Nvidia GeForce GTX 1060 6GB Review

Foritain 19 juli 2016, laatste update op 26 mei 2017, 779 views

Nvidia GeForce GTX 1060 6GB

MSI pakt de koeler van hun high-end GPU en zet die op de nieuwe mid-range kaart. Niet onverwacht zien we een ongekend stille kaart, en voor een middenklasser een zeer brute uitstraling. Toch is het afwachten wat de prijs doet, met het oog op zowel de RX480 als de GTX1070

Pluspunten

• Uitstekende 1080p prestaties, voldoende FPS over voor de komende generatie games. DX 11 prestaties ruim voorbij een RX 480
  • Prima WQHD/1440p prestaties, AAA games zal je niet maxen, maar praktisch alles is goed weg te spelen.
  • Onhoorbaar stil in idle (stilstaande ventilatoren) en fluisterstil tijdens gaming.
  • Nog zuiniger dan last gen, zuiniger dan een RX 480, en praktisch elke voeding met de benodigde 8-pin stekker gaat voldoen.
  • Dikke uitstraling met o.a. backplate en LED feature.
  • De kaart boost zichzelf ruim voorbij de specificaties, zie het als een dikke auto-overclock

Minpunten

• Prestaties in DX 12 niet gek veel beter dan een RX 480. Straatprijs moeten we afwachten, maar het risico lijkt aanwezig dat die niet in verhouding staat wat dat betreft.
  • Voor WQHD/1440p stevige concurrentie van de GTX 1070 die bijna 40% sneller is. Ook hier is het afwachten of de straatprijs die verhouding zal laten kloppen.
  • Iets breder dan gebruikelijk, kan in bepaalde smalle behuizingen een issue zijn. Dat zijn echter wel uitzonderingen.

Review: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB GDDR5

Energieverbruik
Software
Overclocken en temperaturen

Productpagina @ MSI

We konden er op wachten. De dag na de release van de AMD Radeon RX 480 kwam de geruchtenmolen rond de Nvidia GeForce GTX 1060 op volle gang. Dat moest ook wel, want Nvidia had tot dat moment enkel de bovenkant van de markt van nieuwe kaarten voorzien, en de prijsverlagingen voor de GTX 970 en GTX 980 waren eigenlijk niet voldoende om ze nog een redelijke overweging te noemen. Het idee achter de GTX 1060 was vrij snel duidelijk: Hij moet veel sneller zijn dan de GTX 960, ongeveer de snelheid van een GTX 980 halen, en daarmee natuurlijk iets sneller zijn dan de RX 480.

Vooral opvallend was de snelheid waarmee de GTX 1060 naar de markt zou komen. Het deed je afvragen of het een snelle reactie was op AMD, juist een moment waar ze bewust rustig op zaten te wachten, of natuurlijk gewoon puur toeval. Wat mij betreft is het hopen op het laatste, waarbij vooral de beschikbaarheid van de GTX 1060 varianten de komende dagen zal laten blijken hoe de vork in de steel zit.

Dat brengt ons naar een lastig punt wat deze review betreft: Het is vooralsnog gokken hoe de prijzen uit gaan pakken. De GTX 1070 als uitgangspunt kost op dit moment ca 500 euro met een MSRP van 379 USD, een GTX 1060 zou met een MSRP van 249 USD dan vertalen naar ca 330 euro, maar hoe het uit gaat pakken is vooralsnog de vraag. MSI geeft een adviesprijs aan van 369 euro voor hun Gaming X uitvoering (wat de snelste en duurste uitvoering is die ze uitbrengen), maar in de praktijk zien we dat dat niet direct veel zegt over de straatprijs; het kan zo maar tientjes goedkoper worden, of de andere kant op gaan.

MSI gaf de gelegenheid de MSI GeForce GTX 1060 Gaming X vroegtijdig te testen, al is het de bedoeling dat andere custom koeler kaarten spoedig zullen volgen. Ter info: MSI voorziet test-samples met een specifieke OC-bios, waardoor de kaart standaard in de OC-modus staat. Retail kaarten draaien standaard in de Gaming-modus, en zijn met de MSI Gaming App in de OC-modus te zetten. De prestaties die je ziet zijn dus wel voor iedereen beschikbaar in de retail variant, en de verschillen zijn in de praktijk minimaal met de boost functie in recente Nvidia kaarten, maar hou er gewoon even rekening mee.

