Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard - US lay-out Review

GOTD 31 juli 2016, 266 views

Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard - US lay-out

Een duur product die het geld zeker waar is. Mooi design en een goed toetsenbord

Pluspunten

• Aparte verlichting per toets
  • Design
  • Toetsen voelen als kwaliteit
  • Voor ingestelde thema's

Minpunten

• Duur
  • Het zelf programeren van de toetsen met de software is ingewikkeld

Ineiding
Het Amerikaanse bedrijf Steelseries vierde afgelopen maand zijn 15e verjaardag. In die 15 jaar dat het bedrijf bestaat, heeft het zich ontwikkeld tot een van de meeste geliefde makers van gaming producten. De producten bestaan voornamelijk uit toetsenborden, muizen en headsets. Steelseries zet hoog in door veel sponsor werk te verrichten in de professionele gaming scene. Veel bekende gamers en Twitchers krijgen de spullen van Steelseries gratis om deze vervolgens populair te maken onder de grote massa. Steelseries richt zich op de bovenkant van de markt met veel dure producten van een hoge kwaliteit.
Deze review gaat over het duurste toetsenbord wat Steelseries op dit moment op de markt heeft, de Steeleries Apex M800. Op het moment van schrijven is het prijskaartje van dit toetsenbord maar liefst ¤170. Een hoog bedrag of de M800 het ook waard is moet in deze review naar voren komen.
Verpakking
De buitenkant van de verpakking laat het toetsenbord zien. Je kunt aan de zijkant de toetsen testen, handig als het in de winkel ligt maar voor een product wat vooral via internet wordt verkocht niet erg nuttig. De achterkant laat zien dat je verschillende profielen kan instellen met de verlichte toetsen. In de verpakking vindt je het toetsenbord en een boekje, verder zitten er geen extra’s bij. Iets wat je voor dit prijskaartje wel zou kunnen verwachten.

Techniek
De Apex M800 maakt gebruik van de QS1 mechanical switch, volgens het bedrijf de snelste switches (lees toetsen) die er zijn. Het belooft linaire actie die 25% sneller is dan andere switches. De andere switches worden niet bij naam genoemd maar dit gaat waarschijnlijk over de Cherry MX red de populaire switches die onder andere gebruikt worden door Corsair. Een toets hoeft maar 1,5mm ingedrukt te worden om geregistreerd te worden. Je hoeft maar 45gram druk te zetten om de toets in te drukken. Omdat er weinig druk nodig is om de toets in te drukken zouden je vingers minder snel moe moeten worden. In het bord zitten 2 processoren die er voorzorgen dat het indrukken van de key direct wordt verwerkt. Hierdoor is de N-Key rollover 256. Je kunt dus 256 toetsen gelijker tijd indrukken en alle toetsen zullen worden geregistreerd.

Gebruikers ervaring
Er worden veel claims gemaakt, maar of dit in de praktijk ook enig voordeel heeft is altijd maar de vraag. Wat direct opvalt is dat het bord vrij zwaar is en stevig aanvoelt. Je hebt direct het idee dat je kwaliteit in je handen hebt. Natuurlijk zijn er bedrijven die hier misbruik van maken door extra gewicht toe te voegen. Aangezien ik mijn toetsenbord liever heel laat ga ik er maar van uit dat Steelseries dit niet heeft gedaan.
Het toetsenbord heeft 2 usbkabels die gesleeved zijn, dit ziet er erg luxe uit. Éen usb is voor de toetsen registratie en de andere voor de verlichting. Zodra het toetsenbord is ingeplugged begint het kleuren feest. Een regenboog gaat over je toetsenbord en ik voel mij weer als een klein kind.
Als je het toetsenbord aan hebt gezet, moet je nog even de software downloaden. Het eerste scherm wat ik kreeg was een update scherm, blijkbaar is de software die op de site staat niet up-to-date. Na de update kun je het programma openen en alles configureren. Er zijn standaard opties, die voor ingesteld staan zoals de regenboog, een matrix optie en nog een paar leuke opties.
Als echte Tweaker wil je natuurlijk alles zelf instellen en het bord helemaal aanpassen naar je eigen wensen. Ik ben hiermee een uurtje zoet geweest en er achter gekomen dat dit programma zo uitgebreid is dat je snel door het bomen het bos niet meer ziet. Iedere toets kun je apart instellen en andere functies geven. De profielen die je maakt kun je per spel instellen. Andere kleuren en andere functies en macro’s per toets.
Veel mensen waaronder ik hebben daar gewoon geen zin in. Ook daar heeft Steelseries een oplossing voor. Je kunt games detecten en vervolgens heb je een voor ingestelde kleuren schema en functies per knop. Erg handig. Zo heb ik dit even getest met Counterstrike. De bovenste cijfers geven in het groen weer wat je health is. Heb je nog 60% health dan is tot de 6 alles groen en van 7 tm 10 rood. Een erg toffe functie.
Voor veel spellen is er een soort gelijke functie. Helaas is het delen van deze schema’s nog niet mogelijk. Steelseries heeft wel aangegeven dit te willen toevoegen maar dit is helaas nog niet mogelijk.

Het gamen met dit toetsenbord voelt geweldig, het kost weinig moeite om de toetsen in te drukken. De verlichting is een echte eyecatcher. Zodra je de kamer binnenloopt die je een geweldig verlicht bord waar je maar al te graag wilt op drukken. De verschillende kleuren schema’s zorgen ervoor dat je altijd iets nieuws hebt om naar te kijken.
Hoe geweldig ik dit toetsenbord ook vind, moet ik het toch over de prijs hebben. ¤170 is een enorm bedrag, zeker als je bedenkt dat er concurrenten zijn die voor minder geld toch een goed bord hebben. Mijn gevoel wat ik hierbij krijg is het Apple-gevoel, je betaald een enorm bedrag voor een geweldig apparaat. Er is voor minder geld dezelfde kwaliteit in de markt …… maar…… je wilt gewoon een Streelseries hebben, wat ja?! Het is een steelseries.

Heb jij ook een Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard - US lay-out?