Specificaties Tower, 8 interne bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Pandora ATX Review

Foritain 27 juli 2016, laatste update op 26 mei 2017, 960 views

BitFenix Pandora ATX

De Pandora ATX is een leuke behuizing. Ontwerp is net even anders, interieur is super, en hij is ook niet overdreven groot of breed. Wel is de concurrentie rond dit prijspunt moordend waardoor je graag nog wat zwaardere panelen zou zien, geluidsdemping, een fan hub of nog 'iets' meer onderscheidends.

Pluspunten

• Solide en vooral prettig interieur met o.a. slimme opslag en koelopties, en een grote en goed uitgevoerde PSU cover.
  • Indeling helpt je een build te maken die er door het venster uitstekend uit ziet
  • ICON display, een programmeerbaar TFT paneeltje, is een leuke en opvallende feature
  • Opslag- en koelmogelijkheden met het oog op game pc's ruim.
  • Degelijke uitvoering basisfeatures: stoffilters, kabelmanagement, twee ventilatoren, USB 3.0
  • Eventueel leverbaar in gesloten versie of goedkopere Core versie zonder TFT paneel en een ventilator minder.

Minpunten

• Zijpanelen zijn wat dun. Tel daarbij de wat lichte ophanging op van die panelen en je moet je kabels achter het moederbord wel goed wegwerken om bollingen tegen te gaan.
  • Veel concurrentie in dit segment die soms meer bieden wat betreft features of bouwkwaliteit. Een fan controller of hub zou een mooie extra geweest zijn.

Review: BitFenix Pandora ATX & BitFenix Alchemy 2.0 modular cables

- BitFenix extra’s
- Inbouwen
- Conclusie

Productpagina @ BitFenix

Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat wij voor het laatst een review van een BitFenix product maakten. Het leek ook even stil, met een relatief rustige Computex 2015 van het Taiwanese bedrijf (Grote stand, weinig concreets) en weinig nieuwe producten in de maanden er om heen. Inmiddels lijkt er weer wat schot in te zitten en afgelopen Computex hebben ze dan ook veel nieuws laten zien. De Pandora ATX waar we vandaag naar kijken lieten ze overigens al wel in 2015 zien en is ook al enige tijd op de markt. Anderhalf jaar geleden bekeken we reeds de Micro ATX Pandora (of ‘Pandora’ zonder toevoegingen), een behuizing die indruk maakte met opvallende vormen, aluminium, maar ook een bijzonder smal frame waardoor kabelmanagement een pittige klus was. De ATX variant zou dat laatste moeten verhelpen door simpelweg op elk front groter te zijn, maar we zien ook dat aluminium plaats maakt voor staal, waardoor ze weliswaar dezelfde basis vorm hebben maar het toch aardig andere behuizingen zijn. We gaan kijken of deze ATX Pandora ons kan bekoren.

In deze review gaan we de Pandora ATX aankleden met wat accessoires van hetzelfde merk. Nu hebben we hun ventilatoren en LED strips eerder gezien, maar de nieuwe "Alchemy 2.0 modular cables" zijn een interessant (of in elk geval: voor de foto erg aantrekkelijk) nieuw product en gaan we ook wat nadruk op leggen.

De BitFenix Pandora ATX is verkrijgbaar voor ca 120 euro. Voor iets minder dan 100 euro is de ‘core’ versie verkrijgbaar waarbij het LCD scherm ontbreekt, en je één ventilator minder krijgt. De Pandora ATX is in tegenstelling tot zijn kleinere broer enkel in het zwart verkrijgbaar.

De features en specificaties BitFenix:

BitFenix verpakkingen zijn weinig veranderd in de loop der jaren: bruin karton, middelmatig stevig, maar schade heb ik nog niet meegemaakt dus het voldoet. We krijgen een beknopte handleiding, schroefjes gescheiden in zakjes, en vooral leuk: de optie om het logo / casebadge zelf te plaatsen (of niet).

De Pandora ATX is een pittige behuizing om op de foto te krijgen; veel mat zwart gecombineerd met een extreem reflecterend zwart deel, en feitelijk geen contrast elementen. Het ontwerp met de gebogen panelen maakt het nog altijd een uniek en direct herkenbaar model, al zien we dat het aluminium van de micro ATX variant dus plaats heeft gemaakt voor staal. Hoewel persoonlijk altijd aangetrokken tot mooi aluminium heeft staal wel het voordeel dat het simpelweg beter schoon te maken en houden is. Het hoogglans plastic in het midden is nog wel altijd erg gevoelig, maar gezien je daar normaliter niet aan of tegenaan zit is het niet echt een issue. Afwerking is best in orde, bouwkwaliteit is een beetje so-so; het frame zelf is op zich prima, maar de zijpanelen zijn wel wat dun van staal en het hoogglans plastic onder de buigingen aan de voorzijde zijn niet overdreven luxe. Of de dunnere zijpanelen een besparing zijn of een overweging vanwege de buiging weet ik niet. Algemene presentatie komt echter wel positief over.