Alvorens we naar de specifieke MSI uitvoering gaan kijken eerst even een blik op de onderliggende features van de Nvidia ‘Pascal’ chip, de GP106 is een andere chip dan we in de GTX 1070 en GTX 1080 tegen kwamen, al heb ik hier zelf vooralsnog nul inhoudelijke informatie over ontvangen (valt wel wat te vinden online natuurlijk, daar niet van). Desondanks wil ik wel even kijken naar een aantal van de nieuwe features die we tegenkomen in de nieuwe generatie Nvidia kaarten, die zowel voor de GTX 1070 en 1080, als deze nieuwe GTX 1060 opgaan.

Praktisch van aard is de aanwezigheid van hardwarematige x265 / HEVC decoding in deze nieuwe chips, wat we op de GTX 950 en 960 tegen kwamen, maar op de vorige generatie high-end moesten missen (970/980/980Ti/Titan). Ook Ultra HD (4K) beelden op 60FPS naar je moderne televisie sturen is zo geen enkel probleem. Vermoedelijk iets meer in de toekomst voor home cinema fanaten is de ondersteuning van HDR beelden welke aanwezig is in deze generatie.

Voor de gamers is er ‘Fast Sync’. Lang verhaal kort: De al-oude V-sync instelling voorkomt ‘screen tearing’ maar zorgt in feite voor een marginale vertraging. Geen vertraging die de gemiddelde casual merkt, maar funest voor competitieve play. Fast sync lost dit laatste grotendeels op en maakt in theorie dus een einde aan screen tearing, wat zeker nog speelt op niet-extreem-snelle schermen. Probleem zit uiteraard in het testen ervan, maar de ervaring de laatste weken met de GTX 1080 en GTX 1070 in huis, en de laatste dagen met de GTX 1060 lijkt aan te duiden dat Fast Sync een mooie en vooral logische upgrade op het oude V-Sync concept is.

Voor gamers met een meer artistieke of sociale insteek (lees: streamen of anderzijds delen van gameplay) is Ansel een aardig nieuwtje. Games die dit ondersteunen laten je wanneer gewenst een screenshot maken, maar geven je op dat moment volledige camera vrijheid om dit te doen. Het maakt je game niet sneller, maar met de populariteit van het delen van de ervaringen toch een slim bedacht nieuwtje.

In het onderstaande overzicht krijgen we een beeld van de type positionering van MSI. De ‘Gaming X’ variant waar wij naar kijken zit aan de bovenkant, met vooralsnog geen ‘Gaming Z’ aangekondigd voor de GTX 1060 (wel voor de 1070 en 1080).

De specificaties van de MSI GTX 1060 Gaming X:

Daar zien we een aardige factory overclock en niet onverwacht de nieuwste ‘Twin Frozr’ koeler die we voorheen al uitstekend zagen presteren, en op een lichtere chip geen problemen zou mogen ervaren. Ook houdt dat in dat we op de GTX 1060 Gaming X zowel de backplate als de RGB LED feature terug zien komen. Opvallender is het ontbreken van de SLI functie, overigens een keuze van Nvidia voor de GTX 1060, en niet MSI.

Elke GTX 1060 lijkt vooralsnog te worden uitgerust met 6GB GDDR5. Geruchten over een 3GB versie, dan wel dat die als GTX 1050 naar de markt zal komen, zien we vooralsnog niets van terug in de praktijk. We zien daarbij drie DisplayPort aansluitingen, een HDMI aansluiting, en nog een DL-DVI-D voor de liefhebber. Analoge outputs ontbreken dus. MSI geeft het niet specifiek aan, maar het is waarschijnlijk dat ook deze kaart de typische GTX 1060 TDP heeft van 120W.

