Specificaties GF GTX 1060 (1280c) (1,531GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG STRIX-GTX1060-6G-GAMING Review

mcpranger 3 augustus 2016, laatste update op 3 augustus 2016, 1.319 views

Asus ROG STRIX-GTX1060-6G-GAMING

Mooi gebouwde kaart, performance net onder GTX980, maar stiller, zuiniger en goedkoper. Ook vergelijkbaar met RX480, maar stiller en zuiniger. Echter dan wel een stuk duurder.

Pluspunten

• Game performance van een GTX980 voor een lagere prijs
  • Koel en stil
  • Goede bouwkwaliteit
  • Case fans aansturen obv GPU temp
  • Mooi design

Minpunten

• Tov RX480 relatief duur

Drivers en compatibiliteit Score: 4
1. Inleiding

Mijn vorige videokaart was een Asus GTX760, gekocht in 2013. Die deed het op zich prima, maar ik wilde wat betere kwaliteit tijdens gamen. Omdat de videokaartmarkt op dit moment overspoeld wordt met veel mooie nieuwe producten, leek het me het een goed moment om mijn oude kaart in de verkoop te doen, en een nieuwe meer toekomstgerichte kaart te gaan kopen.

GTX1080 of GTX 1070 of GTX 1060 of RX480
Uiteindelijk is het kiezen tussen deze kaarten een kwestie van prijs-kwaliteit, requirements en smaak.

Prijs-kwaliteit
Als eerste de prijs-kwaliteit. In het plaatje hieronder heb ik 3DMark Firestrike scores van de Hexus review (link) gedeeld door de laagste prijs in de Tweakers Pricewatch dd 03/08/2016. Uiteraard zou het beter zijn om voor zo'n vergelijk alleen benchmark scores te gebruiken van de games die je zelf speelt, ipv juist de 3DMark score die eigenlijk puur synthetisch is. Daar tegenover staat dat prijs-kwaliteit niet het enige criterium is, waardoor deze eerste analyse toch een aardige indicatie geeft.

Wat natuurlijk opvalt is dat in review van Hexus de OC variant getest is (en niet de niet-OC variant waar deze review over gaat).. Toch levert dat geen probleem op voor de prijs-kwaliteit analyse, omdat de prijs van OC en niet -OC momenteel vrijwel gelijk is en de performance van beide kaarten ook gelijk is. Het enige verschil is dat de OC-variant fabriek-af overklokt is.

De conclusie uit onderstaande tabel is dat de RX480 op het moment van schrijven de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft.

Card3DMark PerformancePrijs (euro)Performance / Euro
GTX1080 Founders ed
1760976622.99
GTX1070 Founders ed
1509950330.02
GTX1060 MSI
1133236730.88
GTX1060 ASUS STRIX ROG (OC)
1153234633.33
GTX1060 Founders ed
1110630037.02
RX480 Founders ed
1057127438.58

Requirements / smaak
De requirements waaraan de videokaart moest voldoen:
  • Budget= ~300¤
  • Games spelen op 1080p met hoogste kwaliteit
  • Goed gekoeld en stil
  • Merk Asus, zodat de videocard samen kan werken met mijn Asus moederboard
Omdat ik niet op hogere resoluties game dan 1080p en niet een bedrag van >500 euro wil betalen, vallen de GTX1070 en GTX1080 voor mij af. Ik prefereer Asus boven MSI, gewoonweg omdat mijn moederbord ook Asus is. Dan is het dus kiezen tussen de RX480 en GTX1060. Mijn persoonlijke ervaring met Nvidia is altijd positief geweest: de software werkt fijn en is overzichtelijk. Maar tegen AMD heb ik op zich niks, en dus zou dat best een goede optie kunnen zijn. Dus, als ik prijs-kwaliteit, requirements en smaak tegen elkaar afweeg, is de RX480 de beste optie. Alleen... op het moment van schrijven is van de RX480 alleen de "karige" RX480 Founders edition beschikbaar en de "meer luxere" ROG STRIX variant nog niet. Die ROG STRIX heeft namelijk allerlei leuke extraatjes die in de volgende paragraaf verder toegelicht worden. Uiteindelijk heb ik na veel wikken en wegen toch besloten om de Asus ROG STRIX aan te schaffen.

