Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Cosmos 1000 Review

Dofke 5 september 2009, laatste update op 7 september 2009, 1.660 views

Cooler Master Cosmos 1000

Pluspunten

• Grote case met veel inbouwmogelijkheden.
  • Voorzieningen voor waterkoeling.
  • Handige manier voor zijpanelen te openen (klepje)
  • zijpanelen zijn "geisoleerd"
  • ziet er degelijk en "strak" uit.
  • je kunt de case met de "handvaten" bovenaan dragen, deze zijn stevig genoeg.

Minpunten

• behoorlijk zwaar (is hoofdzakelijk van staal)
  • kabelmanegment kon beter (zeker voor zo een grote case)
  • zijpanelen sluiten niet perfect (zeker niet als er iets tegenaandrukt)
  • case heeft de neiging om (ligt) te vibreren op sommige frequenties

motivatie:

Was een beetje uitgekeken op mijn Antec P182.
Maar vooral had ik wat meer ruimte nodig om mijn waterkoeling in herbergen.
Houd ondermeer van "strakke" cases zonder al teveel gedoe.
De Cooler Master Cosmos 1000 voldeed hieraan.
Had ook cases van Lian li overwogen, maar na overweging van de prijs/leverbaarheid toch maar voor de cosmos 1000 gegaan.

Wat je krijgt:

Case komt in een forse doos (met opdruk :p)
Er wordt wel wat bijgeleverd.

Het aluminium doosje met de schroefjes/colsonbandjes/schroevendraaiers is een leuk extraatje.
De extender voor de 12V moederbord is geen overbodige luxe.
De lange kunstof "goot" is voor over de GVA kaart te zetten om de luchtgeleiding te optimaliseren.
Kon bij mij niet geinstalleerd worden door de waterkoeling (darmen zaten in de weg)

De bijgeleverde fans hebben echter nooit gedraait (12V aansluitingen weet je wel)
Let op de stoffilters onderaan.

Vrij volledig pakket dus...niet extreem...maar alles zit erbij wat erbij moet zitten.

Het inbouwen

Daar deze case bedoelt was voor waterkoeling moest er behoorlijk wat in.
Namelijk één 280 rad en één 120 rad, pomp, 4HDD's, reservior enz.

Het inbouwen verliep vrij vlot.
Minpunt is het niet verwijderbaar moederbordtray, maar dat is niet onoverkomelijk door de extra ruimte die je hebt (kan E-ATX in namelijk)
Ook is er geen opening voorzien achteraan je processor in de moederbordtray , zodat het vervangen/upgraden van je koeler vrij vervelend is.

De plek waar je de raisers moet schroeven voor je moederbord, staat vermeld op een stuk papier dat op de moederbordtray plakt.
Op het tray zelf staat echter niets vermeld (een gemiste kans, het erin-stansen had me een kleine moeite geleken)
Maar goed, de 280 rad zit vanboven...de 120 rad vanonder (deze paste niet niet in de achterste opening)
Montage verliet vlot....al ging er vrij weinig plaats overblijven tussen moederbord en bovenste rad.

Moderbord montage verliep vrij vlot....op het geklungel met bovenste schroeven na door de krappe plaatsing van de bovenste rad.

wat verder in de inbouw zag het er al zo uit:
(let op de knoeiboel door het mindere kabelmanegment..daarover later meer)

De Hd's zijn gemakkelij in bouwen met houders.
Voor mijn 2.5'' Vertexen moest ik wat improvisen om ze netjes en "vast" erin te bevestigen.
Het bevestigingssysteem van CM staat alleen montage onderaan de HDD toe.

Kabelmanagement is maar matig echter.
Je zou denken dat een zo grote case een makkie zou zijn om je kabels weg te werken, maar dat valt nogal tegen.
de ruimte achter het moederbord (tussen het zijpaneel en moederbordtray dus) is nogal smal.
De middenstijl is daarbij ook niet echt behulpzaam...iets meer strategisch geplaatste openingen en meer tussenruimte zouden wonderen gedaan hebben.

Eindconclusie

Ondanks de minpunten toch een mooie case met veel inbouwmogelijkheden.
De zijpanelen zijn eenvoudig te openen met een hendel, maar perfect is het systeem toch nog niet.

Kabelmanagement is matig maar zeker ook geen probleem...je hebt de ruimte (en het is toch een gesloten case :p , maar is toch een aandachtpuntje voor Cooler master.
Ook durft de case een beetje resoneren (is vrij miniem) dit wordt bij mij veroorzaakt door de bovenste 140mmm fans...dit kon probleemloos opgelost worden door met het toerental te spelen.
Maar geeft toch aan dat er nog iets schort met de topconstrucktie.

