Specificaties PC met C2D E8135 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 20" 2.66GHz (begin 2009) Review

SpaceK33z 7 september 2009, 7.346 views

Apple iMac 20" 2.66GHz (begin 2009)

Pluspunten

• Mooi design
  • Snel, ondanks de 2gb intern geheugen
  • Prachtige interface
  • Slank
  • Maakt zowat geen geluid

Minpunten

• Aan/uit knop zit op een vervelende plaats; hoewel je deze bijna niet nodig hebt
  • De standaard muis werkt niet fijn
  • Voor hetzelfde geld krijg je een dikke Core i7 computer

Features Score: 4
Gisteren heb ik de nieuwe iMac 20" gekocht bij de A-Mac. Ik had het kleine toetsenbord laten verwisselen voor het grote; dit is toch gratis en schijnt fijner te werken. Het wonderbaarlijke is dat je maar één stekker erin moet pluggen; dan nog de usb-kabel van het toetsenbord en de usb-kabel van de muis duw je in de usb-ingang van het toetsenbord. Helaas hangt de usb-kabel van mijn muis nu de hele tijd over het toetsenbord heen.

Installeren
Het installeren ging erg snel. Ik werd tijdens het installeren wel verward - toen ik een webcam foto moest maken - doordat er stond 'Maak een videofoto'. Na het installeren lagen er 33 software-updates op me te wachten. Het duurde erg lang voordat deze geďnstalleerd waren, ondanks dat ik glasvezel kabel heb.

Een schoonheid
De iMac is een echte schoonheid. Een simpel en slank ontwerp zónder lelijke kast. Het ontwerp is van aluminium en glas gemaakt en voelt erg fijn aan. Het scherm kan je schuiner zetten. Je merkt echt dat Apple extreem simplistisch is. Niks overbodigs, gewoon puur functionaliteit. De onderkant is ook erg mooi afgewerkt; er zitten gaatjes in voor het geluid (neem ik aan tenminste), wat er erg mooi uitziet. Je kan ook via de onderkant het intern geheugen vergroten.

Snelheid
De iMac werkt tot nu toe erg fijn en snel. Ik was een overstapper van Linux naar Max OS X, maar desondanks snapte ik het best snel.

Ik heb tot nu toe alleen nog maar de games Call of Duty 4 en Command and Conquer: Red Alert gedaan. Deze werken prima, hoewel Call of Duty heel soms een klein beetje lagt. Command and Conquer: Red Alert lagt helemaal niet en werkt perfect. Ook Command and Conquer: Generals + Zero hour werkt perfect.

Internet doet het bij mij redelijk snel. Ik heb glasvezel kabel bij de provider OnsBrabantNet. De iMac staat nogal ver van de router af, dus daarom werkt internet niet erg snel. Mijn laptop kreeg op dezelfde plek helemaal geen internetverbinding, dus ik ben al blij dat ik hier überhaupt internet heb. Een kabel is helaas geen optie, aangezien de router in de woonkamer staat.

Geluid
Het geluid is redelijk goed. In de winkel liet de verkoper mij eerst het standaard geluid horen en daarna met een Bose (van 300 euro :P) erop aangesloten. Als je het daarmee vergelijkt is het een k*t geluid. Er zit stereo geluid in en klinkt een beetje schel. Helaas heb ik 2 jaar oude boxjes die toen 15 euro kosten, dus veel scheelt het voor mij niet.

Leopard
Ik kreeg er nog Leopard bijgeleverd. Voor 8 euro kan ik op Apple.com Snow Leopard bestellen, deze 8 euro zijn voor de verzendkosten.

Leopard werkt echt geweldig. Als je eenmaal doorhebt hoe 't werkt, merk je dat het veel handiger is dan het instabiele Windows. Geen gezeur met drivers, vastlopers of andere onzin. De free-ware programma's die voor de mac zijn gemaakt zijn (vaak) van veel betere kwaliteit dan gemiddelde Windows programma's. Apple heeft ook een handig download gedeelte ingericht voor gratis of betaalde applicatie's.

Een handige website voor tips voor je iMac is Appletips.nl, voor software is het Mac-gedeelte van Appstorm en Open Source Mac erg handig.

Details
Het valt mij erg op dat Apple van details houdt. Zo ontdekte ik in de applicatie Mail dat als je een tijd selecteert die in een mailtje voorkomt, hij meteen vraagt of je er een afspraak in iCal van wilt maken. Ik had toen eventjes een 'wow-effect' (wat ik dankzij Apple al meerdere keren heb meegemaakt _/-\o_ ). Ook de samenwerking tussen software is prachtig. Foto's kun je vanaf iPhoto makkelijk naar andere applicaties slepen. De 2 snelkoppelingen in de dock naar de mappen Downloads en Documenten vind ik ook onmisbaar; je download iets van internet en je kan het in 2 klikken openen.

