Dyson Pure Cool Link (toren 2016) Wit

€ 399,-
Specificaties Luchtreinigingsventilator - Bekijk alle specificaties

Dyson Pure Cool Link (toren 2016) Wit Review

Krysa 20 juli 2016, laatste update op 20 juli 2016, 36.393 views

Dyson Pure Cool Link (toren 2016) Wit

Omdat ik in een studentenkamer in het centrum van Rotterdam woon dacht ik bij de aankoop van dit product: Twee vliegen in 1 klap! Schonere lucht en verkoeling.

Pluspunten

• Fijne luchtstroom
  • Design
  • Neemt minder dan een A4 aan ruimte in beslag

Minpunten

• Kan niet verwarmen

Reden van aankoop
Om het leven in mijn studentenkamer wat aangenamer te maken zocht ik verkoeling.
Gemiddeld werk ik zo'n twee dagen per week thuis en in de avond werk ik soms nog aan eigen opdrachten. Het nadeel is dat ik alles in 1 kamer doe: slapen, werken, eten etc.
Eerste indruk
De eerste indruk was: wauw! Stiekem vind het unboxen van producten erg leuk en ben ik een beetje Apple fanboy. Vandaar dat ik na het uitpakken van de onderdelen enthousiast werd. Het product is mooi vormgegeven en alles klikt in 1 poging in elkaar.
Installeren
Het in elkaar zetten ging zoals ik hierboven al zei erg makkelijk.
De Dyson app had ik een dag eerder alvast geïnstalleerd, dus ik kon na het insteken van de stekker direct koppelen.
Na het aansluiten werd er direct een WiFi-netwerk zichtbaar. Hiermee moet je met de code die op de pilaar staat koppelen. De app herkent het apparaat en je kun gelijk aan de slag. Om de luchtkwaliteit zichtbaar te maken voor buiten moet je een plaatsnaam invullen. Met behulp van Breezometer kun je de luchtkwaliteit van buiten je woning bekijken.
Doen wat hij moet doen
Het apparaat doet precies wat er belooft wordt. De luchtstroom die opgewerkt wordt is erg fijn. Wanneer je dit vergelijkt met een ventilator van 3 tientjes is dit veel minder turbulent. Ook merk je op de lagere standen 1 t/m 3 dat je continu een luchtverplaatsing om je heen hebt. Dit is vooral met slapen (in de nachtmodus) zeer aangenaam. Je voelt en hoort niks, maar toch blijft de warme lucht om je heen niet 'hangen'.

[img]xNRBhpRg[/img]
De piek in deze afbeelding komt door het spuiten met deodorant.
De app
Werkt goed. Heel soms bij het veranderen van de verbinding crasht de app.
Je kunt de ventilator overal bedienen en bijvoorbeeld de ventilator starten voordat je thuiskomt.

Ander minpuntje is dat de kwaliteit van je lucht geen eenheden bevat. Je ziet dus alleen goed, redelijk, slecht en zeer slecht. Voor de buitenlucht wordt AQI gebruikt. (zie foto)
Nadeel
Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden is dat hij de lucht niet kan verwarmen. Dit had een zeer goede aanvulling geweest voor het apparaat. Nu heb ik het idee dat je in de wintermaanden het apparaat minder gebruikt.

Heb jij ook een Dyson Pure Cool Link (toren 2016) Wit?

Een studentenkamer met een Dyson van 400 Euro. De tijden zijn wel veranderd. Ik had niet eens geld voor een gewone ventilator.
Het wordt pas helemaal lachen als je zo'n ventilator openhaalt, er is echt niets speciaal aan. Ik vind de spullen van Dyson wel mooi en degelijk maar gewoon te overpriced. Voor dit geld kan je echt beter voor een (mobiele) airco gaan.
Je betaalt voor het design + R&D.
Dat doe je voor een hoop andere apparaten ook zonder te morren (Apple, B&O, etc), maar als het om een ventilator gaat dan is het niet goed?

