Conceptronic CSATAi23U SATA & IDE naar USB 2.0 Adapter Review

John_Glenn 19 maart 2010, 2.365 views

Conceptronic CSATAi23U SATA & IDE naar USB 2.0 Adapter

Pluspunten

• Uitgebreide aansluitmogelijkheden
  • Goede compatibiliteit: werkt als standaard mass-storage device
  • Handzame adapter, kan over USB gevoed worden

Minpunten

• Voeding en voedingskabels veel zwaarder uitgevoerd dan nodig
  • SATA-aansluiting vraagt wat (fysieke) ondersteuning

Update, maart 2010: ik was het ding kwijtgeraakt (ja, hij's nie groot), en heb een nieuwe besteld (dat lijkt me meteen een heel goede aanbeveling: "zou u 'm nog een keer kopen?" - ja dus). De nieuwe is "version 2.0", en heeft alles van de vorige plus een e-SATA poort. Ik ben er nog steeds zeer positief over.

Maar: bij nader inzien haal ik wel de vijfde ster van de algemene beoordeling af. Nu ik vaker de SATA-aansluiting gebruik, valt het op dat die niet vanzelf goed aan de schijf blijft zitten. Doordat de connector direct aan de adapter zit, zit de adapter een beetje in de weg als je hem met schijf op tafel wil neerleggen. De schijf hangt dan een beetje aan de connector - niet goed. Keer je de boel om (dus schijf met onderzijde naar boven), dan zorgt het gewicht van de nu vrij hangende adapter ervoor dat de aansluiting scheef trekt, en moet je er dus dingen onder gaan leggen.... Doe je dat niet, dan heb je connection time-outs enzo.

Desalniettemin: aanbevolen.

---

Ik heb deze SATA/PATA-naar-USB-adapter inmiddels tweeeneenhalf jaar in bezit, en hij bevalt zeer goed. Hij kostte destijds 25 euro.

Ik heb het dingetje gebruikt met zowel laptop- als desktopschijven, met zowel parallel als serieel ATA, en heb hem op zeker vijf verschillende laptops aangesloten met zowel Linuxen als MS Windows. De grootste schijf waarmee ik heb gewerkt was 1TB. Dat werkt allemaal vlekkeloos (tja, het werkt gewoon als elk ander mass storage device, niet echt verrassend dan ook).

Twee dingen heb ik niet geprobeerd: de "one-touch backup" knop (en de daarvoor bijgeleverde software), en het aansluiten van ATAPI (CD/DVD) apparaten.

De adapter
Degelijk ontwerp, heb nooit het gevoel dat je er iets aan stuk zou kunnen maken. Wel is het zo dat PATA en SATA stekkers natuurlijk niet ontworpen zijn om elke dag los te trekken; zou je echt dagelijks dezelfde schijf aansluiten dan gaat het met de SATA-connectors denk ik een keer mis, maar daar kan dit apparaatje verder niks aan doen. Voor dat soort gebruik ben je beter af met een permanente USB-behuizing.

Je zou nog kunnen opmerken dat een e-SATA aansluiting erbij mooi was geweest, maar voor mijn gebruik ("reddingsoperaties") is USB eigenlijk veel handiger: dat is altijd beschikbaar en werkt redelijk snel.

De voeding
... is veel te groot naar mijn smaak. Hij heeft een 75-100VA rating - nogal overdreven voor een harde schijf plus controller - en de kabels zijn zelfs zwaarder uitgevoerd dan die van mijn 90VA laptop-voeding. Gelukkig hoeft-ie niet mee in de rugzak als je alleen een laptopschijf wil aansluiten: dat werkt prima met de voeding van de USB-aansluiting (nou ja, in ieder geval met 5400-toeren schijven en USB vanaf een degelijke laptop...).

Ook kan nog gemekkerd worden dat zo'n molex-stekker niet echt van harte in- en uitgeplugd wordt, maar net als met de SATA stekkers: dit is niet de schuld van het apparaat.

Kortom...
weet waarvoor je hem koopt, dan doe je een prachtaankoop. Ik zou hem nooit voor dagelijkse/wekelijkse backups inzetten: PATA/molex-aansluitingen zijn daarvoor te lomp en SATA-aansluitingen te fragiel. Die backup-knop is dus een beetje nodeloze franje wat mij betreft.

Maar om snel data van een oude/kapotte naar een andere PC te verplaatsen is dit de handigste oplossingen die ik ooit ben tegengekomen. Ik trek hem zeker twee keer per maand uit de la, en met de uitgebreide aansluitmogelijkheden word je nooit in de steek gelaten.

Het is ook een goede cadeautip: de jarige keek wel een beetje verbaasd, maar belde een paar weken later op om te melden dat het ding buitengewoon handig was :)

Heb jij ook een Conceptronic CSATAi23U SATA & IDE naar USB 2.0 Adapter?

Ik gebruik hem al enige tijd (maar dan van ge-oem'd door sweex) en het is idd een erg handig dingetje om dingen 'ff snel' te doen. Een permanente oplossing is het zeer zeker niet omdat je vij eenvoudig ergens een kabel los trekt omdat het allemaal open en bloot ligt op tafel.
Ik kan je overigens ook vertellen dat een PATA dvd-rw speler prima werkt (sata niet geprobeerd), en iets dat ik zelfs nog mis in jouw review is het aansluiten van 2 devices tegelijk (PATA & SATA) dat werkt prima. Zowel de combi als 2 hdd's als 1 hdd + 1 dvd-rw.
De 30€ wat dat ding ongeveer kost is het wel waard maar als je zoals je zelf al noemde het wil gebruiken voor een usb2sata / usb2pata oplossing zijn er goedkopere en (fysiek) betere oplossingen. Ikz elf heb de sweex variant nog voor 45€ gekocht en dat vond ik eigenlijk wel te duur.
Dankjewel, goed om te weten! Had nooit geprobeerd om twee schijven aan te sluiten, maar heb best vaak situaties waarin dat van pas komt....

Inderdaad is 45E een hoop geld - misschien had ik hem voor dat bedrag helemaal niet gekocht - maar achteraf bezien is-ie dat best waard. Ik heb wel meer geld uitgegeven aan dingen die niet half zo nuttig zijn gebleken :)
Werkt zoals het moet.
Ik ben meer fan van de Sharkoon quickport: http://www.alternate.nl/h.../SATA_QuickPort/-1067876/?
Dat is alleen sat, hier heb je ide en sata.
Ik heb de QuickPort Pro (die heeft naast USB ook eSATA aansluiting), maar dat is toch niet hetzelfde hoor. Deze stop je niet even in je tas (of binnenzak), hoewel hij ook niet echt heel groot is. Bij mij staat hij stationair op mijn bureau disk jockey te spelen (ideaal!).