Scythe Musashi VGA Cooler Review

roedi06 7 september 2009, laatste update op 17 november 2015, 5.162 views

Scythe Musashi VGA Cooler

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Geluidsreductie
  • Regelpaneel
  • Installatiegemak

Minpunten

• Koelvinnetjes zitten losjes en kunnen losraken
  • Geen reinigingsmiddel aanwezig

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Introductie
Na een tweedehands Club3D HD 4870 512MB GDDR5 op de kop getikt en geinstalleerd te hebben werd ik tijdens de eerste boot opgeschrikt door een stofzuiger-geluid bij het booten. Na het booten hoor je de kaart vervolgens niet meer, totdat je gaat gamen en de kaart zich weer van zijn luidruchtige kant laat horen. Daar bovenop kwam een blik op de temperaturen die de kaart produceerde, die mijns inziens ongezond hoog lagen (rond de 82 graden, IDLE !!!!, later hier meer over). Eerst vroeg ik me af of de stock-koeler wel een goed contact maakte met de chip, maar na wat googlen kwam ik er achter dat dit 'normale' temperaturen waren voor de kaart. Een speurtocht op het internet deden mij uiteindelijk de beslissing nemen om de Scythe Musashi aan te schaffen vanwege de geluidsreductie en het koelvermogen dat deze alternatieve VGA-koeler heeft. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm4zrSCdRTV.jpeg

Algemene beoordeling
Over het algemeen is de Musashi een goed en degelijk product. Het doet wat het pretendeert te doen: koelen en bovendien een geluidsreductie bewerkstelligen. En dat doet hij goed, erg goed mijns inziens gezien de door mij behaalde resultaten (zie hieronder)! Het installeren gaat ook relatief makkelijk en de koeler is geschikt voor meerdere soorten kaarten.

Koelvermogen
Het koelvermogen van de Musashi is (vind ik) verbluffend te noemen. Mijn videokaart (Club3D 4870 512 MB) werd met de stock-koeler 81 a 82 graden Celsius IDLE, terwijl onder volle belasting de kaart rustig richting de 95 C ging. Na het plaatsen van de koeler is dezelfde videokaart in IDLE toestand 45 graden, terwijl onder volle belasting de kaart niet warmer meer wordt dan 55 graden. Dit is bijna een halvering van de temperatuur, erg goed dus! Noemenswaardig verder is nog het regelpaneel wat met de Musashi wordt geleverd waarmee de koelers in low, middle, high stand gezet kunnen worden, je kunt dus zelf bepalen hoeveel koelvermogen je nodig acht.

Geluidsproductie
Wat de productie van geluid betreft is er ook een flinke slag gemaakt. Hij komt niet boven de fans van mijn systeem uit terwijl hij dit voorheen wel deed (lees: stofzuiger-geluid). Precies weet ik het niet, maar ik heb onderaan deze review meerdere reviews geplaatst waarbij wordt gevonden dat de Musashi koeler ongeveer 43 dB(A) produceert en daarmee een van de stilste alternatieve VGA-koelers is. Verder is er nog het regelpaneel wat met de Musashi wordt geleverd waarmee de koelers in low, middle, high stand gezet kunnen worden, je kunt dus zelf bepalen hoeveel geluid hij produceert.

Installatie
De Musashi ziet er bij het uitpakken al degelijk uit. Het pakket bestaat uit de koeler zelf, een enorme koelvin met twee fan's om het geheel te koelen. Verder worden een zakje met (meer dan genoeg) koelvinnen geleverd, die op de chips geplaatst kunnen worden evenals de benodigde onderdelen om dit alles op de kaart te plaatsen. Verder zit er nog een verdeelstekkertje bij om op een 'normale' 4-pins powerconnectie vanuit je voeding de 2 koelers aan te sluiten mits er niet genoeg molex-slots meer aanwezig zijn. Ook zit er nog het regelpaneel bij wat je in een PCI-slot aan de achterzijde van de kast plaatst. Hieronder een beschrijving van de nukken van het installatieproces. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3DQ7zuxv7.jpeg

