Specificaties 640x480 (VGA) resolutie zonder microfoon - Bekijk alle specificaties

Logitech Webcam C200 Review

Atreus 8 januari 2010, 2.452 views

Logitech Webcam C200

Pluspunten

• Prijs - Erg Goedkoop
  • Geluid - Heel duidelijk, weinig tot geen echo

Minpunten

• Beeld - Matig
  • Bevestigingsmechanisme - Voelt degelijk, Bevestigt slapjes

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Na wachten tot de minimale prijs voor een desktop pc acceptabel was voor mijn oma om online te komen en skypend te worden, was het zover. Oma kreeg een Ubuntu PC en ze had een webcam nodig. Mijn criteria waren ubuntu compatibiliteit, een goede (lage) prijs en mijn oma was niet van plan een headset op te zetten ('dat ziet er toch niet uit'), dus er moest ook een microfoon ingebouwd zitten. Logitech leek mij een goede keuze, ik vond veel goede berichten over ubuntu compatibiliteit en was zelf positief bekend met het merk. Deze webcam was dirt cheap voldeed aan alle andere eisen, dus de keuze was snel gemaakt.

Aansluiten en Installeren

Het aansluiten is een fluitje van een cent. USB kabel er in en het apparaat is aangesloten. Onder Ubuntu hoefde ik niks te installeren, de webcam werd direct herkend als dusdanig. De microfoon werkte aanvankelijk niet, maar dat lag aan Skype (i.c.m. Ubuntu) en niet aan deze webcam. Over de software die verder wordt meegeleverd weet ik verder niks, aangezien ik die toch niet kon gebruiken.

Opnamekwaliteit:
Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van deze webcam is goed tot redelijk. Onder voldoende licht geeft hij prima beeld. Wanneer de belichting slechter wordt, gaat het beeld erg snel mee en wordt het snel een onduidelijke boel. De framerate ligt bij goede belichting op een aangenaam niveau, ongeveer gelijk met de ingebouwde 2 MP webcam die ik in mijn Compal IFL-90 laptop heb zitten.

Geluidswaliteit

Het geluid klinkt ook prima. De ontvangers konden ons goed verstaan. Van 3 meter afstand werkte het nog, maar dan moesten wij wel onze stem verheffen.

Design en Bouwkwaliteit

Deze webcam heeft een simpel design, mijn oma en ik vinden het allebei wel mooi. Het bevestigins uitklapding is echter slecht ontworpen. Het zou moeten werken op frictie, maar hij is zo makkelijk te draaien dat als je hard blaast hij er zeker af valt. Ik heb goed gekeken of ik misschien iets verkeerd heb gedaan maar zonder succes. Dit is jammer, maar makkelijk te verhelpen met wat tape. Aangezien niemand ooit de achterkant van het scherm ziet maakt het niet veel uit voor ons.

De prijs top. Voor zo een klein bedrag een functionele en bruikbare webcam.

De prijs/kwaliteit verhouding van dit kleine apparaat is gewoonweg super. Als je opzoek bent naar een webcam voor weinig die het doet en redelijk beeld geeft, zoek niet verder. Je belichting kun je altijd zelf regelen en de bevestiging is welliswaar knullig, maar dit is best op te lossen met huis tuin en keuken middelen.

Het volgende deel is als hulp voor ubuntu-gebruikers die er met skype niet uitkomen(Ik kon het zelf niet goed vinden op internet):

Skype maakt gebruik van pulse-audio server. Mijn probleem was dat de microfoon ingang die gebruikt werd door pulse-audio die op het moederbord was. Ik wilde echter dat hij mijn webcam pakte, maar deze was niet te selecteren. Na veel geklooi kwam ik er achter dat via Pulse-Audio Volume Control de webcam alleen te gebruiken was als ik een test-gesprek in skype deed (hoeft niet perse dat test gesprek te zijn, als iets maar een microfoon opvraagt is het volgens mij voldoende). Dus zette ik tijdens dat testgesprek de webcam microfoon als default, en kon daarna na een restart wel met beeld en geluid skype-en.

Heb jij ook een Logitech Webcam C200?

Kun je er voorbeelden bijzetten?
Heb je misschien tips hoe ik dit het beste zou kunnen doen? Ik heb het idee dat skype de beeldkwaliteit behoorlijk kan be´nvloeden bij gebrek aan bandbreedte.
Wat meer uitleg over de beeldkwaliteit zou fijn zijn.

ps je oma aan ubuntu helpen waar ben je mee bezig 8)7 (al dat gezwabber en gedraai) :+ .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 februari 2010 13:16]