Scythe Kabuto 6Heat Pipes CPU Cooler Review

BruceAllMikety 5 september 2009, laatste update op 5 september 2009, 2.879 views

Scythe Kabuto 6Heat Pipes CPU Cooler

Pluspunten

• Goede koel eigenschappen
  • Compacter dan een Tower cooler
  • Stil

Minpunten

• Moederbord verwijderen is nodig voor installeren cooler
  • Heatpipes kunnen koel elementen op het moederbord raken

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Voor af
Dit is mijn 2e review op Tweakers.net. Aandachtspunten en feedback wordt zeer gewaardeerd!

Na enige tijd heb ik toch besloten om mijn Q6600 G0 te gaan overclocken. Ik ben dan ook op zoek gegaan naar een nieuwe cooler, want das is absoluut een must have. Omdat ik niet echt een grote kast heb ( 16 cm breed ) kon ik geen tower cooler instaleren in mijn kast. Dit omdat de zijkant van kast dan niet meer dicht kan of omdat hij er dan strak tegen aan kwam te zitten.
Mijn oog is toen gevallen op de Scythe Kabuto, en na wat meten heb ik besloten om hem te bestellen.

Installeren

Ik schrok wel even toen ik de cooler uit de verpakking haalde, want hij was behoorlijk groot, en ik hoopte echt dat ik alles goed opgemeten had, anders zou ik met een probleem zitten.
De cooler heeft een pushpin bevestiging voor op het moederbord zoals we die kennen van de standaard intel boxed cooler. er zitten meerdere mouting brackets bij, voor AMD procesoren, en voor de nieuwe Core i7. Erg handig en compatible. Ook als ik later van processor zou wisselen.
Er zit ook koelpasta bij van Scythe, echter raad ik aan Artic Silver 5 te gebruiken. De pasta van Scythe komt niet zo goed uit tests.
De bracket moet op je koelblok geschroefd worden. Tevens zit er op het oppervlak wat de processor raakt een plakkertje. Deze is ter bescherming. Het zogenaamde "lappen" van je koeler is bij deze koeler absoluut niet nodig. Het koeloppervlak is als een spiegel, en spat zuiver.

Ik demonteerde wat stekkers en mijn videokaart van het moederbord, zodat ik er wat beter bij kon. Echter bleek dit niet voldoende te zijn. Het koelblok is zo groot, dat je niet meer bij de push-pins kwam. Dus het moederbord moest uit mijn kast. Opzich niet zo groot probleem, maar liever niet natuurlijk.
Toen ik het moederbord op mijn bureau had liggen, was het een fluitje van een cent om de koeler te installeren. En tot mijn verbazing zat hij nog erg stabiel vast ook. Het moederbord buigt ook niet door of wat dan ook, terwijl de koeler wel ruim 700 gram weegt.

Prestaties Stock Cooler

Aller eerst is het natuurlijk handig om een beeld te schetsen van "Hoe goed koelt deze koeler nou?"
Ik begin met mijn standaard configuratie.
Ik had mijn Q6600 op 2,4 Ghz draaien, met de intel boxed cooler. In prime 95, op een hetere zomerdag (25C +) zorgde dit voor een temperatuur bij de cores van 68 graden.

Dus:
CPU Speed:2,4 Ghz ( standaard)
Core temp :68C ( 100 % load)
Core temp idle: ( 38 C )

Prestaties Scythe Kabuto

Voordat ik ben gaan overclocken, heb ik eerst gechecked wat de temperatuur was van de cpu met de standaard snelheid. Dit om te kijken of ik hem juist had geinstalleerd.
Tot mijn grote teleurstelling, was de idle temperutuur maar met 3C gezakt. Niet echt wat ik had gehoopt. Vervolgens heb ik mijn systeem Prime95 laten draaien een tijd, en de temperatuur van mijn cpu kwam niet hoger dan 57 Graden. Ik vond dit een matige vermindering van temperatuur, er bleef nog maar weinig spelingsruimte over om te gaan overclocken.

Dus:
CPU Speed:2,4 Ghz ( standaard)
Core temp :57C ( 100 % load)
Core temp idle: ( 35 C )

Ik ben daarna toch gaan overclocken, het ontwerp kan natuurlijk zo zijn, dat naarmate de cooler warmer wordt, deze de warmte beter gaat afvoeren. Gezien die koperen heatpipes. Koper zet relatief gezien veel uit als dit warmer wordt, waardoor de geleidings weerstand lager wordt, en het koelvermogen ten goede komt.
Deze aanname was juist. Ik heb mijn systeem overgeclocked naar 3.2 Ghz, 1,36 Vcore, FSB 400 en multipler op 8. De idle temps zijn iets omhoog gegaan, weer terug naar de 38 C. Ik heb mijn systeem de Prime 95 test voor 3 uur laten draaien, en de temperatuur van de cores kwam niet hoger dan 58C ! Met dit resultaat was ik zeer tevreden.
Natuurlijk heeft het ook te maken met het inwerken van de koelpasta, dit kan ook enkele graden schelen.