Als je de review van de MSI uitvoeringen van de GTX 1070 en GTX 1080 hebt gezien dan is het uitpakken vandaag wat aan de saaie kant. Praktisch alles aan deze kaart is hetzelfde als bij zijn grotere broers. De verpakking, de extra’s (uh, wat stickers, verder niet veel), en de kaart zelf zijn erg gelijkend. Op zich is dat wel een positief punt, want vorige generatie moesten de GTX 960 (en zelfs de GTX 970) zaken als een backplate missen, wat de uitstraling wel wat minder maakte. Het feit dat de middenklasser nu op visueel vlak mee kan met zijn grotere broers is goed nieuws voor mensen die geen budget hebben voor een topmodel, maar wel een hele dikke kaart willen hebben.

Want dik is de MSI Gaming X. Van de flinke koeler met flink wat opvallende elementen tot de achterzijde met die genoemde backplate. Feitelijk het enige verschil met de grote broer is het ontbreken van de SLI connectors die, wanneer je één GPU plaatst, eigenlijk enkel af doen aan de uitstraling. Ook zien we dat de GTX 1060 maar een enkele 8-pin aansluiting heeft, dus net doen alsof je GTX 1060 een GTX 1080 is zit er niet in, maar daar houden de verschillen op. Maar nogmaals, klagen gaan we niet want het is echt een beest en uiteraard doen we dan met alle plezier nogmaals een rondje om de kaart:

Ook de RGB verlichting is weer aanwezig, met wel weer de vraag hoe zinvol ‘RGB’ is op een kaart die zo dominant rood is. Voor (zwart/) rode builds doet de MSI uitstekende zaken, ik denk zelfs de beste zaken, maar als je een ander kleurtje wilt dan houdt het toch op. Desondanks is het leuk dat het logo ook in het rood op kan lichten. Een aantal voorbeeldjes van de MSI Twin Frozr VI in de praktijk:

Om grafische kaarten eerlijk te kunnen vergelijken heb je een vast platform nodig. Benchmarks worden gedraaid op een Intel Core i7-4770k @ 4.0 GHz op een Gigabyte Z87X-UD3H moederbord met daarop een Noctua NH-U12S koeler met een Noctua F12 Industrial ventilator. Geheugen is afkomstig van Corsair in de vorm van vier Vengeance 4GB modules op 1866MHz, en games worden vanaf een Samsung SSD gedraaid. Een Seasonic G-Series 550W Gold rated voeding voorziet het geheel van voldoende energie.

Een i7-4770k is vooralsnog krachtig genoeg om niet als beperkende factor op te treden in het vergelijken van grafische kaarten. Alle kaarten worden getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-overklok instellingen blijven dus in tact (en we zien tevens dat al deze kaarten een standaard overklok hebben). Verder overklokken en eventueel resultaten die daarbij van toepassing zijn worden in de individuele reviews onder de header “overklokken” besproken. Indien geen resolutie is gespecificeerd mag je uitgaan van 1080p. Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen drie maal uitgevoerd, waarbij het gemiddelde wordt weergegeven. Bij noemenswaardige afwijkingen tussen de drie onderlinge resultaten wordt de benchmark nogmaals meerdere malen uitgevoerd om zo zeker te zijn van een betrouwbaar resultaat.

Omdat het niet praktisch is in alle grafieken de gehele naam van elke kaart te gebruiken maak ik gebruik van afkortingen, in deze tabel zie je de exact gebruikte kaarten en de gebruikte drivers op het moment van testen.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. De meeste games in deze vergelijking zijn echter al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimaliseerd is voor die game is dan minder groot. Het is echter sowieso onvermijdelijk: Soms zullen er nu eenmaal nieuwe kaarten uitkomen die nieuwere drivers vereisen om te functioneren.

Alle games in deze review hebben een geïntegreerde benchmark. Dit zorgt voor een eerlijke vergelijking tussen de kaarten, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek. Sommige games maken gebruik van hoge resolutie textures welke meer geheugen vereisen dan sommige kaarten hebben, in dat geval wordt enkel de texture kwaliteit een stapje terug gezet om de game speelbaar te houden.

Laten we beginnen met toch wel de single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike.

Een beetje zoals verwacht zien we de GTX 1060 rond het prestatiepunt van de GTX 980, en daarmee een kleine 10% boven de RX 480 in Fire Strike. Zoals altijd is deze benchmark het uitgangspunt voor de grafieken.

