Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Ideapad 710S-13ISK 80SW0037MH Review

invicta 9 augustus 2016, laatste update op 16 augustus 2016, 5.547 views

Lenovo Ideapad 710S-13ISK 80SW0037MH

De Lenovo Ideapad 710s-13ISK is een redelijk nieuwe ultrabook in het 13.3 inch segment. Evenals de concurrentie is ook de 710s uitgerust met de laatste generatie intel processors een Full-HD IPS scherm 8gb RAM en een SSD. Echter onder het algemene prijspunt voor deze specificaties. namelijk ¤850,- Uitgebreide review.

Pluspunten

• Mat FHD IPS scherm met dunne zij-bezels
  • Dun en Licht, Aluminium behuizing
  • Stevig touchpad dat multitouch gebaren ondersteunt
  • Word alleen warm bij het scharnier (waar de fan zit)
  • Toetsenbord verlichting
  • Goedkoper dan directe concurrentie
  • Redelijke prestaties

Minpunten

• voorgëinstalleerde software
  • maar 2 USB en mini hdmi ipv hdmi
  • Power knop rechtsboven in het toetsenbord naast Backspace en Delete
  • Fan al snel aan en wel hoorbaar

Lenovo Ideapad 710S-13ISK

Tegenwoordig zijn er diverse ultrabooks in het 13.3 inch segment te koop. De populairste onder anderen de MacBook Air 2016 de Asus Zenbook UX305UA de Dell XPS 13 de HP Envy 13 en tot slot de Acer Aspire S5.
De laatste generatie i5-U 4gb of 8gb RAM een M.2 SSD en een Full-HD scherm(op de MacBook Air na) blijken hier dus de standaard te zijn.
Qua hardware zijn de laptop's dus allemaal vrijwel gelijk (al zou ik toch echt veel liever 8gb RAM hebben dan 4), dus dan blijft alleen uiterlijk, scherm, accuduur en natuurlijk de prijs nog over.

In deze review ga ik het hebben over de QWERTY-versie van de Lenovo Ideapad 710S uitgerust met een mat 1920x1080 IPS scherm, een i5 6200U, 8gb DDR3L, en een M.2 SSD voor een prijs van ¤850,-. Naast deze uitvoering is er ook nog een zelfde uitvoering met een i7 6560U en een 512GB SSD voor een prijs van ¤1.199,-.

Uiterlijk

Behuizing
Hoewel ik foto's heb gezien van een zilverkleurig én goudkleurige uitvoering kan ik alleen de zilverkleurige versie vinden in de webshops.
De behuizing komt veel overeen met de behuizing van de Acer Aspire S7.
Verder heeft de behuizing wel wat weg van de MacBook Air 13.3". Echter is, ondanks dat de 710s en de MacBook Air allebei een 13.3" scherm hebben, de behuizing van de 710s wel iets kleiner.
De behuizing is overigens volledige gemaakt van aluminium wat toch wel een premium gevoel geeft aan de laptop. Aluminium is wel een vingerafdrukken en krassen magneet. Van de vingerafdrukken heb ik weinig last vanwege de lichte aluminium kleur. Ik raad je wel aan om deze laptop altijd los in een hoes te bewaren want voor je het weet zit de behuizing onder de krassen.
Zowel aan de onderkant van de behuizing als tussen de scharnieren zitten ventilatie gaten. Dit zorgt er naar mijn ervaring voor dat de warmte vooral bij de ventilatie gaten tussen de scharnieren en bij de F-toetsen blijft. Bij zware prestaties ontstaat er ook een hotspot rond de D,F,J en K toetsen ongeveer in het midden van het toetsenbord, verder blijft de laptop wel koel.
De gummi voetjes aan de onderkant zorgen ervoor dat de laptop stevig op een vlakke ondergrond staat.
Overigens doen de dunne bezels aan de zijkanten van het scherm van de 710s me ook wat denken aan de Dell XPS 13 die bekend staat op zijn extreem dunne bezels aan de zijkant en boven kant van het scherm.
Toetsenbord
Verlichting
De Lenovo 710s 13ISK beschikt over een QWERTY US-International verlicht toetsenbord. Deze verlichting is simpelweg uit of aan te zetten door de Fn knop en de Spatiebalk gelijktijdig in te drukken. De felheid is overigens niet te veranderen. De verlichting is nauwelijks te zien overdag en is ook nauwelijks vanuit een hoek onder de toetsen te zien (overdag). In het donker doet deze verlichting wel goed z'n werk en zijn de letters goed te lezen, ook is de verlichting dan wel te zien als je onder een hoek onder de toetsen kijkt. Dit is niet zeer opvallend (met uitzondering van de F7 toets. om een of andere reden zijn de LEDs hieronder groter dan bij de rest). Door de LEDs kan je ook zien of Caps Lock ingeschakeld is.

