Nexus Edge Review

sweetdude 13 september 2009, 3.152 views

Nexus Edge

Pluspunten

• stil
  • koeling (3x 14cm fan standaard)
  • uitbreidingsmogelijkheden

Minpunten

• plastic aan de voorkant
  • power dome boven op

Algemene beoordeling
Ik ervaar de kast als goed. Ze is lekker groot, degelijk gebouwd en ze ziet er mooi uit. Waarom ze niet zeer goed is kunnen jullie in onderstaande review lezen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast is solide gebouwd. De wanden zijn van staal en bekleed met geluidsisolerende foam. De voorkant is het mooiste. De geborsteld aluminium deur met gepolijst streepje ziet er schitterend uit. Lekker strak zonder tierlantijnen. Het is echt zonde dat de zijkanten niet hetzelfde zijn als de deur, dit zou de kast echt af hebben gemaakt Achter de deur zit 1x3,5" en 8x 5,25" bays (eigenlijk 12, er vallen er 4 weg voor de HD cage die dwars erin zit beneden). Het gedeelte waar de deur in valt is beduidend minder degelijk uitgevoerd dan de rest van de kast. Het kozijn, als je het zo mag noemen, is van plastic en heeft moeite om op zijn plek te blijven zitten als je de deur open doet. Dit is echt een verbeter punt deze zou ook in staal of aluminium uitgevoerd mogen worden, dit haalt het niveau van de kast echt naar beneden. Hierdoor krijgt dit punt ook een voldoende en geen goed of hoger.
Van binnen ziet alles er goed uit veel afgeronde hoeken dus je haalt je handen niet snel open. Ik heb nog niet al te veel tijd erin doorgebracht dus het kan best zijn dat er nog een randje ergens zit wat me nog niet is opgevallen.

Inbouw- mogelijkheden
Er zijn voldoende inbouw mogelijkheden. Er is ruimte genoeg voor een ATX moederbord. Er kunnen 9 schijven in gehangen worden en eventueel 8 cd spelers (al zal het dan wel wat krap gaan worden iv de kabels. Maar voor een standaard opstelling meer dan genoeg. Ook zijn er voldoende ventilatoren aanwezig en zijn er uitsparingen voor de waterleiding de kast in en uit te laten lopen.

Koelings- mogelijkheden
Er zitten standaard 3x 14cm ventilatoren in, 1 trekt de lucht aan de voorkant beneden naar binnen en 2 stuks trekt hem aan de achter en bovenkant eruit. Ik heb ervoor gekozen om er nog optioneel een 12cm exhaust erbij te plaatsen aangezien deze recht achter de CPU koeling zit om zo de warmte daarvan weg te zuigen.
Waterkoeling behoort tot de mogelijkheden, er zijn 4 slang openingen aan de achterkant.
Ik had mijn twijfels na de berichten op GoT gelezen te hebben maar de koeling en airflow valt me alles zins mee. Mijn meting met een weekeinde prutsen met de volgende config:
AMD 955 (3,2Ghz) met Sythe Mugen 2 koeler
Asus m4a78T-E
MSI 4870 1Gb
Idle: CPU 37oC Mobo: 35oC
Load: CPU 45oC Mobo: 40oC
Omgevings temperatuur onbekend, ik schat zelf zo'n 24 graden.
met Cool n Quit zakt de idle temperatuur van de CPU trouwens tot 34oC maar dan schakelt hij ook terug tot 800Mhz.
De algemene indruk dat de airflow slecht zou zijn valt mij goed mee. De temperaturen zijn niet extreem bij normaal gebruik tot nu toe.

update 13-09-2009
Ik ben nog wat verder aan het testen geweest met name wat de airflow betreft. met de kast open en cool 'n quit zakt de idle temperatuur nar een aangename 29oC. Onder load blijft de CPU temperatuur echter rond de 45oC hangen. Waardoor ik niet kan zeggen dat er een slechte airflow is.

Vormgeving
Zoals al eerder vermeld, de voorkant ziet er erg gelikt uit met het geborstelde aluminium en zilveren gepolijste streep over de voorkant. De power dome aan de bovenkant ziet er minder fraai uit. De functionaliteit ontgaat me een beetje en hij breekt hett voor de rest strakke design wat af.

Installatie- gemak.
Ik heb de kast voor ge´nstalleerd gekocht en kan hier weinig over melden. Beide zijkanten zijn verwijderbaar met duim schroeven en van binnen zitten de HDD cages goedbereikbaar geplaatst. Tevens zijn er een flink aantal rails bijgeleverd om eventueel extra harde schijven of cd spelers mee te monteren. er is een uitsparing in de moederbord tray om de modernere koelers te kunnen bevestigen met een backplate.

Modbaarheid
Ik heb niets gemod, dus hier kan ik geen uitspraak over doen.