Zoomen we wat in zien we een redelijk frontpanel met grote knoppen, maar heel veel elementen om op in te zoomen zijn er niet. Rechterkant valt ook weinig te zien, linkerkant is voorzien van een flink (kunststof) venster, materiaalgebruik is altijd goed te herkennen onder een hoek waarbij we leuke kleureffecten zien. Window kwaliteit is redelijk, afwerking in het zijpaneel is in orde, en de combinatie PSU cover met een niet getint paneel zorgt voor een goede zichtbaarheid van de componenten zonder dat je te veel ongewenste elementen ziet. Voor de achterkant is een los stuk meegeleverd welke je plaatst na je build af is om het design ook aan die kant af te maken.

Één van de opvallende elementen van de Pandora ATX (Die op de Core versie dus ontbreekt) is het LCD scherm. We hebben deze eerder besproken bij de Pandora en de Aegis, en gezien er inhoudelijk niets is veranderd vergeef mij dat ik even diezelfde plaatjes er bij haal. Een leuke feature die toch het gevoel achterlaat dat er meer in zit, want hoewel de kleurweergave leuk is, en de feature op zich inmiddels prima werkt, vallen de kijkhoeken nog wel tegen.

Verwijderen we de panelen zien we één van de grootste kritiekpunten van de behuizing. De plaatsing van de panelen met vier klik-punten maakt het verwijderen en plaatsen prettig, maar zorgt wel dat je erg moet opletten dat je geen kabels er tegen aan kan laten drukken. Zonder panelen zien we dat er flink ventilatiegaten zitten aan de voorzijde.

Intern is het een lekker strakke no-nonsense vertoning. Geen HDD bays gezien je die eigenlijk niet meer nodig hebt voor opvallende game pc’s, maar wel twee SDD’s in het zicht als je dat wilt. We zien ook dat BitFenix rekening houdt met mensen die voor custom waterkoeling willen gaan. De moderne PSU cover is een m.i. knappe toevoeging en is ook goed uitgevoerd met goede plaatsing van kabelgaten met rubberen afsluiting.

Stoffilters zijn ook van de partij, met een groot filter voorop en een filter onder de voeding. Eerstgenoemde is echter wel onhandig geplaatst zoals we eerder bij de Antec P380 ook zagen; die moet je namelijk naar beneden uit de behuizing trekken, waardoor je de behuizing flink moet kantelen voordat je hem er uit hebt. Filter op de bovenkant is ook lekker fors en toont vervolgens een zee aan ruimte tussen het frame en het filter, voldoende voor menig radiator plus ventilatoren.

Achterop zien we een flinke ruimte waar je kabels eenvoudig kan dumpen, HDD’s kwijt kan, en iets hoger zien we dat we ook SSD’s uit het zicht kunnen plaatsen. Extreem veel opslag is dus geen optie, maar voor game systemen mogelijkheden genoeg. In de prijsklasse mag het wel genoemd worden dat andere moderne luxere features, bijvoorbeeld een fan hub, ontbreken.

Om de BitFenix Pandora ATX build een beetje aan te kleden hebben we gebruik gemaakt van enkele extra’s die het Taiwanese bedrijf verkoopt. Nu hebben we de laatste jaren wat ventilatoren en LED strips van BitFenix gebruikt, maar de modulaire kabel kits zijn wel echt iets nieuws. Verlengkabels zaten al in het assortiment maar die hebben als nadeel dat je alsnog een deel van de kabel ‘niet mooi’ hebt, en de totale kabelbundel toeneemt. Geen issue in menig mega case, maar in de super smalle Micro ATX Pandora was het onmogelijk om al die kabels goed weg te werken. De nieuwe Alchemy 2.0 Modular cables zijn echter kabels die direct in je voeding gaan, waardoor je dus geen mega hoeveelheid kabels weg hoeft te werken en enkel mooie kabels hebt. Nadeel is wel dat veel voedingen verschillende pin layouts gebruiken, en je dus praktisch per voedingsfabrikant een unieke set moet verkopen. Toch genoeg interessante onderdelen aan dit product om hem een eigen plekje in de review te geven.