Toetsen
Het toetsenbord van deze laptop beschik net als de meeste 13.3" Ultrabooks niet over een Numpad .
Verder beschikt het toetsenbord over verschillende functie toetsen die gecombineerd zijn met F-toetsen. De microfoon mute, vliegtuigstand en camera disable Fn-knoppen werken niet. Ik weet niet of dit aan Windows ligt of aan Lenovo en ik gebruik deze toetsen ook niet maar het zou wel netjes zijn als dit wordt opgelost door Lenovo.
EDIT: fix
-DJustin

Het toetsenbord typt naar mijn mening lekker soepel. De toetsen zijn van een een prettig formaat en de toetsaanslagen worden tot nu toe goed geregistreerd. Er is voldoende feedback van de toetsen zodat je geen toets aanslagen mist maar toch lekker snel kan typen. Ik heb zelf niks op de "feel" van dit toetsenbord aan te merken behalve; typt lekker. Maar dat is voor iedereen anders.

De power-knop van de laptop zit in het toetsenbord helemaal rechts bovenin naast de Delete en Backspace toets. Ook al is deze visueel goed te onderscheiden van de rest van de toetsen vanwege zijn opvallend oranje symbool (ipv wit), begrijp ik wel dat er mensen zijn die het irritant vinden dat deze knop naast de Delete en Backspace zit omdat de laptop zo nog wel eens perrongelijk uitgeschakeld word. Ik heb er zelf nog geen last van gehad maar ik heb ook als voorzorgmaatregel deze knop op non-actief gezet in de Windows settings. :)

Afwerking
Het toetsenbord ligt wat lager in de behuizing zodat de toetsen niet tot nauwelijks uitsteken. Dit is gunstig omdat er dan meer ruimte is tussen het toetsenbord en het scherm als de klep gesloten is. Hierdoor zal kleiner vuil minder makkelijk krassen op het scherm maakt.
Touchpad
Het touchpad is mooi afgewerkt en past goed bij de behuizing. Het reageert goed op aanrakingen en werkt ook met de multitouch gebaren van Windows 10 die tegenwoordig zeer overeen komen met die van Apple. Verder zijn de multitouch gebaren ook nog aan te passen met de instellingen in Windows van de Elan-smartpad. Het indrukken van het touchpad gaat wat zwaar maar voelt daarentegen niet goedkoop aan. het touchpad is wel iets kleiner dan de opening ervoor in de behuizing. Hierdoor is er een minuscule spleet aan de onderkant van het touchpad waar naar mijn verwachting wel na een tijdje vuil gaat ophopen.
Aansluitingen
De Lenovo 710s 13ISK bevat één USB 3.0 aansluiting aan iedere zijkant van de behuizing voor een totaal van twee USB 3.0 poorten. Deze poorten zijn opvallend genoeg niet blauwgekleurd en daarom makkelijk te verwarren met USB 2.0 poorten.

Links
Aan de linkerkant is naast de USB 3.0 ook nog één 3.5mm jack aansluiting voor een headset/microfoon combinatie en een aansluitpunt voor de 20V 2.25A oplader.
Naast het aansluitpunt voor de oplader zit een LED die ingeschakeld is als de laptop aangesloten is op netstroom.

