Tweakers zegt: 8,5

Specificaties GF GTX 1060 (1280c) (1,569GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G Review

TERW_DAN 19 juli 2016, laatste update op 7 september 2016, 2.160 views

MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G

De GTX 1060 is het voordeligere broertje van de GTX 1070 en 1080. De GamingX is een solide kaart met prima prestaties, en een koeler die bijzonder stil is, met daarbij lekker lage temperaturen

Pluspunten

• Stil
  • Zuinig
  • Snel
  • Stevige backplate
  • Uitgebreide software
  • Blijft ook onder load lekker koel.
  • Lekker te overclocken

Minpunten

• Prijs tov de Radeon 480
  • Software is af en toe wat overbodig
  • Geen analoge outputs
  • Weinig verschil tussen OC, Game en Silent Mode

Drivers en compatibiliteit Score: 5
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1BpwJa8BdbDcWUN.jpegVandaag heeft MSI de GTX1060 gelanceerd. Een videokaart op basis van de nieuwe Nvidia Pascal architectuur. De GTX 1080 en GTX 1070 kwamen al eerder uit, kaarten met leuke prestaties, maar wel tegen een flink prijskaartje.
In deze review neem ik de GTX1060 eens onder handen en kijk ik wat je krijgt voor een wat schappelijker prijskaartje. Verder was ik vooral benieuwd naar de meegeleverde software die bij deze kaart komt, en of die nu echt wat toevoegt.

Specificaties

3x DP
Stroom1x 8pins
Afmetingen277 x 140 x 39 mm

De videokaart

De kaart wordt geleverd zonder al teveel extra's. Er zit een driverCDtje en wat papierwerk bij, maar die heb je niet echt nodig, want alles staat toch wel op internet. Verder geen verloopjes, adapters of andere goodies die je niet echt nodig hebt. Maar dat komt prima uit, want het gaat immers om de videokaart.

De videokaart is voorzien van 3 displayports, een dual link DVI poort een een HDMIpoort. Analoge aansluitingen zijn er niet meer te vinden, die zou je vanuit de displaypoort moeten halen met een adapter. Maar gezien het inmiddels 2016 is, is dit geen groot gemis, gezien digitale aansluitingen al minstens 10 jaar gemeengoed zijn op monitoren. Maar mocht je nog een antiek scherm hebben, is het wel iets om rekening mee te houden.

De kaart is voorzien van een stevige backplate, welke gemaakt is van zwart metaal, waarop het MSI Gaminglogo te zien is in een wat lichtere kleur. De kaart beschikt verder over de nodige verlichting, die je door middel van een stukje software kan instellen. Voor de mensen die niet zo houden van een kermis, kunnen ze ook gewoon uitgezet worden.

De stroomvoorziening wordt gedaan door een enkele 8 pins connector achterop de kaart. Dit zorgt in combinatie met de aangepaste PCB met hoogwaardige onderdelen (waaronder solid caps en Hi-C Caps) voor een stabiele stroomtoevoer.

Twin Frozr VI

Het is al weer flink wat jaartjes geleden dat MSI De Twin Frozr koeling op de markt bracht, en tot dusver heeft deze koeling het altijd prima gedaan, en weet MSI deze steeds weer wat verder uit te breiden. Inmiddels wordt versie 6 geleverd op de huidige kaarten. De koeler is wel wat aan de brede kant, waarmee de kaart misschien wat lastig in smalle kasten past, dus dat is even goed opletten als je dit in een kleine build wilt gaan gebruiken.

De essentie van de koeler is hetzelfde, een aantal grote heatpipes (8mm) in dit geval, die hun warmte verspreiden over een groot oppervlak, waar 2 koelers zorgen voor de airflow. Vergeleken met de oudere TwinFrozr zou deze 40% stiller moeten zijn dan versie 5. In hoeverre dat waar is is lastig te zeggen, omdat ik de kaarten niet naast elkaar heb kunnen vergelijken.
Wat wel waar is, is dat de koeler op deze kaart goed z'n werk doet, en de temperaturen op een acceptabel niveau houdt, zonder flink lawaai te maken.

