Packard Bell Easynote TR87 DT-029 Review

Bartjezz 11 januari 2012, 4.275 views

Packard Bell Easynote TR87 DT-029

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • DDR3 geheugen ipv DDR2
  • Perfecte afwerking
  • Ergonomisch vanwege laag toetsenbord
  • Slot-in dvd drive
  • Accuduur (tot nu toen dan...)

Minpunten

• Geen bluetooth
  • Geen pcmcia (maar was mijn keuze!)
  • De + en . boven de numpad ipv eronder

Ik heb deze laptop gekocht op 7-9-09 bij de Makro in de aanbieding. Het is mijn eerste laptop, dus het kan zijn dat mijn mening verschilt van die van andere mensen!
Ik was toe aan een andere pc/laptop, en ik wilde een mobiele pc, dus werd het een laptop. Ik zoeken en zoeken en kwam uit bij de Samsung R522 FS03 en bij deze PB Easynote TR87 DT-0239.
Na vergelijk en mijn eisen kwam ik uit bij deze laptop, voornamelijk omdat hij DDR3 geheugen heeft en een Intel T6500 ipv een T6400 en de prijs maakte ook niet zoveel uit (omdat ik de btw terug krijg)

Indrukken
Mijn eerste indruk van de laptop was gewoon goed. Een perfect afgewerkte machine met de nodige aansluitingen, sneltoetsen en indicatieleds. Ook zat hij goed strak verpakt in de doos. Er zitten een paar boekjes bij voor garantie en Quickstart en een oplader. (wel zo handig...)
Bij het aanzetten van de laptop wordt eerst Windows Vista Home Premium geinstalleerd, wat ongeveer 45 min duurt, inclusief registreren.
Daarna is de laptop startklaar. Draadloos netwerk ingesteld, nodige progjes geinstalleerd, Norton eraf gegooid ESET Nod32 erop en gaan.
De laptop reageert snel en soepel op alle commando's. Ook verschillende applicaties door mekaar kunnen de prestaties niet be´nvloeden. 1 nadeel, van de 4GB ram word maar 3GB herkent. Maar van die laatste GB kun je een Ramdisk maken of die kun je bij je videogeheugen doen.
De laptop start snel op (in vergelijking met andere Vista laptops) en je kunt snel na het zien van het bureaublad aan de slag.

Toetsenbord
Het toestenbord is zilvergrijs gemaakt en typt erg gemakkelijk. Het is even wennen omdat de toetsen volledig vlak zijn en niet aan de rand schuin zijn. Maar als je eenmaal de slag te pakken hebt gaat het goed. Ook zit er een volledig Numpad aan de rechterkant! Hier is het even opletten met de punt en + , die zitten namelijk boven de cijfers.

Mousepad
De mousepad reageert meer dan goed genoeg om snel wat dingen te doen, of gewoon om mee te werken. Omdat het een Multi Gesture pad is kun je met 2 vingers tegelijk eroverheen gaan om in/uit te zoomen of andere functies die ik nog niet heb uitgevonden. Zoals bij de meeste laptops heb je aan de rechterkant een (onzichtbare) scrollbalk waarmee je snel kunt scrollen.

Accu
De accuduur is ruim voldoende. Zelf heb ik de accu nog niet leeg kunnen trekken,maar na een half uurtje stevig werken (vooral lezen en schrijven) had ik nog 70% accu over. Met een indicatie van 1 uur en 52 min. De accu is daarna op een kwartiertje weer vol.

Algemende afwerking
De afwerking van de laptop is in 1 woord: perfect. Glanzende bovenkant die lijkt op de motorkap van een auto, chromen randjes langs de buitenkant van het scherm en zijkanten van het "toetsenbord".
De dvd drive is een slot-in drive, dat wil zeggen: geen laatje maar een sleufje, wat het design zeer ten goede komt! En je kunt niet per ongeluk je drive afbreken als je even snel een dvdtje wilt graaien. De dvd/cd wordt snel herkent en je kunt snel aan de slag.