2. Specificaties

De Asus ROG STRIX GTX1060 heeft de volgende specificaties:
  • DirectCU III with Patented Wing-Blade Fans for 30% cooler and 3X quieter performance. Feitelijk betekent het dat de GTX1060 dezelfde koeler heeft als de GTX1070 en GTX1080 modellen. Je verwacht dus een stille en zeer koele videokaart!
  • ASUS FanConnect features 4-pin GPU-controlled headers connected to system fans for optimal thermal performance. Als je er iets langer over nadenkt is het eigenlijk best logisch om met behulp van GPU temperatuur case fans aan te sturen, ipv mbv de CPU temperatuur. Meestal is de GPU namelijk je warmste component. Een mooie optie die je eigenlijk op elke videokaart terug zou willen zien.
  • Industry Only Auto-Extreme Technology with Super Alloy Power II delivers premium quality and best reliability.
  • Aura RGB Lighting to express personalized gaming style. Dit is de LED aansturing op de videokaart zoals die ook bij de GTX1070 en de GTX1080 modellen terugkomt. Leuk, maar meer ook niet.
  • VR-friendly HDMI ports for immersive virtual reality experiences. Misschien leuk voor de toekomst, maar VR gamen doe ik momenteel nog niet.
  • GPU Tweak II with Xsplit Gamecaster provides intuitive performance tweaking and lets you stream your gameplay instantly. Leuke toevoeging wanneer je je gaming wil streamen op het internet.
  • NVIDIA ANSEL for a revolutionary new way to capture in-game screenshots. Met deze techniek kun je screenshots van games maken, en vervolgens dat screenshot vanuit 360gr bekijken.
  • NVIDIA GameWorks™ provides an interactive and cinematic experience, as well as incredibly smooth gameplay.
  • Bus Standard: PCI Express 3.0
  • OpenGL: OpenGLŽ4.5
  • Video Memory: GDDR5 6GB
  • OC Mode - GPU Boost Clock : 1746 MHz , GPU Base Clock : 1531 MHz
  • Gaming Mode (Default) - GPU Boost Clock : 1708 MHz , GPU Base Clock : 1506 MHz
  • Retail goods are with default Gaming Mode, OC Mode can be adjusted with one click on GPU Tweak II
  • CUDA Core: 1280
  • Memory Clock: 8008 MHz ( DDR2 )
  • Memory Interface: 192-bit
  • Resolution Digital Max Resolution: 7680x4320
  • Interface DVI Output : Yes x 1 (Native) (DVI-D) HDMI Output : Yes x 2 (Native) (HDMI 2.0) Display Port : Yes x 2 (Native) (Regular DP)
    HDCP Support : Yes
  • Accessories 2 x ROG Velcro Hook & Loop, Software ASUS GPU Tweak II & Driver
  • Dimensions 29.8 x 13.4 x4 Centimeter
3. Unboxen

De doos ziet er erg mooi uit. Na openen volgt een tweede doos met manual, install cd, foldertje en kabelbinders (denk ik?). Daaronder zit een derde doos met de GTX1060 in ESD plastic en schuim netjes verpakt. De kaart is best indrukwekkend met zijn lengte van bijna 30cm en drie enorme fans.

4. Game performance en overklokbaarheid

Ik heb een aantal van mijn games samen met enkele algemene synthetische benchmarks gedraaid om de performance van de kaart in beeld te brengen. Daarnaast heb ik de kaart overclocked met behulp van de meegeleverde GPUTweakII software, en vervolgens de benchmarks nogmaals gedraaid. In deze analyse heb ik 2 verschillende OCs getest. In GPUTweakII zit de maximale GPU Boost clock overclock standaard gelockt op 1879 MHz; ten opzichte van de standaard 1709 MHz is dit dus een overclock van 10%. De Memory clock heb ik ook 10% overclockt, dus van 8008 MHz naar 8800 MHz. Deze instelling samen is in de grafiek OC (110%) genoemd. De lock in GPUTweakII kun je ook uitzetten, waarna je de frequenties en voltages verder kunt opschroeven. De maximale stabiele overclock die ik tot noch toe heb kunnen bereiken is GPU Boost clock= 1938 MHz, Memory clock = 9200 MHz. Dit is 13% overclock, waarvan je de resultaten in de grafiek terug kunt vinden als OC (113%). De cijfers in de grafiek bij de games zijn fps, terwijl de cijfers bij de synthetische benchmarks scores zijn.

De resultaten van de synthetische benchmarks Heaven en 3DMark laten zien dat een OC van 13% ook een performance verbetering van 13% oplevert. Dat is helaas niet zo bij de games. Hitman en GTA V komen niet verder dan 4-5% verbetering, terwijl Far Cry geen enkele verbetering toont. Dat is op zichzelf opmerkelijk te noemen. Zeker omdat tijdens het spelen van Far Cry ik wel degelijk merk dat het geheel een stuk soepeler loopt onder overclock. Desalnieteming voldoet deze kaart aan mijn requirement om op 1080p met de hoogste instelling soepel te gamen.

