Specificaties Rad. HD4870 (750MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R4870-MD1 Review

Niosus 6 september 2009, laatste update op 6 september 2009, 1.030 views

MSI R4870-MD1

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteit
  • DirectX 10.1
  • goed overclockbaar
  • gratis spel

Minpunten

• fan maakt veel lawaai op 100%
  • binnekort nieuwe serie met meer features
  • redelijk groot
  • 2 PCI-e 6pins connectors nodig

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Systeem:

Intel Core 2 Quad Q8400 @ 2.66Ghz
4GB DDR2 800Mhz
MSI P6NGM moederbord (PCI-e 1)
1TB HDD @ 7200RPM
Win7 RC 64bit
Catalyst 9.8

anderhalf jaar geleden heb ik mijn eerste PC gekocht die bedoeld was om mee te gamen ( toen nog redelijk cusual). Ik heb toen een 8600GT met 256MB VRAM gekocht samen met een 2.4Ghz dualcore. Nu dat ik recentere en zwaardere games speel dan toen begon mijn 8600GT achter te lopen.

Dus ik ging op zoek naar een grafische kaart voor mijn budget (150-200 euro. Belgische prijzen) en ik kwam uit op een GTX260 of een HD 4870. Omdat de GTX260 core 216 meer dan 200 kostte in de winkel waar ik ga heb ik de HD 4870 gekocht. voor 180 euro bijna even snel als de GTS260 core 216 die 40 euro meer kost was het niet moeilijk kiezen. Ook 1GB GDDR5 ipv 896MB GDDR3 ram is een groot voordeel.

De versie die ik heb gekocht kwam in een doos met een tomb raider: underworld thema. Toen ik de doos opendeed zat het volledige spel er ook bij. Een goed spel met mooie graphics dus dat is zeker goed mee genomen :).

De kaart ondersteunt DX10.1. Dit betekent dat zelfs met de nieuwe DX11 die eraan komt hij een deel van de DX11 functies ondersteunt (tesselation etc). Ook is DX10.1 efficienter dan DX10.

Het installeren in mijn PC ging vlot. Pas wel op als je een kleine case hebt dat je harde schijven niet in de weg steken, ik had hier gelukkig geen last van meer het was wel even schrikken toen ik zag dat ik geluk had ;). De kaart heeft 2 PCI-e 6pin connectors nodig en gebruikt 2 slots. Het heeft een DVI, VGA en HDMI aansluiting

Bij de eerste boot was de resolutie natuurlijk 800*600, maar Aero werkte wel. Dit zegt natuurlijk meer over Win7 dan over de kaart. Het is wel veel handiger als je de resolutie meteen op 1680*1050 in mijn geval kan zetten. De drivers installeerden zonder problemen. Ik heb ook meteen daarna de laatste versie van de AMD site gedownload.

De grafische kaart overklokt goed, je geraakt met gemak aan het max dat de ATi OverDrive toelaat: 790Mhz ipv 750 en 1000Mhz als memory clock ipv 900. dit komt uit op ongeveer 65C onder load terwijl de fan draait op 70%

Ik heb geen benchmarks van mijn vorige kaart, maar aangezien ik mijn hele systeem heb aangepast is dit ook niet relevant.

Alle spellen buiten GTA4 draaien perfect op de hoogste instellingen, zelfs met 4/8x AA.

Crysis warhead: Alles op Max 1680*1050 Geen AA: 25fps gewoon rondrijden en schieten,drops 20 tijdens felle actie. Als je echt een graphics whore bent kan je nog 2xAA opzetten, dan zit je rond de 20 met drops naar 15. Dit is nog maar net speelbaar tijdens felle actie. Ik speel het meestal op 1280*800 4xAA Meestal boven de 30fps, zeer af en toe eens een drop naar 25fps.

Call of Duty 4: Alles op hoogste, 1680*1050, 4xAA 150-200 FPS, gaat richting 100 als er meer dan 3 smokes tegelijk op het beeld komen.

De resident evil 5 benchmark geeft bij alles op het hoogste en 4x AA 35fps, hier en daar gaat het eens naar 20 fps maar telkens maar voor enkele seconden.

GTA4: dit spel loopt echt slecht, het enige verschil met mijn 8600GT is dat ik de textures op high kan zetten, de rest op medium ipv low en de balkjes op 40% ipv 20. Dan haal ik 25fps met een beetje geluk. Tijdens regen loopt dit terug naar 15. De settings lager zetten maakt weinig uit, ik kan ook de setting een pak hoger zetten en dan maar een paar fps inleveren. Maar hoger dan dit is het niet speelbaar.

De geluids- en warmteproductie is zeer goed. Tijdens idle klokt hij zichzelf terug naar 500Mhz en draait de fan op 37% en is de temperatuur 45C. in idle hoor je hem bijna niet. Bij mij wordt hij volledig overstemt door de CPU cooler (standaard intel cooler in idle). Als ik de fan op 100% zet maakt hij wel redelijk wat lawaai ( doet me denken aan een microgolfoven kwa geluidsproductie). Vanaf ongeveer 75% begin je hem duidelijk te horen. Vanaf ongeveer 85-90% begint het geluid onacceptabel te worden. Onder load draait de fan op 70% en is het geluid "laag" genoeg om niet storend te zijn.

Conclusie:

Een goede kaart voor een zeer goede prijs. voor 180 euro (in nederland minder dan 150) heb je een kaart die alles met gemak slikt en in de toekomst zeker ook nog meekan. Als je wat meer geld over hebt ( een euro of 300) kan je best even wachten met een kaart te kopen. In september 2009 komt de nieuwe HD58X0 reeks uit met de nieuwe DX11, maar voor iemand die gewoon alles wil kunnen draaien is deze kaart perfect

Heb jij ook een MSI R4870-MD1?

GTS260 core 216

het is een gtX260

maargoed maakt niet,

iig waarom gebruik je pci-e 1?

wel enigszinds goede review heur;)

plaatjes?

waarom min punt 2 pci-e 6pins nodig das nog weinig en bijna elke nieuwe voeding heeft dat al
och ja dat klopt. Heb onlangs bij een vriend een gtS250 geinstalleerd, maar vanaf de 260 is dat GTX.

En die PCI-e 1 komt omdat ik men orginele moederbord heb hergebruikt wegens geld op |:(

Bijna elke voeding heeft dat, maar er zijn er niet veel die er genoeg hebben voor 2 kaarten. Niet een heel groot minpunt maar is wel irritant als je er niet genoeg hebt.

Ik heb momenteel geen fototoestel bij mij, als ik er eentje vast krijg maak ik wel een paar fotootjes

[Reactie gewijzigd door Niosus op 6 september 2009 19:46]

Volgens mij doel je op PCI-E 16x 1.0 vs. PCI-E 16x 2.0 echter buiten synthetische benchmarks is er geen verschil voor zelfs een HD4870X2 dus niets om je druk om te maken. ;)
inderdaad, het nadeel van mijn moederbord is dat het maar 4GB ram kan hebben en maar 1 PCI-e slot

Dit is mijn eerste review btw