Epson EB-W6 Review

SysRq 9 september 2009, 1.620 views

Epson EB-W6

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Stil
  • Lenskap ingebouwd
  • Extra functies
  • Aansluitingen (VGA,HDMI, S-video enz)

Minpunten

• Vormgeving

Contrast / helderheid Score: 5
Een goede all-round beamer met een lelijk design
Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk :)

Ik was op zoek naar een beamer voor zakelijke presentatie van software en voor het incidenteel kijken van een film. Om software goed te kunnen presenteren zijn er twee zaken van belang:
1. Resolutie van minimaal 1280x800
2. Stil

Daarnaast is voor filmweergave de breedbeeldresolutie en de kleurechtheid van belang.

Beeld
De resolutie is met name van belang voor het correct kunnen weergeven van een pakket of een website. Deze beamer heeft deze resolutie, dus dat is in ieder geval geen probleem. Daarnaast is het mogelijk om hogere resoluties te gebruiken, waarbij de beamer het beeld automatisch omzet naar de native resolutie van de beamer. Ik was altijd in de veronderstelling dat het omzetten gepaard gaat met kwaliteitsverlies. Bij de Epson is dat echter niet het geval- tenminste, ik zie het niet. Het betekend dat ik mijn laptop gewoon op 1680x1050 laat staan; de beamer presenteert het beeld uitstekend.

De helderheid van de beamer is in te stellen: in de eco-mode is het 1590 ANSI lumen, de normale stand produceert zelfs 2000 lumen. Bij een iets donkere kamer kun je zonder problemen in de ECO stand werken, het beeld is dan licht genoeg.

Geluid
De geluidsproductie is afhankelijk van de mode: in de ECO stand is het 28dB: bij normaal omgevingsgeluid van bijvoorbeeld een kantooromgeving is de beamer niet hoorbaar. In de normale mode is het wat meer: 35dB; de beamer is dan zeker wel te horen, maar nog niet hinderlijk.

Vormgeving
Hoewel over smaak uiteraard niet te twisten valt, vind ik de beamer qua vormgeving niet echt mooi. Het wit met grijs ontwerp van de beamer ziet er in vergelijking met andere -compleet zwarte of compleet witte- beamers een beetje goedkoop uit.

Wat in het gebruiksgemak wel positief is, is de lenskap: die zit namelijk in het apparaat zelf. Je kunt deze openen en sluiten door middel van een schuifmechanisme. Werkt prettig en je bent de lenskap nooit kwijt.

Extra functies
Keystonecorrectie is makkelijk om een goed rechthoekig beeld te krijgen (alleen verticaal)
USB aansluiting voor het snel weergegeven van bijvoorbeeld Powerpoint presentatie
Eenvoudig inzoomen via de afstandbediening

Goede beamer voor wie een multifunctionele projector zoekt met een budget van rond de 600 euro.

Heb jij ook een Epson EB-W6?