Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 15,6" (3840x2160 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 15-7559 (CN95703) Review

MK1998NL 15 juli 2016, laatste update op 20 juli 2016, 2.285 views

Dell Inspiron 15-7559 (CN95703)

De Dell Inspiron 15 7559 is in de basis een prima gaming laptop met acceptabele, zonder dat je de hoofdprijs betaalt of inlevert op accuduur. Een uitstekende all-rounder!

Pluspunten

• Zeer goede prestaties
  • Zeer goed scherm
  • Stevige behuizing
  • Uitstekende all-rounder
  • Nette uitstraling en afwerking
  • Accuduur

Minpunten

• Behuizing gevoelig voor vlekken
  • Verpakking kan beter
  • DDR3 i.p.v DDR4 (al is dit geen groot probleem)

https://tweakers.net/ext/f/0mL3oxtgSh2ca142wmEORhRm/full.pngProductinformatie @ Dell

Dell is een Amerikaans computerbedrijf dat over de gehele wereld bekend is. De computers worden meestal pas gebouwd zodra een bestelling binnen is, waardoor bespaard kan worden op opslagkosten. Hierdoor kan de prijs zo scherp mogelijk gehouden worden.

In deze review bespreken we de Dell Inspiron 15 7559, specifiek de CN95703. Dit model is onderdeel van de “7000 Gaming reeks”. In Nederland zijn van deze serie 2 varianten te krijgen, waarvan dit de duurste is. Deze specifieke Inspiron 7559 is verkrijgbaar voor 1249 euro, terwijl de laptop al verkrijgbaar is voor 999 euro.

De specificaties volgens de site van Dell:
Beide modellen zijn uitgerust met een Intel Core i7-6700HQ, een quad-core met hypertreading welke tot 3.5GHz kan klokken. De grafische prestaties zijn afkomstig van een Nvidia GTX 960M met 4GB GDDR5.

De basisversie beschikt over 8GB DDR3L, een 1TB HDD (5400rpm) en een 1920x1080 IPS scherm. Deze uitvoering doet daar een schepje bovenop met 16GB DDR3L, een 128 M.2-SSD naast de HDD en een 3840x2160 IPS-scherm met touchscreen.

Tevens beschikt elk model van de laptop over een verlicht toetsenbord, een SD kaartlezer, Intel® 3165AC netwerk kaart met Bluetooth 4.0 en de gebruikelijke aansluitingen: drie USB 3.0 poorten, een HDMI 1.4a uitgang.

De HDD betreft een WDC WD10JPVX-75JC3T0, en de SSD betreft een SanDisk Z400s M.2 2280 128GB.

De doos is een zeer eenvoudige doos, standaard bruin karton met een afbeelding van een laptop en een Dell logo. De adresgegevens zaten simpelweg op de doos geplakt. Niks laat zien dat je te maken hebt met een laptop van dit kaliber. Natuurlijk is dit ook te zien als pluspunt, aangezien je geld gaat naar de laptop en niet naar de verpakking.
Afgezien het rode logo lijkt het alsof we te maken hebben met een relatief zakelijke laptop. De Inspiron 7559 heeft een vrij strak ontwerp. De behuizing is gemaakt van plastics, maar voelt toch zeer solide aan. Het materiaal trekt (zoals op sommige afbeeldingen zichtbaar is) vrij veel stof aan.

Als we een rondje maken rond de laptop, zien we vrij weinig opvallende dingen. We zien een SD-kaart lezer, 3 USB 3.0-poorten, een HDMI-poort, een Ethernet poort en opvallend genoeg enkel een headset aansluiting, een microfoon aansluiting ontbreekt. Niet onbelangrijk is een Kensington slot.

Aan de achterkant, zijkant en onderkant zien we koelsleuven om het gevaarte koel te houden. De onderkant is eenvoudig te verwijderen om zo bij de componenten te komen.
https://tweakers.net/ext/f/KfNQdoXdzHKr8MpN2qp0uy0u/full.jpg https://tweakers.net/ext/f/90A5OwlQIzQpA73FUnqrvFJl/full.jpg

Als we de laptop openklappen, zien we hier ook een vrij simpel design zonder poespas. De rode accenten van buiten komen ook hier weer terug, maar het is niet overheersend. De rode accenten zorgen ervoor dat het verder vrij simpele design toch niet saai uitziet. De bezels rondom het scherm zijn van normaal formaat, en afgewerkt in glanzend plastic wat doorloopt over het gehele scherm. De afwerking van het gedeelte met het toetsenbord is prima voor elkaar en voelt vrij solide aan.

Het toetsenbord is prettig in gebruik, maar verwacht er niet al te veel van. Het betreft een toetsenbord welke je in meerdere Dell laptops tegen komt, dus het is geen speciaal gaming toetsenbord. De knoppen zijn niet heel ver in te drukken, maar ze zijn ver genoeg in te drukken om fijn met de laptop te kunnen typen. De hoeveelheid travel is dus niet overdreven groot, maar er is prima mee te leven. Tijdens het typen buigt het toetsenbord een zeer klein beetje door, je ziet het eigenlijk amper. Pas echt als je met volle kracht op het toetsenbord gaat duwen zie je hem een beetje zakken.

