WD Elements Portable USB 3.0 1TB Zwart

Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 3.2(G1) - Bekijk alle specificaties

WD Elements Portable USB 3.0 1TB Zwart Review

Romaantje 2 augustus 2016, 4.302 views

WD Elements Portable USB 3.0 1TB Zwart

Vlotte en goedkope externe harde schijf. Door zijn grote makkelijk om mee te nemen. De bouwkwaliteit is wellicht wat minder, maar voor de rest heb ik zelf geen grote nadelen gevonden. Doordat ik de schijf maar net heb, kan ik niets over de betrouwbaarheid zeggen.

Pluspunten

• USB 3.0
  • Klein
  • Goedkoop
  • Geen nadelen specifiek voor deze schijf

Minpunten

• Behuizing is in te drukken
  • Trilt zachtjes
  • Wordt een klein beetje warm

Mobiliteit Score: 4
[img]9Xq1K0e7[/img]

Het werd echt tijd dat ik een externe harde schijf moest kopen. Mijn harde schijf in mijn PC loop al ruim een jaar bijna over. Ik heb bestanden die ik liever niet wil kwijtraken en tot nu toe had ik nog niet echt de mogelijkheid om back-ups te maken.

Mijn eisen waren:
  • 1TB
  • USB 3.0
Verder een basic schijf, zonder extra's.
Verpakking
Toen het pakketje binnenkwam :D , was ik er meteen aan begonnen. De HDD wordt geleverd in een simpel kartonnen doosje waarop wat informatie opstaat, inclusief een Windows 10 logo met een vinkje.

[img]EP7S6h3r[/img]

In het doosje bevind zich de harde schijf in een soort van eierdoos constructie. Ook is er een kabeltje en een boekje met garantievoorwaarden meegeleverd.

[img]9uMl2uQM[/img]
Uiterlijk en bouwkwaliteit
De externe harde schijf is verpakt in een hard, zowel mat als glanzend zwart plastic. In het midden is de behuizing een beetje in te drukken, maar het geeft als geheel wel een stevige indruk die niet snel stuk zou gaan. Verder is er een USB poort en een status lampje.

[img]kWmPskBv[/img]
Afmetingen vergeleken met een pasje.
Plug-and-play
Eenmaal aangesloten is de schijf meteen bruikbaar. De PC herkent het als een harde schijf met de naam "Elements". Zo'n 200MB is al gebruikt, wat een proefversie van "WD Smartware Pro" is. Met dit programma kan je o.a. back-ups maken. Er waren geen verborgen bestanden aanwezig.

[img=620 236, 64]Z8Zu36kE[/img]
Weergave in Deze PC

[img=620 575, 121]zV7NwWso[/img]
Inhoud van de schijf

[img=620 363, 499]HJBYnu12[/img]
In Windows heeft de schijf een grote van 931GB, omgerekend 1TB
Praktijktesten
Ik heb de schijf op zowel mijn PC als laptop getest. Elk platform met zijn gebreken. Mijn PC beschikt alleen over USB 2.0. Mijn laptop heeft wel USB 3.0, maar de harde schijf is niet al te snel, wat misschien wel een limiterende factor kan zijn.

Met beide systemen heb ik twee simpele benchmarks uitgevoerd. Als eerste één groot bestand (> 1GB) verplaatsen, vervolgens heel veel kleine bestanden verplaatsen.

Met USB 2.0 van mijn PC waren de resultaten constant, hoewel de kleine bestanden een snelheid van 20MB/s haalden, tegenover de 25MB/s van het grote bestand.

[img=620 449, 287]zmSJoGFe[/img]
62 foto's van ongeveer 6MB, snelheid bleef constant
[img=620 449, 287]VH1sfRon[/img]
1 groot bestand van GTA V, snelheid bleef constant

Op de laptop waren de resultaten aanzienlijk anders. Bij het verplaatsen van een groot bestand, was de snelheid constant 100MB/s. Daarna heb weer de map met foto's van mijn PC ook op mijn laptop laten testen, wat significant beter ging, ware het dat de samplegrootte door de snelheid helaas een beetje klein was.

Opzoek naar een grotere bron van kleine bestanden, had ik alle bestanden uit AppData\Local gekopieerd. Deze map was goed voor ruim 9GB bestaande uit 40.000 bestanden. Het viel op dat de snelheid hiervan fluctueerde tussen de minder dan 1MB/s en 100MB/s. Dit heb ik ook op mijn PC getest, wat het zelfde resultaat gaf. Dit effect komt vaker voor bij harde schijven.

[img=620 449, 287]mXS05rMf[/img]
Groot bestand over USB 3.0

[img=620 449, 287]h0SRpm1C[/img]
De map AppData\Local, de uitschieters zijn grote bestanden
Warmte en geluid
Warmteproductie is minimaal, net als de geluidsproductie. De harde schijf trilt een klein beetje, maar dankzij de rubberen pootjes merk je hier niets van.
Hier kan ik kort over zijn, de harde schijf is prima. Ik heb geen echte nadelen die specifiek voor deze schijf gelden. De behuizing valt in te drukken, maar ik betwijfel als dat een probleem gaat veroorzaken. Op USB 3.0 is de schijf lekker snel voor bestanden die ik op de schijf zal zetten, met name mediabestanden. De prijs is goed, momenteel is het één van de goedkopere 1TB externe harde schijven.

Momenteel kan ik niets over de betrouwbaarheid zeggen, wat ik beschouw als iets positiefs.

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, laat het gerust weten.

Heb jij ook een WD Elements Portable USB 3.0 1TB Zwart?

Leuk om te lezen je review, zelf heb ik 2x 2TB. Portabe en kan je zeggen dat dit overeen komt met jouw bevindingen.

De overdracht is sterk wisselend op welk medium je het gebruikt, nu gebruik ik in hoofdzaak nog XP maar bij grote bestanden ga ik dan naar Win7 of 10, soms bij niet al te grote files of bestanden zie ik hem beginnen op 400Mb. maar dan valt hij toch snel terug naar zo rond de 100Mb.

Fijne hdd en zeker voor het geld.
Verrassend snel en klein. En de stilte viel mij ook op in positieve zin. Geen externe voeding nodig. Ik hoop dat hier een 4 TB variant van komt. Als ik niet zou weten dat dit een traditionele schijf is dan zou ik bijna denken dat het een SSD is. Je moet echt met je oren erbij hangen om iets te horen.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 9 december 2016 22:18]

Weet iemand of deze schijf vergelijkbaar is qua prestaties en stilte met deze?https://tweakers.net/pricewatch/564163/wd-my-passport-ultra-4tb-zwart.html
JackAvery schrijft in zijn review over de 2TB versie het volgende:
De My Passport is duidelijk hoorbaar op armlengte afstand in vergelijking met mijn stille desktop, maar valt in het niets vergeleken met de fans van mijn Vaio. Het geluid is vergelijkbaar met andere 2.5” hdd’s - ik schat de My Passport een klein beetje luider

Andere melden dan de HDD (vrij) stil is. Wellicht dat het wat luider is dan WD Elements, maar ik denk niet dat het storend is. Misschien dat je het ook aan de gebruikers van de WD My Passport kunt vragen.
Dank je voor je antwoord
Kabel die bijgeleverd was mocht trouwens wel iets langer zijn...Maar dit is verder niet een groot punt.