De prijs
De meeste mensen vinden Apple te duur, waar ze in principe ook gelijk in hebben, want je kan voor het zelfde geld een dikke Core i7 computer kopen. Maar toch, is een iMac het geld zeker waard. Je krijgt een prachtige all-in-one computer die net iets dikker is als een gewoon beeldscherm. Nauwelijks draden meer, geen lelijke kast en een computer waarvan alles op elkaar is afgestemd en geweldig werkt.

Aan/uit knop
Ik vind dat de aan/uit knop op een vervelende plek is geplaatst; namelijk links aan de achterkant. Mij leek het beter als deze gewoon aan de voorkant zat of anders aan de onderkant. Ik zal er wel aan wennen :+ . Gelukkig hoef je de aan/uit knop bijna nooit te gebruiken.

Toetsenbord en muis
Het toetsenbord typt fijn en is plat en dun. Als je op F8 klikt, begint iTunes een willekeurig liedje af te spelen, met F9 sla je 'm over en met F7 ga je een liedje terug; deze knopjes zijn nu echt onmisbaar voor me gevonden. Als ik ga gamen start ik eerst even op iTunes op, maar zet nog geen liedje aan. Als ik dan midden in een game zit druk ik gewoon even op F8 en een liedje begint te spelen :).
De muis vind ik echter minder fijn werken. Ik heb de rechter muisknop ingesteld; maar ik moet echt helemaal op het randje van de muis klikken om met de rechtermuisknop te klikken.

Heb jij ook een Apple iMac 20" 2.66GHz (begin 2009)?

Welke versie van OS X werd meegeleverd? Het lijkt mij sterk dat de nieuwste Snow Leopard (10.6) al 33 updates heeft. Er waren ook zeker updates van andere Apple software, maar ze hele grote updates (die lang duren) zijn meestal van OS X. Als je een wat oudere OS X 10.5.x hebt dan wordt deze geupdate naar OS X 10.5.8 en dat zijn enorme grote updates (>700 MB).

De plek van de aan/uit-knop is wel verklaarbaar: Uitzetten gaat via het OS, en aanzetten via een knopje die op veel Apple toetsenborden zit. In principe heb je die aan/uit-knop niet nodig.

Ik heb vergelijkbare ervaringen met mijn Mac Mini, tijdje terug nieuw gekocht. Ook daar zit de aan/uit-knop op een onmogelijke plaats. Omdat ik geen enkel Apple toetsenbord en muis goed vind, heb ik er ander spul aan (goedkoop USB toetsenbord van 4 euro en Logitech muis) hangen, en dan is het wat meer gedoe met die aan/uit-knop.

Het klopt wel dat het met 2 Gig snel werkt. Met 1 Gig werkt het al snel, en ik heb ook nog eens shared videomemory. OS X is duidelijk lichter dan Vista.

Nog een tip voor Linux/BSD liefhebbers en gebruikers dus ook leuk voor de reviewer: http://www.macports.org/
Kun je onder OS X heel gemakkelijk je Linux/BSD programma's downloaden en compilen, en het is allemaal gratis. Voor als je bijv. XChat handiger vindt dan Ircle.

[Reactie gewijzigd door SvMp op 4 september 2009 11:10]

Ehm... Met welke toets schakel je een Mac in? Heb ik nog niet van gehoord... Zowel m'n vorige witte toetsenbord als het nieuwe alu-keyboard hebben dat niet.

De meesten zetten hun Mac in standby, en dan gaat hij aan met elke toetsaanslag, maar als hij echt uit staat, dan kan dat volgens mij niet.
En je hebt hem op 3 september gekocht? Snow Leopard was toen al uit, volgens mij had A-Mac hem gewoon mee moeten leveren. 8 euro is nog steeds een schijntje natuurlijk, maar je hebt in principe een computer met een niet-huidig-OS gekocht... Valt me tegen van A-Mac (waar ik mijn Apple's ook gekocht heb trouwens).

Anderzijds, wel netjes dat je een groter toetsenbord mocht kiezen. Ik snap de keuze van Apple niet om het numerieke eiland achterwege te laten, helemaal niet bij bedrade keyboards die waarschijnlijk toch nooit van plaats zullen veranderen en dus niet perse compact hoeven te zijn.
Tja, ik had het nog nagevraagd of ik het er niet meteen bij kon krijgen. Maar dit moest ik persé bij Apple zelf bestellen. Ik had dan weer wel geluk met het toetsenbord, want een kennis van mij had voor het groter toetsenbord 25 euro moeten bijbetalen voor het openmaken van de doos :? .

@johnkeates: Bedankt, 't heeft geholpen :).
Ik dacht dat je bij Linux vandaan kwam?

En wat heb je nu voor internetverbinding? Kabel? Of Glasvezel? ;)

[Reactie gewijzigd door RichardHoman87 op 4 september 2009 20:07]

Ja, maar daarvoor heb ik wel nog Windows gebruikt. Ik ben overgestapt naar Linux door al dat gezeur met Windows :P.