3. Warmte en geluid

Zowel warmte als geluid zijn fenomenaal te noemen. Via GPUTweak heb ik de fans zelfs uitgezet (!) bij temperaturen lager dan 55°C en loopt de snelheid op tot 75% bij 90°C. Alleen... het is vrijwel onmogelijk om die temperaturen te bereiken. In de grafiek hieronder kun je dat terug zien. Zelfs met gelijktijdig langdurig runnen van Furmark en Prime95 komt de temperatuur van deze kaart niet boven de 60°C! Feitelijk betekent voor mij dit dat tijdens gamen de kaart altijd zeer behoorlijk koel is, de fans niet of met minimale snelheid draaien en daarmee dus nauwelijks hoorbaar zijn.

Wat een erg mooie toevoeging is, is de 2x4 pin case fan aansturing op de kaart. Hiermee kun je op basis van de GPU temperatuur case fans aansturen, waarvan je het profiel in GPUTweakII kunt instellen. Dat werkt bij mij goed. Echter, er zijn op het Asus ROG forum wel klachten gemeld dat in sommige gevallen, bepaalde dll files niet goed samenwerken met Asus AI Suite 3. Dat is natuurlijk best wel gek, omdat het beide Asus software is. Asus meldt "dat men aan een oplossing werkt".

5. Conclusie

Mijn eindconclusie is dat ik erg blij met mijn aanschaf ben. De kaart doet alles wat ik wil - een goede performance, stil en koel - en er zitten leuke extraatjes bij. Echter... de prijs is er ook naar. Pur sec kun je zeggen dat de game performance bij benadering gelijk is aan een GTX980, terwijl die kaarten gewoon nog 450-500 euro kosten. De GTX1060 is echter moderner, stiller en koeler. Je kunt dus zeggen, prachtige prijs-kwaliteit verhouding! Maar... De RX480 levert ook vergelijkbare game performance, en die kaart is al voor zo'n 250 euro beschikbaar. De huidige RX480 Founders edition is dan wel flink heter (gerapporteerd tot meer dan 90 °C) en er zijn op dit moment nog geen kaarten op de markt met stillere koelers. Wanneer Asus de RX480 ROG STRIX op de markt brengt en deze zo'n 300-320 euro zou gaan kosten, dan is dat waarschijnlijk een betere deal dan de GTX1060 ROG STRIX. Wanneer je op dit moment een topkaart wilt hebben om op 1080p te gamen, en je bereidt bent om voor een paar leuke extraatjes net wat tientjes meer te betalen dan voor een standaard GTX1060, dan heb met de GTX1060 ROG STRIX een goede koop in handen.

Heb jij ook een Asus ROG STRIX-GTX1060-6G-GAMING?

Mooie review, krijg morgen zelf deze kaart binnen, kan ik hem zelf even uittesten, waar had jij hem besteld?

[Reactie gewijzigd door tjallo op 4 augustus 2016 18:48]

Dank je! Ik heb hem bij afuture gekocht.
Mooi, ik heb hem bij Caseking gekocht was die incl verzendkosten ¤362,- scheelt ¤20 en 2 dagen wachten, mij het wel waard.
Tja, de prijs zal de komende maanden nog wel verder dalen verwacht ik. Het blijft toch een rare markt momenteel met marktprijzen die vaak veel afwijken van de adviesprijs.
Ah, de eerste review! En een goeie ook nog :) . Ik heb hem zelf bij SiComputers besteld dus moet nog even wachten jammergenoeg :'(
ik wil hem ook gaan bestellen maar hoelang moet je wachten?
Ik heb een mailtje naar ze gestuurd hierover, zelf wisten ze dat nog niet dus heb ik mijn bestelling van de videokaart geannuleerd. Ik heb hem nu bij Megekko besteld.
prima review heb hem vandaag gekocht.

heb je de overclock gedaan met extra voltage/

[Reactie gewijzigd door paco2013 op 29 november 2016 10:08]

Thanks. GPU Voltage staat bij mij op +00040%
Ik heb geen stabiliteitstesten gedaan bij lagere voltages.
Wat zijn jouw instellingen?
Prachtige review. Ik zit te twijfelen tussen de Strix 1060 en de strix 480 variant. Ik neig nu toch wel naar de 1060 ondanks dat deze 40 euro duurder is.