Specificaties 1x lamp (ZigBee) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue Phoenix Downlight inbouwspot Review

WVSint 6 augustus 2016, laatste update op 6 augustus 2016, 1.154 views

Philips Hue Phoenix Downlight inbouwspot

Wij zochten downlights met de volgende wensen/eisen: - Aansluiten op Domoticz - Geen gedoe met aparte 'LED' - dimmers / aansluiten op bestaande schakelaars - LED en geen halogeen - Kleur van extra warm licht - Bediening via fysieke schakelaar / dimmer Het invullen van alle wensen/eisen is gelukt.

Pluspunten

• Van gezellig warm licht tot 6500K
  • Onderdeel van Philips HUE
  • Te bedienen via fysieke Dimmer

Minpunten

• Sommige maken irritante pieptoon als ze "uit" staan. Deze heb ik teruggestuurd

Kwaliteit Score: 4
Voor de keuken zochten we spotjes / downlights met de volgende wensen / eisen:

- Aansluiten op Domoticz
- Geen gedoe met aparte 'LED' - dimmers / aansluiten op bestaande schakelaars
- LED en geen halogeen
- Kleur van extra warm licht
- Bediening via fysieke schakelaar / dimmer

Het invullen van alle wensen/eisen is gelukt.

Hoog irritant geluid:
Op een aantal fora had ik gelezen, dat de spotjes een hoog irritant geluid veroorzaakten, als deze op "uit" stonden.
Zie ook de review van Larsdebrouwer.
Voordat we de downlights installeerden, heb ik deze eerst één voor één op het lichtnet aangesloten.
Inderdaad 1 van de 5 downlights had hier ook last van (zou niet mogen voor deze prijs). Deze heb ik teruggestuurd en nieuwe besteld.
Van de huidige 5 hoorde ik op een afstand van 10 centimeter een zeer zacht geluid. Op verdere afstand is dit niet te horen. Nu de spotjes zijn ingebouwd hoor ik hier niets meer van, mijn zoon trouwens ook niet.

Aansluiten op Domoticz
Op dit moment heb ik dit nog niet gedaan, maar de bedoeling is om de lichten automatisch aan te laten gaan rond zonsondergang.
Het automatisch uitgaan kan ook geprogrammeerd worden binnen Philips Hue zelf.

Geen gedoe met aparte 'LED' - dimmers
De Philips Hue Downlight hebben geen speciale LED-dimmers nodig, iedere spot staat direct op 240V en is apart in te stellen.
Een fysieke fysieke dimmer/schakelaar om de spotjes te kunnen bedienen, is voor ons een absolute must. Hiertoe hebben we een Philips Hue Draadloze Dimmer aangeschaft.

Instellen dimmer / switch:
De draadloze dimmer switch is over makkelijk te plaatsen.
Naast aan/uit/dimmen kun je ook een aantal scenes instellen. Dit werkt prima.
Tuurlijk kun je ook de lichten individueel bedienen met een app. Dan kan ja, maar in de praktijk zullen we alleen de fysieke schakelaar gebruiken om het licht handmatig aan en uit te schakelen.

Kleuren licht:
Een van de eisen aan het licht is de (extra) warme kleur van het licht. Deze is ruimschoots ingevuld. Hieronder de verschillende tinten wit van de Phoenix Downlight.
2000K (kaarslicht), 2200K (zonsonder-/opgang), 2400K(extra warmwit), 2500K (extra warmwit), 2700K (warmwit), 2800K (warmwit), 2900K (warmwit), 3000K (wit/warmwit), 3100K (wit), 3450K (koelwit), 4000K (koel helderwit), 5500K (daglicht wit), 6500K (daglicht wit)
In de praktijk zullen alleen de zelf voorgesprogrammeerde kleuren ("lezen" / "ontspannen" gebruiken via de switch.

Constructie:
De constructie is van wit kunststof. Geen idee hoelang dit mee gaat zonder te verkleuren.
Als we de spotjes willen vervangen door iets anders, lijkt mij dit lastig worden, de diameter van het spotje is 12,5cm.
Diameter (cm) 14cm
Diameter inbouwopening (cm) 12.5cm
Inbouwdiepte (cm) 6.9cm

Hoeveelheid licht:
Wij vinden de hoeveelheid licht welke de spotjes geven, prima om de keuken te gebruiken daar waar deze voor bedoeld is.

Prijs:
Ik heb EUR 41,50 tot EUR 48 per stuk betaald voor de spotjes. Dit vind ik gelijk één van de nadelen. 5 spotjes + dimmer/switch = totaal zo'n eur 250.

Foto's:
OM het verschil in kleur van het licht te laten zien.
Links een foto met de kleuren Lezen, rechts met de kleur Concentreren

Conclusie:
(te) dure, makkelijk te installeren/ te bedienen, goede kleur licht gevende downlights, welke ik iedereen aan zou raden. Maar wel met de fysieke dimmer/schakelaar.

Heb jij ook een Philips Hue Phoenix Downlight inbouwspot?

b]Prijs:[/b] "[ "vergeten.

Zie ook de opmerkingen van Larsdebrouwer. Welke opmerking?

Toto zover mijn klachten, verder bedankt voor de review.
Ik ben ook van plan om ze aan te schaffen voor een nieuwe keuken met verlaagd plafond. Het lijkt erg op jouw opstelling. Eerst een lang deel (4 meter) en dan nog een kleine stukje de hoek om (kleine 2 meter).

Heb je misschien een advies over de afstand tussen de spots? Welke afstand heb jij bijvoorbeeld gebruikt en wat is je ervaring hiermee?
PeRKoniX: Advies geven is lastig, maar ik vind bijv. 1 extra spotje bijplaatsen bij het raam overkill.

De afstand tussen de spots bij het raam, zoals op de linker foto is zo'n 72-73 cm van hart tot hart. De 1e start op 30 cm links van de muur.

De andere 2 hangen naast de afzuigkap waar ook licht in zit.

De hoeveel licht is om te werken is goed.
Vaak staat de kleur licht op "ontspannen". Bij de kleur "lezen" is de lichtopbrengst iets groter.