ASRock Z170M-ITX/ac Review
Goede compatibiliteit en functionaliteit, maar matige CPU overclockbaarheid (met name CPU stroomvoorziening). Door erg beperkte Vcore en veel Vdroop (met een LLC dat amper werkt) kom je snel tegen een limiet van OC.
Pluspunten
Veelzijdig (aansluitingen) RAM stabiliteit BIOS
Minpunten
Prijs hoog voor CPU prestaties WiFi antenne fragiel en los Veel Vdroop, slechte LLC
Eindoordeel
Veel functionaliteit, maar niet geschikt voor meer dan matige overclock. Vele aansluitingen en functies ingebouwd (hardwarematig en in BIOS).
Compatibiliteit in orde (GPU, RAM, SSD).
Overclockbaarheid van CPU is (zoals verwacht van formaat en stroomvoorziening) matig. Met name de Vdroop is gigantisch waardoor bijvoorbeeld mijn i5-6600K niet veel hoger dan 4.4GHz kan. Ingestelde voltages van 1.3-1.35v zakken terug tot 1.2v, geen LLC setting helpt hier al te veel bij, waardoor je de voltage op 1.4+v moet zetten om onder load 1.25-1.3 te halen. Je hebt dan wel te maken met erg hoge (piek) voltages als er geen volledige, constante load erop staat (met name in spellen waarbij pieken van gebruik plaatsvinden, schiet de Vcore dan naar hoge 1.4+v en dus stijgt de temperatuur enorm).
Samengevat, prima functies en compatibiliteit, helaas is de prijs wat hoog voor de CPU overclockbaarheid. Jammer genoeg is er nog weinig keuze van Z chipset ITX borden die ook betaalbaar zijn. Voor milde OC (4-4.4 GHz op een i5) in combinatie met andere high end onderdelen is deze bord prima geschikt.
Compatibiliteit in orde (GPU, RAM, SSD).
Overclockbaarheid van CPU is (zoals verwacht van formaat en stroomvoorziening) matig. Met name de Vdroop is gigantisch waardoor bijvoorbeeld mijn i5-6600K niet veel hoger dan 4.4GHz kan. Ingestelde voltages van 1.3-1.35v zakken terug tot 1.2v, geen LLC setting helpt hier al te veel bij, waardoor je de voltage op 1.4+v moet zetten om onder load 1.25-1.3 te halen. Je hebt dan wel te maken met erg hoge (piek) voltages als er geen volledige, constante load erop staat (met name in spellen waarbij pieken van gebruik plaatsvinden, schiet de Vcore dan naar hoge 1.4+v en dus stijgt de temperatuur enorm).
Samengevat, prima functies en compatibiliteit, helaas is de prijs wat hoog voor de CPU overclockbaarheid. Jammer genoeg is er nog weinig keuze van Z chipset ITX borden die ook betaalbaar zijn. Voor milde OC (4-4.4 GHz op een i5) in combinatie met andere high end onderdelen is deze bord prima geschikt.
Beoordeel deze review:
Reacties (2)
Heb je jouw cpu ook op een ander moederboard overclocked?
Hoe lang is de WiFi antenne?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn