1 review

Canon Legria HF R67 Zwart

Niet beschikbaar
Specificaties Full HD met 32x opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Canon Legria HF R67 Zwart Review

JaapLK 2 augustus 2016, laatste update op 31 augustus 2016, 634 views

Canon Legria HF R67 Zwart

Deze camera heeft ten opzichte van een smartphone voor dat het optisch kan zoomen en dat het goed op een statief kan worden gezet. Ten opzichte van een spiegelreflex heeft het voor dat het beeld is gestabiliseerd en dat het langdurig kan opnemen. De opnamekwaliteit is matig.

Pluspunten

• Statiefaansluiting
  • Goed werkende beeldstabilisatie
  • Zoomen
  • Heldere handleiding

Minpunten

• Witbalans te geel
  • Veel last van aberaties (paarse gloed)
  • Audio niet overtuigend
  • Autofocus kan focus niet goed vinden
  • NFC App werkt matig
  • Bijgeleverde Windowsapplicatie werkt niet bij mij op Windows 10
  • Sensor heeft snel last van ruis

Design & bouwkwaliteit Score: 2
Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 1
Beeldweergave Score: 2
De Canon LEGRIA HF R68, LEGRIA HF R67, LEGRIA HF R66 en de LEGRIA HF R606 zijn in de basis gelijk. De verschillen zitten in de opties: de R606 heeft bijvoorbeeld geen eigen geheugen en geen Wifi, alleen bij de R67 en R68 wordt een groothoekconverter meegeleverd.

De camera valt mij erg tegen. In eerste instantie wilde ik hem met twee sterren beoordelen, maar dat vind ik nog te veel. Het ene ding waarvoor de videocamera is gemaakt, doet de camera niet goed. Voor een dedicated videocamera zijn de beelden die het oplevert erg teleurstellend: de sensor vertoont snel ruis, de autofocus is matig en de lens bied geen heel scherpe beelden. Daarom beperk ik de waardering tot 1 ster.
Autofocus
De autofocus op deze camera werkt niet heel goed, wat voor videocamera redelijk problematisch is. Regelmatig verliest de camera de focus op het object dat scherp zou moeten zijn. Bij één van mijn opnames van een rennend persoon valt regelmatig de scherpstelling weg, terwijl bij het opnemen wel de markering voor scherpstelling werd getoond op het persoon. Ook kan de camera kan gezichten herkennen, maar ondanks dat stelt de camera zich regelmatig scherp op de achtergrond.
Lens en diafragma
De lens heeft vrij veel last van chromatische aberaties (een paarse gloed op scheidslijn tussen een licht en donker vlak). Dit wordt erger naarmate meer is ingezoomd. Het diafragma wordt geformd door 4 lamellen en neemt de vorm van een wybertje aan. De bokeh van de lens is daarmee niet heel fraai. Onscherpe lichten verschijnen als wybertjes in beeld.
Opnames
De beste opnames heb ik gemaakt in lichte maar contrast arme situaties. De camera heeft verschillende programmastanden om een goede belichting te krijgen.
Zonnig en contrastrijk
Bij zonnige en contrastrijke situaties worden de lichte delen makkelijk te licht. Met de programmastand Spotlicht kan de verlichting worden afgestemd op de fel verlichte delen.
Minder verlichte situatie
Als het wat donkerder wordt, vertonen de opnames al snel wat ruis. De programmastand om bij slecht licht opnames te maken, resulteert eigenlijk altijd in opnames met veel ruis.
NFC - App voor opnames vanuit Android
Met de app "Camera Access Plus" kan de camera met een androidtelefoon op afstand worden bediend. Dit kan zelfs via het internet vanaf een locatie op afstand. De app biedt beperkte functionaliteit: zoomen in een aantal stappen, opnemen op de sd-kaart van de camera en opnemen op het geheugen van de telefoon.
Het maken van een verbinding tussen de mobiel en de camera kostte me wel enige moeite omdat verbinding niet goed tot stand kwam na het NFC contact.
Voor Apple apparaten is een soortelijk app beschikbaar, maar ik weet niet hoe deze werkt.
Connectiviteitssoftware onder Windows
Om de videobestanden van de camera af te halen, worden 2 programma's aangeboden. Voor AVCHD-video's kan bij Pixela de tool Tranfer Utility LE worden gedownload. Het overzetten van AVCHD-video's is het enige dat deze tool kan (en die is daarvoor ook echt nodig). Voor MP4-video's kan de Transfer Utility LE niet worden gebruikt. Voor MP4 video's kan bij Canon de tool CameraWindow DC 8 worden gedownload. Deze laatste tool startte bij mij onder 64bit Windows 10 niet op. De MP4's kon ik echter gewoon van SD-kaart naar de computer kopiëren.
Functies en mogelijkheden
De camera is wel uitgebreid voorzien van mogelijkheden om zelf dingen in te stellen. Sluitertijd en diafragma bepaalt de camera altijd wel zelf. Een hele leuke functie vind het vertraagd/versneld opnemen van video. Met de camera kunnen video's na opname worden bewerkt. Ook kan zelfs tijdens de opname "clipart" of kunnen eigen tekeningen worden toegevoegd aam de video. Al deze functies zijn uitstekend beschreven in een duidelijke handleiding.
Voorbeeldvideo
Op You Tube heb ik wat stukjes video gezet die zijn gemaakt met deze Canon LEGRIA HF R67: https://youtu.be/robNmky0no0

Heb jij ook een Canon Legria HF R67 Zwart?