De fans op deze videokaart zijn opvallend, gezien de fanbladen van elkaar verschillen. De meeste videokaarten zijn tegenwoordig al niet meer voorzien van standaard fans, maar hebben vaak al wel wat verbeterde bladen, die moeten zorgen voor meer airflow, minder geluid of een preciezere airflow.

Deze videokaart is voorzien van zogeheten Torx 2.0 fans, dat 2 type fanbladen heeft. De eerste is een 'dispersion fan blade', die de airflow zou moeten vergroten ten opzichte van de normale bladen. Het tweede type is een normaal blad, dat moet zorgen voor een hoge airflow. De combinatie van deze 2 zou moeten zorgen voor een continue airflow die met een hoge snelheid lucht door de koelribben blaast.

Of dit alleen maar marketing is of niet is natuurlijk lastig te zeggen, gezien ik de kaart niet zomaar kan voorzien van andere fans. Waar het mij om gaat is dat de koeler goed werkt, en wat wel blijkt uit de test is dat de koeler dat gewoon doet, met een zeer acceptabel geluidsniveau. Wat dat betreft is er over de koeling niets te klagen.

Een TwinFrozr III en een VI naast elkaar

Benchmarks

Omdat ik het niet heel zinnig vond om exact dezelfde benchmarks te draaien die iedereen altijd al draait, heb ik vooral gekeken naar de benchmarks van de games die ik standaard al in m'n games bibliotheek heb zitten. Nu zijn dit misschien niet de allernieuwste games, maar het zorgt hopelijk voor een beetje diversiteit in het benchmark landschap, ik ben immers echt niet de enige die nu een review van de GTX 1060 eruit gooi.

Alle tests zijn gedraaid op de Ocmodus van de kaart, waarop de bios van dit exemplaar standaard is ingesteld. Verderop ga ik nog in op de verschillen in de verschillende modi, dus daarvoor moet je nog even iets verder naar beneden scrollen. De games heb ik gedraaid op 2560x1600 en 1920x1200. Het leek me niet heel zinnig om naast de 16:10 verhoudingen ook de 16:9 verhoudingen mee te nemen, omdat het maar een paar pixels scheelt uiteindelijk.
Helaas gaat mijn 30”schermpje maar tot 2560x1600, dus dat is het maximale waarmee ik de kaart heb kunnen testen.
3DMark Time Spy
De 3DMark Time Spy is een 3Dbenchmark die gebruik maakt van DX12. Deze wordt gedraaid in 2560x1440, vandaar ook geen resultaten van meerdere resoluties bij deze test.
Time Spy
test 1 26.55 fps
test 2 22.77 fps
Tomb Raider – Ultimate settings
Tomb Raider beschikt over een ingebouwde benchmark, waarmee het makkelijk testen is. Voor het testen heb ik de ultimate settings aangezet en Vsync uit (omdat ik anders niet boven de 60fps uitkom).
Tomb Raider
2560x1600 64.4 fps
1920x1200 100.4 fps
BioShock Infinite
Ook BioShock Infinite heeft een meegeleverde benchmark tool. Omdat dit een van de benchmarks was die lekker hoge resultaten gaf, heb ik deze ook gebruikt om de verschillende snelheden van de kaart te benchen, die verderop in de review te vinden zijn.
BioShock Infinite DX11-high
2560x1600 101.00 fps
1920x1200 145.90 fps
Hitman
Hitman was een spel waarmee ik altijd vrij lage resultaten haalde op hoge settings, toen deze net uitkwam. Mocht je het spel nu willen gaan spelen, dan zie je dat met deze kaart je zelfs op hoge settings een lekkere framerate kunt halen.
Hitman - Ultimate settings
2560x1600 82.112 fps
1920x1200 90.612 fps
Thief
Thief is eveneens een game waarmee ik nooit echt hoge framerates in de benchmark neer wist te zetten. Maar met deze kaart haal je zelfs op 2560x1600 op de very high instellingen een nette framerate. Ook thief heeft een ingebouwde benchmark tool, wat makkelijk testen is.
Thief - Very high
2560x1600 50.6 fps
1920x1200 74.4 fps
GTA V
GTA V heeft een benchmark tool, waarvan ik me afvraag hoe betrouwbaar de metingen precies zijn die eruit komen (en heel duidelijk zijn ze niet). Dus heb ik de benchmark gedraaid en de resultaten gemeten met FRAPS. En dat zijn de resultaten die ik hier heb neergezet. De resultaten zijn die van de laatste run, die begint met de straaljager en eindigt met de explosie. Het meten van de hele benchmark geeft hele rare resultaten, door de zwarte tussenschermen, waar ik 270fps haal en daarmee het hele gemiddelde nietszeggend maak.
De instellingen die ik hier heb gebruikt zijn: 4x MSAA, FXAA, MSAA x8 voor reflecties, alle settings op very high en soft shadows gerendered met PCSS.