Ik heb nou glasvezel sinds een paar weken.
ik ben sinds enige tijd overgestapt van Windows (2000Pro en XP Pro versies) naar een iMac 24" en ben bijzonder tevreden. Het is natuurlijk even wennen omdat eigenlijk alles logisch werkt, iets wat onder Windows nog weleens anders is. Het belangrijkste is zonder meer dat de iMac gewoon doet waarvoor die gemaakt is, zonder problemen werken. En misschien nog belangrijker, toen ik in de eerste week een probleem had om vanuit Parallels (helaas moet ik vanuit een zakelijk oogpunt bepaalde programma's nog steeds onder Windows gebruiken, omdat er geen alternatieve Mac versie beschikbaar is), er niet goed opgestart kon werden werd ik via de helpdesk snel en uitstekend geholpen en kon ik, als leek op technisch gebied, binnen een kwartier verder werken.
Zelfs de Windows programma's werken beter op deze iMac als op mijn eerdere Windows machine.
Tenslotte is de combinatie tussen iPhone en iMac prima geregeld en is de uitwisseling van gegevens een fluitje van een cent.
Ga binnenkort de laatste versie van het OS "Snow Leopard" aanschaffen voor euro 29,00 toch wel een heel ander verhaal als een update bij Microsoft. De update van Parallels is geheel gratis inmiddels al te downloaden.
het is jammer dat niet alle programma's onder Mac beschikbaar zijn, want dan was de keuze heel eenvoudig.

het enige waar ik echt aan moet wennen zijn het toestenbord (met numeriek toetsenbord) en de standaard muis. Moet daar nog wat aan doen, maar wel zo dat het wel bij het mooie ontwerp van de iMac blijft passen. Iemand een goed idee?
Wat is er dan zo wennen aan het toetsenbord? Ik heb 'm ook met het numerieke gedeelte en hij werkt erg fijn; niks te wennen aan lijkt me.

De muis is inderdaad een hel. De Elecom Scope Node muis schijnt goed te werken; ondanks dat 'ie er vaag uit ziet :P. Ik heb nu nog helaas de standaard muis.

Review is weer wat uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door SpaceK33z op 5 september 2009 01:04]

gelukkig heb je de aan/uit knop bijna niet nodig.
de iMac in de uit stand verbruikt net zo veel/weinig energie als in standby stand. Dus dit nadeel verdwijnt.

Die muis is inderdaad een onding. Deze staat niet bij de minpunten. Na twee weken was ik het ding zo zat dat hij nu achterin een kast ligt.
- het scrollwieltje komt snel vast te zitten.
- er zijn geen buttons gedefinieerd. ik pak bv bij het slepen vaak mijn muis op. met een echte button kun je dee knop ingedrukt houden bij het oppakken. met de mighty mouse werkt dit dus niet.

[Reactie gewijzigd door PJTX op 3 september 2009 08:41]

Wel als je de muis vasthoudt bij die twee vakjes aan de zijkanten van de muis (met duim en ring/middelvinger). Dan kun je de 'button' ingedrukt houden terwijl je de muis optilt.

Die twee vakjes 'inknijpen' is trouwens button 4, dus die moet je dan eventueel dus niet gedefinieerd hebben...

(Blijft een crap muis, trouwens.)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 4 september 2009 16:58]

Probeer je linker vinger eens van de muis te houden als je de rechtermuisklik wilt doen. Ik ben ook niet blij met de Apple muis, maar deze 'taktiek' helpt mij wel enigzins.
Goede review. Iedereen die overstapt die heeft ongeveer hetzelfde verhaal.
En LOL van het vermelden van de games :P dat is een argument van veel (noobs) mensen, dat er geen spellen voor de mac zijn. MUV crysis en enkele valve titels is geloof ik elke top 10 pc game van de afgelopen 4 jaar voor de mac.
Als je internet niet voldoende snelheid doorgeeft omdat je router te ver weg staat, moet je eens gaan denken aan een set Powerline Adapters.

Deze werken erg goed, ik zelf heb er positieve ervaring mee.
Voor een test hierover kun je even kijken op Hardware.info.
Bedankt voor de tip. Inmiddels is mijn internetverbinding weer snel hier :). Ik heb laatst een nieuwe router gekocht omdat we glasvezel kregen en de oude het niet aan kon.

Ik heb net even een test op Speedtest.net gedaan en ik haalde 11,69Mb/s download en 9,64Mb/s upload, ondanks dat ik glasvezel heb.
een uitgebreidere review zou geen kwaad kunnen. Specs, foto's etc.
Oke, de review is wat uitgebreid en er zit een foto bij. Maar de specs staan toch al bij de Pricewatch, waarom zou ik die dan hier nog een keer vermelden?

Over een tijdje wordt de review weer wat uitgebreid ;).
Klopt, de rechtermuisknop werkt prima, zolang je de linker 'knop' maar niet aanraakt. Het werkt met aanraaksensoren en als je beide kanten tegelijk aanraakt zal de muis altijd een linker klik registreren.

Als je er niet aan kan wennen kan je beter een andere muis gebruiken :)