Samyang Optics 135mm T2.2 ED UMC VDSLR (Sony E) Review

geerten 20 juli 2016, laatste update op 16 augustus 2016, 113 views

Samyang Optics 135mm T2.2 ED UMC VDSLR (Sony E)

goede lens voor een goede prijs

Pluspunten

• kwaliteit
  • bouw
  • prijs

Minpunten

• geen autofocus (maar dat weet je als je hem koopt)
  • dus ook geen EXIF data

Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 3
Over mijn vorige Samyang lens - de 85mm - was ik zo enthousiast (hier staat de review) dat ik er gelijk nog eentje wilde kopen. Ik had al wat wijdere lenzen, 100mm leek me wat te dicht bij 85mm, dus het werd 135mm. De video uitvoering, want dat leek me ook wel interessant.

De foto en video versies in deze reeks zijn optisch hetzelfde. De verschillen zitten aan de buitenkant:
- Het diafragma van de video versie verloopt continu i.p.v. stapsgewijs.
- De video versie heeft getande focus- en diafragma-ringen, voor follow focus apparaten.
- De schaalverdelingen staan daarom ook op de zijkant van de lens, i.p.v. de bovenkant.
- De lichtsterkte wordt aangegeven in t-stops i.p.v. f-stops. (link)

Video was voor mij wel de aanleiding om op zoek te gaan naar andere lenzen, maar mijn manier is: opstellen, instellen, starten. En dan kijk ik er verder niet meer naar om tot het einde van de opname. Vandaar dat die verschillen voor mij niet van belang zijn. Maar, zoals gezegd, het leek me wel interessant. En hij was op dat moment ook iets goedkoper.

We beginnen weer met een paar unboxing foto’s:

De eerste indruk: net als de 85mm is dit een zware (845g) en degelijk gebouwde lens. De focusring draait voor mijn gevoel wel iets lichter. Dat zou heel goed opzettelijk kunnen zijn, voor de follow focus, maar voor met de hand mag het voor mij wel iets zwaarder gaan.

Ik vond de 85mm al groot, maar deze doet er nog een forse schep bovenop:

Waar de 85mm met de α5100 lekker in de hand lag, geldt dat voor deze niet meer:

Hij is zwaarder en langer, waardoor het gewicht te ver naar voren ligt. Daarbij drukken de tandjes van de draairingen ook nog eens precies in m'n vingers. Dat de schaalverdeling aan de zijkant zit i.p.v. bovenop is ook niet ideaal voor gebruik uit de hand.

Maar schroef ik deze op de VG20, op het statief, dan klopt het weer:

Het zwaartepunt ligt weer min of meer in het midden, de schaalverdeling zit op de goede plek.
De tandjes heb ik nog steeds niet nodig, maar zitten verder ook niet in de weg.
Voor mij wordt dit dus een video lens. Dat klopt, daar is hij ook voor bedoeld. Maar als ik de foto versie gekocht had, had ik die voor beide kunnen gebruiken.
Niet dat ik hem nu ga omruilen, maar wel een minpuntje, of, laat ik zeggen, een "lesson learned".

Ook van deze lens zijn er weer ontelbaar veel reviews te vinden op YouTube.
De optische kwaliteiten - en met name de scherpte - worden daar in het algemeen hoog aangeslagen.
Nou heb ik noch de capaciteiten, noch de spullen om het uiterste er uit te halen, maar toch eens kijken wat ik er van terecht breng.

De 5100 is op dit moment terug naar de winkel voor een reparatie, dus deze foto's zijn met de VG20 gemaakt, hoewel dat eigenlijk een videocamera is. Op zich OK, daar wil ik hem toch op gebruiken, maar ik merk wel dat het scherpstellen nu moeilijker is. Deze heeft b.v. geen magnifier, alleen focus peaking om je te helpen. Bij de VG20 twijfel ik ook altijd tussen het scherm en de viewfinder, en met of zonder bril. Steeds heb ik het gevoel dat ik het net niet goed genoeg kan zien.
De lengte van de lens maakt het ook niet makkelijker. Gelukkig heb ik in ieder geval wel een statief...

Eerst een paar foto's van een rijtje boeken. Deze zijn van vrij dichtbij (een kleine twee meter - de minimale afstand voor deze lens is 80 cm.)

In perspectief voor DOF en bokeh (op F/2):

Recht van voren voor de scherpte (op F/4):

En dan een paar uit de tuin, op afstand. De schutting staat op een meter of twintig.

En de struik rechts op ongeveer zestien meter. (Met een tak van de perenboom daar nog een metertje voor.)

Is dit scherp? Jawel, maar is het uitzonderlijk scherp? Ik denk dat het nog wel beter moet kunnen (en ik zal het blijven proberen). Maar ik ben in ieder geval wel overtuigd.
In de perspectief shots is mooi te zien dat er op deze afstand maar een paar centimeter in focus is. Helaas is de rest daar al gauw té wazig, bij gebrek aan contrast. In de tuinfoto's komt de bokeh wel beter uit de verf. Die is wat mij betreft mooi, misschien iets aan de zachte kant.

Voor veel lensafwijkingen, zoals vignetting, CA, etc. geldt dat ze vooral optreden aan de rand van het beeld. Als je dan - zoals ik nu - een crop sensor achter een full frame lens hangt, kom je die dus niet tegen. Mijn oordeel op dat punt is dus niet doorslaggevend.
  • Scherpte: prima
  • Bokeh: mooi, zacht
  • Afwijkingen: minimaal
  • Bouwkwaliteit: oerdegelijk
En hoewel hij niet helemaal net zo goedkoop is als de 85mm, is het nog steeds een prima lens voor zijn prijs.

Al met al ben ik op deze lens niet zo verliefd als op de vorige, maar evengoed ben ik er blij mee. Alleen, als ik opnieuw kon kiezen zou ik toch eerder voor de foto versie gaan.

Heb jij ook een Samyang Optics 135mm T2.2 ED UMC VDSLR (Sony E)?

Naast het feit dat al je foto's behoorlijk onderbelicht zijn, vind ik de review ook wat karig.

Wat is de belangrijkste eigenschap van een lens? Volgens mij de scherpte. En alles wat ik uit deze review aan de weet ben gekomen is dat de scherpte "prima" is. Uit andere reviews weet ik dat deze lens super scherp is (nog beter dan de 85mm).

Ook hadden wat foto's geschoten met de lens een mooie toevoeging geweest. Dan kan iedereen zelf zien hoe "prima" de scherpte is.
Bedankt.
Ik hoef geen Foritain te zijn, maar dit had inderdaad wel erg weinig inhoud.
Hierbij dus ('t heeft even geduurd...) een uitgebreide / herziene versie, waar de lezers hopelijk wat meer aan hebben.
kijk. Dat zijn mooie aanvullingen. Ga mijn rating gelijk aanpassen.