Gigabyte GZ-X1 Review

Duysterwald 11 september 2009, laatste update op 11 september 2009, 1.135 views

Gigabyte GZ-X1

Pluspunten

• eenvoudig, no-nonsense en stijlvol uiterlijk
  • licht van gewicht
  • mooie blauwe LED aan de bovenkant (voor activiteit harde schijf) en ook bij de aan/uit-knop
  • goede airflow (althans, voor normaal huis-, tuin- en keukengebruik)

Minpunten

• de kast is iets aan de krappe kant
  • het metaal van de zijplaten van de kast is iets te dun
  • geen reset-knop
  • vrij povere handleiding/gebruiksaanwijzing

1. Inleiding.

Aangezien mijn moeder bezig is een eigen bedrijf op te starten en daar natuurlijk ook een computer (uiteraard uitsluitend bestemd voor kantoorgebruik) bij hoort, had ik aangeboden om een computer voor haar samen te stellen. De hardware had ik al snel bij elkaar gezocht, waarna me nog slechts het zoeken van een geschikte behuizing restte. Mijn moeder gaf de voorkeur aan een zilverkleurige behuizing, aangezien de doorsnee witte/beige behuizing te saai voor haar was en een compleet zwarte behuizing juist weer iets te somber. Dus toen ben ik op zoek gegaan naar een zilvergrijze mid-tower behuizing, die ook nog eens zonder poespas en onnodige foefjes moest zijn. Dat bleek nog niet eens zo gemakkelijk, aangezien veel behuizingen tegenwoordig zwart of normaal grijs zijn - en daarnaast heeft het gros ook nog van die gadgets aan de buitenkant die voor een kantoor-PC natuurlijk volstrekt onnodig zijn, of een lelijk design. Maar gelukkig kwam ik uiteindelijk (via Internet) de zilvergrijskleurige Gigabyte GZ-X1 tegen, en ik werd er in ieder geval meteen verliefd op. ;) Hij had namelijk alles wat ik zocht: zilvergrijs van kleur, eenvoudig en no-nonsense design en goede airflow-mogelijkheden (er passen twee 120mm ventilatoren in, aan de voor- en achterkant). Afgaande op de website van de fabrikant is het vast een ouder model, aangezien de kast daar niet heel erg gedetailleerd wordt beschreven, in tegenstelling tot kasten als bijvoorbeeld de Gigabyte Triton. Daarnaast blijkt het on-line aanbod van de kast ook niet erg groot te zijn; op sommige plaatsen is deze niet op voorraad, of zelfs uitverkocht (en dus niet meer leverbaar). Daar heb ik overigens nog iets mee te stellen gehad:

Ik bestelde de kast aanvankelijk bij Zercom Computers Eindhoven, waar de levertijd eerst als 1-3 werkdagen werd opgegeven. Na een dag veranderde dit al naar 1-5 werkdagen, en daarna tot 5-10 werkdagen en uiteindelijk kreeg ik via een e-mail te horen dat de behuizing niet meer leverbaar was (niet lang daarna heeft Zercom Computers de behuizing van hun website verwijderd). :'( Gelukkig kreeg ik het verschuldigde bedrag teruggestort op mijn bankrekening (ik had via iDeal betaald), waarna ik op zoek ging naar een andere on-line winkel waar ik deze kast kon kopen. Vrijwel allemaal bleken ze hem niet meer op voorraad te hebben, of was de levertijd te lang. Toen kwam ik uiteindelijk uit bij Komplett, die een identieke behuizing aanbood met productnummer GZ-X1-SDS. Ik was echter op zoek naar de GZ-X1-SPD-100, maar na wat zoekwerk op Google kwam ik tot de conclusie dat het door Komplett opgegeven productnummer foutief moest zijn. Dus toen heb ik de behuizing bij Komplett besteld, die er nog één exemplaar van op voorraad had. Het werd dezelfde dag nog verstuurd, en de volgende dag had ik de behuizing onbeschadigd in huis. Na inspectie bleek ook nogmaals dat ik gelijk had: het productnummer op de doos was GZ-X1-SPD-100, en niet het door Komplett opgegeven productnummer. :)

2. De behuizing.

De behuizing werd geleverd zonder voeding, iets wat ik ook zo wilde, aangezien ik de voorkeur geef aan een zelf uitgezochte voeding van een goed en bekend merk. Er waren twee 120mm ventilatoren bijgeleverd, inplaats van één. Deze heb ik meteen uit de kast gehaald en vervangen met twee 120mm fans van Papst; ik heb gehoord dat stock fans over het algemeen van mindere kwaliteit zijn (of te lawaaiig), dus vandaar. De twee Gigabyte ventilatoren bewaar ik echter als reserve, voor als er ooit iets mocht gebeuren (of voor een andere computer). Ik wou overigens ook isolatiemateriaal voor de ventilatoren in de kast aanbrengen (twee Nexus Silicone Absorbers), maar daar bleek de behuizing iets te krap voor te zijn. De ventilators zitten in een soort van vierkantje, als u begrijpt wat ik bedoel, en dat was nét een paar millimeter te krap voor het isolatiemateriaal. Dus toen heb ik de ventilatoren helaas zonder het isolatiemateriaal moeten plaatsen; beetje zonde van het geld, maar wellicht kan ik het isolatiemateriaal nog gebruiken voor een andere computer. :)