Moar benchmarks! Ditmaal doen we gewoon alle benchmarks achter elkaar per game, laat mij svp in een reactietje weten hoe dat bevalt, of dat je de resultaten graag anders zou zien.

In de game benchmarks op hoge settings zien we de GTX 1060 gemiddeld een ruime 15% hogere prestaties neerzetten dan de RX 480. Opvallend is het verschil in de verschillende games, zo zien we soms exact gelijke scores of kleine verschillen, maar ook enorme uitschieters richting de 30% in het voordeel van de GTX 1060. Opvallend is ook dat de GTX 980 in Fire Strike wel aardig in de buurt zat, maar deze in game benchmarks aardig achter ligt op de nieuwe resultaten. Drivers zullen daar een kleine rol in spelen, maar dat de nieuwe optimalisaties een rol spelen lijkt vrij logisch.

Ook voor 1440p gaan we vanaf heden Fire Strike draaien (Extreme), het zal dus even duren alvorens die lijst wat voller wordt:

De game benchmarks op 1440p:

Eigenlijk zien we hier hetzelfde beeld terugkomen. Af en toe kleine verschillen, maar gemiddeld toch weer ruim voorbij die 15%. Hoewel het bij gamen op 1080p wat lastiger is om de voordelen van de extra prestaties in de praktijk te ervaren is dat op deze hogere resolutie wel duidelijk het geval. Toch moeten we ook concluderen dat op deze resolutie je af en toe wel wat instellingen moet inleveren om het soepel speelbaar te houden, en dat een GTX 1070 met zijn bijna 40% extra prestaties hier toch eigenlijk wel goed van pas komt. Aan de andere kant kan je er veilig van uit gaan dat een GTX 1060 op 1440p wel degelijk goed uit de voeten komt, en dat je je niet direct zorgen hoeft te maken dat games niet of niet enigszins aantrekkelijk speelbaar zijn.

Ook op 4K voegen we Fire Strike toe vanaf heden, ook hier dus vooralsnog weinig vergelijkingsmateriaal maar voldoende om een vergelijkbaar beeld te zien met de RX 480 en de GTX 1070:

Game resultaten op ‘4K’ of 2160p:

Eigenlijk hetzelfde verhaal. Een veilige voorsprong boven de RX 480, maar gamen op 4K blijft gewoon een uitdaging voor elke moderne grafische kaart met enkel de aller duurste GTX 1080’s die er redelijk mee overweg kunnen. Leuk detail is hier wat verschillende instellingen doen per game, zo zien we GTA framerates eenvoudig verdrievoudigen bij wat lagere instellingen (die de game overigens echt niet vervelend maken om te spelen), terwijl in Far Cry Primal het verschil in framerates tussen Medium en Ultra (zelfs -met- HD texture pack) niet voldoende winst geven om de game echt lekkerder speelbaar te maken. Uiteraard biedt terugschakelen naar 1080p voor gaming altijd een optie.

DirectX 12 is een nieuw hoofdstuk in onze GPU reviews, en zacht uitgedrukt: vooralsnog een klein drama om een goede vergelijking in te maken. Hoewel we langzamerhand meer games zien verschijnen die DX12 ondersteunen, zo ook aankondigingen zien van games die het gaan ondersteunen, is die ondersteuning lang niet altijd even goed uitgevoerd of bevat de game geen betrouwbare benchmark. Hitman (2016) is zo’n voorbeeld van een game waarin zowel DX11 als DX12 ondersteuning zit, maar je soms wisselende resultaten ziet waarover je vervolgens weinig kan concluderen of DX12 een game nu sneller maakt of niet, dat los van het feit dat het een half uitgevoerde benchmark is, maar dat terzijde. Zo presteert de RX 480 op twee test systemen met zowel DX11 als DX12 instellingen exact gelijk, en eerdere Nvidia kaarten presteren soms zelfs slechter met DX12 ingeschakeld dan op DX11. De Total War: Warhammer benchmark is een ander voorbeeld, deze start gewoon niet eens op met een GTX 1070 of GTX 1080, en met de GTX 1060 kon ik enkel 1080p Ultra testen en liep de 1440p Ultra test keer op keer vast. De komende tijd zal dus nog even gesleuteld gaan worden aan de manier waarop DX12 in GPU reviews meegenomen gaat worden. Hoewel ik nog niet aan het her-testen van eerdere kaarten ben toegekomen voor de nieuwe DX12 benchmark van 3D Mark, Time Spy, wil ik wel alvast de score achterlaten van deze kaart: 4387.