Gebruiksaanwijzing
Algemeen gezien is het plaatsen van de kaart niet moeilijk, maar aan de gebruiksaanwijzing bij de koeler is duidelijk te zien dat dit vertaald is uit een andere taal (ik denk Chinees) en de vertaler heeft gramaticaal nog wel wat te leren. Bovendien vond ik het zelf vaag opgeschreven. Met een beetje logisch redeneren kom je er verder wel uit, maar als je het eerst aandachtig doorleest rijzen er mogenlijk wat vraagtekens. Hier dan een beschrijving om je opweg te helpen!

Verwijderen stock-koeler en reinigen CPU/chips
Allereerst moet je de stock-koeler (of welke andere koeler dan ook) op de kaart verwijderen. Na dit gedaan te hebben komt de vga-processor en de chipsets op de kaart vrij te liggen met daarop nog restanten van thermische pasta die bij de stock koeler zat. Om een optimaal contact en daarmee dus het koelvermogen met de Musashi-koeler te bewerkstelligen moet je de chipsets en de VGA-processor eerst grondig reinigen. Dit kun je doen met medische alcohol of iets anders met een hoge alcohol-concentratie wat voor schoonmaken geschikt is en wordt niet geleverd bij de koeler (verder is alles aanwezig om de koeler te installeren, maar als je dit niet in huis hebt kun je dus niet verdergaan, vandaar dat ik het bij de negatieve eigenschappen heb staan). Nogmaals benadruk ik; hoe beter je de VGA-CPU en de Chips reinigt hoe beter het contact/koelvermogen, dus neem dit erg serieus!

Plaatsen koelvinnetjes
Na het reinigen moeten de meegeleverde koelvinnetjes op de Chips worden geplaatst. Hiervoor dien je het beschermfolie van de onderkant van de vinnetjes te verwijderen. Er zit op de vinnetjes een 'plakkende' koelpasta, dus je kunt ze gewoon op de Chips drukken en ze zouden dan moeten blijven zitten. Wel is het zo dat als je een vinnetje op een Chip plakt deze eigenlijk nog erg los zit (je kunt m nog gewoon bewegen terwijl hij er al op zit). Dit is een bekend probleem en er zijn ook mensen die na verloop van tijd ervaren dat de vinnetjes loslaten. Druk ze er dus stevig op! Als alternatief kun je ook zelf koelpasta aanbrengen op de vinnetjes en ze dan op de Chips plaatsen. Hiervoor dien dan eerst wel de aanwezige plakpasta die standaard op de vinnetjes zit te verwijderen met alcohol. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm314NYe0W4.jpeg

Aanbrengen koelpasta CPU en plaatsen koeler
Bijgeleverd is koelpasta om op de (gereinigde) CPU te plaatsen. Spreidt het gelijkmatig uit over de VGA-CPU. Mocht de kaart uiteindelijk geen direct contact maken met de koeler, doordat het ontwerp van de grafische kaart dit niet toelaat, dan is er nog de mogelijkheid om een koperen stukje tussen de CPU en de koeler te plaatsen, zodat je als het ware de koeler iets hoger boven de VGA-kaart kunt plaatsen. Mocht dit het geval zijn breng dan zowel op de VGA-CPU als op het koperen plaatje koelpasta (alleen bovenkant!) aan!

Hierna is het tijd om de koeler zelf op de kaart te plaatsen. Hiervoor dienen eerst de bijgeleverde schroefjes in de koeler gedraaid te worden op zo een manier dat ze door de gaten van de grafische kaart heen passen. De koeler is gemaakt voor verschillende soorten kaarten, dus je moet eerst even uitvinden welke vier gaten op jouw kaart passen. Na deze gemonteerd te hebben kun je de koeler op de kaart plaatsen (verwijder het plasticje ;) ) en als het goed is maakt de Musashi koeler vervolgens goed contact met de VGA-CPU. Aan de achterzijde van de grafische kaart wordt het plaatje met een rubberen isolatiedopje geplaatst (isolatiedopje naar de kaart toe!!) en kunnen de bijgeleverde schroeven aangedraaid worden om de koeler zo strak mogelijk tegen de kaart te plaatsen. Draai ze stevig aan, hoe strakker hoe beter. De koelpasta zal bij dit proces verder uitsmeren voor optimaal contact.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjmtbkiJuFDn.jpeg