En dat is precies wat BitFenix is gaan doen, met sets voor populaire voedingen van Cooler Master, Corsair, Seasonic, EVGA en be quiet!. Let wel op dat je ook per merk nog goed moet letten op welke voedingen compatible zijn, want lang niet alle voedingen worden ondersteund. Verder verkopen ze sleeved kabels en connectors nu ook los voor het geval dat je zelf nog wat aanpassingen wilt maken.

Bij de verpakking valt vooral de maat op, het is namelijk nogal een doos. De achterkant verklapt ook waarom, want er zit echt een enorme riedel kabels in, met een beetje aandacht voldoende om zelfs twee builds netjes af te werken, SLI of Crossfire inbegrepen (Waarbij één systeem dan wel de 24-pin met de aanwezige verlengkabel aangesloten moet worden, maar dat is te overzien). Alle kabels zitten ook netjes in individuele verpakkingen, en we zien ook cable combs om de kabels netjes te sturen inbegrepen, een uiterst aangename unbox ervaring.

Prima dikke koperen kabels met een nette kwaliteit sleeve zorgen dat ook de kabels zelf een knappe indruk maken. Het eindresultaat is volgens mij ook echt niet mis. Toegegeven: 89 euro is niet weinig voor mooiere kabels, maar met het oog op wat een setje cablemod cables kost, of de tijd die het kost om dit zelf te maken, plus de hoeveelheid kabels die hierbij zitten en de uitvoering van het product, is het zeker een mooi alternatief op de markt. Het enige wat fijn zou zijn voor simpele builds is de optie om kleinere setjes te kopen voor wat minder, maar ik vermoed dat de distributeur dan helemaal gaat stuiteren met de hoeveelheid productcodes in het systeem.

(Meer pics in het volgende hoofdstuk ;) )

Naast de kabels voegen we ook nog wat BitFenix Spectre Xtreme ventilatoren toe, met rode LED uiteraard. Welnu, zonder testmethode (of vergelijkingsmateriaal) kan ik niet te veel over de prestaties zeggen, maar dat het voor deze review stiekem een beetje om de uitstraling draait lijkt mij wel vanzelfsprekend. De Spectre Xtreme’s zijn dan ook best opvallend om te zien, al moet je er niet te zicht op gaan zitten met je neus want dan zien we toch weinig meer dan simpel plastic, zeker niet de meest strak afgewerkte ventilatoren die we gezien hebben. Toch doet een compleet setje leuke dingen voor de uitstraling van een build, zeker met nog wat extra LED van een LED strip.

Het inbouwen is vergeleken met de micro ATX variant een verademing. De extra ruimte achter het moederbord maakt de plaatsing van de hier zichtbare build in feite een eitje, en de kabel dump ruimte onder het cover bespaart flink tijd. Je wilt nog altijd zorgen voor een beetje afwerking van de kabels achter, want de zijpanelen zijn te licht en zitten vooral te licht bevestigd om daar lui mee om te gaan, maar vanuit praktisch oogpunt is dat kinderspel vergeleken met een gebrek aan ruimte achterop. Een prima behuizing voor beginnende bouwers in elk geval.

Het eindresultaat met deze MSI X99A Gaming Pro Carbon, Intel i7 6950X, 64 GB aan Corsair Vengeance LPX, MSI GTX 1070 Gaming X, NZXT Kraken X61, zeven BitFenix Spectre Xtreme ventilatoren, twee BitFenix Alchemy Connect 2.0 LED strips en BitFenix Alchemy modular cables is m.i. niet verkeerd, en laat zien dat je in de Pandora gewoon een hele toffe build meer kan zetten. Extreem veel kabelgaten zijn er niet, dus je wilt wel echt uitgaan van een ATX bord, maar waarom je voor Micro ATX of ITX zou kiezen in deze behuizing ontgaat mij sowieso. Zorg wel voor een full size ATX bord, en geen super budget smaller model ivm de kabels.