DX12 is wel een belangrijk onderdeel om naar te kijken, want in het DX12 testen zien we namelijk wel degelijk interessante verschillen met de eerdere benchmarks, en het is een redelijk veronderstelling dat DX12 meer en meer gebruikt zal worden. Enkele benchmarks die wel consequent en consistent draaiden:

Hier zien we toch waarom AMD zo hamert op DX12, want waar de RX 480 in eerdere benchmarks vrij consistent ruim achter liep is dat bij al deze tests duidelijk minder. Exact gelijke scores in Total War, de GTX 1060 moet zelfs zijn meerdere erkennen in de RX 480 in de Hitman benchmark op 1080p, en de verschillen in Ashes of Singularity en Hitman op 1440p zijn klein genoeg dat je de ervaring in de praktijk niet van elkaar zal onderscheiden. Gezien de waarschijnlijkheid van een flink noemenswaardig hoger prijspunt van de GTX 1060 is de DX12 vergelijking een pittige kanttekening.

Om andere resoluties te bespreken eerst de grafiek met het aantal pixels per resolutie:

Een belangrijk onderdeel van elke review is bepalen voor wie een kaart nu interessant is, vandaar dat het hoofdstuk ‘andere resoluties’ een iets ander naampje krijgt, en een bespreking wordt wat betreft de meest voorkomende schermen die mensen gebruiken.

De positionering van de GTX 1080 was duidelijk: zo veel mogelijk power voor de hoogste resoluties zoals 4K maar ook voor 3440x1440p, waarbij al die prijzige kracht duidelijk tot zijn recht komt. De GTX 1070 biedt zich dan als interessant alternatief als topper voor 2560x1440p, 3440x1440p met hier en daar wat instellingen verminderen, of een licht overkill kaart voor 1080p gamers die graag het oog op de toekomst hebben danwel graag extreme framerates zien. De stelling dat je 144 FPS wilt op een 144Hz scherm vind ik onzinnig, want voorbij de 75-90 is het lastig goed te praten, maar ik kan er nog wel in mee dat als je extreem veeleisend of getalletjes gevoelig bent dat je een GTX 1070 koopt bij de 1080p.

De introductie van de RX 480 bracht vooral een interessant alternatief voor gamers met die populaire 1080p resolutie die hun oog op het budget hebben, want op een enkele fps-kill setting na tikt die feitelijk alle games op zeer hoge settings goed weg. Dit, en het feit dat we op 1440p weer profiteren van een duurder model, zet de GTX 1060 in feite aan twee kanten onder druk. Voor 1080p zie je de prestatiewinst dus niet altijd terug in de praktijk (en als je lager dan 1080p zit is het m.i. tijd om een 1080p scherm te kopen alvorens je een dure GPU pakt), en voor 1440p moet je wel rekening houden met hier en daar een instelling lager. De GTX 1060 zoekt dus de gamer die een lekker krachtig Nvidia alternatief zoekt op zijn of haar 1080p scherm, dan wel hij of zij met een 1440p scherm voor wie 500 euro voor een GTX 1070 toch echt te gek is.

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft Energy Logger 4000. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een backlit USB toetsenbord, een USB muis, en een USB Headset. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje, en op deze manier hoop ik het verbruik van een gangbaar systeem te tonen. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van wat een geschikte voeding voor een systeem in combinatie met deze GPU kan zijn (althans op gebied van vermogen).

Het verbruik op drie momenten is opgenomen in deze grafiek:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 5 minuten in idle (Dus niet de slaapstand, eerder vergelijkbaar met een beetje mailen of in word/excel werken).
- Het gemiddelde verbruik gedurende de gehele Thief benchmark op Very High op 1080p (Gamen).
- Het piek-verbruik gedurende de hele benchmark sessie.

