZS en de Terratec Aureon 7.1. Voor deze beoordeling heb ik gebruik gemaakt van een Sennheiser koptelefoon, Creative Gigaworks S750 surround boxen en KEF IQ5 stereo boxen en voor ASIO een Edirol PCR-M50 midi keyboard.

Voor normaal muziek luisteren zal je door geen van bovenstaande kaarten teleurgesteld raken maar ik moet zeggen dat de X-Fi meteen opviel door de helderheid van het geluid (zonder EQ en andere opties). Aan opties heb je dan ook meteen voldoende met deze X-fi. Hoewel het er op de nieuwe crystalizer na niet veel meer zijn dan die van de audigy is de uitvoering duidelijk verbeterd. De CMSS routines zijn duidelijk beter dan de audigy en dat ervaar je zelfs op je hoofdtelefoon. Ook de normalizer is een welkome toevoeging en deed zijn werk goed.

Creative adverteerd met remasteren van je cd's en zelfs mp3s maar dit is, zoals iedereen wel verwacht, een tikkeltje overdreven. Ook al is de kaart in staat je muziek realtime "beter" te laten klinken is van remasteren geen sprake.

De processorbelasting is met deze kaart inderdaad zeer laag, zowel in games als in Reason/Cubase blijft het ver onder de waardes die ik met de Soundstorm/TT haalde en blijft hij de audigy ook voor. Hoewel de ASIO latency op de audigy al helemaal niet verkeerd is is het met deze kaart fenomenaal. Helaas heb ik niet heel veel input apparaten en heb ik dus alleen met mijn keyboard kunnen testen maar latencies van 2ms zie je normaal alleen op heel dure prosumer geluidskaarten.

Wanneer je alleen games speelt en muziek luisterd en je bezit een audigy 2 of Terratec Aureon is er weinig noodzaak te upgraden totdat er meer games met EAX5 ondersteuning op de markt komen. Wanneer je daarnaast muziek maakt en/of veel met geluidsbewerking bezig bent is een X-Fi geluidskaart zeker een aanrader.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze X-Fi Xtreme Music. De Creative X-Fi geluidskaarten zijn momenteel zonder twijfel de beste consumer geluidskaarten op de markt en ook de prosumer zal geen miskoop doen aan een geluidskaart uit de X-fi serie.

Heb jij ook een Creative X-Fi XtremeMusic?

Bedankt voor de review. Ik zat er al een tijdje op te wachten.

Ik ben sinds kort van een Audigy 2 naar een Audigy 2 ZS gegaan het verschil merk ik duidelijk in het bijzonder bij de CMSS 3D en stereosurround instellingen. Ik speel veel mp3 op mijn PC af. Dus ik ben altijd opzoek naar de beste geluidskaart voor mijn hobby.
Als speaker set heb ik de Z-680.

Als ik jou verhaal goed heb begrepen, heeft het weinig zin om op de Creative X-Fi XtremeMusic over te stappen!?!

Destijds werd er ook gezegd dat het geen zin heeft om van Audigy 2 naar de Audigy 2 ZS over te stappen. Maar er is naar mijn mening weldegelijk een groot verschil tussen deze twee geluidskaarten en dat zit vooral in de CMSS 3D instellingen.

Mijn vraag is er een significant verschil (geluidskwaliteit) tussen de Audigy 2 ZS en de Creative X-Fi XtremeMusic? Ik speel vooral muziek op mijn PC maar soms ook films en Gamen.

Dus Audigy 2 ZS blijven gebruiken of overstappen op de Creative X-Fi XtremeMusic?

Groetjes,
Als je veel van CMSS gebruik maakt zou ik overstappen.
De X-Fi routines zijn zeker verbeterd ten opzichte van de Audigy 2 ZS.
Ook de crystaliser en normalizer doe hun werk best netjes.

Als je het geld ervoor hebt zou ik overstappen maar verwacht geen wonderen :)
(Alhoewel de CMSS 3d hoofdtelefoon gamedemo best netjes is ;) )
Mooie review! Ikzelf heb deze kaart vorige week besteld, maar helaas zit er een wat lange levertijd op. Mijn vorige kaart was een SB Live!, maar die was nogal instabiel, veroorzaakte random vastlopers ed. Dus ik moet het nu met de standaard onboard nForce audio doen...

Als ik de reviews allemaal zo lees, wordt deze kaart een openbaring voor mij :) Vooral wat betreft games (die ik nogal veel speel, als de tijd het toelaat)

Het is dus geen miskoop 8-)
Mooie revriew, ik heb vorige week de Fatal1ty besteld, samen met een Progamer G500 speakerset. Inderdaad een redelijk lange levertijd.

Ik heb nu nog de allereerste audigy in mijn systeem, en ik denk dat de X-fi dan een hele vooruitgang is...
Bedankt voor de goede review.
Eens iemand die wat dieper en serieuzer erop in gaat.

Ik ga nu toch denken om over mijn budget te gaan.
Ik wilde de "end-of-life"-Audigy 2 ZS, maar ja...ik heb liggen :Z
De Audigy 4 geeft mij geen goed gevoel en dus wordt het waarschijnlijk toch een kaart van deze serie.
Voorheen had ik de Live 1024 Player en die was verschrikkelijk. Kraakte en veroorzaakte nogal wat vastlopers. Wat een domper destijds. Gelukkig heb ik door reviews als deze mijn vertrouwen in Creative weer terug.
Hoi leuke review, wil toch ff reageren want ik sinds een paar dagen een terratec phase 26 usb in gebruik.

Naar mijn mening is dit ook een hele leuke interface voor gebruik met spellen en muziek programma zoals reason.

als midi keyboard gebruik ik de midistudio-2 van miditech. deze kreeg ik op mijn oude geluidkaart terratec ewx 24/96 niet lekker aan de praat. maar nu wel nu draait alles top. ;D

Met asio heb ik een leuke lantency van 5ms. dus hier is het een superinterface voor.
verder kan ik 6 outputs tegelijkgebruiken.

Het fijna van deze interface is dat je hier ook goed spellen mee kan spelen. nadelen zijn wel dat je daarvoor de driver ff moet uitschakelen de interface moet omschakelen en dan de driver weer kan inschakelen. een beetje omslachtig dus.

verder wordt eax niet ondersteund en dolby suround ook niet.

Maar als je een beetje universele interface zoekt heb je hier een topper aan met top geluidkwaliteit. groetjes Hormy.

edit: dit is mijn eerste reply ever
met wat voor moederbord heb je hem getest?
een tijdje geleden stond hier op tweakers het bericht dat ie niet goed zou werken met sommige nforce4 moederborden. Ik heb zo'n mobo maar wil deze kaart wel hebben. Kan dit of niet?
hele goede survey hoewel ik voorlopig nog zeer tevreden ben met mijn soundstorm maar ik ben wel nieuwsgierig hoe goed het geluid van creative X-Fi xtreme klinkt :)
en daar kan je alleen achter komen als je het zelf beleefd