Dat is dus in ieder geval al één minpuntje van deze kast: hij is iets aan de krappe kant. Dit merkte ik ook toen ik later het moederbord in de kast wou plaatsen: dat ging niet meteen. Normaal plaats ik altijd eerst de voeding in een kast en komt er later het moederbord in; nu moest ik de voeding er weer uithalen zodat ik de ruimte had om het moederbord er zonder priegelen in te zetten. De rest van het installeren van de hardware ging gelukkig probleemloos. :) De kast werkt met een systeem waarmee je de hardware zonder gebruik van schroeven en schroevendraaiers in de kast kunt installeren, maar dat systeem is optioneel: je kunt ook gewoon ouderwets alles installeren met schroeven (er waren voor die mogelijkheid dan ook schroeven en afstandsbusjes meegeleverd met de kast). Voor dat laatste heb ik dan ook gekozen, omdat ik liever op zeker speel. :) Met dat schroevenloze systeem was ik overigens niet bekend: ik had zoiets nog nooit eerder gezien. Toen ik de handleiding er op wou nalezen om te zien hoe het systeem in elkaar stak, vond ik dat de handleiding een beetje magertjes was. Er staan vooral (zwart/wit getekende) plaatjes in, met weinig tekst, waardoor ik alles niet in één oogopslag begreep. Gelukkig kon mijn technisch goed aangelegde vader meteen zien hoe alles in elkaar stak, waardoor ik uiteindelijk toch nog goed kon begrijpen hoe alles precies werkte. Maar wat mij betreft had de handleiding dus iets beter verzorgd kunnen worden door Gigabyte.

Verder had de kast ook een plastic/kunstof koker meegeleverd, die bevestigd zat aan de zijplaat van de kast (ter hoogte van waar normaal de processor zich zou bevinden). Die had ik er ook meteen van afgehaald, omdat het mij anders te krap zou worden in de kast en ik ook twijfelde of dat wel zo goed zou zijn voor de airflow. Dat is voor mij geen minpunt, want van buiten zie je er niks van en heb je met de 4 lege schroefgaten gewoon 4 extra gaten voor de airflow. ;) Wel merkte ik bij het demonteren van de koker dat de zijplaat van de kast een beetje aan de dunne kant is (hetzelfde geldt ook voor de andere plaat). Ik vroeg me af wat voor gevolgen dat zou hebben voor de hoeveelheid lawaai die er straks uit de kast komt als de computer eenmaal aan staat, maar later bleek gelukkig dat de kast heel stil is (dankzij de Papst ventilatoren) en er van trillingen en dergelijke geen of weinig sprake is. :) De airflow is goed, je voelt de lucht er echt goed uitstromen en de plaats waar de processor zit voelt ook niet warm aan. Ik heb de exacte temperatuur nog niet kunnen meten, maar in de BIOS is de processor zo rond de 35 graden Celsius (dit zal vast enkele graden hoger liggen als je eenmaal in Windows bent). De processor mag maximaal 70 graden warm worden, dus wat mij betreft is hij koel genoeg (zeker als je bedenkt dat de computer slechts voor kantoorwerkzaamheden gebruikt zal worden) en de airflow dus ook meer dan voldoende. :)

Voor de rest heeft de behuizing voor mij geen echte minpunten. Het is een mooie kast die uitstekend geschikt is voor zijn doel (kantoorgebruik), maar vast een stuk minder geschikt is voor gamen (er past volgens mij bijvoorbeeld alleen maar een low profile grafische kaart in). Bovenin de kast zit een kleine blauwe LED, die flikkert wanneer de harde schijf bezig is - en de aan/uit-knop heeft ook een blauwe LED, wat mooi is om naar te kijken (zeker wanneer het redelijk donker is). Helemaal aan de onderkant heeft de kast een klein klepje, waar - als je het naar beneden schuift - een USB 2.0-aansluiting is, een FireWire-aansluiting, een hoofdtelefoon-aansluiting én een microfoon-aansluiting. Heel netjes, en handig - als je de kast naast je op de tafel hebt staan, is dat allemaal binnen handbereik en hoef je niet speciaal op te staan of te bukken om naar de achterkant van de computer te gaan en daar alles aan te sluiten (wat bij verreweg de meeste kasten helaas het geval is). Daarnaast werd de kast ook geleverd met een aansluiting voor zowel HD Audio als AC'97, wat hem voor mij een kast maakt die aansluit op bijna alle wensen en/of mogelijkheden van de niet-gamer. Kortom, met dat uiterlijk en zulke mogelijkheden vind ik het een hele goede kast voor een heel redelijke prijs. Eigenlijk haast een zeldzaamheid in het mid tower-segment, waar je goed moet zoeken voor echte klasse en stijl. Maar goed, dat is slechts mijn mening. :) In ieder geval vind ik het wel jammer dat deze kast langzaamaan uitverkocht begint te raken, dus als je er nog een wilt hebben (nieuw, dus niet tweedehands), moet je wel snel wezen!

Heb jij ook een Gigabyte GZ-X1?

Heb dezelde kast (zwart) en eerlijk gezegd de bijgeleverde ventilatoren zijn zeer stil, heb de zijkanten beplakt met dempingsmateriaal ( verkrijgbaar in de autohandel > deuren of in een goede luidsprekerszaak, voor de rest een goede revieuw en voor de prijs van ± 50 € hoef je het echt niet te laten. ik zou zeggeg véél plezier met je "werkpc" O-) . Regards