Specificaties Rad. HD4890 (875MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon HD4890 1024MB DDR5 XT Review

Senghir 11 september 2009, laatste update op 11 september 2009, 1.753 views

XFX Radeon HD4890 1024MB DDR5 XT

Pluspunten

• Zeer goede prijs kwaliteit verhouding!
  • Kaart kan goed overweg met de warmte productie!

Minpunten

• De geluidsproductie had wat omlaag gemogen maar met goede airflow in de kast houdt de kaart ook wel op met hard blazen.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart gekocht om mijn nieuwe game PC te voorzien van een paar mooie beeldjes en ik heb meer gekregen voor mijn geld dan ik verwacht had!

Feature set:
De kaart is bedoeld voor gamers en grote monitorenen dat zie je dan ook aan de achterkant. Hij bevat 2 DVI uitgangen en een HDTV uitgang. De kaart kan monitoren van beeld voorzien met een max resolutie van 2560 x 1600 pixels. Ook zijn genoeg kabeltjes en conectortjes meegeleverd om andersoortige monitoren en een TV op aan te sluiten.

Prestaties:
Dit is waar dit kaartje zijn ware aard toont want de prestaties van dit ding zijn werkelijk ongelofelijk voor de prijs die je betaald!
De GPU van deze kaart draait standaart op 875 MHz en het geheugen op 975 MHz.
Helaas heb ik geen grote monitor waardoor deze kaart bij mij niet op zn teentjes hoeft te lopen maar hij heeft voldoende kracht om Crysis rond de 30 FPS te laten draaien met 8x AA en alle settings op full op een resolutie van 1280 x 1024.

Overclockbaarheid:
De meegeleverde catalyst software voor deze kaart maakt het mogelijk omde GPU tot 1000 MHz te laten opvoeren en het geheugen tot maar liefst 1200 MHz. De kaart draait nogsteeds zeer stabiel op deze snelheden hoewel hij wel 10 graden warmer word dan zonder de overclock. Meer over de warmte productie later in de review

Modbaarheid:
De kaart die ik heb ik gloednieuw en gezien mijn geringe ervaring met modden van computers wil ik me niet wagen aan zoiets en al helemaal niet aan een uitspraak hierover. :)

Drivers en Compatibiliteit:
In mijn oude PC zat een ATi HD 2600 Pro en deze kaart ondervond veel driver problemen met onderandere games zoals Rome Total War en World of Warcraft.
De HD4890 XT is vele generaties jonger dat die kaart en zoals verwacht doen de drivers precies wat ze moeten doen! De software draait stabiel zelfs als alle opties op vol worden gezet en de kaart helemaal op z'n teentjes loopt! Hier ben ik dus zeer te vregen over

Warmte en Geluid:
Eerst het negative en dan het positive van dit kopje.
De kaart is niet wat je zegt stil! Ik heb de geluidsproductie niet gemeten maar wanneer de PC niets staat te doen maakt de kaart al herrie. Dit is voor mij gelukkig niet zo storend omdat ik altijd muziek aan heb staan of aan het gamen ben met een gigantische koptelefoon maar de meeste mensen vinden een stille PC toch wel prettig. Op full load word deze geluidsproductie naar een hoger niveau getild en maakt de kaart het geluid van een kleine stofzuiger.
Wat wel een groot voordeel is is dat de kaart onder alle omstandigheden een gelijkmatige temperatuur behoud die zeer acceptabel is voor een high end kaart zoals deze!
De temperaturen zonder load zijn 35 tm 40 graden zonder overclock en met overclock worden deze 40 tot 45 graden.
Wanneer de kaart Crysis op zn max draait worden de temperaturen zonder overclock 50 tm 60 graden en met overclock komen ze niet van hun plek!
Dit alles is zonder airfolw in de computer en wanneer ik de 8 fans van mijn kast iets omhoog krik daalt de temperatuur van de kaart onder alle omstandigheden met 5 graden.
Zeer acceptabel dus :)

Prijs:
Voor mij was deze kaart DE reden om over te stappen van nVidea naar ATi. Deze kaart is 50 euro goedkoper dan de GTX285 en levert gelijke prestaties of soms zelfs beter! Mijn mening is dat je meer dan waard voor je geld krijgt!