Rechts
Aan de rechterkant bevindt zich ook een USB 3.0 die altijd ingeschakeld is voor het opladen via USB. Verder is er nog een 4-in-1 Card Reader (SD, SDHC, SDXC, MMC) en een micro-HDMI out aansluiting (Type D).
Naast de card reader zit een LED die aangeeft of de laptop aanstaat. Als de laptop in slaapstand is gaat de LED langzaam aan en uit.
Geluid
De Lenovo 710s 13ISK bevat JBL® Stereo Speakers with Dolby® Audio Premium dit is vooral een sjieke manier om te zeggen dat er 2 speakers in de laptop zitten die in stereo mode geluid geven.
Deze speakers zitten elk naast een gummi voetje voor aan de onderkant van de laptop.
Als de laptop op een stevige vlakke ondergrond(hout, staal, steen) staat krijg je het beste geluid uit de twee speakers en is het geluid ook bij een hoog volume nog steeds van redelijke goede kwaliteit.
De combinatie van de aluminium behuizing, gummi voetjes, JBL speakers en juist ondergrond zorgen voor een goed helder geluid wat naar mijn mening vrij goed is.
Ik beschik helaas echter niet over andere ultrabooks om het mee te vergelijken, daarnaast gebruik ik zelf altijd een headset. Neem mijn mening in dit geval dus met een korreltje zout.

Scherm

De Lenovo 710s 13ISK heeft een FHD-scherm. Dit scherm is ook een IPS scherm wat door de meeste superieur word gezien over de TN-techniek. IPS heeft als voordeel dat de kijkhoek wat groter is en de kleuren wat realistischer zijn. Dit is ook een anti-glare scherm wat betekend dat het ook goed buiten te gebruiken is omdat je veel minder last zult hebben van weerspiegeling.

Een nadeel van de hoge pixeldichtheid in combinatie met Windows is toch wel dat het scalen van tekst en elementen na jaren ontwikkelen nog steeds flink varieert. Mocht je scalen toch uitzetten in Windows dan moet je leven met piep kleine tekst en minuscule elementen en dit is vaak, ook voor mensen met perfect zicht, gewoon niet te doen. OSX is hier toch wel een stuk beter in.

Ik heb helaas geen meetapparatuur om de helderheid en contrast op een objectieve manier te weergeven in deze review dus het volgende deel is volledig subjectief.

Helderheid en contrast
Qua helderheid voldoet deze laptop aan de verwachtingen maar is niet echt een uitblinker. In een goed verlichte ruimte zet ik de helderheid op 75% voor een prettige leesbaarheid en buiten in de zon heb ik toch wel een helderheid van 100% nodig. Hiermee is de laptop goed buiten te gebruiken.
Het contrast lijkt me ook prima. De kleuren zien er goed uit waardoor de laptop levensechte foto's kan weergeven.

Accuduur

Dit is een hele belangrijke categorie voor de shopper op zoek naar een ultrabook. Als je zo'n kleine compacte computer aanschaft wil je die lang aan één stuk door kunnen gebruiken zonder op te hoeven laden. Dit is jammer genoeg ook de categorie waar de lenovo het laagste scoort ten opzichte van de concurrentie. met zijn 4 Cell 46 Watt Uur Li-Cylindrical heeft deze ultrabook één van de kleinste batterijen van alle ultrabooks die een i5 of i7 bevatten. Ondanks deze relatief kleine batterij gaat de laptop toch makkelijk een hele dag mee op één lading net als de andere ultrabooks. Ik krijg er toch wel zo'n 7 soms zelfs 8 uur uit bij het browsen en dit is goed te doen.

Specificaties en Benchmarks

Resolutie1920x1080
Beeldverhouding16:9
LCD-Paneelmat IPS
Batterij4 Cell 46 Watt Uur Li-Cylindrical
InternetWifi a/b/g/n/ac(2.4GHz en 5GHz ondersteuning)
BluetoothBluetooth 4.0
interface2x USB3.0 & Micro-HDMI Type D
ToetsenbordindelingQWERTY US international

Er zit niet veel verschil tussen de i5 6200U en de i7 6500U. De i7 is iets hoger geclockt en levert daardoor iets betere prestaties per core. Dit is echter niet heel veel beter en daarom is de i5 6200U een goede keus in de huidige ultrabooks. De i7 6560U die verkrijgbaar is in de andere uitvoering van de lenovo 710s 13ISK is wel een stukje beter want daar zit een intel HD 540 videochip in die betere prestaties levert. De prestaties van de i5 6200U gekoppeld met 8GB RAM is echter meer dan genoeg voor browsen en middel zware programma's zoals photoshop. Gamen is mogelijk maar denk dan eerder aan spelletjes die je normaal op je tablet of telefoon speelt of browser games, niet aan zware 3D spellen.