De resultaten:

Ook voor de liefhebbers van groen buiten de pc om gaat de gaming wereld de goede kant op. Helaas geen GTX 980 meer om te kijken hoe veel efficiënter het is geworden, maar de GTX 1060 doet uitstekende zaken door de RX 480 achter zich te laten, en onder een GTX 970 te zitten terwijl de prestaties toch duidelijk beter zijn. AMD gaat de goede kant op, maar Nvidia weet op gebied van performance-per-Watt toch nog altijd de kroon te pakken. De mega verschillen van de laatste jaren, waarbij je zelfs een jaar of twee geleden wel door mocht rekenen wat het extra verbruik je zal kosten, zijn inmiddels wel een beetje verleden tijd. Je moet wel heel intensief gamen om het extra verbruik van bijvoorbeeld een GTX 1070 echt te gaan voelen, zeker met vergelijkbare idle statistieken. Mocht je vandaag de dag nog gamen op iets van een GTX 480 dan is het een andere overweging, maar tussen de laatste kaarten zijn de verschillen hooguit bescheiden.

Voedingsadvies of keuze wordt er ook eenvoudiger op. MSI geeft aan 400W minimum, wat een veilige keuze is zelfs met wat overclock werk erbij: Feitelijk zal elke degelijke merk voeding met de benodigde 8-pin aansluiting voldoen, en dan zit je per definitie (op enkele zeldzame uitzondingen na) al in de 350+ W categorie. Gezien SLI geen optie is heeft investeren in een dikkere voeding ook geen zin.

Deze kaart wist ons huisje pas enkele dagen geleden te bereiken, dus de overclock-tijd is wederom wat beperkt geweest tot een korte sessie en het was, zeker met dit lekkere weer de laatste dagen, al genoeg beunen om de review af te krijgen. Ook is er de uitdaging dat met een nieuwe kaart de software ondersteuning wat tricky is. Voltage is, zelfs met de optie in MSI Afterburner ingeschakeld, niet aan te passen, en 8% op de power limit is niet heel extreem. Ongetwijfeld dat er nog wat meer in moet zitten, maar de opties die pre-release tot je beschikking zijn als niet-die-hard overclocker zijn beperkt.

Toch valt er met de nieuwe overclock-curve wel vlot wat winst te behalen, en weer leek de limiet rond die magische 2100MHz te liggen die we ook bij de eerdere Pascal chips zagen; de GTX 1070 en GTX 1080. 2101MHz boost (hiervoor is boven de standaard instellingen iets van +70MHz nodig rond het voltage van de kaart) doorloopt benchmarks stabiel, een paar MHz erboven en we zien direct een crash. Het geheugen, standaard bij MSI op 8100MHz wilde zonder moeite naar 8900MHz (+200 in MSI AB), maar helaas geen ‘OVER 9000!’ voor deze kaart. Toch geen onaardig resultaat op papier voor een korte overclock-poging, maar waarbij nieuwe Firestrike score van nipt 12000, iets meer dan 3,6% verbetering, niet helemaal het vuurwerk bracht waar ik op hoopte. Niet bijster veel meer dan standaard uit de doos en voor mensen die echt denken tot het uiterste te willen gaan wellicht een beetje teleurstelling, maar wel met de realisatie dat MSI deze kaart uit de fabriek al flink op zijn staart trapt, zeker in de overclock-modus, toch een indicatie dat er meer in deze chip zit dan Nvidia standaard verkoopt. Laten we niet vergeten dat de door Nvidia opgegeven boost snelheid 1708 MHz is en wij bijna 400MHz verder zitten.