2560x1600 51.858 fps
1920x1200 75.706 fps
Valley
Unigine Valley is geen game, maar wel een leuke DX11 benchmark die best heftig is op hoge settings, uiteraard de instellingen waarop ik die heb gedraaid.

2560x1600 39.6 fps
1920x1200 66.0 fps
Heaven
De voorloper van Unigine Valley is Heaven, ook een best flinke benchmark om te draaien. Ook deze heb ik gedraaid op de hoogste instellingen.

Heaven
2560x1600 37.4 fps
1920x1200 64.6 fps
Benchmarkconclusie
Kijkend naar de benchmarks dan is deze kaart voor de games waarin ik het getest heb een hele leuke kaart om mee te spelen, en biedt deze nog voldoende potentie voor de heftigere games.

PCIe bandbreedte.

In de meeste gevallen zul je deze kaart gebruiken in een PCIe x16-slot, maar dat is natuurlijk niet in alle gevallen mogelijk, sommige borden hebben nu eenmaal geen x16-slot, of je hebt er al iets anders inzitten. Uiteraard werkt deze kaart wel in een slot met minder bandbreedte, maar de vraag is of het inlevert op prestaties. Om dat te testen heb ik de kaart middels geavanceerde technieken gelimiteerd naar x1, x4 en x8 bandbreedtes. Vervolgens heb ik wat benchmarks gedraaid en die vergeleken met de benchmarks die gedaan zijn met x16 bandbreedte.
Time Spy

x8 5.99 fps
x4 6.00 fps
x1 5.69 fps
Hoger is beter

Opvallend is de Time Spy benchmark. Die gaat van een matige 22 fps op x16 naar dramatisch lage waardes, van rond de 5 tot 7,5 fps. Waarom de impact zo ontzettend groot is hier weet ik niet, maar op lagere bandbreedtes is de prestatie flink lager dan met de volledige 16 lanes.
x16 39.6 fps
x8 40.3 fps
x4 40.4 fps
x1 37.2 fps
Hoger is beter

De prestaties van de Unigen Valley benchmark zijn niet zo heel verschillend, en liggen vrij dicht bij elkaar, waarbij pas bij een enkele lane de hoeveelheid frames significant verschilt van de overige tests.
BioShock
BioShock
x16 101.00 fps
x8 102.01 fps
x4 98.41 fps
x1 82.64 fps
Hoger is beter

BioShock draaide met een flink hoge framerate in de tests, en dat doet deze ook met lagere bandbreedtes. Op x4 en x8 zijn de verschillen minimaal niet veel meer dan 2 tot 3%.
Ook hier is met een enkele PCIe lane het duidelijk dat de kaart echt bandbreedte tekort komt, maar zelfs dan is het met ruim 80fps nog steeds prima speelbaar.
x16 50.6 fps
x8 52.2 fps
x4 49.6 fps
x1 35.5 fps
Hoger is beter

Thief haalde een stuk lagere framerates, maar de verschillen zijn hier eigenlijk hetzelfde als bij BioShock, waarbij x4, x8 en x16 redelijk dicht bij elkaar liggen (en x8 zelf nog wat beter werkt dan x16 in deze test), maar x1 echt beduidend achter blijft.