Het is mogelijk om de onderkant van de laptop eraf te halen door de kleine schroefjes los te schroeven. Dit is echter geen makkelijke klus en je beschadigt de behuizing al snel. Mocht je nou toch een grotere ssd of een andere wifi module willen wees dan extra voorzichtig met het losdraaien van de schroefjes. Als je uitschiet me je schroevendraaier heb je hoogstwaarschijnlijk gelijk een flinke kras op de onderkant.

Benchmarks
Windows 10 Home
alle testen zijn gedaan terwijl de laptop aan het netstroom lag en energiebeheer op maximale prestaties staat.

Opslag CrystalDiskMark 5.1.2 x64 (5)1GiB test 256GB M.2 SSD Samsung
Read [MB/s]Write [MB/s]
Seq. Q32T11505311.6
4k Q32T8446.3310.8
Seq1167310.8
4k42.39150.3

De SSD scoort vrij goed in de test. Vooral in lezen blinkt de SSD in de 710s uit en dit is ook te merken tijdens het gebruiken van de computer. Door de grote lees snelheid voelt de computer snel aan omdat het opstarten van Windows en programma's zeer snel gaat. De schrijfsnelheid naar de SSD is niet bijzonder slecht maar wel onder gemiddeld voor een SSD. Verder valt dit niet echt te merken, alleen bij het kopiëren naar de SSD toe.

Cpu benchmark
Cinebench R15[punten]
Single113 (2.5x mp)
Multi283
Cinebench R11.5 [punten]
Single1.31
Multi3.16

De resultaten uit de CInebench test zijn niet onverwacht. De Ultra low voltage i5 (of i7) series zijn niet gemaakt voor brute prestaties en scoren daarom laag in synthetische benchmarks zoals Cinebench. Een i5 -qm of -hq, die meer op performance gericht zijn, scoren in de test ergens in de 500 of 600.

Software

Zoals de meeste Laptops van Lenovo zit ook deze laptop al uit de doos vol met ongewenste software. Aangezien deze laptop niet mijn go-to computer word heb ik maar gewoon de Windows gebruikt die er al op stond in plaats van een clean install zoals vaak word aanbevolen bij OEM laptop's. Het eerste wat ik heb gedaan toen ik bij het bureaublad kon is direct alle applicaties, die niet in de standaard Windows image zitten, verwijdert. Dit ging zonder problemen en na een reboot of 2 heb ik (denk ik) een schone laptop. Verder heb ik nog even met de tool van Lenovo gecheckt of ook deze laptop de algemeen bekende Spyware/Superfish bevat in de bios en dat bleek niet zo te zijn.
Ook nog even taskmanager doorgespit om te kijken of er ongewenste processen zijn op de achtergrond en ook dit blijkt niet zo te zijn.
Er zit uit de doos ook nog een 30 dagen proefperiode bij voor McAfee antivirus, maar aangezien de reputatie van McAfee denk ik dat de meeste mensen dit direct van hun laptop af halen (ik wel in ieder geval).

Overigens is het bij deze Lenovo niet mogelijk om de camera in de BIOS uit te zetten. Dit vind ik wel jammer want nu moet ik Windows er maar mee vertrouwen dat de camera ten alle tijden uit blijft.

Al met al is Lenovo 710s 13ISK een jack of all trades and a master of none.
Wat ik hiermee bedoel is dat deze laptop de concurrentie goed kan bij houden maar niet specifiek of overduidelijk verslaat. Het grootste voordeel is simpelweg de prijs. Op dit moment (09-08-16) is er nog geen enkele andere laptop die beschikt over een mat FHD IPS scherm met een i5 6200U(of i7) 8GB RAM en een flinke SSD voor ¤850,-.

De Ideapad 710S mag dan de goedkoopste zijn in het rijtje ultrabooks, maar hij voelt wel heel luxe aan door de aluminium behuizing. Daarnaast is de 710s bijna 200 gram lichter dan de rest (bijna 15% lichter), en op de Dell XPS 13 na de kleinste.
Kortom de 710s heeft zijn plaats in het rijtje ultrabooks wel verdient.

Binnenkort foto's

Heb jij ook een Lenovo Ideapad 710S-13ISK 80SW0037MH?