Noot: Als de koeler eenmaal op de kaartzit kan het zijn dat de koeler als geheel nog een beetje speling heeft (je kan m nog een beetje bewegen). Dit komt doordat de schroefjes waarmee je de koeler op de kaart installeert dunner zijn dan de gaten die op de videokaart aanwezig zijn. Hierdoor is er nog een beetje ruimte om de kaart te kunnen bewegen door de speling die hierdoor nog vrij is! Dit is normaal en dus niet erg.

Plaats op het moederbord en monteer regelpaneel
De kaart is nu klaar om op het moederbord te plaatsen en verder kun je het regelpaneeltje plaatsen in een vrij PCI-slotje aan de achterzijde van de kast. Ook moet je nog even de molexkabeltjes aansluiten op het moederbord of het verdeelstekkertje gebruiken om ze aan te sluiten op een 4-pins powerconnectie vanuit de voeding.
Klaar!

Compatibiliteit
Onderstaande lijst is mogenlijk niet up-to-date, check daarom altijd de ~[website van de fabrikant] om de laatste compatibiliteitsgegevens te vinden.

ATI:
Radeon 9xxx, Radeon Xxxx, Radeon X1300, Radeon X1600, Radeon X1650, Radeon X1800, Radeon X1900, Radeon X1950, Radeon HD2600, Radeon HD2900XT, Radeon HD3650, Radeon HD3850, Radeon HD3870, Radeon HD4850, Radeon HD4870
* Niet compatible met ATi RADEON 9550/9600

nVidia:
GeForce FX5900, GeForce 6600, GeForce 6800, GeForce 7300, GeForce 7600, GeForce 7800, GeForce 7900, GeForce 8500, GeForce 8600, GeForce 8800GT, GeForce 8800GTS, GeForce 9600, GeForce 9800GTX
* Niet compatible met nVIDIA GeForce 6600 AGP

Modbaarheid
Zelf heb ik hier geen ervaringen mee, maar het lijkt mee een aardig compleet product en er valt weinig aan te modden. Je kunt wel andere fans op de Musashi plaatsen, maar persoonlijk denk ik dat het weinig zin heeft ;)

Tijdens mijn aankoop was de Musashi koeler ¤32.90. Hij is zijn geld waard wat mij betreft.
~[Pricewatch]

Externe reviews voor extra informatie
Hier nog enkele reviews uit externe bronnen die handig kunnen zijn bij het maken van een keuze. Hierin zijn vergelijkingen met andere koelers en metingen van de temperaturen en geluidsproductie weergegeven.
Hardwarelogic
Vergelijkingstest: 6 videokaartkoelsrs -Hardware.info
Computerbase
Overclockersclub

Detail
Voor die liefhebbers die zich afvragen: "Wat betekend Musashi toch?" Het is een verwijzing naar een van Japans grootste zwaardvechters ooit. Tegenwoordig levert hij dus de strijd tegen warmte en geluid, en hij doet dat groots ;).
~[Musashi Wiki]

Heb jij ook een Scythe Musashi VGA Cooler?

Goede, overzichtelijke review. Plaatjes verwerkt in de tekst, maakt je "stappenplan" wel erg duidelijk ;)

En leuk dat weetje van Musashi.

Keep up the good work!
Mooie review/uitleg!