Stroomverbruik

Het stroomverbruik is gemeten door een Crestameter, die ooit heel goed uit een test kwam, en ik sinds jaar en dag gebruik. Het verbruik van is van het gehele systeem, niet alleen de videokaart.
Het systeem bestaat uit een Z77 moederbord met i7 3770K, 8GB ram, 2x SSD, 2x HDD gevoedt door een be quiet! 580 Watt voeding. Het verbruik heb ik gemeten in idle, tijdens het gamen (GTA V in dit geval) en tijdens de flinke belasting in Kombustor.

stroomverbruik
idle 63 W
game 220 W
Kombustor 206 W

Al met al geen hele rare scores. Ik haal meestal zo'n 85W gemiddeld met een 270x in een ongeveer gelijke configuratie, dus deze kaart is zo te zien weer een stapje zuiniger.

Temperaturen

Voor het meten van de temperaturen ben ik uitgegaan van de Afterburner software die MSI meelevert.

Ik heb de temperaturen gemeten van het systeem in een aantal situaties, tijdens het draaien van Kombustor (de MSI variant van Furmark), in idle met zowel Zero Frozr aan als uit en tijdens het spelen van GTA V.

Temperaturen
idle 40 C
idle zonder ZeroFrozr 35 C
game 63 C
Kombustor 64 C

Het verschil tussen Zero Frozr aan of uit is nog best significant, en zou voor mij zeker een reden zijn om de fan gewoon lekker aan te laten staan, in idle hoor je die namelijk toch niet, maar het komt de temperatuur wel ten goede. Of je de kaart nu op z'n donder geeft tijdens het gamen, of met het renderen van een harige donut maakt weinig uit. Warmer dan 64 graden heb ik de kaart niet gekregen tijdens het testen, en dat vind ik best netjes, zeker als je bedenkt dat ik een heel simpel kastje heb, zonder extra airflow, dus de omstandigheden zouden nog beter kunnen zijn.

MSI Gaming App

MSI heeft bij deze kaart de gaming App meegeleverd. Deze is beschikbaar voor Windows, als ook voor Android. Ik heb de Windows versie getest, wegens gebrek aan een Androidapparaat. De Gaming App stelt je in staat wat zaken te tweaken van de videokaart. Bovenin de App heb je een 5 tal icoontjes voor verschillende functies. Er zijn in totaal 6 opties die je aan kunt geven, al kun je er maar 5 tegelijkertijd laten zien. Misschien hadden de icoontjes iets kleiner kunnen zijn zodat je ze alle 6 tegelijkertijd in beeld kan hebben, maar dat is helaas niet zo.

Eye-rest
Eye-rest stelt je in staat om de kleurweergave op je scherm te veranderen. Er zijn een paar presets, namelijk;
EyeRest: Geeft een vieze gelige gloed over je scherm, dat je doet denken aan verkleurde CRTbakken van 20 jaar terug. De naam doet vermoeden dat het rustiger zou zijn voor je ogen. Persoonlijk vind ik dit gewoon lelijk.
Gaming: Maakt de kleuren wat meer verzadigd, zodat ze wat meer uit je scherm springen, maar je lijkt er een beetje diepte mee te verliezen.
Movie: Lijkt vooral het rood wat intenser te maken, zonder al teveel diepte te verliezen, zoals het geval is bij de Gaming-preset.
Customize: Hierbij kun je zelf de instellingen doen voor gamma, level, brightness en contrast.
Default: Zoals de naam al aangeeft, gebruikt deze de standaard instellingen.