Kwaliteit van voeding
De kast komt standaard zonder voeding. Ik heb zelf gekozen om een Cooler Master Silent Pro M700 erin te zetten.

De prijs is goed voor een big tower met een mooi uiterlijk en standaard 3 stille case fans. Hij hieeft hier en daar zijn min puntjes maar al met al is de prijs kwaliteit goed te noemen.

Heb jij ook een Nexus Edge?

Een foto van die power dome zou welkom zijn kan me nu geen goed beeld vormen en niet zo veel zin om het op te zoeken, 3/5 sterren voor mij nu, maar ik beoordeel hem straks pas.
Ik heb een 3de foto toegevoegd. Je ziet hem trouwens ook op de 2de foto uitsteken.
Ik heb deze kast zelf ook en ben er erg over te spreken. Maar ik kwam wel 2 minpuntjes tegen tijdens het inbouwen van mijn spullen.

Ik heb in de kast o.a zitten:
Asus P7P55D Pro
Sapphire Vapor-X HD5870 1GB GDDR5 PCI-E
be quiet! Darkpower Pro P8 750W

De pluspunten voor mij zijn:

Hij is heel erg stil, mits je de q-fan optie, of wat het dan ook tegenwoordig heet van asus, gebruikt. En omdat de videokaart ook heel erg stil te noemen is, is de kast in zijn geheel in idle stand bijna geruisloos, en in load maar een klein beetje hoorbaar.
Omdat het zo een enorme joekel is, is het inbouwen een eitje. Maar hier kom ik ook bij mijn minpunten.

De minpunten:

Je kan op dit moment in mijn kast een pijl afschieten met de voedingskabel voor de cpu, omdat deze eigenlijk te kort was. De voeding zit helemaal onderin en de kabel moet op het moederbord helemaal bovenin. Ik moest mijn videokaart er weer uithalen om de kabel er onderlangs te krijgen, anders haalde die het niet. Ik had wel rekening gehouden met de lengte van de brede ATX powerstekker die ook op het moederbord moet, maarja, ze moeten er wel allebei op anders boot ie niet.
Ander minpuntje is het "tool-less" klepje om je pci kaarten vast te zetten. Hier had ik weinig vertrouwen in en gebruik ik ook gewoon schroefjes.

Over de power dome: ik vind het juist heerlijk. Ik had hiervoor een kast waar de powerknop achter het deurtje zat. Dus steeds deurtje open, deurtje dicht. Nu zit het bovenop en vooraan, wat ook handig is voor de usbpoorten.
Wat zelf gemaakte foto's zou erg fijn zijn ja!
Excuses, ik heb de review net zelf in elkaar gedraaid en nog geen kans gehad om foto's te maken. Als ik komende week tijd heb zal ik deze maken en toevoegen.

Heb je nog bijzondere vragen of eisen aan de foto's?
Kun je nog wat meer vertellen en laten zien van je kabelmanagement. Ik ben vooral benieuwd of je langere kabels nodig had. Of als je die niet nodig had, hoe netjes het geheel zit.
maar is die voorkant echt van plastic want op de site van die case staat dat het van
aliminium is

mvg
Ik heb deze kast zelf ook, en inderdaad. Ik heb nog achteraf even naar de computerboer moeten rijden voor een verlengkabeltje van mijn voeding.
En de voorkant "is" van aluminium moest je het zo stellen, het deurtje dan toch. Het kozijn van het deurtje is alleen in plastic, en daar moet ik ook gelijk in geven dat dit vrij brak uitgevoerd is.
Ik mijn "nas" gisteren overgebouwd in deze kast, omdat de Antec P180 te klein werd.

Dat "kozijn" komt inderdaad erg makkelijk los, Dee eerste paar keer toen ik de voordeur open trok, kwam het gelijk mee.
Maar dat is vrij makkelijk op te lossen. Het slot van de voordeur zit in het kozijn. De lip op de voordeur zit vastgeschroefd met twee kleine schroefjes. Als je het bovenste schroefje los haalt, en de onderste wat speling geeft, kan je de lip laten zakken.
Nu werkt het slot alleen op het kozijn, en niet meer op de voordeur.

Voor de rest is het een netjes afgewerkte kast, met veel storage ruimte en stil. Hij is vrijwel even stil als mijn p180 kast.
Dank voor de tip! Heb de kast sinds gisteren ook.
Werkt zo wel beter ja!

Het kozijn kwam bij mij idd ook mee bij het openen van de deur, met als gevolg dat een van de twee klemmen waarmee het kozijn aan het frame vast zit is afgebroken. Zonde...
Nexus maar een mail gestuurd, gevraagd of ik een nieuwe klem kan krijgen.

Ook ik had last van een te korte 12v kabel, maar een verlengkabel besteld.
En tot die tijd ligt de voeding maar los in de kast. :+
Heeft Nexus nog gereageerd hierop?