Asus Z9PA-D8 Review

timicool 21 juli 2016, laatste update op 21 juli 2016, 494 views

Asus Z9PA-D8

Een leuk dual 2011 socket moederbord voor een van de laagste prijzen op het moment te krijgen. Het enige probleem wat ik echt heb met dit moederbord is de enorm lange boottijden waarbij het tot wel 2 a 3 minuten kan duren voor je bios op je scherm komt.

Pluspunten

• Relatief goedkoop dual socket 2011 moederbord
  • 8 ram slots
  • server grade bouwkwaliteit
  • Ondersteunt ook normaal non ECC en non Registerd ram
  • Veel informatie en opties in bios
  • Goede aansluitbaarheid en veel sata poorten
  • Redelijke qualiteit VRM's

Minpunten

• Booten duurt zooooooooo lang
  • Redelijk oude bios
  • Weinig daadwerkelijk aanpasbare of nuttige bios features
  • Weinig ruimte tussen processoren voor koelers
  • Er zijn relatief weinig PSU's te vinden met een dubbele 8 CPU aansluiting
  • Geen audio chip
  • Geen USB 3.0 connectoren

Layout Score: 2

Asus Z9PA-D8 Review

Introductie
Dit is de eerste uitgebreide review die ik ga schrijven (so don't go too hard on me). Ik heb deze pc gebouwd voor een ander die hem gaat gebruiken om schoolroosters mee te renderen. Hierbij is de computer voor een langere tijd onder full load (soms hele dagen) en zijn meer cores altijd beter. Toen deze kennis van me contact met me op nam zijn we gaan kijken wat er mogelijk was, hij had namelijk al 2 xeon E5 2670 processoren kunnen kopen via Ebay voor 200 euro bij elkaar.

Hierna zijn we naar een geschikt moederbord gaan zoeken, dit was nogal lastig omdat het budget niet erg hoog was en we toch wel graag de volledige potentie uit de processoren kunnen halen. Aangezien er niet erg veel dual socket 2011 moederborden op de markt zijn voor een lage prijs was de keuze voor dit Asus Z9PA-D8 moederbord snel gemaakt.

Na wat navragen hier op het forum over de ruimte tussen de processoren heb ik besloten dit moederbord inderdaad maar aan te schaffen en het "avontuur" aan te gaan, dit zou namelijk mijn eerste build worden waarin ik 2 processoren zou gebruiken in 1 build, verder zou dit ook de eerste build worden waarbij ik met waterkoeling zou werken. Gezien de ruimte tussen de 2 processoren zo klein is hadden we besloten met 2 losse waterkoelers te werken. Deze zijn namelijk niet groter dan het socket zelf en kunnen de processoren voor langere tijd goed koel houden en de warmte totaal buiten de kast zelf houden.
Component keuze
Cpu's
Omdat we de 2 Xeon processoren relatief goedkoop konden krijgen hebben we besloten om voor 2 Xeon E5 2670 processoren te gaan, ook al zijn deze misschien niet de hoogst geklokte processoren, ze hebben toch 8 cores met hyperthreading waardoor ze zeker voor het renderen van bijvoorbeeld schoolroosters een behoorlijke "Punch" hebben.
Ram
Om de 2 processoren goed te ondersteunen hebben we besloten om met een mooi setje HyperX Fury Black te gaan, dit was een relatief goedkoop setje waarbij ik zelf een voorkeur voor Kingston ram heb uit ervaringen met vorige setjes.
Koeling
Voor de koeling hebben we gebruik gemaakt van 2 Corsair hydro H55 waterkoelers, dit omdat dit redelijk goedkope waterkoelers waren met 1 120 mm fan zodat ik deze boven aan de kast kon bevestigen zonder problemen. Ook worden deze koelers geprezen door verschillende tweakers waardoor het me een keuze leek waarbij we niet echt fout konden gaan.
Idee hoe de waterkoelers moesten komen zitten
Kast
Het geheel zou allemaal in een Cooler Master N300 (KWN1, windowed) kast gaan. Deze kast hadden we gekozen omdat het een redelijk neutrale uitstraling heeft met veel opties en cablemanagment voor een niet al te hoge prijs. Het raam was ook een leuke toevoeging, zeker met de dubbele waterkoelers die je dan zou kunnen zien.
Videokaart
Omdat dit systeem niet hoeft te kunnen gamen en maximaal wat youtube video's zou moeten draaien hebben we er een goedkope Sapphire HD 6450 1GB DDR3 kaart ingezet. Dit omdat Xeon processoren geen Igpu hebben.
Geluidskaart
We kwamen tijdens het bouwen achter het feit dat dit moederbord helemaal geen audio chip had, hiervoor hebben we dus een aparte geluidskaart gehaald. De Asus Xonar DGX werd flink aangeprezen voor een redelijke prijs, ook deze keuze was dus snel gemaakt.
USB 3.0 Expention Card
We kwamen tijdens het bouwen ook achter een ander probleem, de kast heeft namelijk USB 3.0 aansluitingen, maar het moederbord heeft hier de connectors niet voor. Om dit probleem op te lossen kan je een USB 3.0 naar USB 2.0 converter kabeltje halen, maar wij hebben gekozen om een Delock 2 x external USB 3.0 + 1 x internal 19 pin USB 3.0 te halen. Deze heeft namelijk, zoals de naam al doet vermoeden
PSU
In eerste instantie wou ik graag een 400 watt PSU plaatsen omdat dit meer dan genoeg zou zijn, echter vallen deze niet te vinden met 2 CPU 8 pin connectoren, hierom hebben we de goedkoopste PSU genomen die deze feature wel had, de EVGA 750 GQ (v2), dit is zoals de naam al doet vermoeden een 750 Watt PSU wat zwaar overkill is voor dit systeem. Maar hey, het werkt!
SSD
Bij de keuze voor een SSD zijn we voor een Samsung 850 EVO 250 gb gegaan, dit omdat het moederbord gewoon SATA III heeft en een SSD altijd een goede toevoeging aan elk systeem is. Verder omdat deze pc alleen bedoeld is voor het renderen van roosters was de 250 gb voldoende.
Windows 10
Omdat wij geen enkel probleem hebben met windows 10 en de render programma's gewoon compatable zijn met windows 10 hebben we besloten de laatste versie van windows er op te zetten.