Alhoewel ik computers niet vreemd ben heb ik tot vandaag nog nooit een VGA-koeler ingebouwd. Jouw ' gebruiksaanwijzing' heeft het me een stuk simpeler gemaakt, dus enorm bedankt!
Topreview. Ik wil deze koeler ook aanschaffen, maar ik heb dus ook nog nooit een koeler op een vga kaart gezet. Ik durf het nu wel aan dankzij deze review!
Ziet er op zich goed uit. Ideaal voor mij zou zijn een systeem waar standaard (zelf te kiezen) 120mm fans op gaan, die automatisch geregeld worden met de gpu temp (krijg de indruk dat het hier handmatig moet) en die bij idle helemaal niet hoeven draaien.
Hoi HansH,

Het moet bij de Musashi inderdaad handmatig aan de achterzijde van de pc met twee regelknopjes (draaien) waarmee je de twee verschillende fans kan regelen. Idealiter zou je die inderdaad automatisch willen regelen aan de hand van de gpu temp, maar nu heb je natuurlijk wel zelf geheel de controle in handen.
Het zijn leuke koelers en ze koelen goed voor een goedkope prijs als ze het doen, maar dat je installatiegemak 5 sterren geeft is echt te veel.

Ik heb zelf vanwege het gedoe met de aluminium koelblokjes voor de VRM's de stock koeler er weer op geplaatst. Die VRM's bieden gewoon zeer weinig contactoppervlak om op te plakken. Zelfs met de thermal glue van zalman boekte ik geen succes en lieten ze vaak nog los.

Het is een waardeloos geleverd systeem en het probleem is niet alleen bij mij. Lees op internet en forums staan er bol van. Ik heb besloten het nog één keer te proberen, maar waarschijnlijk is het gewoon 30 euro door de plee.

Lees maar eens wat er kan gebeuren als ze los komen en wat voor fratsen moeten uithalen om het toch te laten werken. Dit gaat weliswaar over accelero twin turbo, maar dat is hetzelfde principe van koelblokjes:

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 10 december 2009 10:45]

Hoi Nollekeuh,

Uiteraard is dit alles gebasseerd op een mening, waarvan de mijne was dat het allemaal goed verliep. Cruciaal bij het installeren van de Musashi is denk ik dat je de VRM's erg goed schoonmaakt met alcohol of iets dergelijks en de boel stevig aandrukt bij het monteren. Tot op de dag van vandaag heb ik er zelf (en daar moet ik mijn mening op basseren) nog geen enkel probleem mee gehad en werkt het als een zonnetje!
Het koelvermogen (mits goed gemonteerd) is gewoon subliem.
Leuke review. Een 'VGA CPU' wordt echter een GPU genoemd :

Central Processing Unit

Graphics Processing Unit

Verder zou je misschien nog een foto toe kunnen voegen van de videokaart plus koeler in je systeem.
Dat had ik ook willen doen, maar je kan maar 4 afbeeldingen aan het bericht toevoegen, gemiste kans voor tweakers dus.. misschien een idee om het aantal afbeeldingen op te schroeven!?
Super review! Bedankt voor de info ;)
Kort vraagje, enig idee of deze ook gecombineerd kan worden met een HD4890? :D
Moet volgens mij wel kunnen ja, als je er op googled ('4870 musashi'), dan zijn er meerdere mensen die het gedaan hebben. Lijkt me wel dus.
Voor HD4890's (en HD4870?) laat je over het algemeen de backplate toch zitten? Backplate op de kaart voor de VRM's en het geheugen. Deze of concurrerende koeler op de GPU en dan gaan?

Ooit geprobeerd met een Twin Turbo maar niet gelukt, temperaturen bleven omhoog schieten na 5 a 10 minuten gebruiken. Ben dus erg geneigd om deze Musashi nog eens te proberen (als ik ook mn P183 kast heb voor wat meer airflow ipv mn oude waardeloze skytower Chieftec) maar ben bang dat het weggegooid geld is.
Je bedoelt de stock cooling plate?
Dat staat zelfs op de site: *¹ It is recommended to use the heatsink-plate coming with the original cooler to cool the VR/MosFET

[Reactie gewijzigd door DOEBI op 25 juli 2010 23:00]

Zelf heb ik ook een P183, werkt als een zonnetje met de goede airflow. Zeker geen weggegooid geld, je zal het zien!
Nette review hier hebben we wat aan.
top review! bedankt voor de moeite!