Tweakers zegt: 7,5

Specificaties GF GTX 1060 (1280c) (1,506GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB Review

niels99 3 augustus 2016, laatste update op 11 augustus 2016, 8.810 views

EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB

De GTX 1060 zorgt voor goede prestaties op 1080p en 1440p en doet dat met een TDP van slechts 120 Watt. De EVGA GTX 1060 Gaming is erg compact en op het moment van schrijven ook relatief goedkoop. De koeling vond ikzelf echter wel tegenvallen.

Pluspunten

• Zeer compact
  • Hoge prestaties onder 300 euro
  • Zuinig

Minpunten

• Geen SLI mogelijk
  • Tegenvallende koeling

Nadat AMD de RX 480 lanceerde, volgde Nvidia vrijwel direct met een concurrerende kaart: de GTX 1060, eveneens in het segment tussen de twee- en driehonderd euro. Na de GTX 1080 en 1070 is de GTX 1060 de derde videokaart van Nvidia gebaseerd op de pascal architectuur. De kaart zou in games tot twee keer en in virtual reality drie keer sneller zijn dan zijn voorganger, de GTX 960.

Met een adviesprijs van 279 euro zou de EVGA GTX 1060 Gaming een tientje duur zijn dan het 8GB model van de AMD RX 480, welke 269 euro moet opbrengen. Nvidia claimt dat de GTX 1060 in games gemiddeld 15% sneller en 75% efficiŽnter is dan “the closest competitive product at stock speeds”, waarmee Nvidia de RX 480 bedoelt, dit is echter wel onder bepaalde omstandigheden.

Ikzelf heb deze kaart gekocht bij caseking.de voor 279 euro exclusief en 289 euro inclusief verzendkosten en PayPalkosten. Ik hield al langer de prijzen in de gaten van zowel de GTX 1060 alsook de RX 480 en dit was voor het eerst dat ik er ťťn voor de adviesprijs te koop zag staan die eveneens op voorraad was. Aangezien je bij EVGA rechtstreeks contact op kan nemen voor RMA’s durfde ik de kaart wel uit Duitsland te halen. Ik game op een 1440p 60Hz monitor en hoop dat de GTX 1060 veeleisende games op hoge instellingen (misschien sommige instellingen lager zetten) en minder zware games op maximale instellingen kan spelen met 40 - 60 FPS.

Specificaties en features

De specificatielijst:
De Nvidia GTX 1060 beschikt over de GP106 chip, deze heeft een oppervlakte van 200 mm2 met daarop 1280 CUDA cores. De base- en boostclock zijn gelijk aan die van de Founders Edition, respectievelijk 1506 en 1708 MHz, de kloksnelheid ligt in games echter meestal nog hoger dankzij GPU Boost 3.0. De kaart beschikt over 6GB GDDR5 geheugen met een effectieve kloksnelheid van, net als bij de Founders Edition, 8008 MHz. Die kloksnelheid zorgt in combinatie met een 192 bit brede geheugenbus voor een geheugenbandbreedte van 192 GB/s.

Wat verder opvalt is de lengte, de kaart heeft hetzelfde PCB als de Founders Edition, echter is de koeler van de EVGA GTX 1060 Gaming nauwelijks langer dan het PCB waardoor de kaart slechts 17,3 cm lang is en hierdoor in vrijwel elke behuizing past, echter is de kaart wel twee sloten hoog. Verder is het TDP van de GTX 1060 slechts 120 Watt en daarmee gelijk aan het TDP van de GTX 960.

De GTX 1060 ondersteunt op SLI na, alle features die de GTX 1070 en 1080 ook ondersteunen. Daarnaast heeft EVGA speciale software voor het monitoren en overclocken van je videokaart, EVGA PrecisionX OC. Deze software kan je overigens ook gebruiken als je een videokaart hebt, die geproduceerd is door een andere partner van Nvidia.

Unboxing

Niet alleen die videokaart zelf, maar ook de doos waar hij in zit, is compact. De videokaart wordt enkel beschermd door een antistatische zak en (vrij stevig) noppenfolie. De bescherming is niet super maar voldeed. Verder zitten er in de doos nog enkele accessoires: een 2x molex naar 6-pins verloopstuk, een user guide, een instructieblaadje, uiterst ironisch: een A4tje met daarop uitleg voor de installatie van SLI, een poster, twee stickers en een badge.

De videokaart ziet er wat mij betreft goed uit. Nadeel bij het installeren van de kaart in mijn PC was dat de twee schroeven van de sloten niet lekker pasten. Bij het installeren van eerdere videokaarten deed dat probleem zich niet voor.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BuZMP1IcpYYied.jpeg

Overclocking

Voor het overclocken van deze kaart gebruik ik PrecisionX OC, de overclock- en monitorsoftware van EVGA. Ik zal twee verschillende overclockte configuraties meenemen in de rest van deze review en de resultaten ervan geven naast die van de stockconfiguratie. Als eerste liet ik de kaart tot het uiterste gaan zonder het voltage aan te passen. Zowel de power als temperatuur limiet verhoogde ik maximaal. Vervolgens kon ik de core 209 MHz hoger laten lopen en het geheugen 601 MHz. In combinatie met GPU Boost 3 liep de core clock op 2038 MHz en de memory clock op 4606 MHz, de effectieve kloksnelheid was dus 9212 MHz. Al met al geen slecht resultaat.

