Specificaties HD ready zonder opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Toshiba Camileo HD Zilver Review

-Vasa- 2 september 2009, laatste update op 2 september 2009, 1.789 views

Toshiba Camileo HD Zilver

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Bijgeleverde Accesoires

Minpunten

• Arcsoft Connect

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 3
Een korte review van de Toshiba Camileo HD:

Aankoop en uitpakken
Ik heb het toestel voor Ą 99 gekocht, en wou vooral dat het toestel drie dingen op een redelijke manier kon: filmpjes opnemen, foto's nemen en als webcam dienst doen en voor deze taken voldoet het ruimschoots.
Bij het toestel zit 1 batterij, 1 tasje om de camera in bij te houden die aan je riem kan, 1 kleine tripod, usb-kabel, hdmi kabel, oortjes en een oplader (mini-usb), een driver-cd die ook de manual bevat in pdf, en een quickstart guide.
Ik heb hier apart nog een flash-kaart van 8GiB gekocht en een reistas om ook de accesoires makkelijk te kunnen meenemen.

Instellen en eerste indruk
Hoewel ik vrij makkelijk alle instellingen heb kunnen aanpassen naar hoe ik het wou, is niet alles even eenvoudig te vinden zonder dat je er de manual bijneemt, hier staat alles wel erg duidelijk in uitgelegd dus dit zou voor niemand een probleem mogen zijn.
Standaard staat alles ingesteld om foto's en filmpjes op te nemen in een middelmatige kwaliteit, eens je het apparaat configureert om zaken in hogere kwaliteit op te nemen, krijg je degelijke foto's en filmpjes.
Het toestel is erg licht in de hand en voelt daardoor iets minder stevig. Het sluitklepje voor de batterij en de flashkaart lijkt makkelijk los te komen als je er met je vingers overgaat, maar tijdens gebruik is dit nog niet gebeurt.

Bijgeleverde software
De drivers en bijgeleverde programmma's (Arcsoft Mediaconverter en Mediaimpression) installeren zonder problemen op mijn Vista 64b systeem, al doen zij dat natuurlijk in 32 bits programma's.
Persoonlijk heb ik geen boodschap aan de bijgeleverde programma's, maar voor sommigen is het mischien handig dat je vanuit Mediaconverter de filmpjes rechtsreeks naar Youtube kan uploaden.
Vervelend is dat het programma Arcsoft Connect ge´nstalleerd wordt dat je rechtsonder blijft aansporen om te registreren. Tijdens installatie wordt niets over deze extra software vermeld. Uitschakelen via het programma zelf werkt niet, je moet die manueel doen via msconfig of de registry-editor.

Eigenschappen
De batterijduur heb ik nog niet goed kunnen testen, na foto's te nemen of filmpjes te maken sluit ik het toestel aan, en dan laad het ook op.

LCD Scherm 2.7 inches
Digitale zoom 8 x
Fotoresolutie 5.1 megapixels
Sensor CMOS
Ge´ntegreerde flits Ja

Ik heb het toestel nu ongeveer een week en heb het een aantal maal getest en ben toch tevreden met mijn aankoop. Er zijn ongetwijfeld toestellen met meer mogelijkheden maar als je enkel op een goedkope manier filmpjes en foto's wil maken, zit je met dit toestel goed.

Heb jij ook een Toshiba Camileo HD Zilver?

Het kan inderdaad een stuk completer, maar al de punten die je hebt, zijn zaken die voor mij geen enkele invloed gehad hebben bij het aankopen en het beoordelen van het toestel. En door de prijs vermoed ik dat de mensen die dit toestel overwegen aan te kopen gewoon willen weten of het goed genoeg is.

De meeste van die zaken vind je ook wel terug als je even googled op het toestel. Wat ik niet terugvond, is een beoordeling door iemand die het ook echt gebruikt heeft. Daarom dat ik dus dit snel geschreven heb.

Ik heb alvast dan hetvolgende teruggevonden, en hoewel het mij totaal niets zegt kan het inderdaad mischien iemand helpen beslissen.

LCD Scherm 2.7 inches
Digitale zoom 8 x
Fotoresolutie 5.1 megapixels
Sensor CMOS
Ge´ntegreerde flits Ja

Van codecs en dergelijke ken ik vrijwel niets, en ik wens er ook niet veel van te kennen. Zolang wat ik zie op mijn pc maar degelijk genoeg is.
Hier de informatie die ik te zien krijg als ik de properties van een genomen filmpje bekijk, mischien dat dit voor iemand meer informatie zorgt.

*** VIDEO INFO ***
Input Type : H264(GVC)
Input Size : 1280 x 720
Output Type : YUY2
Output Size : 1280 x 720
FrameRate(Frame/sec) : 0.00 (24.00)

*** AUDIO INFO ***
SampleRate(Sample/sec) : 11025
BitRate(Bit/sample) : 16
Channels : 1
KBitRate(KBit/sec) : 44

Over de layout heb je natuurlijk gelijk, ik zal het even aanpassen. :)

[Reactie gewijzigd door -Vasa- op 2 september 2009 16:44]

Je maakt natuurlijk een goed punt over de doelgroep van dit apparaat. Maar dan nog zou een concreet voorbeeld toch een hoop bijdragen. Ook voor de mensen die slechts willen weten of het goed genoeg is. Wat 'goed genoeg' is, is immers subjectief.
Verder maakt het de review gewoon leuker. Hoewel ik er niet echt een zou overwegen, zou ik het toch zeer interessant vinden om te zien hoe het apparaat presteert.

Bedenk je dat je de enige hier bent die een camera in deze prijsklasse bespreekt, dus je review kan een echte meerwaarde bieden.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 2 september 2009 17:53]

Ook weer een punt natuurlijk, ik heb daarnet een foto in hoogste kwaliteit proberen toevoegen, maar het is moeilijk een degelijke foto bij te voegen die de kwaliteit toont als die maximum 300 KB mag zijn.

Maar ik zal als ik een goede foto heb gemaakt die ik met vreemden wil delen de link in de review plaatsen. Alsook een filmpje.

Met goed genoeg bedoel ik dat de foto's groot genoeg zijn, de focus ligt op hetgeen dat ik wil fotograferen vanop 1 tot 5 meter afstand. Voor filmpjes moet het helder beeld zijn zonder gekartelde randen als er snelle beweging is in een resolutie hoger dan 800*640.
Detail beeldkwaliteit? Sensor? Geluid? Gebruikte codec? Max. resolutie? Afbeelding van het produkt? Foto genomen met het toestel? Filmpje genomen met het toestel? :) Zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze review kan m.i. nog een stuk completer. Kopjes gebruiken voor elk los te behandelen onderwerp is ook handiger voor de lezer. Succes!
Je zou natuurlijk even een filmpje op Youtube kunnen zetten :+