Specificaties 15,4" (1440x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VGN-BZ13XN Review

_wolf_ 7 september 2009, laatste update op 30 oktober 2012, 864 views

Sony Vaio VGN-BZ13XN

Pluspunten

• Zeer scherp beeldscherm (zelfs in de zon)
  • Gaat 4 uur mee op accu
  • Metaal achtige behuizing van het scherm met sterke goed in het design verwerkte scharnier punten
  • Wordt niet of nauwelijks warm
  • Heldere en duidelijke beelden van de Webcam
  • Snelle instalatie tijden
  • Hoge kwaliteit speakers (voor laptops dan)

Minpunten

• Harde schijf/koeler maken bij intensief gebruik veel geluid. Het is niet storend maar duidelijk hoorbaar.
  • Het toetsenbord is iets verlaagd mits niet gewend kan dit veroorzaken dat je soms net op de verkeerde toetsen zit.
  • Opladen duurt lang
  • Geen HDMI aansluitingen
  • Plaatsing usb aansluitingen soms onhandig
  • Redelijk prijzig gezien grafische kracht

Specificaties
  • Merk : Sony Vaio VGN-BZ13XN
  • CPU Type : Intel Core 2 Duo Mobile P8600 (2,4gig)
  • Moederbord Chipset : Intel Mobile GM45
  • Geheugen Grootte : 4GB (DDR2 SODIMM)
  • Video Chip : Intel GMA 4500MHD (D-Sub VGA video uit)
  • Scherm : 15.4" (1440x900 WXGA+)
  • Hardeschijf : 320GB 5400rpm
  • Optische Drive Type : DVD+/-RW DL
  • Verbinding (USB/FW) : Firewire 400, 3x USB 2.0
  • Verbinding : 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n, LAN 1Gbps, Bluetooth 2.0 en Modem
  • Card Interface : PCMCIA
  • Laptop extra's : Cardreader, Webcam
  • Besturingssysteem : Windows Vista Business
  • Gewicht : 2.7kg
Uit de doos
In augustus 2009 heb ik deze laptop gekocht. De eerste indruk van de machine is de behuizing. Het scherm is van een metaal achtige materiaal gemaakt met grote scharnier punten die in het design van de laptop zit verwerkt. Het scherm is metaal maar dit geld niet voor de rest van de laptop. Dit blijkt een plastic achtige vorm te hebben waarbij een verlaagt toetsenbord. De accu is wat breder als bij mijn vorige laptop (een HP Compaq6120NC) en klikt in tegenstelling tot de HP moeiteloos in de laptop. Het formaat is 15,4 inch wat neer komt op een 15,1 inch maar dan in breed beeld formaat. Hierdoor heb je als je achter de laptop zit het idee dat je op een veel groter systeem aan het werken ben dan dat het daadwerkelijk is. De laptop is redelijk licht wat waarschijnlijk te danken is aan de plastic behuizing. De laptop kantelen gaat ook makkelijk aangezien alle verbindingen aan de zijkant zitten.

Eerste gebruik
De accu eenmaal geplaatst en de computer aangezet komt bij het opstarten het windows vista logo naar boven *zucht* De laptop start vrij snel op ongeveer net zo snel als mijn oudere windows laptop. Ik heb het opstarten op 72 seconden geklokt (welke nog te verbeteren is door vista te tweaken). Een maal opgestart valt het op de hoeveelheid programma's die Sony er extra bij op gezet heeft. Sommige nuttig zoals de programma's van sony zelf om het product te registreren en een korte handleiding door de laptop. Anderen storend zoals trial versies van office en een antivirus programma van een groot antivirus bedrijf.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik schrok op het moment dat mijn harde schijf ging indexen. De voorheen stille laptop begon opeens duidelijk hoorbaar geluid te produceren. Met als gevolg dat ik mijn laptop op pakte om te kijken of er misschien iets tegen de van aan zat. Op dat moment schakelde de laptop uit want deze heeft val sensoren bij de harde schrijf waardoor deze uitgeschakeld wordt.
Wat ook gemeld moet worden is dat je even moet wennen aan de plaatsing van het toetsenbord. De toetsen zitten lager dan je polsen. Voor de mensen die dit niet gewent zijn krijg je de eerste paar keer dat je de laptop gebruikt dat je onbewust soms verkeert tikt. Dit is echter een ongemak wat snel over zal gaan.

Installaties nieuwe software
Een van de meest opvallende eigenschappen is dat deze laptop zeer snel software installeerd. Ik heb de sony naast een niet nader te noemen merk laptop gezet met de zelfde specificaties. De sony was steeds bij grote applicaties een 5 tot 10 seconden sneller bij initialiseren en installeren. Echter wat wel weer tegen viel was de tijd waarin de laptop uit gaat. Vooral in het begin toen ik nog niet aan windows vista gewent was heb ik heel lang naar het beeldscherm lopen staren van wanneer gaat hij nou uit.

