Addonics Gigabit Ethernet ExpressCard Adapter Review

jbouwh 7 september 2009, 584 views

Addonics Gigabit Ethernet ExpressCard Adapter

Pluspunten

• Brede ondersteuning: Gebruik op Windows en Linux zonder externe drivers.
  • Snelle kaart door PCI-express poort.
  • Relatief goedkoop t.o.v. alternatief van Belkin/Linksys.

Minpunten

• Geen hotplug mogelijkheid onder linux.
  • Kaart kan aardig warm worden.
  • In een 54 mm slot kan de kaart gemakkelijk gaan schuiven (dit is overigens meer een generiek probleem vermoed ik).
  • Beperkte ondersteuning vanuit de leverancier.

Heb deze kaart inmiddels een paar weken in mijn bezit. Aangeschaft vanwege het ontbreken van een Gigabit poort op mijn Dell Inspiron 1721. Ook Belkin en Linksys leveren een soortgelijke kaart, allen zijn deze een stuk duurder. Helaas de markt wat dit type kaart betreft beperkt. Begrijpelijk: In veel hardware is immers al een Gigabit netwerkkaart ingebouwd.

De kaart werkt zonder extra drivers op windows XP, Vista en 7 :) .
Daarnaast gebruik ik deze kaart ook in combinatie met OpenSUSE 11.1 (64bit).

De gebruikte chipset is van Marvell. De kaart wordt herkend als een een 'Generic Marvell Yukon chipset based ethernet controller '.

De kaart wordt onder Linux ondersteund. Nadeel onder Linux is dat deze kaart niet hot pluggable is. Linux moet worden gestart met de kaart in het systeem. Daar staat wel tegen over dat ik ook onder Linux geen extra drivers nodig had.
Deze zijn overigens wel te downloaden. Zie: http://www.marvell.com/products/pcconn/yukon/index.jsp voor ondersteuning. Ik moet zeggen dit ik deze drivers niet heb geprobeerd.

De ondersteuning die Addonics biedt is beperkter (Linux wordt b.v. niet genoemd ;( ):

De kaart werkte ook prima i.s.m. met de Seagate DiskWizzard (Acronis).
Doorvoersnelheden van 30 MByte/s gemeten, maar ik vermoed dat een hardeschijf de echte bottleneck was.

• Dell Inspiron 1721
  • Windows 7

Heb jij ook een Addonics Gigabit Ethernet ExpressCard Adapter?