Specificaties Kit met 1 lens, 12,2MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm IS Zwart Review

jackaars 10 september 2009, 2.159 views

Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm IS Zwart

Pluspunten

• Stevige en makkelijke hanteerbare body
  • Goede lens voor de beginnend fotograaf
  • Makkelijke software
  • Accu gaat erg lang mee
  • Veel instellingen en functies mogelijk
  • Automatische sensorreiniging

Minpunten

• Weinig prijsverschil t.o.v. de EOS 500D
  • Dure filters (komt door de lens)
  • Geen geheugenkaart in de kit

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Aangezien ik nog altijd alles deed met mijn Cybershot camera was het voor mij hoog tijd om alles eens professioneler aan te pakken. Aangezien mijn vrouw ook veel fotografeert waren we samen eigenlijk al snel uitgekomen op de EOS 450D, maar deze heb je weer in veel varianten. In verschillende winkels hebben we ons laten informeren waarna wij voor de 18-200 mm lens zijn gegaan.

Waarom de EOS 450D en niet de EOS 500D?
Die vraag is eigenlijk heel simpel. De enigste toegevoegde waarde die de EOS 500D voor ons had was de videofunctie. Nu zijn wij echter van mening dat wij deze videofunctie een beetje overdone vonden. Als je wilt filmen kan je ook met een goedkope camcorder op pad gaan en wij vinden dat met een dergelijke camera ook foto's gemaakt moeten worden en geen filmpjes.

Waarom de 18-200 mm lens?
Wij zijn beginnend fotografen en met deze lens hebben wij de mogelijkheid om zowel dichtbij als van ver weg te fotograferen zonder constant de lens te moeten wisselen. Hier kan je als beginnend fotograaf al erg leuke plaatjes schieten zonder al te veel moeite. Op deze manier ben je ook meer bezig met het ontdekken van de camera dan constant te letten op het feit of je wel de juiste lens op je camera hebt zitten. Ik heb zelf de officiele Canon lens, maar je hebt ook lenzen van Sigma en Tamron welke ook prima voldoen. Hierdoor valt de combinatieprijs vaak iets lager uit en wellicht ook een goede keuze als je meer accessoires wenst.

Wat zat er allemaal in het pakket?
Bij dit pakket kreeg ik natuurlijk de lens en de body. Daarnaast kreeg ik ook de papieren handleiding en de handleiding op CD-ROM. Er zat ook nog een CD-ROM bij met foto's die gemaakt zijn met de EOS 450D, maar dat heeft geen toegevoegde waarde voor ons. De andere CD-ROM met software is wel erg handig. Op de CD-ROM staat software om je kiekjes makkelijk te kunnen bewerken en eventueel aan te passen.
Er zat ook nog een EOS 450D strap in de kit, USB-kabel en accu.

Geheugenkaart
Deze camera werkt op basis van SD/SDHC kaarten. Ik heb gekozen voor de SDHC kaart van Sandisk. Ik vind het overigens wel een gemis in het pakket dat er geen klein geheugenkaartje bij zit (al is het maar 128 Mb). Het is sowieso een aanrader om te kiezen voor een geheugenkaart die snel alles kan verwerken. Als je de camera op multi-shot zet blijft de camera foto's schieten en dan moet de geheugenkaart het natuurlijk wel bijhouden. 4 Gb is ook het minimale wat je moet aanschaffen naar mijn mening. Een dagje foto's schieten kost toch al gauw 2 Gb.

Zonlicht
Wat ons opviel is dat deze camera snel overbelicht raakt. Dit kan natuurlijk allemaal te maken hebben met de stand van de zon en het object wat je wil fotograferen. De camera krijgt dit niet netjes gecorrigeerd. Wij hebben toen een UV-filter aangeschaft, maar deze zijn erg prijzig voor deze lens gezien de diameter. Kijk dus wel goed naar wat je gaat fotograferen en wanneer je dit doet. De UV-filters heb je namelijk snel nodig!

De camera zelf
De camera zelf is makkelijk te bedienen. Je hebt heel veel keuze uit verschillende standaardprogramma's vanuit Canon zelf, maar je kan deze programma's makkelijk aanpassen naar eigen wensen. De snelheid van de menu's en het bekijken van de foto's is ook super! De body voelt solide aan en je hebt ook echt iets in je handen en dat is wel belangrijk. Het grote voordeel van deze camera's is de sensorreiniging. Elke keer als je de camera uit zet wordt de sensor gereinigd waardoor je niet snel naar een servicepunt hoeft om je sensor te laten reinigen.

Accu
Over de accu ben ik erg tevreden. De accu gaat erg lang mee, want ik kan makkelijk een dag lang foto's maken zonder bij te laden. Zelf heb ik een extra accu in mijn tas (merkloos), maar deze heb ik nog niet hoeven te gebruiken.