Accuduur
De accu duur is verbazend goed bij deze laptop. Met een kleinere 4cells laptop trekt deze accu op de hoogste prestaties 3 uur op accustroom. Bij het minder helder zetten van het beeldscherm kan dit oplopen tot 4 uur. Af te raden is om de accu instellingen te veranderen. Er is een duidelijke terug gang van prestaties als je dit met de voorgeinstalleerde software van sony doet. De toevoeging hiervan is helaas genoeg wel bijzonder weinig (een half uur extra stroom maximaal)

Scherm kwaliteit
Als je gewent ben om op een mat scherm te werken zeg ik er bij dat als je jezelf in spiegel beeld ziet als je jezelf niet concentreerd op het beeldscherm dat het nogal storend kan zijn. Voor de mensen die zichzelf graag in de spiegel zien zou dit een plus punt kunnen zijn. Opvallend bij dit beeldscherm is wel dat zelfs als de zon er vol op in schijnt dat alles nog steeds heel helder te zien is. Echter zodra je de helderheid terug schroeft blijkt ook de duidelijkheid in de zon weg te vallen.
De laagste prestaties is voor spellen. Deze laptop is duidelijk ontworpen om niet als spel platform gebruikt te worden maar als een machine waar veel en lang aan gewerkt kan worden. Hierdoor is het voor mij een optimale oplossing. Maar voor mensen die het systeem willen kopen om zware spellen te spelen raad ik aan om verder te kijken naar een alternatief.

Aansluitingen en extra's
Alles wat je op een moderne laptop verwacht zit er in op uitzondering van een HDMI aansluiting. Een van mijn motivaties was een PCMCIA aansluiting die in de zijkant van de laptop zit. De drie USB aansluitngen zitten ook aan de zijkant van de laptop. In tegenstelling tot mijn vorige laptop zitten deze redelijk voorin de laptop waardoor als je ga werken met een muis en je hebt usb apparatuur er in zitten kan dit storend werken.

Benchmarks
Door feedback waarvoor ik de betreffende persoon heel dankbaar ben heb ik de volgende benchmark uitgevoerd. Ik heb het programma Super PI gebruikt en dat leverde de volgende resultaten op.
  • 00m 00s [ 16k] 13 iterations
  • 04m 25s [ 8M] 22 iterations
  • 09m 42s [ 16M] 23 iterations
  • 21m 06s [ 32M] 24 iterations
Windows tweaks
Op een website (weet niet of het toegestaan is maar doe het toch) vistatweaks.nl staan een hoop nuttige tweaks om vista beter te maken. Hoewel het niet echt nodig was raad ik iedereen wel aan om dat te doen met deze laptop want de prestaties van de laptop verbeteren er aanzienlijk op. Zet vooral het indexen uit en je merkt dat alleen bij intensief gebruik de laptop geluid blijft maken. Inmiddels als de laptop het geluid maak hoor ik het niet meer. Maar voor sommige mensen zal dit een storend feit blijven.

Algemeen
Ik ben heel erg tevreden over het systeem op een paar kleine puntjes na. Ik heb geprobeerd in deze revieuw alles naar voren te brengen wat voor mensen storend zouden kunnen zijn. Echter ben ik na een tijdje dit systeem gebruikt te hebben zeer tevreden en voor iedereen die een mobiel werkstation wil hebben waar ze zware applicaties kunnen draaien zonder al te veel 3d rendering raad ik deze laptop zeer aan. Ook voor mensen die niets anders willen doen als text verwerken e-mailen, films kijken, muziek luisteren en msnen is dit een laptop waar ze waarschijnlijk nog een hoop jaar veel plezier van kunnen hebben. Voor mensen die spellen er op willen spelen moeten rekening houden met het feit dat ze toch aan het tweaken moeten op deze laptop. Maar ik kan zeggen na jaren lang fel tegenstander te zijn van windows vista, dat ik werken met vista op deze laptop toch niet erg vindt :P

Contact
Reacties mochten mensen niet eens zijn met punten of overige vragen stellen kan dat bij mijn profiel. Ik hoor graag opbouwende kritiek en dingen die niet duidelijk zijn zou ik graag verder uit willen leggen.

Update
Laptop wordt heet, fan maakt steeds meer geluid. Mogelijk een defect, machine blijft verder perfect functioneren. Inmiddels windows 7 op geinstalleerd.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-BZ13XN?

Zou je er een paar foto's bij kunnen zetten?
En misschien een benchmark als superPi kunnen draaien.
Het noemen van de hardware in de laptop zou ook interessant zijn.
Verder een goede review :D
Ik vind dit een zeer dure laptop voor wat je krijgt, de meeste vergelijkbare zitten toch in de 600-700 range.

Zelf eind Juni gebruik gemaakt van een Dell aanbieding, een Dell Studio 1555 (P8600, 4GB DDR-800, 500GB Western Scorpio Blue, HD4670, 15,6" WLED 1366768) voor uit eindelijke € 611,- waarvoor ik met Windows en Works nog ongeveer € 80,- in totaal terug heb gekregen.

Edit: huidige prijs van mijn laptop is € 824,- toch wel nut gehad die aanbieding + coupons, neemt niet weg dat deze laptop dan nog ruim 300 euro duurder is en grafisch veel zwakker.
dat ik werken met vista op deze laptop toch niet erg vindt
Licentie terug sturen en binnenkort Windows 7 er op zetten is mijn advies, dat werkt pas fijn!

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 7 september 2009 14:35]

bedankt voor de tip PaddoSwam en ben ook van plan zodra de software waarmee ik werkt gegarandeerd onder windows 7 werkt windows 7 er op te zetten, al moet ik zeggen dat ik zelf wel een lagere prijs betaald heb dan hier staat namelijk 1000 en ik krijg nog eens 50 euro van sony terug :P . Nog steeds aan de redelijk dure kant. Dit had ik er nog niet bij gezet bij de minpunten bedankt voor je hulp. Maar inderdaad grafisch is deze laptop niet erg sterk. Maar daar had ik m dan ook niet voor gekocht. Wat betreft de foto's opblaashaas ik heb geen digitale camera dus moeten ze eerst ontwikkeld worden :P