Een mobiele airco is leuk, maar maakt over het algemeen veel meer kabaal dan deze ventilator, maar vergt meer planning (waar zet je hem neer, zodat je de luchtafvoer kan gebruiken zonder dat het raam continue open staat)
Stroman. Wie zegt dat hij zulke prijzen neerlegt voor Apple, B&O, etc?
Het is ook gelijk een luchtfilter met HEPA filter erin, die dingen kosten gewoon geld maar zorgen voor betere luchtkwaliteit, zeker in Rotterdam is dat echt een aanrader aangezien de luchtkwaliteit daar het slechtste van heel europa is.
Wat een onzin; ik had als uitwonende student studiefinanciering en een goede bijbaan en kon daar prima van rondkomen, incl. extra's.
Of kreeg je zelf het venster niet open ;)
Staat er nou in die tweede afbeelding (met de uitleg van de kwaliteitsaanduiding) nog commentaar van de ontwikkelaars? Wat slordig haha
Haha scherp, maar het lijkt er sterk op.
Een student die een ventilator koopt van 579 euro. Holy crap.
Het is een mooi ding, zelf heb ik een iets lager model en daar heb ik wel de mogelijkheid om de verwarming aan te zetten.

Nu vraag ik mij af of je dan niet eerst het arsortiment had kunnen bekijken die Dyson voert, dan had je op de hoogte geweest.

Maar goed hij ziet er bliksems mooi uit en koelen doen deze als de beste.
Maar goed hij ziet er bliksems mooi uit en koelen doen deze als de beste.
Nee, hij koelt niet. Hij blaast alleen lucht rond. Dat is echt een misverstand over deze dingen...
Zo gek vind ik het misverstand niet, als je je product 'pure cool link' noemt.. :)

Fijne review om te lezen, waarom heb je niet gekozen voor een variant die ook verwarmt?
een voorbeeld; https://www.bol.com/nl/p/...-zilver/9200000015478799/
Vanwege het HEPA filter
Cool misschien omdat het "cool" is om via je smartphone een ventilator te kunnen besturen 8-)
wat kost zo'n filter? en enig idee hoe lang het meegaat?
In de app zit een timer van 4300 uur. Dit komt neer op een half jaar wanneer hij elke dag elk uur aanstaat. In praktijk zou het filter een jaar meekunnen.
Je kunt de timer ook resetten zodat de melding voor het vervangen verdwijnt.
Wat een filter kost in Nederland weet ik helaas niet.
Anoniem: 310408
@Krysa25 juli 2016 17:01
Uhhhh nee, dat komt neer op ongeveer 12 jaar.
Uhhh nee: er staat 'wanneer hij elke dag elk uur aanstaat'.
Dus 24 uur per dag, niet 1 uur per dag. 4300/24 = 179 dagen, dus ong. een half jaar.
Hoe snel verkoeld dit apparaat je kamer?
Het apparaat heeft geen actieve koeling, maar blaast de lucht rond net als een reguliere ventilator. Kun je de vraag verder specificeren?
Daarvoor kun je beter een airco kopen. Zeker gezien de prijs van dit apparaat 400 tot 500 euro.
+1 van mij, ik had graag wat meer foto's en uitleg van de standen gezien.
Foto's die ik had gemaakt hadden te veel tegenlicht. Het apparaat staat namelijk bij een raam. Zal er morgen wellicht nog wat foto's bijplaatsen.
Zoals de comments hier al aangeven, mochten er wel een paar sterren af wegens te duur. Het belangrijkste minpunt volgens mij. Verder goede review.
Leuk maar beperkt review.
Kan je het artikel nog uitbreiden? Net zoals furian88 vraagt wat meer info.

De timer die er op zit, is dat een timer welke meerdere timers per dag en per dag van de week kan hebben, of is het een 1 mogelijkheid timer, b.v elke dag om vier uur 2 uur draaien?

Die gegevens van temp., rel. vocht, meet hij dat zelf of is het externe data?

Werkt deze ook als je geen plaats invult? Want filter jij voor je kamer of voor heel Rotterdam?
Nu lijkt het net als of zijn kwaliteits bepaling van je buiten omgeving afhangt.

Opmerking over de filter, vervang hem gewoon minstens 1 keer per jaar, je wilt niet dat hij ook je verkoudheids baterieen opslaat. Anders krijg je dat gedoe net zoals de woning lucht ververs eenheden, die niet onderhouden worden.

[Reactie gewijzigd door Lord Anubis op 25 juli 2016 16:46]

Ja design is mooi, techniek ook. maar voor welke prijs... aparte (uv) Philips Hepa filter + blokker ventilator-toren is toch denk mijn voorkeur.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.