Hoewel het unboxen en het testen van de jongste Nvidia / MSI telg feitelijk een eitje is kan datzelfde zeker niet worden gezegd voor de beoordeling. De huidige GPU markt is dusdanig rumoerig dat het beoordelen van high-end modellen nog wel gaat (vooral bij gebrek aan alternatieven), maar in het middensegment waarbij elke euro dubbel wordt gewogen is het pittig. Zo is de beschikbaarheid en prijs van de meeste GTX 1070 uitvoeringen nog altijd niet stabiel (om over de GTX 1080 maar niet te spreken), hebben we van de RX 480 feitelijk nog geen chique aftermarket modellen gezien zoals bijvoorbeeld deze MSI Gaming X uitvoering, en ook hoe de GTX 1060 in de markt gaat ontvouwen is nog maar de vraag; komen ze in voldoende aantallen, hoe pakt de prijs uit, etcetera. Daarbij hebben we ook nog de verschillen in prestaties tussen DX11 en DX12 games, waarbij AMD vooralsnog wel weet in te halen, en het grote vraagstuk in hoeverre DX12 in de komende 2-3 jaar onze games gaan beïnvloeden. Vergeef mij dus als ik het moet doen met een beperkte hoeveelheid informatie, een aantal aannames, en voor een groot deel de boodschap dat we de toekomst (en vooral de straatprijzen) moeten afwachten voordat we kunnen stellen wat nu echt een correcte ‘score’ is. Het gevolg is een pijnlijk lange conclusie waarbij ik hopelijk in de buurt kom van de vereiste nuance om alles in perspectief te plaatsen.

Wat we met zekerheid kunnen stellen is dat de GTX 1060 praktisch overal sneller is dan een RX 480 (Los van de kanttekening dat ik een factory-overclock GTX 1060 heb, en een stock RX 480. Hoewel dat niet heel eerlijk lijkt wil ik daarbij aanhalen dat ik met handmatig overclocken nog iets meer uit deze 1060 wist te halen dan de RX480, dus in grote lijnen is vergelijken wel redelijk.) In traditionele DirectX 11 benchmarks zien we verschillen variëren van een paar tot ruim 30%, en gemiddeld genomen een overtuigende 15-20% in het voordeel van deze MSI GTX 1060. Dit ongeacht of we op 1080p, 1440p, of 4K zitten te gamen, een belangrijke kanttekening. In het beperkt aantal DirectX 12 benchmarks zien we die winst echter krimpen tot een bescheiden 0-5%, verschillen die je in de praktijk nauwelijks zult ervaren en wat best wel wat vragen brengt als we ons oog op de toekomst richten. Kijken we naar de adviesprijs van deze MSI GTX 1060 Gaming X, 369 euro, en de straatprijs van de RX 480 (tegen de 300, vooralsnog hoger dan de adviesprijzen) dan is dat een correct prijsverschil gezien de onderlinge DX11 prestaties, ‘ietwat’ optimistisch gezien de DX12 prestaties, met uiteraard weer een kanttekening dat een chiquere koeler als deze MSI Twin Frozr natuurlijk zowel stoerder oogt als stiller is dan een reference AMD. De GTX 1060 staat wat positionering betreft wel wat onder druk voor de massa en hun 1080p schermen, want voor Full HD gaming heb je die extra prestaties lang niet altijd nodig, en dan hebben we het nog niet gehad over de nog goedkopere 4GB uitvoering van de RX 480 die eigenlijk in de buurt van de 219 euro zou moeten zitten. Daar kunnen we vervolgens weer een discussie over voeren in hoeverre welk element zinvol is voor de toekomst (meer geheugen, DX12, Vulkan, etc), een discussie over AAA games op 144Hz schermen en wat nou een ideale FPS waarde is, etcetera, maar die overwegingen moet je zelf gaan maken. Richten we ons op luxere systemen met o.a. 1440p schermen, dan zien we wel druk op de GTX 1060 vanuit de GTX 1070; die extra prestaties komen namelijk wel tot hun recht op deze hogere resolutie op zowel DX 11 als DX 12, en wat prestaties-per-euro betreft ga je er vermoedelijk niet op achteruit, wat gebruikelijk is aan de bovenkant van de markt.