Het zilvergrijze van het toetsenbord loopt door in dezelfde breedte tot aan het scharnier. Het loopt een beetje rond omhoog en er zitten speakers in verwerkt. Daarom is dit stuk geperforeerd. Aan de rechterkant zitten een paar extra gaatjes in een extra rijtje boven de speakers met de indicatieleds voor Bluetooth (heeft mijn model niet), HDD activity, Numlock, Capsock, de batterij en powerled.

Net boven het toetsenbord zit een stripje met een paar sneltoetsen. Wie niet beter weet denkt dat het alleen leds zijn, maar je kunt de functies eronder aanzetten door simpelweg even je vinger erop te houden. Je kunt hiermee de laptop in slaapstand brengen, backuppen, wifi aan/uit zetten, de mousepad aan/uit zetten en het geluid harder of zachter zetten.

Cardreader/aansluitingen
De cardreader die erin zit verwerkt slikt alle gangbare kaarten. Even een opsomming: SD (gewone, dus ook verloopjes naar micro e.d.), Multimedia card (wat dat mag zijn), memory stick (ook pro) en XD kaarten.

Aan de voorkant zitte helemaal geen knopjes of lampjes, dus de laptop is daar wat lager, waardoor de laptop eigenlijk meer aanvoelt als een iets hoger toetsenbord. Wat zeer aangenaam is overigens!

Aan de linkerkant hebben we van voor naar achter: de cardreader, de ESata poort (die powered is als de laptop uit is!), 2 usb aansluitingen, een lan poort tot 1GB/s, een HDMI poort en een VGA poort.

Aan de rechterkant hebben we van voor naar achter: Een spdif/headphone uitgang, een microfoon ingang, de dvd multidrive, een usb poort en de voedingsstekker.

Aan de achterkant zit alleen de aansluiting voor een telefoon modem.

Zoals je kunt lezen zit er GEEN pcmcia slot in, maar daar heb ik bewust voor gekozen.

Webcam
Boven het scherm zit de HD webcam. Waarom HD? Dat weet ik niet... Wat ik wel weet is dat ie bij licht redelijk goed beeld geeft en in donker heeft ie even tijd nodig. Er zit een schuifje voor dat je weg kunt schuiven. Dus als je zeker wilt weten dat je niet gefilmd kunt worden, schuifje ervoor en klaar. Dit wordt overigens NIET gedetecteerd door software! Dus stel dat je pc gehackt is, dan kan de ander alleen maar zwart zien.
De webcam heeft een resolutie van 1.3MP. Meer dan genoeg dus.

Scherm
Het scherm zelf heeft een resolutie van 1366x786 px en is 15.6" in diagonaal groot. Het is 16:9 wat dus gemakkelijk dvd kijken is zonder die zwarte balken in beeld. Het scherm is glanzend afgewerkt en kan dus storend spiegelen in zonnige omstandigheden, maar daar kies je uiteraard zelf voor.

Software
De software die PB bijgeleverd heeft bestaat uit een backup programma, een recovery programma waar je ook geinstalleerde software mee kunt recoveren (!) en een handleiding.
Nero 8 is trouwens al geinstalleerd, dus je kunt direct branden.

Hardware

4KB 48IOPS 20ms 0.190MB/s
64KB 41IOPS 24ms 2.578MB/s
1MB 23IOPS 41ms 23.922MB/s
Random 31IOPS 32ms 15.582MB/s

Benchmark read: (write werkt niet ivm verschillende partities)
Minimum: 23.2MB/s
Maximum: 75.9MB/s
Average: 40.9MB/s

Acces time: 22.2ms
Burst rate: 117.3MB/s
CPU Usage: 10.9%

De harddisk is tijdens de hele perioden niet boven de 36 graden geweest, dus nog redelijk koel.