Dus:
CPU Speed:3,2Ghz ( FSB 400, 1,36 Vcore)
Core temp :58C ( 100 % load)
Core temp idle: ( 38 C )

Nu is het ook zo, dat mijn airflow voor deze koeler ook wel ideaal is. Zie de afbeelding hieronder.
De lucht wordt direct buiten de kast aangezogen, en vervolgens als deze door de koeler heen is gegaan weer afgevoerd aan de achterkant.

Geluid

Het geluid vond ik wel een belangrijk aspect, het is verschrikkelijk als je een pc hebt die bijna lijkt op te stijgen. De Kabuto komt niet boven mijn voedingsfan uit, of boven mijn fan van mijn 4870 als ik deze op 100 %. Hij is beduidend stiller dan de intel boxed cooler.

De Scythe Kabuto is een prestatie gerichte koeler. En hij vervult deze taak dan ook subliem. Hij is compacter dan een Tower koeler, maar zal niet veel onder doen voor bijvoorbeeld een Scythe Mugen. De Temps zijn nog steeds zeer aan de veilige kant, terwijl ik een aardige overclock heb kunnen bereiken.
Heb jij een kleinere kast, en wil jij een goede koeler ? Ga dan voor de Scythe Kabuto !

• Q6600
  • Asus P5K/Epu
  • 4Gb PC6400
  • Ati Radeon 4870
  • Windows XP

Heb jij ook een Scythe Kabuto 6Heat Pipes CPU Cooler?

je zegt dat er beter arctic silver 5 gebruikt kan worden omdat de scythe pasta slechter is, heb je hier een linkje naar?

arctic 5 is al lang niet meer een van de beste, een test die wij laatste uitgevoerd hebben lieten dit zien.

Het kan er ook aan liggen dat ze bij de artic silver 5 niet 200 uur hebben gewacht. Op de site staat namelijk dat je 200 uur moet wachten voordat je de beste koel prestaties van de artic silver hebt gekregen.

Hier is nog een review van 80 verschillende koelpasta's:

En hier kun je zien dat artic silver 5 nog steeds 1 van de beste koelpasta's is ;).
Compact? als ik zo die foto's zie dan denk ik aan wat andere dingen dan compact, lijkt mij net zo groot als een tower cooler behalve dat deze naar de cpu toe blaast.

Ook je minpunt: "Moederbord verwijderen" slaat nogal nergens op vind ik, het is namelijk vrij standaard (en aangeraden) dit te doen.
Pushpins zijn er op gemaakt om niet je moederbord uit je kast te hoeven halen.. vandaar pushpins zodat je het van 1 zijde kunt monteren. Toch raar dat het moederbord toch uit de kast moet dan. Misschien niet echt goed ontworpen.
Hij is compacter in vergelijking tot de tower coolers.
Het scheelt toch wel ruim 3 cm, wat voor mij wel doorslaggevend was.
En over het verwijderen van het moederbord : Bij de stock cooler is het mogelijk
om het moederbord er gewoon in te laten zitten, daarom dat minpunt.

Ik waardeer je kritiek, maar de manier waarop je het brengt, is jammer.
Ik ben eens met je min punt. Bijv. de muggen 1 kan je zonder het aanpassen van de bracket geplaatst worden omdat het gebruik maakt van de standaard amd bracket. Wil je een sterkere bracket dan moet je die helaas kopen maar het blijft een comptable bracket waardoor je nog steeds de boxed koeler kan opdrukken.

Bij de muggen 2 moet de bracket aangepast worden voordat het gemonteerd kan worden. Dat werkt toch wanneer je in je eentje assembleert irritant? Daarbij komt nog wanneer er leuk een atx schroefgat of gaten bijna achter de koeler zitten waardoor je hem moeilijk vast krijgt aan de backplate. Bij de mugen 1 had je hier geen last van omdat je de koeler later nog kon plaatsen. Het lijkt mij dan nu vooral een leuke klus om het dan ook nog weer eruit te krijgen. Ik heb alleen het vastschroeven ervaren. Hoop dat ik hem niet weer los moet halen in de verloop van tijd. Het moederbord is overigens een Gigabyte GA-MA785GT-UD3H. Het is een terechte min punt.
Ah interessante vergelijking, ik heb de link(s) niet opgeslagen
van vergelijkings tests, maar Artic silver 5 kwam daar meestal als de beste, of
als 2e uit de test. Maar blijkbaar zijn deze alweer achterhaald.
Bedankt voor de toevoeging :)!