Sony HT-DDWG800 Review

Xardas 9 september 2009, laatste update op 27 oktober 2010, 14.303 views

Sony HT-DDWG800

Pluspunten

• Veel ondersteunende signalen (DTS etc.)
  • HDMI aansluitingen
  • AB bevat veel functies

Minpunten

• Tuner complex
  • 200W bij gebruik

Geluidskwaliteit Score: 5
Sony HT-DDWG800

Ik was al tijden opzoek naar een fatsoenlijke decoder die DTS aan kon, voldoende aansluitmogelijkheden had en HDMI ondersteunde. Er kwamen een aantal uit de bus, waaronder de HT-DDWG700 en een aantal Sony modellen van de Bravia lijn. Na veel reviews later werd het me duidelijk dat de duurdere versie, de HT-DDWG800, toch wel wat meer in zijn mars heeft dan de 700-serie. Door die reden ben ik een trotse bezitter geworden van dit apparaat.

The cat approves

Specificaties
Versterker
Wattage: 135W per kanaal
Totale vermogen: 5x 135W + 190W = 865W
Versterkingskanalen: 5.1
Ondersteunde signalen: LPCM (2/5.1) via HDMI, Dolby Digital, DTS, Dolby Prologic, Dolby Prologic II,
Dobly Dual Mono en 96k / 24-bits PCM.
Gewicht: 7,8kg
Stroomverbruik: 200W
Stand-by: 0,3W

Aansluitingen
Digital Media Port: 1 (voor WiFi, Bluetooth, iPod of Walkman middels extra adapter)
Ingang voorzijde: AV
Optisch : 2
Coaxiaal (SPDIF): 1

Tuner
Voorkeurzenders: 30 FM/AM
Functies: Auto tuning, direct tuning en RDS.

Functies
Cinema Studie EX (A/B/C-modus)
Portable Audio Enhancer

Aansluiting: RCA-stekker
Lengte kabel: 2 meter
Gewicht: 8,3kg

Eerste indruk
Toen ik het pakket in ontvangst nam schrok ik van de omvang. Wat een enorm grote en zware doos! Dat belooft veel goeds ;)
In deze doos vindt men vier speakers, één center speaker en een dikke subwoofer die veel van het gewicht op zich neemt. Daarnaast zit er een afstandbediening in, wat kabels met fatsoenlijke lengtes, voetjes voor onder de speakers (tegen beschadigingen) en natuurlijk de versterker zelf.

Enorme doos met veel inhoudt

Aansluiten
Aansluiten was relatief snel gebeurd. Het blijft natuurlijk een ondernemen om een 5.1 set te installeren, maar het ging niet moeilijker dan verwacht. Er zit een calibratiemicrofoon bij die na het aansluiten de juiste volume berekend per speaker. Zo zit je ongeacht de speakeropstelling altijd in het midden van het geluid. De calibratieproces duurt een paar minuten en geeft wel veel lawaai met zich mee. Gelukkig is dit een eenmalig proces.

Veel aansluitmogelijkheden

Televisie
Via een optische kabel heb ik mijn DVB-T decoder aangesloten op de Sony versterker. Deze kun je aansluiten op een apart kanaal van de versterker (zie achterkant voor aansluitingen). De DVD speler is middels de helaas enige SPFID aansluiting aangesloten.
Het geluid wat dit apparaat van de TV en DVD speler krijgt is prima te noemen. Mooie DTS films zoals The Day After Tomorrow en Master and Commander zijn ware sensaties om te kijken en geven je echt het gevoel dat je in de bioscoop zit.

Het display is smaller dan deze oogt

Radio
Een ander belangrijk weegpunt voor aanschaf van dit apparaat is de ingebouwde tuner. Deze tuner wordt gevoed door een losse AM antenne of een Coxiale kabel aansluiting. De zenders zijn goed te ontvangen, maar wisselen van voorkeurzender is aardig complex. Het is niet de eerste keer dat ik van zender probeerde te wisselen terwijl ik eigenlijk de huidige zender een nieuwe positie gaf. Het apparaat ondersteund RDS wat op zich ook wel mag voor een apparaat van dit kaliber.

Foto's

Sony webshop NL
Kieskeurig
AV Forums, lange draad over deze HT
(oud)Nieuws over deze HT

Heb jij ook een Sony HT-DDWG800?

Spijtig dat er nog altijd optische ( toslink ) wordt gebruikt, klankmatig is coaxaal ( 75 OHM) veel warmer en audiofieler.Voor de rest geniet ervan, doch denk ook aan je buren :) Groeten
Inderdaad! Mijn voorkeur gaat ook nog steeds naar de coaxiale kabel, zeker nu het duidelijk is dat de maximale bitrate van dit systeem ook ouwe koek is.
Inderdaad, audiofieler.
Wat je zegt is ongeveer zoals:
Geluid van een cd klinkt veel mooier dan van dvd.
Leuke kat 4 sterren voor de kat :)
Dankje :) Hij is er ook erg blij. Eindelijk Hello Kitty kijken in DTS ;)
Krijg je eigenlijk ook 5.1 geluid (DTS) als je een hdmi kabel erop aansluit.
Wel de moeite van het vermelden waard dat er GEEN upconversie is van analoog signaal naar digitaal... Dus moet je van elk soort kabel dat er in gaat (component, composiet, hdmi) ook een kabel naar je tv laten lopen.
Mijn hoop was dat ik alles aan de receiver aan kon sluiten en dan maar 1 mooi hdmi kabeltje naar mijn tv laten lopen. Helaas dus. Ik weet niet of ik hem nou moet houden of weer terug moet sturen.
Voor de rest errug mooie set!
heej,

komt hier een beetje dikke bass uit, en gaat dit geluid een beetje hard, of levert deze alleen mooi zacht geluid...?

theo
Late reactie beter dan geen: ik heb geen klachten over het niveau van de bass. Naar mijn idee komt er aardig wat vermogen uit. Dit is bovendien handmatig te regelen op de subwoofer zelf.
Ok dus als ik me playstation 3 pc en upc op de hdmi van de set aansluit en 1 op de hdmi uitgang naar de tv. heb ik dan gewoon al het geluid via de set en het beeld op de tv? of moet ik zoals ik meende te lezen voor elke hdmi ook 1 naar me tv laten lopen? wat ik vreemd vind aangezien er maar 1 uit hdmi is en 3 in.

Regula
Zoals je zelf al aangeeft: er zit maar 1 HDMI out op. Dit betekend dat je drie HDMI apparaten kunt aansluiten op de decoder en maar 1 naar de TV moet.

Wat niet kan is je apparaat via component aansluiten op de decoder en dan via de HDMI out het signaal versturen naar je TV. De TV zal via component out aangesloten moeten worden.