Plextor PX-NAS1000L 1TB Review

KaWaReZ 16 september 2009, 3.039 views

Plextor PX-NAS1000L 1TB

Pluspunten

• Snel te gebruiken
  • Printserver
  • USB-schijven aankoppelbaar
  • Aardig vlot met bestandsoverdracht

Minpunten

• Fannetje (geluid) kan een nadeel zijn
  • De prijs is aan de stevige kant
  • Kan wat beter geconfigureerd worden

Features Score: 4
Om maar met de deur in huis te vallen: Ik heb al een hele tijd ruimtegebrek op de PC.. extern schijfje erbij van 250, ook weer vol. Met 2pc's en een laptop wil je niet lopen klooien met usb-schijven, of constant 1 pc aan.
Uitkomst : een NAS.

Mijn oog was gevallen op een Plex storX. (Wilde eigenlijk weer eens iets van plextor hebben en deze leek mij geschikt. In de omschrijving stond dat deze NAS ideaal zou zijn voor noobs in de NAS-omgeving.

Eenmaal in huis, zoals van plextor gewend, was het apparaat keurig verpakt, met zelfs een extra kabel voor UK. CDtje erbij met een progje en handleidingen en een papieren snelstartaanwijzing.

Bakje was gewoon P&P, duidelijk, alles spreekt voor zich, stroom erop, netwerk erin en gaan.
Binnen luttele seconden heeft het meegeleverde programma de NAS gevonden en ben ik begonnen met configureren. Het fannetje van het apparaat maakte hoorbaar geluid, mij echter niet storend.
Overigens was de gebruikte schijf een Samsung.

Volgens mij ging het daar ergens mis, ik had kennelijk een wat andere voorstelling van zaken. Ik wilde een aantal mappen erop hebben, krijg ik ze apart als shares in mn netwerklokaties te zien :9
Afijn, tijdje later alles er weer afgegooid en gewoon de public-schijf gebruikt om alles in te dumpen.
De "admin"-schijf is mij niet toegankelijk, public echter wel.

Hij wordt nu gebruikt intern om alle rotzooi op te zetten, aangezien deze niet via internet accessible is. Het lastige was gewoon users en rechten aan te maken, wellicht een (firmware) update wat uitkomst zal bieden.
Één dezer dagen ga ik me er wat meer in verdiepen om te kijken of ik ook wat andere dingen ermee kan. Wil ooit een webservertje draaien met een kleine site, dan is het niet zo verstandig om alle privé-foto's en door de jaren heen verzamelde porno zo uit handen te geven ;)

Extra info: 1meter utp kabel

Update: Na wat heen en weer gebel en gemail met plextor ivm de mogelijkheid tot het draaien van een klein webservertje, kreeg ik de melding, dat dit niet ondersteund werd en foutief in de handleiding staat. (doorverwezen naar de handleiding van een mediaX, waar de "correcte" handleiding zou moeten staan ).
wordt vervolgd.

ps: als ik er aan toekom ook foto's en dergelijke

Heb jij ook een Plextor PX-NAS1000L 1TB?