Specificaties 200GB microSDXC, 0,370 per GB - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra microSDXC UHS-I Card 200GB Review

dieter23 31 juli 2016, laatste update op 31 juli 2016, 322 views

Sandisk Ultra microSDXC UHS-I Card 200GB

Ik heb deze kaart ongeveer 6 maanden in gebruik in een Microsoft Surface Pro 3 (i7). De snelheid valt me eerlijk gezegd wat tegen voor gebruik in mijn laptop/tablet. De schrijfsnelheid varieert bij mij nogal sterk. De leessnelheden zijn wel goed. Wel een vervelend probleem is het regelmatig disconnecten.

Pluspunten

• Goede leessnelheden
  • Ideaal als extra opslag voor niet-kritische en niet-veel-gebruikte bestanden

Minpunten

• Schrijfsnelheid (bij grote bestanden)
  • In Win. 10 regelmatig popup door disconnect & herconnect

Ik kocht deze kaart via Amazon voor iets minder dan 95 (incl. verzending).
Ondertussen heb ik hem ongeveer 6 maanden in gebruik als opslag-uitbreiding in mijn Microsoft Surface Pro 3 (i7).
De beleidsregels van de sd-kaart heb ik ingesteld op "Betere prestaties (standaardinstelling)". Dit is nodig omdat de kaart anders nog trager in gebruik is.

De belangrijkste windows-folders (Mijn Documenten, Mijn Afbeeldingen, Mijn Video's) heb ik naar deze sd-kaart gemapt. Sinds ik dat gedaan heb, merk ik dat bijvoorbeeld windows verkenner en bestands-dialoog vensters soms trager openen.
Ik vermoed dat het kaartje na een tijd van inactiviteit in een soort standby mode gaat.
Een bijkomend probleem hierdoor is dat Windows 10 elke 5 a 10 minuten de kaart disconnect en meteen terug connect (+ telkens verveldende popup met de melding dat er een nieuw station is aangesloten).
Ik heb nog niet gevonden wat ik daar kan aan doen.

De schrijfsnelheid varieert nogal sterk (tussen de 10MBps en 15MBps).
Bij kleine bestanden (foto's, documenten) is het goed werkbaar, maar grote bestanden kopieren (> 100MB) nemen toch al snel wat tijd in beslag.
Van de leessnelheid ben ik dan weer wel tevreden. (kopieren van de sd-kaart naar de interne ssd).

Als extra opslag voor de surface pro 3 is een micro-sdxc kaartje een van de enige keuzes die je hebt, als je de enige USB-poort aan de zijkant wil vrijhouden voor andere rand-apparatuur. Als je echter een docking station hebt, zou ik eerder een externe SSD-schijf via USB3-kabel aanbevelen als je echt nood hebt aan meer opslag voor bestanden die je vaak gebruikt.

In tussentijd heeft Samsung zijn Evo+ MicroSDXC UHS-I U3 256GB kaartje uitgebracht. Voor laptop/tablet gebruik zou ik dan eerder die van Samsung overwegen (ook al is die wel wat duurder).

Heb jij ook een Sandisk Ultra microSDXC UHS-I Card 200GB?