3DMark 2006 Benchmark:

CPU: Intel Core 2 Duo Processor T6500
CPU Speed: 2095MHz
GPU: Generic VGA
Memory: 4096MB

Tijdens de benchmark heeft de fan uiteraard constant voluit gedraaid, maar het geluid viel mij wel mee.
Ik heb eigenlijk niet zo'n idee of deze score goed is voor een laptop, maar ik heb nu wel aan de verzoekjes om benchmarks voldaan hoop ik, anders hoor ik het wel! ;)

Geluid
Zoals bij alle laptops is het geluid wat blikkerig maar je kunt er rustig een stukje muziek op luisteren. Als ik mijn hoofdtelefoon insteek is het geluid formidabel. Als ik goed kijk in het roostertje boven het toetsenbord zie ik 4 speakertjes zitten, waar overigens verassend veel herrie uitkomt, met verassend veel surround effect!

Foto 1: De glanzend afgewerkte bovenkant met een zilveren labeltje van Packard Bell
Foto 2: De rechterkant met de slot-in drive en je kunt hier zien dat de laptop best dun is aan de voorkant.
Foto 3: Hier zie je de indicatieleds. Boven met de klep dicht en onder met het scherm open.
Foto 4: Een algeme foto van de laptop.

Update 13-12-2009
Ik heb een paar weken geleden Windows 7 Ultimate erop gezet, en dat werkt als een zonnetje!
De laptop start sneller op dan met Vista en reageert veel beter op commando's en programma's.
Ik heb tot nu toe maar 1 nadeel kunnen vinden, ik doe veel websites designen en de localhost van mijn Wamp server werkt niet meer via de snelkoppeling, maar ik moet nu http://127.0.0.1:8080/ intypen inplaats van http://localhost/.
Dus voor iedereen een tip: installeer Windows 7 alsjeblieft!

Update 23-12-2009
Kopjes en de Benchmark van de HDD

Update 4-1-2010
3DMark 2006 resultaten toegevoegd. Als iemand nog andere benchmarks wil, zeg het maar!

Update 18-1-2010
Ik gebruik sinds een weekje de Nokia BH604 als draadloze hoofdtelefoon bij de laptop. Als bluetooth stick heb ik een Conceptronics CBTU 200. Het geluid is formidabel en alles wordt vanzelf geinstalleerd en herkent door windows 7. Het is letterlijk: aanmelden, geluidsapparaat verzetten en luisteren maar.
Het enige nadeel is dat er enige lag zit tussen het uitzenden van het geluid en het werkelijke horen van het geluid. Dit is ongeveer 0.3 tot 0.5 sec denk ik, maar aangezien ik alleen radio/muziek luister is dit geen probleem.

Update 23-9-2010
Misschien een beetje ouwe koeien uit de sloot halen, maar evengoed nog een kleine update.
Ik heb sinds een paar weekjes Windows 7 Ultimate X64 draaien, dit gaat nog veel beter dan de 32 bits versie die ik eerst had. Nu heb ik ook alleen de kale versie draaien, met een paar noodzakelijke drivers en ESET NOD 32. Dit gaat nu zo ongelooflijk snel, ik hoor mijn ventilator alleen nog als Newsleecher bestanden moet repareren.
Wat betreft de accuduur, na bijna een jaar intensief gebruik, werkt de laptop op accu nog minstens 2,5 uur als je niet teveel van de cpu vraagt.

Update 11-1-2012
Jaja, nog een update!
De laptop is inmiddels vervangen door de Dell XPS 17 L702x (waarvan ik ook een review heb geschreven) en doorgeschoven naar een familielid om daar dienst te doen als administratief werkstation.
De laptop werkt tot op de dag van vandaag feilloos en heeft nog geen merkbare fouten weergegeven.
Na 2 jaar trouwe dienst kan ik zeggen dat PB een geweldig apparaat op de markt heeft gezet!