De kaart vond ik toen wel vrij luid en daarom probeerde ik vervolgens nog wat anders. Ik verlaagde de power limit naar 50%, ook om te kijken of de kaart zo efficiŽnter zou werken, en klokte de kaart weer zo ver mogelijk over. De memory clock offset was opnieuw 601 MHz maar de core clock kon ik ditmaal verhogen met 233 MHz.

Ik zal zoals gezegd beide configuraties meenemen in de testresultaten, om zo te zien wat voor invloed de aanpassingen hebben op de prestaties.

Prestaties

Moederbord: Gigabyte GA-H81M-HD3
Behuizing: Cooler Master Silencio 352
OS: Windows 10 Pro 64 bit
Driver: 368.81

Ik heb gekozen voor benchmarks waarbij de processor als het goed is geen bottleneck vormt. Op deze manier vallen de prestaties ook te vergelijken met andere reviews. Ik heb enkel synthetische benchmarks gedraaid, ook weer omdat het resultaat op deze manier nauwkeuriger is. Voor gamebenchmarks kan je de review van tweakers over de GTX 1060 bekijken.

De EVGA GTX 1060 Gaming presteerde bij mij een klein beetje beter dan de Founders Edition bij de review van tweakers. Bij Fire Strike 13053 om 12848 en bij Time Spy 4030 om 4011.
De configuratie met een power limiet van 116% presteert gemiddeld zo'n 11-12% beter dan de stock configuratie en net wat beter dan een stock R9 nano. Het overclockte model met een power limiet van 50% scoorde gemiddeld over de drie benchmarks maar 5 ŗ 6 % slechter dan de stock config en presteert duidelijk hoger dan een 970 en bijna net zo hoog als een RX 480.

Energieverbruik

Met een TDP van 120 Watt is de GTX 1060 lekker zuinig. Op idle verbruikte mijn PC 38 Watt, dat is 7 Watt meer dan het verbruik van dezelfde PC zonder aparte videokaart, maar met de geÔntegreerde graphics, die 31 Watt verbruikt op idle.
Tijdens Heaven kwam het gemiddelde stroomverbruik uit op 169 Watt, wat ook zeer laag is. De configuratie met een power limiet van 116% kwam uit op een verbruik van 8% hoger: 182 Watt. De configuratie met een power limiet van 50% verbruikte gemiddeld 113 watt, 33% lager dan de standaard configuratie, de kaart verbruikt op 50% van het power limiet maximaal 0,5 * 120 = 60 Watt.

Geluidsproductie en temperaturen

Ik heb de temperatuur gemeten door Unigine Heaven meerdere keren achter elkaar te draaien totdat de temperatuur niet meer steeg, de maximale temperatuur is gekozen als resultaat. Als fanprofiel heb ik de preset aggressive gekozen in EVGA PrecisionX:

Zoals je ziet zijn dit geen geweldige resultaten. Het koelen van kaart op stock instellingen is naar mijn mening wel het maximale dat de fan aankan. Op een fan speed van 95-100% en een temperatuur tussen de 75-80 graden Celsius, blijft de temperatuur redelijk constant. De volgende dag heb ik ook nog een temperatuurtest gedaan met het zijpaneel verwijderd en de voorkant open, een ideale situatie. Op deze manier werd de kaart in Unigine Heaven 69 graden bij een fan speed van iets onder de 90%, al een stuk beter. Ook testte ik de kaart toen op 85% fan speed (waarbij ik het geluidsniveau nog kan tolereren) onder load met de case dicht, opvallend was, dat de temperatuur toen net als met de aggressive preset bleef steken op zo'n 78 graden, hierbij was er geen sprake van throttling. Bij een 50% power limiet kan de koeling de warmte wel met groots gemak aan, de kaart blijft onder de 60 graden en doet dat met een fan speed van minder dan 70%.
Jammer is dat de fan speed op het moment van schrijven niet lager kan dan 47% zonder custom bios. Hierdoor is de kaart niet onhoorbaar, echter is de kaart op idle wel zeer stil. Met een fan speed onder de 75% vind ik de kaart ook nog vrij stil, echter daarboven is het wel duidelijk hoorbaar. hoger dan 85% vind ikzelf te luidruchtig, ook tijdens gamen. Wat coil whine betreft, mijn model heeft daar gelukkig geen last van.