Mooie review. Ik heb hem gelezen en ben met veel dingen eens! Ik heb deze laptop sinds enkele dagen ook in bezit en moet toch in sommige onderdelen een andere conclusie trekken.
Helemaal gelijk. Toch vind ik de keuze van Lenovo superieur. Gezien ze door een dikke bezel aan de bovenkant te gebruiken, kunnen ze daar ook de webcam en microfoon plaatsen. Kijk maar is naar de Dell Reviews t.o.v. de webcam die maar ergens onderin een hoek wordt gezet.
.... verhaal over verlichting ...
Toetsenbord verlichting is na mijn weten wel aan te passen, Ik kan 2 stappen. Medium - High - Off, Ik vind de toetsenbord verlichting iets te fel in het pikki-donker.
... verhaal over toetsenbord...
Geheel met je verhaal eens. Alleen bij mij, na een nieuwe instal van Windows en drivers van Lenovo werken alle FN-toetsen.
... verhaal over speakers....
Geluid vind ik echt goed voor dit kleine ding. Mijn mening is echter wel gevormd na deze video.
... scherm...
Display is objectief gemeten door o.a. Notebookcheck Wel een stukje naar onderen scrollen.

Vergeleken met de concurenten, doet dit scherm het goed. Echter vind ik persoonlijk het scherm absoluut niet helder. Ik heb het scherm overdag geregeld op max. staan. Echt buiten heb ik hem nog niet getest. Nu in mijn nachtdienst staat die op 60%.
Wel heeft dit scherm PWM-flickering, echter is die 220Hz bij 59% helderheid. Dit is redelijk laag, maar niet zo laag als de Asus UX305 die ik bijna gekocht heb.
Deze mening is ook onderbouwd door notebookcheck. Voor deze hardware en "kleine" accu, houd deze Lenovo het wel erg goed vol. Hoe dat kan, ik heb geen idee, maar ik heb ook het idee dat de accu wel erg lang mee gaat.
Idle gaat de UX305 veel langer mee (+50%). Kom je echter uit op het "werken" op de laptop, dan vallen de verschillen mee. Wifi, met browsen (+34%) en H.264 video (+12%). De Dell met grote accu gaat hier zelfs verliezen. Ik MOET hierbij zeggen dat die test gedaan is bij een UXHD scherm!!!

Software:
Ik was hier snel klaar mee. Ik heb een nieuwe installatie gedaan.
Dit ging niet probleemloos. Uiteindelijk op een SD-kaartje de drivers van Intel gezet voor de RAID controller (dacht ik) en een nieuwe Windows installatie. Ik kon de partities niet samenvoegen. Dit heb ik later met een ander programmaatje gedaan.
zie draadje
Ik laat dit maar in het midden. Veel mensen zitten niet eens te wachten op een cam in een ultrabook en ook al zit deze bij de XPS op een andere plek hij is nog wel bruikbaar. Voor deze mensen zijn dunne bezels aan de bovenkant dan ook zeer aantrekkelijk.
Waar/Hoe moet dat? :o
Ik zal het aanpassen :)
Ja het geluid is zeker goed en die video is inderdaad een duidelijk voorbeeld.

Ik denk dat de helderheid tegenvalt om de batterij een beetje ruimte te geven. Sinds die low voltage intel core's is nu het scherm de grootste energie gebruiker en zeker met zo'n kleine batterij zal dat wel bewust zo besloten zijn.
PWM flickering neem ik aan dat dat juist negatief is. snap niet wat je precies bedoelt met 220Hz (220fps of 1 keer in de 1000/220=4.5ms?) is de asus met een lager pwm-flickering dan beter of slechter dan de lenovo?
Persoonlijk heb ik niks van flikkeren gemerkt.
Jep het scherm 'slurpt' energie en hoe groter de resolutie hoe korter de batterij meegaat op één lading. Ik denk toch wel dat de UX305 de winner is qua batterij en iemand die echt die extra uren per dag eruit wil halen zal ik dan ook naar de ASUS verwijzen, maar een nadeel van de lenovo is het niet.
Software:
Ik was hier snel klaar mee. Ik heb een nieuwe installatie gedaan.
zie draadje
Dit zal ik onthouden, bedankt voor de informatie. Vervelend maar niet totaal onverwacht. PCIE SSD's hebben wel vaker problemen als je deze als primary boot wilt gebruiken. Mag ik de oplossing in de review zetten? met jouw naam eronder uiteraard.
Hoe/waar moet dat?
Geen idee, ik heb de combinatie FN-spatie, waarbij de toetsenbord verlichting van uit, naar medium, naar fel gaat. Het is niet aan/uit mechanisme.
Bij de nieuwe installatie heb ik ook de drivers van de website van Lenovo gehaald.
verhaal scherm
Helderheid Asus Average 351cd/m2
Helderheid Lenovo Average 325cd/m2