Heb jij ook een Packard Bell Easynote TR87 DT-029?

Wat een machtig mooie machine voor dit geld.

Tegenwoordig zijn er wel een aantal merken op de markt die een boel performance geven voor weinig geld. De prijs vind je dan terug in de robuustheid, schermkwaliteit (een hoge kostenpost) en gebruikte componenten.

Nu ben ik niet kapot van een schermresolutie van 1366x768, maar voor deze prijs kun je absoluut niet beter verwachten. De componenten heb ik niet veel zicht op (geen zin om dat uit te zoeken) en de robuustheid/bouwkwaliteit beoordeel je met 4 sterren, dus dat zit blijkbaar wel snor.

Wat ik minder begrijp is dat je ook de features "maar" met 4 sterren beoordeeld. Wat kun je eigenlijk nog meer verachten voor een laptop van € 500 - 600,= Op bepaalde zaken (zoals BlueTooth, FW, enz.) zal toch wel bezuinigd moeten worden......... Daar staat tegenover een redelijke grote drive (jammer dat een HD Tune o.i.d ontbreekt in je review) 4 USB-aansluitingen, WiFi t/m n, HDMI, e-Sata, enz.

Waarom laptops nog zo vaak met VGA D-sub worden uitgevoerd is mij een raadsel. De wat oudere schermen (zoals mijn Dell 2007FP) hebben nog geen HDMI, maar wel DVI. Waarom op laptops dan ook geen DVI (het signaal is er, gezien het feit dat er HDMI is), die eenvoudig met een adapter is om te zetten naar VGA als dat nodig mocht zijn.

Ik weet niet hoe goed/snel de NVidia-videokaart is, maar het is wel opvallend dat die is voorzien van DDR2, terwijl de computer zelf DDR3 heeft. Meestal zit in de videokaart toch sneller geheugen dan in de computer zelf......

Over je 4 GB is hierboven al het een en ander gezegd. Het is overigens een misvatting om je 1 GB onder een 32 bits systeem ergens anders aan toe te wijzen, zodat je dan meer geheugen krijgt. Een 32 bits systeem kan precies maximaal 4 GB (2^32) toewijzen. Maar dat is dan wel 4 GB totaal. Dus als jij maar 3 Gb tot je beschikking hebt, is die 1 GB al aan andere delen van je systeem toegewezen. M.a.w. 1 GB aan een RAMdisk toewijzen, wil zeggen dat je gewoon minder dan 3 GB aan werkgeheugen over hebt. Maar gewoon 64 bits installeren, wil zeggen dat al je "problemen" tot het verleden behoren en zal het maximum toewijsbare geheugen aan je werkgeheugen toegewezen worden. Als bijkomend voordeel is het ook nog iets sneller.

Er wordt zinvolle software bijgeleverd. De site van PB heeft het ook over Elements en Norton Internet Security (ze suggereren een full version, geen 90 dagen trial), Medi Center incl. afstandsbediening. Klopt dit of heb je inderdaad alleen Nero bijgeleverd gekregen en een niet aangekondigde versie van back-up software.

Een mooie review van een mooie volledige laptop. In de review mis ik overigens nog wel wat getalletjes. Kun je nog wat benchmarks toevoegen van je video-kaart, je HDD, je cpu, enz? Dat zou de review echt compleet maken.
Robuustheid/kwaliteit is gewoon goed, ik heb de laptop al regelmatig in/uitgepakt, en ik zie nog geen krassen of wat dan ook, ook voelt de laptop solide aan.

De schermresolutie is goed (voor mij), de backlight is uitgevoerd met leds, dus geen last van opwarmen van de ccfl's.

Wat betreft de features: geen PCMCIA slot en geen bluetooth. Wat ik eigenlijk wel een klein beetje mis, maar opgelost heb met zo'n klein bluetooth stickje.