OSD

Het OSD is vooral handig voor benchmarken, troubleshooten of gewoon geilen op statistiekjes. Je kunt in het OSDscherm de nodige opties aanzetten die je als overlay wil laten zien op je scherm. Zo kun je bijvoorbeeld continu het aantal fps laten zien in de game.
Voor de videokaart kun je de volgende opties aanzetten;
Geheugengebruik
Geheugenfrequentie
GPUgebruik
GPUvoltage
GPUtemperatuur
GPUfrequentie
GPUventilatorsnelheid
FPS.

Er staan nog een aantal opties bij die je kunt aanzetten voor je moederbord, maar dat werkt volgens mij alleen in combinatie met een MSImoederbord (en die zat toevallig niet in m'n testsysteem).

Niet alle games worden ondersteund, daarvan krijg je een mooie reminder te zien op het moment dat je het OSD aanzet. Dat een game er niet tussenstaat wil niet gelijk zeggen dat het niet werkt, maar is het simpelweg niet gegarandeerd.
Dragon Eye

Dragon Eye is eigenlijk geen onderdeel van de Gaming App, maar is een apparte applicatie die gestart wordt als je daarop drukt.
Gaming Eye stelt je in staat om een Youtubevideo of TwitchStream te overlayen op je game, zodat je kunt gamen en video kunt kijken tegelijkertijd. Het aantal games dat ondersteunt wordt is vrij beperkt, momenteel zijn dat er een stuk of 20;
- CS:Go
- Diablo III
- Resident Evil 6
- Watch Dogs
- The Division.

Om hier gebruik van te maken zet je Dragon Eye aan, stel je in welke video of stream je wilt kijken en vervolgens kun je de game starten. Met een hotkey kun je de video aan of uitzetten.

In Dragon eye kun je instellen welk formaat dat je wilt (WVGA, HVGAW of WQVGA), iets dat misschien voor sommige diehard gamers duidelijk is, maar ik had het erg handig gevonden, als je gewoon de resolutie kon kiezen.
Daarnaast kun je instellen op welke plek dat je het wilt hebben, met uitzondering van het midden van je scherm, en vervolgens kun je de transparantie instellen, zodat je ook nog door de video heen kunt kijken wat erachter gebeurt.

Hoewel het leuk bedacht is, vraag ik me een beetje af wat het nut is. De meeste mensen die ik ken die dit zouden willen hebben sowieso meer dan 1 monitor op hun bureau staan, en dat lijkt me dan ook een stuk makkelijker, in plaats van de video over bepaalde delen van je scherm te hebben.
Cooler Boost
Met Cooler Boost kun je de fansnelheid van je GPU gedurende korte tijd op 100% laten lopen, bijvoorbeeld om even wat extra te koelen, of te patsen met hoe stil je fan is op 100%. De fan doet op 100% zo'n 2500rpm.
Ik vind 't eigenlijk een beetje een zinloze optie. De kaart blijft namelijk vrij koel, en ook tijdens het stresstesten met Kombustor gedurende een uurtje heb ik het ding niet boven de 1000rpm uit zien komen. Het is leuk dat het kan, maar de kaart zit goed genoeg in elkaar dat je 't eigenlijk niet nodig hebt.
Zero Frozr
Hiermee kun je Zero Frozr uit of aanzetten. Zero Frozr zorgt ervoor dat je fans stilstaan, tot je de 60 graden bereikt. In de meeste gevallen is het dus bij deze kaart zo dat hij z'n fans stil heeft staan. Mocht je dat niet willen, om wat voor reden dan ook, dan kun je dat hiermee uitzetten, en zal de fan altijd draaien, op ongeveer 900 rpm. De temperaturen kun je hiermee nog wel wat lager krijgen. Ik ging van 40 graden met de fan uit naar 33 graden met de fan aan.
Het zal deels te maken hebben met je airflow in de kast, en de rest van de hardware die er nog inzit hoeveel uit uit zal maken. Als je het ding ingebouwd hebt in een kast hoor je het ding ook met de fan op 900 rpm eigenlijk niet.
LED
LED geeft je de mogelijkheid om de LEDs in te stellen op de kaart. We weten natuurlijk allemaal hoe cool lampjes zijn, en deze videokaart heeft er ook de nodige opzitten. Ja, ze kunnen uit, voor mensen die dat fijn vinden om te weten, maar je kunt ze ook instellen. Je kunt ze laten knipperen, ademen, op basis van de muziek en en uit laten gaan, of gewoon willekeurig wat laten doen. En dit alles kan in ruim 16 miljoen kleuren. Althans, die kun je instellen. Maar dat komt effectief neer op iets van een stuk of 20 kleurtjes die je kunt weergeven. LEDs zijn immers niet zo subtiel dat ze het verschil tussen #FFFFFF en #FFFFEE kunnen weergeven, op een manier dat we het ook nog goed kunnen waarnemen. Maar dat doet niets af aan de functie op deze kaart.