De installatie

Moederbord in de kast
Aangezien dit gewoon een ATX moederbord is paste het prima in de kast, gewoon de standoffs er in en schroeven maar.

De backplate zat gewoon samen met het moederbord in de verpakking, dit paste ook zonder problemen in de kast en deze installatie verliep dus erg gemakkelijk.
De CPU's installeren
Ook dit was een fluitje van een cent, gewoon de "retention arms" omhoog en de cpu's er in, er zat een mooi 3 hoekje op de cpu en na wat zoeken was die op het moederbord ook gevonden. Hierna zijn de cpu's voorzichtig in het socket geplaatst en hebben we de "retention arms" weer aangedrukt.
Het ram installeren
Ook dit ging prima, het was even uitzoeken in de manual welke slots er als eerst gebruikt moesten worden maar na dit gevonden te hebben was het installeren van het ram ook weinig nieuws.
Waterkoeler installatie
Het idee wat we hadden was best goed, maar hier begonnen de problemen, door een "design error" van het moederbord zijn de ram slots die als eerst gebruikt moeten worden de op een na bovenste slots, het probleem hiermee is dat toen we de radiatoren probeerde te installeren deze niet paste door het ram, ook is de rechtsbovenhoek de plaats waar de power connectoren van het moederbord moeten worden geplaatst, de koelers boven in monteren was dus geen optie.

Na wat gezoek hadden we echter het geluk dat deze specifieke coolermaster kast toevallig 2 speciale slots had om één 240 mm radiator te behuizen. Gelukkig paste de 2 120 mm radiatoren ook zonder problemen.

Hierna was de installatie van de 2 waterkoelers een fluitje van een cent.

Instalatie Videokaart, Geluidskaart en Expention Card
Dit ging allemaal zonder problemen, dit is eigenlijk allemaal gewoon plug en play, en omdat er op het ATX moederbord zo veel PCI(e) slots zitten was het installeren van al deze kaarten geen enkel probleem.

Na het inpluggen van alle kabeltjes en installeren van de drivers werkte alles prima en zonder problemen.
PSU
Na het inpluggen van de juiste kabels werkte ook deze zonder problemen en voorzag de EVGA 750GQ (v2) het hele systeem en beide CPU's zonder problemen van stroom.
SSD
Dit verliep ook prima, de SSD werdt gelijk door het moederbord herkent en werkte zonder problemen. De windows 10 installatie verliep snel en na de eerste boot van het systeem is het systeem vliegends vlug!
Windows 10 Pro
In eerste instantie had ik Windows 10 Home geinstalleerd, echter herkende deze de 2e processor niet terwijl deze wel werdt herkent door het moederbord, na een korte discussie op Tweakers had ik snel door dat dit aan de windows versie lag.