Die videokaart is meer dan snel genoeg voor de toepassingen die een consument op een laptop draait, ik doe er meestal wat meer mee, wat de kaart ook wel goed aankan hoor. (die wat zwaardere visuele instellingen in windows 7 e.d.)

De bijgeleverde software is idd Norton Internet Security (die ik gelijk verwijderd heb), Nero 8 en PB Backup, die goed werkt, maar ik heb uitgeschakeld. En natuurlijk de standaard progjes voor de mousepad, sounddriver en dat soort spul.

Die benchmarks ga ik in de vakantie draaien en dan werk ik de review bij, dus kom over een weekje maar terug, dan staat er meer op ;)
Ik heb een tijdje met een TR85 gewerkt en ik was er ook over te spreken. In veel opzichten is deze gelijk aan de TR87. (zeg maar bijna alles :p)

Men had gelijk al van die meningen klaar dat het brak was e.d., maar ik vond hem wel mooi. Alleen je betaalt (uiteraard) wel een stuk meer voor het design.
Hoezo brak? Tis een geweldig ding!
En dat meer betalen voor design vind ik ook wel meevallen hoor. Ook al is het een divisie van Acer, het is een stuk steviger vind ik.
Ik denk dat ik bij PB blijf, het zijn stuk voor stuk mooie en goeie laptops voor een scherpe prijs.
Het enige nadeel van deze laptop is dat ie geen bluetooth heeft, maarja, daar heb ik een stick voor...
Wat is het voordeel van DDR3 over DDR2 volgens jou en was Vista 64-bit geen optie?
DDR3 levert geen significante prestatie of accu duur verschillen.

Het heeft wel een nadeel: het is (nog) duurder.
Als je voor hetzelfde geld (of zelfs een tientje goedkoper tov een ander merk) de keuze hebt tussen DDR2 en DDR3, waarom zou je dan geen DDR3 kiezen?

De echte prestatiewinst merk je als huis/tuin/keukengebruiken niet zo goed, maar aangezien ik deze laptop niet zuinig gebruik (qua software) merk je het wel hoor, zeker als je naar de laptop van mijn vriendin kijkt (toshiba van een maandje ouder met ongeveer dezelfde specs maar dan met DDR2).
En natuurlijk niet te vergeten DDR3 is energie zuiniger dan DDR2 dus accu duur
DDR3 is sneller dan DDR2 en Vista 64 bit gaat simpelweg niet vanwege de 32 bit processor.
En de prijs was ongeveer gelijk aan de Samsung met DDR2, dus waarom oud blijven doen als je nieuw kunt krijgen?

[Reactie gewijzigd door Bartjezz op 10 september 2009 20:49]

Eh, is de T6500 niet gewoon een x64 processor?

Gaat dus prima.
Wat raar... Dan ga ik toch eens verder kijken! Bedankt voor je linkje!
Ik vind de laptop waanzinnig mooi en ben fan van slot in dvd drives. Tegenwoordig moet je best wel goed zoeken ernaar. Het ddr3 geheugen maakt het apparaat voor mij wederom interessant, echter heb ik nog een vraag aan je en hoop dat je bereid bent om deze te beantwoorden. Kan je eventueel ook een accu met meer cellen extra kopen, om zodoende een langere accu-duur te hebben?

Persoonlijk wil ik niet graag aan een stekker verbonden zijn tijdens computeren. (ik computer gerust 4 a 5 uur aan 1 stuk door.)

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 september 2009 04:45]

Daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van... Ik kan zo snel geen accu's vinden.
Ik heb zelf een keertje de laptop 2.5 uur aangehad met redelijk wat cpu gebruik.
Dus de standaard accu is al vrij pittig hoor...
Nette review, maar een paar puntjes:
Kopjes om de leesbaarheid te verbeteren
Afbeeldingen zijn in te voegen met [afbeelding1], [afbeelding2], etc, tags
Ok, zal ik in de volgende update meenemen!