De GTX 1060 zorgt voor goede prestaties op 1080p en 1440p en doet dat met een TDP van slechts 120 Watt. De kaart is goed over te klokken en in combinatie met GPU boost 3 is een clockfrequentie boven de 2 GHz normaal gesproken haalbaar. Voor sommigen zal het jammer zijn dat SLI niet ondersteund wordt, maar als je dat niet van plan bent te gebruiken is de GTX 1060 zeker een aanrader.
De EVGA GTX 1060 Gaming is erg compact en op het moment van schrijven ook relatief goedkoop. De koeling vond ikzelf wel tegenvallen, overclockt werd de kaart met een fan speed van 100% 84 graden Celsius. Hoeft je PC niet zo stil te zijn tijdens gamen of run je de kaart op max 80% van het power limiet dan is de matige koeling geen groot probleem.

Heb je vragen/opmerkingen, laat gerust een reactie achter. Dan zal ik daar zo snel mogelijk op reageren.

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB?

Kun je de volgende keer misschien gamebenchmarks draaien? Dan was dit een +3, nu een +2. Alsnog, leuke, goede review.
Game resultaten kan je op 100 andere sites lezen, juist de uc results bieden hier onderscheid. Voor mij gewoon +3
Ik vind juist van wel, ik kies om zijn review te lezen en als ik dit dan wil zien, dan geef ik dat aan.
Bedankt. Gamebenchmarks heb ik nu niet meegenomen omdat ik op het moment nog maar enkele games in mijn bezit heb die voor veel mensen interessant zijn en het echt goed benchmarken van games veel werk is, maar ik zal het zeker overwegen in een eventuele volgende review.
'Geen SLI mogelijk' <- voor mij eigenlijk de ENIGE reden waarom ik deze kaart niet zou kopen.. omdat ze toch NET een beetje te gretig zijn bij Nvidia.. beetje zonde.
Vind je het heel raar als de fan op 100% (ruim 200mhz overklokt) draait dan deze dan (herrie) maakt, wat je dan verwacht er zal geen enkele kaart zijn die dan stil is, verder leuke review een maat van mij heeft deze ook besteld.
Thanks. Gezien het TDP van slechts 120 Watt verwachtte ik lagere temperaturen en/of fan snelheden ondanks die overclock. Natuurlijk maken de meeste koelers op 100% lawaai maar echt goede koelers koelen de kaart dan vaak wel beter met lagere temperaturen tot gevolg.
116% @84 graden voor zon kleine enkele koeler vind ik best meevallen.
Bedankt voor een uitgebreide review! Heb je ook een impressie voor me van het koelergeluid als je een recente game speelt (in plaats van een benchmark), zonder overklok en met de standaardwerking van de koeler (dus geen profiel of software dat draait, maar standaard)? Hoe ervaar je de geluidsproductie dan?

Dan weet ik namelijk meer over de out-of-the-box, real-life geluidsproductie van deze EVGA-versie, en dat zou ik graag willen weten. Alvast bedankt!
Na even zoeken vond ik dat je met Ctrl+D in EVGA PrecisionX de fan curve kan resetten zodat je de standaard curve krijgt. In Assassins Creed Syndicate, erg zware game waarbij de kaart voor het grootste deel op 100% draait, werd de kaart in mijn behuizing 80 graden Celsius met een fan speed van 80%, dit is duidelijk hoorbaar maar voor mij wel acceptabel.
Bedankt! Ik heb er ook nog een andere recensie op nageslagen, en ook daar wordt gezegd dat de EVGA-kaart acceptabel presteert qua geluidsproductie en warmte (beter dan de AMD 480 over 't algemeen), ondanks dat hij niet muisstil is onder load (maar welke kaart is dat wel?).

Het is balen dat de straatprijzen van veel van de nieuwe kaarten nog hoger zijn dan de adviesprijs en dat de 1060 nog maar in enkele varianten verkrijgbaar is. Ik wacht daarom nog maar een aantal weken voordat ik een keuze maak. Maar je recensie heeft geholpen :)
Leuk te lezen dat iemand ook een keer under-clocked. Deze resultaten laten zien dat je deze kaart met een UC best in een zeer kleine kast kunst stoppen zonder veel perf. te verliezen.

+3 van mij
Bedankt! Het verbaasde mijzelf eigenlijk ook dat het verschil zo klein is, ik heb de kaart nu dan ook op de 50% power limiet draaien, heerlijk stil.
Ondanks de missende gamebenchmarks toch een uitgebreide review, top gedaan!
Ook gewoon een +3 van mij!
De reden dat deze kaart niet zo stil is, is omdat dit de 1060 Gaming versie betreft met een simpelere heatsink dan de Super Clocked (SC) versie. Deze laatste versie heeft koperen heatsinks. Als ik de reviews moet geloven, scheelt dit heel wat graden en ook decibels.

Volgens de website van EVGA:
EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 06G-P4-6163 - ACX 2.0 (Single Fan) + Copper Core/Heatpipe
EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 06G-P4-6161 - ACX 2.0 Single Fan

Let hier dus op bij de aanschaf van deze kaart.. :)

[Reactie gewijzigd door ItaloMike op 3 oktober 2016 13:28]

heeft deze kaart samsung memory of hynic ? dat zou nogal een groot verschil kunnen maken in de overclock prestaties ?
Ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee.
Jammer dat er geen backplate op zit.. Zou eigenlijk standaard moeten