Het enige minpunt hier is dat als je kiest voor de 'double flashing'-optie, de leds op een vrij wilekeurige irritante manier lijken te knipperen, waarbij ze soms niet helemaal uitgaan, en soms 1 keer knipperen, dan weer 2 keer achter elkaar. Geen groot issue, want ook al zou dit wel werken is de knippermodus in mijn ogen vrij irritant dat ik 'm toch niet zou gaan gebruiken. De subtiele breathing is dan een stuk prettiger.
OC Mode, Gaming Mode en Silent Mode
Vanuit de Gaming App kun je ook de verschillende modi kiezen waarin je de kaart kunt draaien, waarbij je kunt kiezen uit de OC Mode, Gaming Mode en Silent Mode.
Wat ze doen is de kaart iets hoger of lager klokken, waardoor de kaart wat sneller of langzamer is. Dit ten koste, of juist ten bate van de temperatuur.

Om te testen of het echt veel verschil maakt heb ik een aantal benchmarks gedraaid in de verschillende modi en daarbij gekeken wat het verschil is in snelheid, temperatuur en ventilatorsnelheid.
Game modi benchmarks – Time Spy
OC 26.55 fps
Gaming 26.19 fps
Silent 25.70 fps

Met nog geen 1 fps verschil tussen de snelste en langzaamste setting maakt het bij deze benchmark niet zo heel veel uit wat je doet. Het zal niet ineens heel veel soepeler draaien. Een enkele frame is met deze framerate toch wel zo'n 3 a 4%, maar absoluut gezien zijn de verschillen maar klein.
Game modi benchmarks – BioShock Infinite
BioShock haalt lekkere hoge framerates, dus hier had ik verwacht misschien wel een aantal frames per seconde verschil te halen. Het verschil is inderdaad een paar frames, maar meer dan dat eigenlijk ook niet.
OC 101.00 fps
Gaming 98.70 fps
Silent 98.49 fps
Game modi benchmarks – Action Henk
Action Henk is een lekkere simpele game, die je op bijna iedere aardappel al wel kan draaien. Maar met 8x AA aan en de textures op high heb je er wel een iets sneller systeem voor nodig. Ook deze benchmark heb ik gepakt om eens te kijken of ik hier grote verschillen ging zien op hoge framerates. Maar net als bij BioShock maakt het maar weinig verschil.

Action Henk
OC 130 fps
Gaming 128 fps
Silent 125 fps
Game modi benchmarks – Valley
De laatste test in dit rijtje is Valley, eentje die ik niet wilde laten ontbreken, ook al zijn de verschillen ook hier niet schokkend.
OC 39.6 fps
Gaming 39.0 fps
Silent 38.6 fps

Het verschil tussen de verschillende modi is niet heel erg spannend. Met zo'n 3% houdt het wel redelijk op. Of je de kaart nu op OC of op silent laat draaien, hij is in beide gevallen gewoon lekker snel.
Game modi benchmarks – Time Spy fanspeed
Om te kijken of het naast snelheid in aantal frames per seconde, ook nog iets uitmaakt voor de snelheid van de fan, heb ik door middel van de Afterburner software ook gekeken naar de snelheid van de ventilatoren tijdens de 3DMark Time Spy benchmark.
OC 912 rpm
Gaming 903 rpm
Silent 883 rpm