Alhoewel ik het touchpad niet overdreven veel gebruik (ik gebruik sneller een muis) kan ik ook hier prima mee overweg. Bij aanschaf was ik over dit aspect een beetje huiverig, aangezien andere reviews aangaven dat het touchpad matig werkte. Tot op heden heb ik hier geen last van gehad. Het touchpad is vrij groot en bevindt zich op een goede positie. Het neemt de kleinste bewegingen goed weer en reageert snel. Tevens glij je met ge vinger vrij gemakkelijk over het touchpad heen.

Verder komt de laptop met een AC-adapter en slechts twee dunne instructieboekjes: een Snelstartgids en Informatie omtrent veiligheid en regelgeving.

De QWERTY-versie van het toetsenbord is ook verlicht, de AZERTY-versie schijnt dit niet te hebben. Je hebt de keuze uit 3 standen: fel, zwak en uit.

Eenmaal met de laptop bezig is het een fijn apparaat om mee te werken. De toetsen zijn vrij stil en in de behuizing/het toetsenbord zit een hoeveelheid flex die bijna nihil is, en niet eens het benoemen waard.

Tijdens normaal gebruik blijft de laptop heerlijk stil, maar tijdens gamen moeten de relatief compacte ventilatoren toch flink aan het werk, waardoor het geluid aanzienlijk toeneemt. Het is echter niks om je echt zorgen over te maken: met de luidsprekers op gamen-niveau of met een headset is het allemaal prima te doen.

Vanzelfsprekend voelt de laptop snel aan, mede dankzij de SSD. In elk opzicht is dit natuurlijk een vrij rappe laptop.

De Dell Inspiron 15 7559 komt in deze variant met een UHD-scherm, ook wel 4K in de volksmond genoemd. Er wordt gebruik gemaakt van een beeldschermtechniek genaamd IPS, wat zich vertaald in levensechte kleuren en zeer goede kijkhoeken. De resolutie van 3840x2160 vertaald zich in een zeer hoge pixeldichtheid. Windows zelf kan hier prima uit de voeten en schaalt automatisch naar 250%. Sommige applicaties kunnen hier minder goed mee overweg, en dan ziet de tekst er echt piep klein uit. Games afspelen op 2160p met een laptop is geen beginnen aan, maar de settings aanpassen naar 1080p is een prima oplossing.

Tevens beschikt deze laptop over een touchscreen. Voor de grap heb ik dit meermaals gebruikt, maar ik denk persoonlijk niet dat dit in de toekomst nog veel gebruikt gaat worden. Het werkt echter prima. Iets aantikken en het gebeurt direct. Ook typen met het on-screen toetsenbord werkt prima. De functies voor een touchscreen zijn prima geďntegreerd in het besturingssysteem.

Gevoelsmatig zien de kleuren er ook echt uit. Echte meetapparatuur is niet aanwezig, dus hier moet ik puur op mijn gevoel aan gaan. Ook de kijkhoeken zijn (zoals van een IPS-scherm verwacht wordt) prima te noemen.

Dell levert de laptop met verassend weinig software. Standaard zijn de volgende aanwezig:

Tevens levert Dell de laptop standaard met een jaarlicensie voor McAfee.

De accuduur is een zéér groot pluspunt voor een laptop van dit kaliber: hier beschikt namelijk over een 6-cell accu met een grootte van 74Wh. Dit betekend dat ik met simpele taken ruim 6 uur mee kom met een accu, en ruwweg 2 uur tijdens intensief gamen. Het opladen gebeurt tevens razendsnel, zelfs met de laptop ingeschakeld gaat hij van helemaal leeg tot helemaal vol in iets minder dan 2 uur.

Mocht je de laptop gebruiken in energiebesparende stand en met de helderheid op 0%, dan kan je zelfs nog langer genieten dan bovengenoemde 6 uur.

Ondertussen is het tijd geworden voor wat benchmarks. Deze zijn uitgevoerd met de laptop ingestoken in het stopcontact en werkende op de prestatie-instellingen. Tevens zijn alle testen uitgevoerd op 1080p, aangezien 4K geen goed beeld scherts van de prestaties.

Al met al zijn dit zeer respectabele scores voor een laptop, al vind ik persoonlijk de schrijfsnelheid van de SSD een beetje tegenvallen.

De Dell Inspiron 15 7559 levert prima prestaties gezien het prijskaartje. Zeker met gamen staat de laptop zijn mannetje en is er (eventueel met aangepaste settings) prima mee vooruit te branden. Het gewicht van 2,6 kilogram is uiterst acceptabel. Het uiterlijk is netjes en zelfs relatief zakelijk. De rode accenten staan netjes en zijn niet erg aanwezig. Op het eerste zicht zou je niet zeggen te maken te hebben met een gaming laptop. Het voornaamste minpunt aan de behuizing is dat het nogal vlek-gevoelig is.

