Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG Flatron W2261VP-PF Zwart Review

vve77 9 september 2009, laatste update op 15 februari 2010, 2.726 views

LG Flatron W2261VP-PF Zwart

Pluspunten

• Kleuren

Minpunten

• Contrast
  • Verticale kijkhoek

Deze review heeft betrekking op de W2261VP-PF en niet de W2261V-PF die een hoogwaardiger panel heeft van AU Optronics.

Achtergrond

Ik zocht een goedkope, redelijk goede LCD voor mijn tweede PC die ik eigenlijk alleen af en toe voor spellen gebruik. Hij moest DVI of HDMI hebben, ongeveer 22" groot en geen ghosting vertonen. In deze prijsklasse heb je de Samsung T200 en een paar IIyama's. IIyama is niet meer wat het geweest is en Samsung vind ik wat matig in het low-end segment. Zodoende kwam ik bij redelijk snel bij deze uit.

Mogelijkheden

Handig is dat dat hij zowel DVI als HDMI heeft. Voor de rest zijn de mogelijkheden gemiddeld: kleurtemperatuur, kleur (rood/groen/blauw apart), contrast, helderheid en scherpte. Aardig is dat hij een 4:3 mode heeft, dan maakt hij zelf 2 zwarte balken erbij zodat de verhouding klopt. Je kan filters op het beeld zetten zoals zwart-wit en sephia, leuk maar nutteloos :?

Kleuren, contrast en helderbeid

Met de kleuren is niks mis (natuurgetrouw of "fleurig", wat je wil), en zijn goed naar je eigen smaak in te stellen. Helderheid is goed. Wat niet zo goed is, is het contrast. Bij donkere gebieden is de backlight goed zichtbaar en als je het contrast te hoog zet gaat dit zichtbaar ten koste van het beeld.

Kijkhoek, background bleeding en ghosting

Het is een TN-paneel, dus de verticale kijkhoek is sowieso matig. Ik heb genoeg TN-panelen gezien die in dit opzicht beter scoren dan deze LG. Samenhangend met het matige contrast is de background bleeding zichtbaar maar gelukkig uniform. Ghosting is niet waar te nemen.

Bouw, vormgeving en afwerking

Voor dit geld mag je niet teveel verwachten en zeker geen hoogteverstelling (hij kan wel kantelen, al heb je het gevoel dat dan de voet afbreekt). Hij is denk ik iets degelijker dan een vergelijkbare Samsung. De gebruikte lak is vermoedelijk niet erg krasbestendig. Al met al wel voldoende. Wel goed vind ik de vormgeving met rode accenten erin :)

Diversen

De monitor is niet zo goed in het scherp weergeven vanaf de VGA-ingang. Bij egale kleurvlakken is smearing zichtbaar. Het beeld is wel vlijmscherp via DVI of HDMI.

Voor weinig geld heb je een 21,5" FullHD-scherm met digitale inputs dat best een goed beeld geeft en je niet teleur zal stellen.

Heb jij ook een LG Flatron W2261VP-PF Zwart?

Dit scherm is laatst getest door HWI, komt er met een Gold Award uit.
Interessant stukje, vooral dat de W2261VP-PF die ik heb een minder paneel heeft en dat de W2261V-PF niet meer leverbaar is. Dat verklaart ook waarom ik me niet zo kan vinden in het erg goede contrast dat in de review wordt vermeld.
Ik zie dat je ook een HP w2207h hebt. Hoe is de beeldkwaliteit in vergelijking?
De HP scoort beter in contrast (terwijl ze allebei een statische contrastratio van 1000:1 hebben) en omdat hij een spiegelend paneel heeft "leeft" het beeld meer en komen de kleuren mooier uit. Is lastig uit te leggen. Ik maak dan maar de vergelijking met een verlicht aquarium, die is ook niet van matglas :P. Lichtopbrengst van de HP is beter (voluit is het een gezichtsbruiner) ;)