Heb jij ook een XFX Radeon HD4890 1024MB DDR5 XT?

Aardige review, komen die clocks echt stabiel zover met de stock koeler? ik heb namelijk een Black Edition en t geheugen komt niet boven de 1100.
Precies, en die kaart van jou staat op dit moment in de pricewatch als 171 euro. Misschien heb je hem voor een duurder prijs gekocht, dat zou kunnen.

Verder mooie review
5/5

misschien nog wat foto's?

[Reactie gewijzigd door karstnl op 11 september 2009 17:49]

In mijn oude PC zat een ATi HD 2600 Pro
Voor mij was deze kaart DE reden om over te stappen van nVidea naar ATi.
Maar ik snap wel wat je bedoeld :+

Goede review en ik kan me er helemaal in vinden want ik heb ook een 4890. De prijs/prestatie verhouding is natuurlijk altijd relatief, maar zeker door de concurrentie met nvidia heb ik ook echt het gevoel dat ik echt een goede koop heb gemaakt.
Alle snelheden die daar staan kloppen :)

En dat hij zo stabiel loopt komt door de koeling van mijn kast geloof ik. Ik heb crysis uitgespeeld op die hogere snelheden zonder enige problemen.

Volgens veel reviews komen de prestaties van deze kaart meestal maar 5 tot 10 FPS onder de GTX285 en liggen ze 10 FPS hoger dan de GTX 275... overclocked ligt deze kaart zelfs gelijk aan de GTX285

Bedankt voor de beoordeling allemaal :)

Foto's van het systeem en de kaart komen er binnenkort aan.

[Reactie gewijzigd door Senghir op 11 september 2009 21:26]

Interesant ,leuke review :) .30 fsp bij crysis op 1280x1224 is niet zoveel,je zou toch meer verwachten,en je hebt een core2 q ook,dus zeker niet de minste cpu.Ik heb met een E1500 en een hd4650 op 1400x900 al 30 fsp /high.Ik speelde crysis op een overgeclockte celeron 430 @340ghz ,met een hd 3450 /356mb gddr2 en had op 1024x768 op med ,20fps. Erg goed dat je beschrijft hoeveel geluid en wartme afgifte is.Maar ik weet zeker,dat je voor 11 euro ,voor dit type kaart een superstille zalman koeler er op zetten wel waard is.>http://www.quietpc.com/files/images/products/vf1000-led-large.jpg .zo iets als deze. (alleen is deze wat duurder,denk ik) 3*** :*)

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 11 september 2009 21:27]

Hmm ik zal Crysis nogmaals draaien voor je maar vergeet niet dat ik de Anti Aliassing op max had staan. Dat is natuurlijk ontzettend zwaar voor de videokaart!

De uitvinding van kastkoeling is een zegen! Ik heb net een beetje met de fans lopen kloojen en ik heb de fan van de videokaart tot standaart 10 % van zijn totale vermogen kunnen krigjen zonder dat de kaart op idle boven de 50 graden kwam.
En zo'n zalman koeler is leuk en aardig alleen heel jammer dat de garantie dan van de kaart af gaat! En dat is echt zonde van een gloednieuwe kaart :)

Twerwijl ik dit bericht schreef heb ik nog even de benchmarks nog een keer gedraaid en dit kwam eruit:

Crysis Warhead - All the Fury (final mission)
Graph settings @ full 8x AA

OC:
GPU @ 1000 MHz
MEM @ 1200 MHz
FPS 20 tm 25

Niet zo veel verschil te merken dus.
Wanneer de AA op 4 of 2 ging schoten de framerates omhoog tot 30 en 40.

Als jullie meer benches willen, wil ik ze best in de review verwerken.

[Reactie gewijzigd door Senghir op 11 september 2009 22:36]

1000/1200 zomaar met de stock koeler en maar 10 graden in de plus? Weet je zeker dat je -die- snelheden aan hebt staan?
Goedkoopste gtx 285 kost 265 euro.
Mazzel met je memory hoor, geniet er maar van.
GTX285 is helemaal niet "vele male beter" verschillen zijn minimaal :) .