Het idee is leuk dat je de controle kan hebben over je kaart, maar de noodzaak is er denk ik niet echt. Het had wat uitgemaakt als de fans op de kaart lawaaierig waren. Of als de kaart in OC Mode bizar heet zou worden waardoor je liever niet op die stand zou gamen. Maar dat is niet echt het geval, de temperatuur ligt in iedere modus hier op 64 graden, en de snelheid van de ventilator net boven of onder de 900 rpm.
VR
Met VR kun je de virtual reality-mogelijkheden van de kaart gebruiken, echter, zonder de apparatuur daarvoor is het lastig te testen. Als je het aanzet zal de software de nodige applicaties willen sluiten om het systeem geschikt te maken voor VR.

MSI Afterburner

MSI levert al sinds jaar en dag hun Afterburner software mee om de kaart te tweaken. Ik ben niet zo ver gegaan om te kijken tot hoever ik het ding kan overclocken, al is het maar omdat dat in een paar dagen bijna niet te doen is. Maar de software is op zich wel de moeite om eens te bekijken.

Oud vs nieuw

MSI heeft de nieuwe versie van Afterburner er in mijn ogen nou niet echt beter op gemaakt. Ik vond de oude versie er een stukje overzichtelijker uitzien dan de nieuwe. Maar nog steeds is het een prima bruikbaar stukje software.

Afterburner biedt naast de mogelijkheid om de GPU te overclocken ook een uitgebreide monitoringtool waarmee je alles nauwkeurig in de gaten kan houden, waarbij je zelfs kan kijken naar het percentage van de PCIebus die je gebruikt, frametimes, fanspeed maar ook naar de temperatuur van je CPU en het gebruik daarvan.

Dat maakt Afterburner een hele fijne uitgebreide tool, waarmee je eigenlijk alle hardware in 1 keer kan monitoren.

Overclockbaarheid

Om te kijken of het overclocken van de kaart goed te doen is, en of het wat prestatiewinst oplevert heb ik me nog even uitgeleefd met MSI Afterburner. Afterburner is al jarenlang een prima tool om mee te overclocken op een erg makkelijke manier.

Ik heb niet direct geprobeerd de kaart tot het uiterste te drijven. Ten eerste omdat er best veel tijd in gaat zitten om precies de sweetspot te vinden van een kaart en niet iedere kaart even snel gaat. Ten tweede omdat ik juist wilde kijken hoe je zonder al teveel verstand van overclocken toch wat extra uit deze kaart kan persen.

Door middel van Afterburner heb ik de coreclock op +125MHz gekregen en het geheugen op +75MHz, in combinatie met een 5% hogere power limit. Op hogere snelheden draaide de kaart nog redelijk stabiel, maar bleef hij na langer gamen zo nu en dan wel haperen of vastlopen. Het was stabiel genoeg om benchmarks te draaien, maar het gaat mij er meer om om gewoon lekker te kunnen gamen met de kaart.
Pas nadat ik gedurende langere tijd GTA V kon draaien zonder haperingen of vastlopers vond ik de overclock geschikt om eens te testen.

Met de overclock heb ik 3 benchmarks gedraaid; 3DMark Firestrike, GTA V en Unigen Valley.

3DMark Firestrike - graphics

GTX 1060 stock 63.4 fps
GTX 1060 OC 68.1 fps

GTX 1060 stock 2653 pts
GTX 1060 OC 2849 pts

De grafiekjes spreken voor zich. Het is geen gigantisch verschil in de zin dat je van een onspeelbare naar een speelbare situatie gaat. Maar het levert toch wel wat performance winst op. Waarschijnlijk is met een beetje meer moeite, eventueel nog wat meer stroom er nog wel wat meer uit te halen. De koeling is ook met overclocken meer dan voldoende. Ik heb de kaart niet boven de 70 graden uit zien komen, zelfs met overclock op een warme dag.

