Loewe Connect 32 DR+ Zwart Review

Jeetwee 12 augustus 2016, laatste update op 17 augustus 2016, 672 views

Loewe Connect 32 DR+ Zwart

Ter vervanging van de Loewe Cantus. Met deze 32" heb ik nu een bijna even grote tv met meer beeldscherm. Mooi scherp en rustig beeld met een mooi geluid uit de vaste speakerset. Opnemen op Interne HD i.c.m. de EPG werkt top. Ook films kijken vanaf de NAS gaat super.

Pluspunten

• Rustig beeld, natuurlijke kleuren
  • Ingebouwde tuners en harddisk
  • Styling & afwerking
  • Zeer goede mediaplayer
  • Kabelmanagement

Minpunten

• Slechts 3 HDMI aansluitingen
  • Geen CI+ modules meegeleverd (2 nodig)
  • Menustructuur onoverzichtelijk
  • Geen automatische HDMI selectie

Omdat ik geen grotere tv hoef en al een Loewe had, is opnieuw een Loewe geworden. Een Philips of Samsung trekken mij niet aan vanwege het uiterlijk en de kleuren. In het 32" segment is de keuze absoluut niet reuze. Hoe bevalt de tv na een paar weken gebruik?

Gebruiksgemak
Dit is in het begin geen makkelijke tv om je weg in te vinden. Er zijn heel veel menu's en instellingen die diep gelaagd bereikbaar zijn. Even snel ergens naar toe lukt niet altijd. Ik geloof dat vrijwel alles is in te stellen: van de kleuren en geluid tot welke OSD's en de tijd dat ze in beeld moeten blijven. Behalve met de AB kan de tv ook deels bediend worden met de ronde knop op de tv. Bepaalde knoppen op de afstandbediening hebben meerdere functies bij kort of lang indrukken. Om bijvoorbeeld naar het overzicht van je geprogrammeerde opnames te gaan. Het is dus echt nodig om de handleiding te lezen. Heb je eenmaal je weg gevonden, dan werkt het allemaal prima.

Eerste gebruik/installatie
De voet moet je aan een koppelstuk monteren en die weer aan de tv schroeven. Ging gemakkelijk en voelt degelijk aan. Stekker in de TV gestoken en in de wcd gedaan. Zit een niet al te lang snoer bij, maar is voor mij voldoende. De installatie begint met een installatiemenu voor de taalinstellingen e.d. en ook moet je aangeven hoe het tv signaal binnen kan gaan komen (sat -& soort kabel). De tv herkent dit niet automatisch. Als je het hier anders instelt dan je aansluit, moet je dit menu later nogmaals doorlopen. Je kan dan ook opgeven of je de netwerkverbinding via wifi of bedraad wilt gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar bedraad. De Ziggo kaart in de CI+ modules worden automatisch herkent en in gebruik genomen. Twee stuks, voor elke tuner 1. Wel bleek de tijd op de tv 2 uur verkeerd te staan, wat alleen via Ziggo kon worden opgelost (reset Ziggo-kaarten).
Bediening en het doorlopen van menu's voelt soepel aan, gaat snel.

Toevoegen van apparaten
Aan de achterzijde en aan de linker zijkant zijn de aansluitingen geplaatst. Beide plekken achter een klep. De ruimte tussen de aansluitingen aan de achterzijde en de onderkant van de insparing is krap, waardoor het wat pielen is om de stekkers er in te doen. Zijkant gaat wat gemakkelijker waarbij je het snoer binnendoor naar de achteruitgang kan leiden. Dat is ook nodig, omdat daar de derde HDMI-ingang zit. Aan de achterzijde kan je 2 HDMI stekkers kwijt naast 1x USB 3.0 en 2x USB 2.0. Ook een LAN-poort is aanwezig. De grotere broer heeft 4 HDMI aansluitingen.
Met de bijgevoegde kabelwrap kan je de kabels langs de voet naar beneden geleiden. Indien het aangesloten apparaat CEC ondersteunt, maakt de tv daar gebruik van. Zo werd de bluray speler automatisch herkent en opgenomen in het overzicht van kanalen voor aangesloten apparaten.
Ik heb een USB 3.0 schijf aangesloten voor het bewaren van opnames. Misschien dat een 2.0 al voldoende was, maar heb het zekere voor het onzekere genomen met de HD-opnames.