Na een schone installatie van Windows 10 Pro waren alle problemen verholpen en werkt de pc prima.

Ik heb erg genoten om te kunnen werken met dit moederbord, het is achteraf gezien misschien niet het meest ideale moederbord dat we hadden kunnen kiezen, zeker als er voor het zelfde geld een moederbord beschikbaar is dat ook een audiochip heeft en USB 3.0 connectoren.

Echter werkt alles nu zonder problemen en is mijn kennis enorm blij met de pc!

Heb jij ook een Asus Z9PA-D8?

Leuk verslag zo voor een eerste keer ;-) Vette bak gemaakt. Het is wel meer een bouwverslag dan een mobo-review. Tof voor jullie natuurlijk dat het RAM werkte toen je het aansloot, en dat de voeding na het inprikken stroom gaf, en dat de SSD herkend werd, en dat het moederbord met de standoffs in de kast goed op zijn plek bleef, maar dat is niet zo relevant voor degene die dit moederbord overweegt te kopen. Daarvoor zou ik toch meer de vergelijking proberen te maken met andere vergelijkbare mobo's, iets minder vanuit het eigen perspectief de review schrijven.

" het is achteraf gezien misschien niet het meest ideale moederbord dat we hadden kunnen kiezen, zeker als er voor het zelfde geld een moederbord beschikbaar is dat ook een audiochip heeft en USB 3.0 connectoren."

Kijk, dat is interessante informatie voor degene die dit moederbord overweegt. Ik zou dat soort dingen meer in je review stoppen, zodat het ook meer een review wordt ipv een bouwverslag (wat ook erg leuk is om te lezen maar het is geen review). Want de hamvraag is natuurlijk: welk moederbord is dat dan, die andere?

Foto's van een behuizing kan je in een mobo-review denk ik beter weglaten en foto's van het mobo gebruiken. En in het bijzonder, van de plekken waar jullie issues hadden met het ram en die koelers etc.

Ik denk verder dat het wel goed gaat komen met die roosters ;-)
Haha dat zal zeker,

Ik dacht dat het misschien wel interessant was te vermelden welke SSD of ram er gebruikt werdt voor mensen die mogelijk iets soortgelijks willen bouwen en verschillende onderdelen overwegen.

Maar ik zal de volgende keer meer op het moederbord zelf focussen.

Bedankt voor de feedback ^^
Toffe review! Toevallig ik plaats ook net een moederbord review. :D Het verslag qua build vind ik een leuke toevoeging, zeker niet onbelangrijk! :)
Haha thanks,

Ik moet zeggen, die van jou ziet er toch net wat professioneler uit.

Maar als ik vragen mag, hoe doe je de inhoudsopgave met links naar specifieke stukken?
Leuk om te lezen, maar ik mis het einde.
Het verhaal is namelijk niet rond, nu willen we natuurlijk weten hoe de roosters nu gaan.
Heeft het zin gehad, is dit beest en hoeveel sneller dan de oude oplossing. En wat was dat?

Of is het een cliffhanger naar een deel 2 ? ;-)
Haha ik heb geen idee wat hiervoor gebruikt werd...

Ik kan het eventueel nog wel navragen als het interessant is?
Beste Timicool,

Leuke review, wil het bord zelf ook gaan gebruiken.

Ik zie dat je bij de minpunten hebt beschreven dat je USB 3.0 connectoren minst. Volgens Tweakers (zie specificaties) en ASUS (https://www.asus.com/nl/C...ns/Z9PAD8/specifications/ heeft dit bord wel USB 3.0. Heeft het bord wellicht geen interne pins voor het verbinden van de USB3.0 front port o.i.d.? ik hoor het graag.
bvd!

mvg,

Tim
Sorry voor de iets wat late reactie Tim,

Ik was namelijk een weekje weg op vakantie, maar je hebt inderdaad gelijk, er zitten geen connectoren op voor de front pannel IO...

Echter heeft het moederbord aan de achterkant wel 2 (geloof ik) USB 3.0 poorten zitten...

Er zitten dus practisch gezien wel USB 3.0 poorten op, maar deze zouden dan alleen aan de achterkant van de pc zitten.

Ik hoop dat je daar genoeg aan hebt,

Tim ;)