Wat mij in de laatste jaren is opgevallen dat je, in grote lijnen, wel redelijk in kan schatten hoe een bepaalde fabrikant een behuizing uitvoert; consequent focus op specifieke elementen, en mindere trekjes zie je ook vrij structureel terug. BitFenix weet structureel dan ook wel op te vallen met ‘andere’ verschijningen en wat vooruitstrevende features. Dat zien we hier terug in onder andere de gebogen panelen, het LCD schermpje voorop waarmee je zelf je eigen logo of plaatje voorop je pc kan hebben, en het prima doordachte interieur om een strakke build neer te zetten. Ook zijn ze in de regel attent op liefhebbers van waterkoeling of gewoon ‘meer’ koeling; opties zat. De ‘BitFenix trekjes’ zijn echter ook weer aanwezig, bijvoorbeeld door sommige elementen net weer niet helemaal doordacht te hebben (of bij wijze van besparing net de puntjes op de i niet te zetten). Zo is het LCD scherm nog altijd wat aan de goedkope kant wat gevolgen heeft voor de kijkhoeken en is de bevestiging van de (iets te dunne) zijpanelen te licht waardoor je eenvoudig krommingen ziet als je je kabels niet goed strak afwerkt. Dit laatste is knullig omdat het gefixt had kunnen worden met wat meer bevestigingspunten.

Voorop staat dat je met de BitFenis Pandora ATX, zeker met de hulp van hun opvallende ventilatoren, mooie kabels of de bekende LED strips een hele toffe build neer kan zetten, en vooral het uitgewerkte interieur speelt daar een grote rol bij. Inbouw en koelopties zijn meer dan prima, PSU cover is goed uitgewerkt (groot en met voldoende gaten), ruimte bovenop de behuizing is een mooi pluspunt waar menig ATX tower niet aan kan tippen, en als dit ontwerp je aanspreekt komt er 1-2-3 geen alternatief bovendrijven die er echt op lijkt. Ergens vind ik de move van aluminium naar staal jammer, maar het zorgt ervoor dat de grotere ATX variant niet duurder is geworden dan de kleinere alu variant, en het heeft stiekem wel voordelen voor het onderhoud terwijl je, zeker zonder goed licht, er niet heel veel mee verliest. Hoewel het materiaalgebruik de Pandora vervolgens meer ‘dertien in een dozijn’ maakt blijft de vormgeving gelukkig ‘anders’ genoeg. Feit blijft echter dat je voor hetzelfde geld veel alternatieven op de markt hebt die vergelijkbare features bieden (zoals een PSU cover) of zelfs meer (PWM fan hub, meer ventilatoren) terwijl de gemiddelde bouwkwaliteit in deze klasse zeker niet onder doet voor wat BitFenix hier neer zet. Wel ben ik een voorstander van meer keuze wat ‘iets kleinere’ ATX torens betreft, want de Pandora is redelijk bescheiden afgemeten in een veld van fysieke reuzen. Ik vind de Pandora ATX uiteindelijk wel een stap in de goede richting vanaf de kleinere variant, vooral wat het inbouw en afwerk gemak betreft, maar de kicker van de conclusie van de originele Pandora blijft grotendeels gelijk: Als je je aangetrokken voelt tot dit ontwerp kan je er echt iets moois van maken, maar laten we het ontwerp los dan staat de Pandora onder flinke inhoudelijke druk van andere ~120 euro behuizingen.

Vind je deze review leuk? Een reactie of een nominatie in het 'review van de maand' topic (volg de banner hieronder) doe je ons een groot plezier mee! Liefdesverklaringen, vragen om weersvoorspellingen, alu-hoedjediscussies over spyware in producten of opbouwende kritiek uiteraard ook zeer welkom!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een BitFenix Pandora ATX?

Is je zoon ook onderdeel van de reviewclub?
Doel je op de 'wij'? :D Beetje gewoonte geworden sinds de dame en ik praktisch alles samen doen :) Kleine mannen doen soms mee inderdaad, maar gezien de leeftijden (3y en 3m) vooral op gebied van duurzaamheid testen :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 27 juli 2016 21:34]

Ik wist niet dat je vrouw ook meedeed :)
Ik zou er denk ik niet mee weg komen als het geen gezamelijke activiteit was geweest gok ik zo :D Volgens mij zijn de foto's in de loop der jaren wel wat verbeterd wat gerust aan haar toegeschreven kan worden, en nog makkelijker voor een review: je hebt meteen twee ervaringen om te verwerken in één stuk tekst :D
+3 voor wederom een klasse review, kast is absoluut niet mijn style , helaas :)
Dank je! En over smaak valt niet te twisten he :D
En nog opgemerkt bij de "buren" in hun conclusie ;)
Een uiterst sympathieke aanpassing van ze :D Altijd leuk als het gewaardeerd wordt toch :D
Hele goede review weer! Een dikke +3! _O_

Gaaf gedaan met die kabelbinders, dat ziet er strak uit.
Ik heb een vraag betaal je 111 alleen voor de Case van de computer ?
En de standaard fans en het lcd scherm voorop. De hardware intern uiteraard niet :p