Functionaliteiten
Mediaplayer / externe content
Nadat de tv op de router is aangesloten, is er ook toegang tot de gedeelde mediamappen van een NAS. In mijn geval een Synology. In tegenstelling tot de Humax 5200C, die ik hiervoor gebruikte, super snelle toegang tot de mappen en bestanden. Het afspelen begint direct zonder laden en zowel MP4 als MKV wordt probleemloos afgespeeld. Wat een verademing :*) . Ook foto's worden met een preview snel geladen en getoond. Je kan alle opnames van de Loewe-schijf naar de externe HD's kopiŽren en vice versa.

Opnames
Door kort of lang op de opname knop te drukken, kan je direct opnemen of opname opties gebruiken. Wat handig is, is de mogelijkheid om aan te geven dat een opname een serie is. Dan worden alle bijbehorende aflevering automatisch opgenomen, ook als ze van tijd veranderen. De opname kkrijgt op de schijf een eigen map met een screenshot van de de opname. Ook elke aflevering krijgt naast de benodigde opname info een fotootje mee. Daardoor wordt de lijst best groot, had van mij achterwege gelaten mogen worden. Eens kijken of dat uitgezet kan worden. De opname schijf is overigens 1 TB groot.
De EPG lijkt sterk op die van de Ziggo Horizon app, duidelijk leesbaar en overzichtelijk. Een opname wordt aangegeven met een rode stip.
Ook is er de mogelijkheid om de tv vanaf een tablet of mobiele telefoon de opdracht te geven een programma op te nemen als je dat vergeten bent. Dat lijkt een geweldige functionaliteit, maar die moet echt nog doorontwikkeld worden. Je moet namelijk een (onbeveiligde) email naar de tv sturen met een opname tekst. De tv heeft daar de pop3 gegevens voor nodig en een vast e-mailadres.

Apps
Met een internetaansluiting kan je ook gebruik maken van apps zoals Youtube. Ik moet nog uitzoeken hoeveel en welke allemaal beschikbaar zijn. Hoop op Netflix, omdat ik die nu via de tablet en AppleTV gebruik. Moet nog testen of een blutotth toetsenbord aan te sluiten is.

Een extra feature is de Loewe app. Daarmee kan je de follow-me functie gebruiken. Daarmee kan je op de ene Loewe tv het programma stopzetten en op een andere Loewe tv verder kijken. Leuk bedacht.

Beeld
Dit is voor mij het lastigste punt om te beoordelen. Ik was een ouderwetse (bolle) beeldbuis gewend. Alles is daardoor sowieso scherper en beter van kleur.
In vergelijking met Samsung en Sony is het beeld in mijn beleving meer natuurgetrouw met de kleuren / minder hard. Het geeft een rustiger beeld, wat ik prettiger vind. Een ander zou het misschien wat vlakjes kunnen vinden. In de de standaardinstelling komt het beeld wat aan de lichte kant over. Vooral als de opnames met veel licht zijn geschoten, zie dat heel duidelijk terug. Je kan de tv instellen voor een lichte omgeving, maar dan wordt het beeld mijns inziens te licht.
Nu het contrast iets verhoogd en de helderheid een klein beetje verminderd, waardoor het voor mij mooi beeld is. Geen ghosting of lag bemerkt.

Geluid
Mijn vorige tv had een opvallend uitstekend ruimtelijk geluid, zonder extra boxen e.d. De Connect kan dat niet evenaren, maar is dik in orde voor spraak en films. Helder geluid dat goed de kamer in komt. Voor muziek komen de speakers in de lage tonen duidelijk te kort, te weinig bas en het klinkt te schel.

Overige zaken
Het opstarten van de tv duurt wel even. Dit kan je veranderen door de smart-start functie aan te zetten, waardoor de tv direct aan gaat en het laatste kanaal weergeeft. Deze keuze is gemak versus stroomgebruik. Je kan instellen op welke tijden de smart-start aan of uit moet staan.
Het lijkt overigens dat de harde schijf ook in de stand-by stand blijft draaien. Moet daar nog contact over opnemen met Loewe, want volgens mij is dat niet de bedoeling.

Het bleek dat niet de laatste firmware aanwezig was. Ik heb die via de Duitse Loewe site opgehaald, omdat die op de Nederlandse niet beschikbaar was. Daarna zoekt de tv zelf naar updates en kondigt deze aan.

Heb jij ook een Loewe Connect 32 DR+ Zwart?