Laten we zeker niet vergeten dat we naar een specifieke MSI uitvoering bekijken vandaag, wat eenvoudig is gezien het feit dat we deze koeler al bij de GTX 1070 en GTX 1080 terug zagen, maar vooral ook gezien het feit dat terwijl ik dit zit te tikken het benchmark systeem naast mijn oren gewoon –niet- kan horen; ik zou vergeten dat hij er stond. Dit terwijl hij wel van een flinke overclock is voorzien en daarbij handmatig nog iets verder kan worden gepusht; Uiteindelijk ~2100 MHz vergeleken met de ~1700 MHz boost spec vanuit Nvidia is een pittige upgrade. Niet heel vreemd natuurlijk dat die dikke MSI Twin Frozr VI met o.a. stilstaande ventilatoren bij lage belasting, op een chip die minder verbruikt dan de grote broers het nog makkelijker heeft, maar desondanks een compliment waardig dat zowel de uitvoering als de afstelling van de koeler gewoon top is; vooral dat laatste maken sommige fabrikanten nog wel eens de (m.i) fout om de koeler onnodig te laten blazen bij reeds prima temperaturen; 2 graden merk je weinig van, maar een onhoorbare pc is goud. De huidige ambient hier momenteel van 37dBA brengt zelfs een volle belasting op deze Twin Frozr in een open bench geen verandering in, en een temperatuur van 64 C in een op dit moment veel te warme kamer (yey, zomer!) is nauwelijks lauw als het op GPU’s aan komt, dus wederom moet ik stellen dat MSI op dit moment uitstekende zaken doet. Ook complimentjes voor het gebruik van een dikke backplate voor de meer betaalbare modellen wat de uitstraling in menig mid-range systeem zeker ten goede komt, al zal je, RGB verlichting of niet, gezien de rode elementen dus nog altijd eigenlijk op een (zwart-)rode build aangestuurd worden. Wel met een kleine kanttekening dat het rood in de LED nog wel wat dieper rood zou mogen overigens, maar ik heb niemand daarover horen vallen bij een GTX 1070 of 1080.

Het is nu zaak dat Nvidia de meerprijs boven de RX 480 bescheiden houdt, en de minderprijs onder de GTX 1070 voldoende weet te houden zodat de positie als dikke 1080p GPU (met wat extra spierkracht over) evenals soort-van-betaalbare 1440p oplossing veilig wordt gesteld. Uiteraard vervolgens aan MSI om te zorgen dat de meerprijs van deze uitstekende koeler met zijn luxe features zoals de backplate niet te groot wordt boven de concurrentie, want ik vermoed dat ook andere fabrikanten deze zuinige chip stil –en- koel gaan weten te houden. Niet dat een meerprijs niet op zijn plaats is gezien het totaalplaatje, maar dat zeg ik vooral met het oog op de GTX 1070 waar we de prijzen heel voorzichtig zien zakken maar die in de praktijk toch wel op die 40% afstand in euro's gehouden dient te worden. Als de geschiedenis ons één ding leert is het echter dat zowel Nvidia als MSI hun oog scherp op de markt hebben, en vermoedelijk zullen zorgen dat hun nieuwe kaart per definitie een interessante overweging blijft. Liefhebbers van Team Rood zullen hun argumenten met o.a. DX 12 en de lagere aanschafsprijzen vast klaar hebben staan, evenals liefhebbers van Team Groen met o.a. de brutere DX 11 prestaties zullen zwaaien of de aardige features als Ansel of Gameworks aan zullen halen. Als neutrale liefhebber kan ik enkel toejuichen dat er gewoon weer meer te kiezen valt, of je nu een specifieke kleur de voorkeur geeft of gewoon iets zoekt rond een specifiek prijspunt. Uiteraard met bijpassende hoop dat de broodnodige concurrentie in dit middensegment zal leiden tot gunstigere aankopen voor ons allemaal in de aankomende weken, maar de tijd zal ons leren of dat ook het geval gaat zijn.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Nog enkele vergrotingen, klikken voor vol formaat:https://bit.ly/tt-msi1060t
https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX1060/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX1060/x2t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX1060/x3t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX1060/x4t.JPG

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Nvidia GeForce GTX 1060 6GB?

Dit is nou precies wat ik zocht.
Alles wat ik wil weten over deze kaart heb je benoemd .

Voor mijn budget dus de perfecte kaart met de huidige prijzen.

[Reactie gewijzigd door Dewolff op 4 mei 2017 00:14]