Software
De software die Canon meelevert is ook makkelijk. Je kan makkelijk al je foto's rangschikken en je hebt ook de mogelijkheid om jou foto's online te zetten in een Canon portal zodat ook andere amateurs zich kunnen bemoeien met jou foto's. Het bewerkingsprogramma is prima te gebruiken, maar niet te vergelijken met Adobe Photoshop en dergelijke. In het verleden heb ik veel gewerkt met Picasa van Google en door de software van Canon ben ik dus overgestapt van Picasa naar Canon software.

• Sandisk Ultra II SDHC 4GB High Performance Card
  • Windows Vista

Heb jij ook een Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm IS Zwart?

Wat betreft je opmerking over de filters.
Dit heeft niks maar dan ook niks met de camera te maken.
Ook niet echt met je lens, het is maar net welk merk filter je koopt.
Dit dingen zijn nu eenmaal duur, kan je lens of camera niks aan doen.

Btw, je accu gaat zo'n 1200 foto's mee. Je moet het wel heel bond maken wil je dat op één dag schieten...
ik vind dat de filters wel degelijk met de camera te maken hebben. Ik heb namelijk een lens gekocht met een diameter van 72 mm. Deze filters worden weinig gemaakt en vallen daardoor duurder uit. In het boekje (en ook op de website van Canon) staat dat het schitteringen automatisch filtert, maar hier ben ik het dus niet mee eens. Als ik een foto op een zonnige dag maak vind ik nog steeds een te overbelichte foto als resultaat.

Als je dus de standaard kit koopt (18-55 mm) ben je al gauw met filters veel goedkoper uit, omdat deze universeel verkocht kunnen worden.

De accu is inderdaad erg fijn en dat vind ik ook een groot pluspunt van deze camera.
72 mm is een van de standaard maten van Canon. Een groot aantal objectieven in de L serie heeft een diameter van 72 mm. Ze zijn duurder omdat ze gewoon groter zijn.
Schitteringen filteren doe je dus niet met een UV filter. Een UV filter houdt alleen UV straling tegen. Waar je in theorie pas wat aan hebt hoog in de bergen (dunnere lucht, meer uv).

Wat wel schitteringen tegen houdt is een circulair polarisatie filter. Deze zijn donker gekleurd en werkt als een soort (Polaroid) zonnebril. Schitteringen verdwijnen voor een groot deel waardoor je door water en glas kunt fotograferen.

Dat je foto's zijn overbelicht heeft met verschillende factoren te maken. Leer je camera beter kennen op welke wijze de licht meting werkt. Daarom zit er ook ev correctie op je camera. Een filter of iets dergelijks zal je hierbij niet helpen. Een beginners fotocursus wellicht wel.
ik heb dezelfde set als jij hebt en heb ook een bw uv (mrc) filter gekocht en kostte mij 18 euro incl.

zie maxsavers. top zaak!
Jullie hadden helemaal gelijk! De review is aangepast!
Kijk het wordt al iets beter. Hier kan ik wat meer mee.
als dit een review is dat weet ik het ook niet meer, doe dan een samenvatting. Nu is het meer een lijstje waarin je opsomt kijk dit heb ik gekocht!
Je hebt misschien wel gelijk! Ik ga de review even aanpassen!
Schittering is wat anders dan overbelichting.
Schittering dat zijn al de kleine lichtpuntjes die je bijvoorbeeld op hete zomerse dagen op de golftoppen op het water ziet.
Overbelichting is gewoon te veel licht toelaten op het filmoppervlak.
Afhankelijk van de ingestelde automatiek wordt de belichting bepaald. Ik zou dus als ik jou was die maar eens checken.
Kijk bijvoorbeeld ook eens in een boek over fotografie bij "spotmeting".
Waar is de review eigenlijk? Ben het met technopeuter eens een opsomming van dingen die je koopt!!
punt: Geen geheugenkaart in de kit, wat heb je liever 5euro extra betalen voor een 32mb kaartje in de doos?
Nee, liever 10 euro bijbetalen voor een 4 Gb kaartje ;)
snap trouwens niet dat je twee filters koop, alleen een UV-filter beschermt je lens toch ook?
Ik heb 1 UV-filter en 1 beschermende filter voor de lens zelf. Deze heeft dus verder geen functie!
Ik heb 'm ook maar de sportstand werkt niet goed, in de sportstand stelt de lens niet scherp,
In andere standen is dat geen probleem,...heeft iemand anders dat ook eens gehad?
Sportstand gebruik ik niet, want hier krijg je inderdaad geen mooi resultaat mee. Ik pak gewoon de handmatige stand en daar krijg ik nog het beste resultaat mee. Ik ben nog aan het uitvinden hoe de standen allemaal exact werken en wanneer ik deze het beste kan gebruiken!