Zoek je dus een "strakke" case waar je niet al te veel zoekt aan te modden en veel inbouwmogelijkheden,
is deze Cosmos 1000 zeker een goede kandidaat.

Edit 1 (foutje gefikst met foto's...eerste keer :p)
Edit 2 (reeks typ en taalfouten weggewerkt)

Heb jij ook een Cooler Master Cosmos 1000?

leest idd lekker weg klein puntje van aandacht doe ff de taalfouten verbeteren zoals : kabelmanagement , minpuntjes, gemakkelijk , spaghetti , moederbord .

vijzen nooit van gehoord .

verder als je die foutjes opgeschoond hebt leest het nog mooier en makkelijk weg
Vijzen is een belgische (volgens mij) benaming voor schroeven :9

Mijn complimenten voor de mooie LC inbouw, ziet er super uit!
Dankje :)

en ja..."vijzen" is idd belgisch...heb er maar veranderd naar schroeven :)

De "losse" darm die vander de pomp komt is voor het (koel)water af te laten.
Heb de vervelende gewoonte om nogal eens van hardware te veranderen :)

[Reactie gewijzigd door Dofke op 5 september 2009 23:50]

HTML tags werken niet in review, dus die zal je even aan moeten passen voor je linkjes en plaatjes :).

edit:

Ik zie net dat je ze verbeterd hebt :).

Overigens moet je nog blij zijn met jouw 280 radiator; ik heb een 240 model bovenin zitten die, met fans gemonteerd, het moederbord overlapt. Da's pas fijn :P.

[Reactie gewijzigd door TGEN op 5 september 2009 17:13]

Is de eerste keer dat ik met foto's werk 'in' de review...was niet direct gelukt :)
Moet nog met de size spelen van de foto's...sommige vallen er nog ligtjes buiten.
Nog een "overzicht" van me.

Desondanks "leest" een review met foto's lekkerder weg.
één foto zegt soms meer dan duizend woorden.
Nette review , een fraaie kast en gave specs hoor :9
Iets nettere kabelmanagement ?,en dan verdiend je pc toch wel een windowed sidepanel :).
En om sp8472 aan te vullen, het is handvatten ipv handvaten.
Dank je, waardeer ik ten zeerste :+

Maar we hebben alletwee gelijk....zowel handvaten als handvatten zijn correct.

zie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1391/
Goede review heb de kast zelf ook.
Alleen 1 vraag. Ik heb nu 1xQ9550 in een WC setup met ook een 280 rad. Hoe zijn jouw temps? Aangezien ik later ook mijn videokaart erin wel zetten.
Met de ventilatoren op 700 toeren (kunnen nog tot 1200 toeren maar dan beging ik ze te horen)

+zonder de 285GTX (alleen de i7 920 op stock 2.66Mhz) idle 27 graden na een paar uur belasting 37 graden.

+met de 285GTX en de i7 op stock, idle 32 graden na een paar uur gamen (4 cores flink belast) 64 graden

De temps kunnen nog omlaag, maar vallen nog ruim binnen specs.
Vooral de GVA kaart levert de grootste bijdrage in de warmte afgifte (maar aangezien de orginele koeler model stofzuiger was)

De redenen van de iets mindere temps zijn de relatief lage fansnelheid en de ongelukkige plaatsing van de onderste rad (120rad)
De ventilator van deze rad blaast de warme lucht in de case.
Als ik deze naar onderen zou laten bazen is dat tegen de luchtstroom in, en deze komt dan in de onderste "kamer" terecht en wordt dan terug aangezogen door de voeding.
Deze rad was orgineel bedoelt voor boven het I/O schield van het moederbod te plaatsen (binnenzijde), maar dat ging net niet |:(

De bovenste rad is: Black Ice GT Xtreme 280
De onderste: Black Ice GT Stealth 120

De bevenste rad ging maar net...deze steekt 1 a 2mm over het moederbord.
Vandaar dat er maar 1 van de 2 140mm ventilatoren voorzien is van rubber schoeisel, was gewoon geen plaats meer.

[Reactie gewijzigd door Dofke op 7 september 2009 10:47]

Ik heb zelf ook dus een 280 rad erin zitten. Maar wat ik anders heb gedaan is de kap er boven van af gehaald en daar de fans gemonteerd. Maar ik heb hoop voor later :P
"kleine" typo :)

temps met belasting is niet 64 maar 54 graden :p