Pinnacle PCTV Tuner Kit for Windows Vista Review

Deveran 9 september 2009, laatste update op 9 september 2009, 1.042 views

Pinnacle PCTV Tuner Kit for Windows Vista

Pluspunten

• Lage kosten
  • Media Center Afstandsbediening

Minpunten

• Bugs, slechte drivers
  • Geen 64-bit OS mogelijk
  • Windows Media Center

Features Score: 3
Driverkwaliteit Score: 3
Ik ben onlangs verhuist. In mijn nieuwe studentenkamer staat mijn TV zeer onhandig. Gezien ik als ik thuis ben ook altijd de PC aan heb staan wilde ik een TV-tuner kaart kopen. Bij de mediamarkt kwam ik op de uit. Hij was de goedkoopste PCI kaart met afstandsbediening.

Product
De doos is vrij compact. De doos herbergt een plastic mal met daarin de kaart in antistatisch jasje, handleidingen, driver cd-rom, usb kabel, IR-ontvanger, IR-blaster en tulpstekkers.
Inhoud

Installatie
De installatie ging gemakkelijk. Na inbouwen in de kast en opstarten PC gebeurde er nog weinig. Omdat ik de Pinnacle website te moeilijk vond om snel drivers te downloaden, heb ik de CD-ROM gebruikt. Dit zorgde voor een vlotte installatie. In Windows Media Center kon ik instellen welk kabelsignaal ik krijg. Vervolgens werden automatisch alle kanalen gevonden, en de Electronische programmagids gedownload. Radiokanalen moet je zelf handmatig opzoeken, en desgewenst voorzien van naam.

Ik gebruik het op een Vista 32-bit systeem, met 4GB werkgeheugen. Ik heb ook Windows 7 64-bit. Maar hierop werkt het niet. Zoals in de andere reviews is aangegeven zijn hier geen ondersteuning of drivers voor.

Gebruik
Bij de TV tuner komt ook een afstandsbediening. Als mijn PC in slaapstand staat kan ik hem, vanuit mijn bed :+ , aanzetten met de RC. Windows Media Center zal dan automatisch starten.

De tuner gebruik ik op mijn PC-scherm, een 22" LG W2242T. De beeldkwaliteit vind ik redelijk tot goed. Ik heb even Dscaler gebruikt, om TV te kijken op de desktop, maar dit geeft belabberd beeld, hoeveel ik ook tweakte. In Mediacenter doet het niet veel onder voor mijn CRT TV, maar op een groot HD-scherm blijft er niet veel van over denk ik. Geluid is prima te noemen. Het zappen gaat langzamer dan tv, maar veel sneller dan doorgaanse kabelaar settop boxen. Daarbij is de electronische programmagids zeer handig.

Echter, ik kom ook enkele problemen tegen. Zo wil het wel eens voorkomen dat het hele TV beeld even stottert. Ik ga er niet van uit dat dit komt door een bottleneck in rest van mijn systeem.
Verder gaat het scannen soms verkeerd, want dan krijg ik een soort Schotse ruit -raster over het scherm heen. Opnieuw opstarten van MC verhelpt dit.

Wat ik nog het meeste tegenkom, en dit is zeer vervelend, is asynchroniteit. Ik wil wel eens MC minimaliseren, of vanuit klein scherm bekijken. meestal betekend dit dat het geluid achter gaat lopen. Dit kan echter ook gebeuren bij het simpelweg lang aan laten staan van de tuner. Ook bij het automatisch opnemen vanuit de EPG, wanneer ik MC verder niet aan heb staan, wil dit voorkomen. Dit betekend eerst veel geklooi in VLC om het synchroon te laten lopen. Dit is jammer, want ik wil zoveel mogelijk in mijn bed blijven!
Ik weet niet of het een fout is in de tuner, of in MC. In ieder geval heb ik al meerdere keren drivers van Pinnacle gedownload en geinstalleerd, maar probleem is nog niet minder geworden

Mocht je trouwens nog een DVD-speler o.i.d. geinstalleerd hebben, en de RC aantallen willen verminderen, maar nog geen Logitech Harmony hebben, dan kun je de IR blaster installeren. Dit is een soort IR zendertje dat je op je externe speler plakt. Signalen van je reguliere afstandbedienining kunnen er dan gewoon doorheen, maar hij kan ook signalen vanuit de PC doorgeven, en dus met de Pinnacle afstandsbediening besturen. Dit heb ik echter niet gebruikt.

De TV kaart is voor mij fijn in gebruik. De afstandsbediening is duidelijk, en in combinatie met Windows Media Center is het een redelijk media ding geworden. Echter zijn er nog wel wat bugs, kwaliteit is niet optimaal, en bovenal de ondersteuning gebrekkig. Ik vind het vooral een schande dat er overal op de doos wordt aangegeven dat het ding als een zonnetje werkt met Vista, maar nergens wordt ook maar een keer aangegeven dat dit alleen voor 32-bit geldt. Echter voor de uitbreiding van 65 euro vindt ik het niet gek. Duurdere kaarten kosten al snel 100 euro

Bij de negatieve eigenschappen heb ik ook Windows Media Center gezet, omdat ik het jammer vindt dat ik deze bijna verplicht ben te gebruiken, terwijl het naar mijn inziens niet echt een fijn systeem is, maar dat is niet hier de plek om te reviewen

Heb jij ook een Pinnacle PCTV Tuner Kit for Windows Vista?

Dat er geen ondersteuning meer voor is komt doordat hauppage het over heeft gekocht (www.pctvsystems.com) Verder als je gaat verkleinen, kill eens wat processen zoals sidebar. Dit wil sync problemen nog wel eens helpen voorkomen! verder leuke review ;)