Verschil is niet gigantisch, daarom toch gekozen voor de Lenovo, doorslag was dus het PWM-Flickering
Pulse Width Modulation (PWM) is one method of reducing the perceived luminance in displays, which it achieves by cycling the backlight on and off very rapidly, at a frequency you can't necessary detect with the naked eye, but which could lead to eye issues, headaches etc. This method generally means that at 100% brightness a constant voltage is applied to the backlight and it is continuously lit. As you lower the brightness control the perceived luminance for the user reduces due to a number of possible controlling factors:
Bron + info

Bij de Asus was die 50Hz, dus 50x per seconde uit/aan. Zie je niet echt, maar je kunt er wel een stuk vermoeider van worden in je ogen. De Lenovo haalt 220Hz. Nog steeds best laag, maar al wel 4x beter dan de Asus. Het beste is dat je het geheel NIET hebt.

Daarnaast mag je al mijn info gebruiken!

[Reactie gewijzigd door DJustin op 18 augustus 2016 02:08]

Mooi dat je dit meld, ik ben zelf ook wel op zoek naar een dergelijke laptop maar pwm flickering zie ik altijd heel snel. Mijn Galaxy s7 zit rond de 240 Hz als ik het goed heb en daar zie ik het wel redelijk bij. Met een groot laptop scherm heb ik er dan waarschijnlijk nog sneller last van.

Snap eigenlijk niet dat dit nog wordt gedaan door fabrikanten, hoe moeilijk/duur kan het nou zijn om die frequentie even een factor 4 of zo omhoog te doen. Ik denk dat ik boven de 500 Hz er al niks meer van zou zien.
Beetje laat, maar de (waarschijnlijke) reden is dat de efficiëntie omlaag gaat bij hogere frequenties. Hogere schakelfrequenties gaan gepaard met (iets) hogere verliezen.
U vermeldde dat er een i7 variant is met iris graphics (6560u) ik kan deze echter nergens vinden in België... Enkel op de Nederlandse Lenovo website staat deze.
Gek. op de Nederlandse site kan je namelijk juist alleen de i7 variant kopen en weer niet de i5 variant (waar ze overigens met een prijs van ¤999,- toch echt teveel voor vragen vergeleken met andere webshops).
Helemaal waar, ik hoop dat ik deze alsnog ergens kan vinden.
edit: foutje was bedoelt als reactie op DJustin.

[Reactie gewijzigd door invicta op 16 augustus 2016 23:53]

Heb je toevallig een idee of de SSD makkelijk te vervangen is voor een groter exemplaar?
Ik kan overal alleen 256GB vinden, maar ik heb dubbele grootte nodig.
Ik heb geen idee aangezien ik mijn laptop nog niet open heb gemaakt. Zo te zien is er ook niet veel over te vinden op het internet. In theorie moet de ssd te vervangen zijn met een andere PCI-E (niet SATA) SSD. https://www.lenovoservice...wcase?sid=1142&key=TGVuZw== Lenovo heeft zelf videos geplaatst met instructies voor het vervangen. Zo te zien kan je vrij gemakkelijk bij de ssd. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of dit je garantie doet vervallen.
Geniaal, die filmpjes!
Dank, dat gaat 'm worden vermoed ik!
no problemo. Vergeet niet nog even te kijken welk effect het op de garantie heeft.
Ook kwam ik nog een post tegen over problemen met het installeren van windows. Veel succes :)
Bedankt voor jouw review!
Ik heb een vraag;
Kan de laptop Solidworks goed draaien? Ik hoef niet de top presentatie maar het is wel belangrijk dat Solidworks gedraaid kan worden. Of raad jij mij de nieuwe Dell XPS 13 aan? Ik ben van plan om ongeveer 4 jaar met mijn laptop te gaan doen, maar ik twijfel heel erg of ik er zoveel geld aan wil uitgeven.