Voor de echte overclocker dus vast nog wel wat meer te bereiken dan wat ik hier nu voor elkaar heb gekregen. Hoeveel ruimte je nog hebt is lastig te zeggen, en dat zal per kaart verschillen. Maar tot dusver zijn de overclockmogelijkheden helemaal niet verkeerd te noemen. Overclocking

3DMark Firestrike - graphics

GTX 1060 stock 63.4 fps
GTX 1060 OC 68.1 fps

GTX 1060 stock 2653 pts
GTX 1060 OC 2849 pts

De prijs zal bij introductie op zo'n 369 euro komen te liggen, al is dit tot nu toe nog de aanbevolen verkoopprijs. Vaak liggen de retailprijzen na de release van de kaart wel wat lager, maar wat ze gaan doen is nog even afwachten. En ook dan zullen we zien wat de prijs doet ten opzichte van de Radeon 480, op dit moment denk ik wel de interessantste kaart van het andere kamp.

De GTX1060 Gaming X is een kaart waar ik zelf zeer tevreden over ben, er zijn niet heel veel negatieve punten te bedenken. De software vond ik op sommige punten een beetje overbodig, vooral voor wat betreft de verschillende modi waarin je de kaart kan draaiener maar daarvoor koop ik geen videokaart. Het is in elk geval geen reden om de kaart niet te kopen.
Er zijn een paar dingetjes waar je rekening mee moet houden, zo kun je niet meer een analoge monitor aan deze kaart hangen en trippen de LEDs als je ze op 'double flash' zet, maar in mijn ogen zijn dat echt geen dealbreakers.
De prijs ligt weer een stuk lager dan die van de GTX1070, en ik denk dat het vooral af gaat hangen van hoe deze kaart zich verhoudt ten opzichte van de Radeon 480 welke het interessants gaat worden.

--update 30/7 - PCIe bandbreedte benchmarks toegevoegd.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G?

een "review-battle" met de "titans" der reviews.
(TERW_DAN en Foritain)
een "review-battle" met de "titans" der reviews.
(TERW_DAN en Foritain)
Waarbij ik er eigenlijk echt te lang uit ben geweest :P
Hopelijk binnenkort weer wat meer tijd om meer spul te reviewen.
Mooie review alleen doen de grafieken raar als ik het scherm verklein :p
Mooie review alleen doen de grafieken raar als ik het scherm verklein :p
Klopt, de responsive layout verneukt de verhoudingen van afbeeldingen, waardoor die de UBB negeert. Niet echt iets waar ik zo iets aan kan doen, anders dan de benchbakker een keer ombouwen (wat al 4 jaar op de planning staat).
Mooie en zeer duidelijke review.

Bedankt hiervoor. Heeft mij zeker geholpen bij het kiezen van een nieuwe kaart.
Mooie en zeer duidelijke review.

Bedankt hiervoor. Heeft mij zeker geholpen bij het kiezen van een nieuwe kaart.
Graag gedaan :)
Mooie uitgebreide review.

Geeft me toch weer een nieuw perspectief op de 1060 t.o.v. een 1070.
Vraagje: over die ondersteunen van de games, je zei dat het niet gegarandeerd was maar betekent dit dat de game een grotere kans heeft om te crashen? Want als ik 320 euro uitgeef aan een videokaart zou ik er wel veel spellen mee willen spelen.
Dat is alleen van toepassing op Dragon Eye.
Oke dus ik zou mijn MSI GTX 1060 gaming 6g gewoon kunnen gebruiken voor alle games
Ja hoor, dat is geen probleem. Het is gewoon een GTX 1060 net als alle andere. Het is puur die extra software die niet met ieder denkbaar spel compatible is (maar zelf gebruik ik 't nooit).