Een marketing waar Dell erg op inspeelt is het 4K-scherm met touchscreen. In de praktijk zie je hier op het eerste gezicht niet zeer veel van, enkel als je met je hoofd kort op het scherm gaat hangen is het zichtbaar. Het touchscreen heeft meer een gimmick-factor en is leuk om te hebben, maar in de realiteit voegt het weinig aan het product toe.

De prijs van deze laptop is dan ook een van zijn aller sterkste punten: met een vanafprijs van 999 euro is het simpelweg een zeer scherpe aanbieding. Voor dat geld krijg je een stevige laptop waarmee je jaren plezier zult hebben. De specificaties zijn zeker niet te min. Voor ¤250 meer levert Dell 8GB meer RAM een SSD, en zelfs een 4K scherm. Ook dat blijft in aanmerking. Verder heeft Dell regelmatig acties waarbij je soms 7% tot 100 euro korting krijgt. Indien je interesse in deze laptop hebt zeker de moeite waard.

Heb jij ook een Dell Inspiron 15-7559 (CN95703)?

waarom de uhd versie als je toch gamed op fhd?

ik heb zelf speciaal de fhd versie gekozen en zelf een 500 gb m.2 erin gezet samen met 8 gb geheugen

ik wilde perse de fhd versie want ik wil nooit, maar dan ook nooit meer een glossy scherm (ik zie steeds mezelf en daar word je niet vrolijk van namelijk)

ik had, samen met de vip korting voor 1100 euro deze laptop met 500 gb ssd, en 16 gb en non-glossy beeldscherm... wat mij betreft een betere deal....

Al moet ik toegeven, als er een versie bestond met UHD non glossy, had ik die gedaan
Zoals ik aangaf is het 4K scherm met touchscreen een gimmick, en in dit geval een gimmick die ik graag wou hebben :D

Tevens gebruik ik de laptop niet enkel voor gaming, maar ook voor school en andere zaken. Hierbij kan zo'n 4K best wel eens handig zijn (nu en in de toekomst).
snap ik en las ik, maar is dat glossy niet godsgruwelijk irritant? Het was de reden dat ik mijn vorige laptop eruit gooide... overal glim
Persoonlijk vind ik van niet, hiervoor had ik een iMac, welke ook een glanzend scherm heeft. Ik heb hier nooit problemen mee gehad (met bijv. MacBooks ook niet).
ok :) wat ik heb met mijn 7559 is als het heel stil is huis ik een "bzzzzzt" geluid hoor als ik het toetsenbord of mousepad gebruik..... een soort elektronische ruis... heb jij dat ook?
In veel andere reviews hoor ik niet zulke goede dingen over:
- trackpad (stroef & schijnt niet bijster accuraat te reageren)
- toetsenbord (weinig travel & buigt redelijk wat door)

Wat is jouw ervaring hiermee?
Bedankt voor je reactie! :D Ik heb de review er op aangepast :)
Thnx! Gematigd positief over trackpad en keybord dus als ik het zo lees.

Vanavond maar eens bestellen :D

[Reactie gewijzigd door Terror op 20 juli 2016 19:02]

Op een schaal van zeer negatief tot zeer positief zit dit rond de positief inderdaad :)

Vandaag is trouwens nog de code "FLASH" geldig, wat zorgt voor 10% extra korting!
Had ik gezien idd. De versie met FHD scherm past mij wel kwa specs. Ik lees alleen her en der wel dat het FHDscherm een gok blijft. De BOE panelen schijnen maar 200 nits te doen oid. Er zijn ook mensen die er een ander paneel in hebben zitten met een hogere helderheid.
Over de FHD-variant durf ik niks te zeggen helaas :X
Vet lockscreen #aston

Ik heb de laptop zelf ook. Ik vind het touchpad zelf echt een minpunt opgeven: het touchpad "klikt" niet lekker, er zit lucht tussen. De meeste reviews geven dit ook aan, zie bijv. notebookcheck. Daarnaast gaat hij naar verloop van tijd minder goed reageren.

Gelukkig heb ik next business day warrenty :)
Ik moet persoonlijk zeggen dat dit bij mijn exemplaar niet het geval is, dus misschien heb ik een uitzondering op de regel :)
HDMI 1.4 met support voor 4k scherm... Ik denk dat alleen het interne 4K scherm @ 60Hz gesupport wordt. Want als de 4k over de HDMI 1.4 gaat, dan is het meestal over 30Hz. En op een extern scherm wil je wel altijd alles 60Hz hebben zodat alles een beetje rustig voor je ogen blijft. Maar dat wordt lastig op 4k dus.
HDMI 1.4a kan maximaal 3840x2160@30Hz inderdaad, voor 60Hz heb je een HDMI 2.0-poort nodig (wat aan deze laptop dus ontbreekt). Eerlijk gezegd heb ik hier niet bij stil gestaan.