Dank!
Een laptop die 4 jaar mee gaat op solidworks niveau? poee. Dat ga je echt niet redden met een: - low voltage (intel U serie) processor
- minder dan 16gb
- intergrated graphics.
Dan wil je toch wel minimaal:
- een 4-core (intel HQ/HK serie)
- een dedicated graphics card (quadro is natuurlijk wat duur, kijk eerder naar een gtx 1050ti/1060 en als dat te duur is 1050/960m)
- tenminste 16gb ram.
Als je nog even kan wachten zou ik dat zeker doen. AMD ZEN en VEGA gaan ook de laptop wereld mogelijk flink opschudden en zeker ZEN wordt voor deze zomer nog verwacht.
De 710s is een uitstekende laptop maar wat ik denk dat jij zoekt is een workstation, geen ultrabook. Zeker ook omdat je er graag 4 jaar mee wilt doen. Uiteraard zijn workstations prijzig maar de investering is het vaak waard. De XPS 13 met een quad-core en dedicated graphics is een tussenweg maar nog prijzig natuurlijk.
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik heb thuis een workstation staan, alleen ben ik van plan om veel te reizen en op afstand wil werken. Voor de echte zware taken kan ik thuis mijn desktop pakken. Ik was vanmorgen misschien iets te kort voor de bocht, want ik wil hem vooral gebruik maken voor adobe programma's. Ik denk dat deze laptop dat wel trekt? Helaas zitten een gtx 1050ti/1060 vaak in 15' systemen.
aha. De xps 13(1080p versie) en de 710s zijn onder de moterkap nagenoeg hetzelfde. Het komt meer neer op scherm, toetsenbord, uiterlijk en batterij. Uit de reviews zou je kunnen afleiden dat de xps statistisch gezien een net iets beter scherm heeft en een iet wat grotere batterij. Persoonlijk heb ik nog geen xps 13 gehad dus ik kan niet vertellen wat ik van het verschil, als dat er is, vind. Je kan eigenlijk niet fout gaan met één van de twee.

Ik heb nog geen adobe photoshop of iets dergelijks geprobeerd dus dat kan ik je niet zo zeggen. Wel heb ik even met autodesk fusion 360 gewerkt en dat ging prima al heb ik geen complexe tekeningen gemaakt en de sketches klein gehouden.
Aan de andere kant heb ik een ps2 emulator geprobeerd en dat wil die arme i5 6200U niet hebben. ~25-45 fps terwijl een desktop i5 wel makkelijk 60 fps doet (7.5-25w tegen 77w cpu natuurlijk niet heel eerlijk).

De intel U series cpu's houden zich uitstekend overeind bij intensief gebruik. Het probleem echter is dat zodra je iets probeert te renderen, zij het software wijs dan wel hardware wijs, dan kakt de processor echt in elkaar om het maar plat te zeggen. Dit is simpelweg een afweging die je moet maken. Wil je een uitstekende batterijduur en een dunne laptop dan zijn beide laptops uitstekend. Wil je soms toch wat renderen(ook in adobe) en is een batterijduur langer dan 4 uur minder belangrijk dan zou ik toch voor een krachtigere laptop gaan.

Die ontzettend lange batterijduur(7-9 uur) haal je trouwens alleen bij een lage scherm helderheid. Het scherm vreet energie.
Heel erg bedankt voor je hulp!
Ik denk toch dat ik een gokje ga wagen om voor deze laptop te gaan. Compactheid en batterijduur is voor mij het belangrijkst. Helaas gaat dat vaak niet samen met krachtig en goedkoop :).
Beste Invicta en andere gebruikers. Ik heb mijn nieuwe ideapad vandaag in ontvangst genomen en één detail viel mij op; de bouwkwaliteit. Nu ben ik in reviews wel tegengekomen dat het ontwerp niet zo gelikt was als een macbook air of ¤2000 samsung ultrabook, maar toch lijkt dit wat ondermaats.
Hier een link naar foto's van mijn screen bezel: https://goo.gl/photos/XkDENac7RAnGipiF6 :|

Zoals te zien is, zit er een licht deukje tussen de camera en één van de sensoren en gaat de bezel niet mooi in de behuizing over. Is dit een standaard "issue" met dit model, een uitzondering, of ben ik gewoon aan het mierenneuken? :9
Dat is absoluut geen standaard issue. Simpelweg een beschadiging van de behuizing. Ik zou direct contact opnemen met de verkoper. Als je de laptop in deze staat ontvangen hebt lijkt me dat dit gewoon onder de garantie valt. Zeker omdat je er zo vroeg mee bent kan je de bedenktermijn gebruiken om een gloednieuw exemplaar te vragen.